
jäähdytys nesteestä
jäähdytys nesteestä
onko minkaanlaista vaikutusta jäähdytys kykyyn jos ajatellaan että jos koneessa on pelkästään pelkkää vettä verrattuna että järjestelmässä on oikea jäähdytysneste/vesi seos?vähän pääsi keittämään tojon:n diesel ja nyt "toistaiseksi" on pelkkää vettä koneessa 

Pelkkä vesi toimii kyllä paremmin vain jäähdytystä ajatellen.
Vesi-glykooli seos omaa heikomman jäähdytystehon, en nyt ulos muista minkäverran esim 50/50 seos on huonompi.
Käytännössä asialla ei jäähdytyksen kannalta ole merkitystä koska kunnossaolevassa järjestelmässä on vedenkierto riittävä.
Tärkeämpää on järjestelmässä oleva pieni ylipaine.
Ylipaine "nostaa" termodynamiikan oppien mukaan kiehumispistettä ja noin "lonkalta" 1 bar ylipaineessa kiehumispiste on 115-120 asteen luokkaa.
Saattaapi joku tietää tarkemminkin
.
Vesi-glykooli seos omaa heikomman jäähdytystehon, en nyt ulos muista minkäverran esim 50/50 seos on huonompi.
Käytännössä asialla ei jäähdytyksen kannalta ole merkitystä koska kunnossaolevassa järjestelmässä on vedenkierto riittävä.
Tärkeämpää on järjestelmässä oleva pieni ylipaine.
Ylipaine "nostaa" termodynamiikan oppien mukaan kiehumispistettä ja noin "lonkalta" 1 bar ylipaineessa kiehumispiste on 115-120 asteen luokkaa.
Saattaapi joku tietää tarkemminkin

... kaikkee se saksalainen keksii ....
Siispä ei myöskään kannata tankata jäädytysjärjestelmään raakana jäähdytysnestettä, mikäli se tarkoitettu laimennettavaksi. Kyllä siellä vettä pitää seassa olla10jykä kirjoitti:Pelkkä vesi toimii kyllä paremmin vain jäähdytystä ajatellen.
Vesi-glykooli seos omaa heikomman jäähdytystehon, en nyt ulos muista minkäverran esim 50/50 seos on huonompi.

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Itse käytän aina vetenä täyssuolapoistettua vettä (l. akkuvettä) . Pannulta saa vaan sitä ilmaiseksi ja on vieläpä parempaa kuin kaupasta ostettu akkuvesi . (ainakin mittarin mukaan) .
Tiedä sitten onko taikaa , mutta kummasti menee kattilat kiveen , jos käytetään pelkkää kraanavettä .
Tiedä sitten onko taikaa , mutta kummasti menee kattilat kiveen , jos käytetään pelkkää kraanavettä .
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Aiheeseen liityvä vinkki, jos jäähdytysnestevuoto
Laitanpa tähän sopivan otsikon alla olevaan keskusteluun yhden mielestäni hyvän vinkin. Oli tossa pitempään haussa, että mihin häviää jäähdytysneste pikku hiljaa. Tämmönen pikkuvuoto haihtuu näkyvistä sitä mukaa, kun vuotaa, että mahdoton löytää. Lopulta pakko viedä pajalle ja kaveri tiesikin ovelan konstin. Laitettiin jäähdytysnesteen sekaan väriainetta, joka paljastaa vuotokohdan. On kirkkaan neon-värinen vihreä. Vuotokohta löytykin, oli Webastoon liittyvän letkun klemmari. Klemmari oli muuten aivan toivottaman oloinen klipsu, että ei ihme kun vuoti. Laitettiin kunnon ruuvilla kiristettävä letkuklemmari tilalle.
Tuollaista ainetta löytyy ainakin Kaha Oy:n valikoimasta www.kaha.fi (tuotenumero ainakin yhdelle aineelle näky olevan L2692597, hinta 5 Euroa.
Tuollaista ainetta löytyy ainakin Kaha Oy:n valikoimasta www.kaha.fi (tuotenumero ainakin yhdelle aineelle näky olevan L2692597, hinta 5 Euroa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Veden kiehumispiste nousee myös jos vesi toimii liuottimena.
Glykoli (HOCH2CH2OH) / vesi 50/50 vol% kiehumispiste on muistakseni luokkaa 105-110 C abs. paineen ollessa 101 kPa.
Veden (puhdas) faasifiagrammi
http://www.chemicalogic.com/download/phase_diagram.pdf
Glykoli (HOCH2CH2OH) / vesi 50/50 vol% kiehumispiste on muistakseni luokkaa 105-110 C abs. paineen ollessa 101 kPa.
Veden (puhdas) faasifiagrammi
http://www.chemicalogic.com/download/phase_diagram.pdf
Veden lämmönjohtokyky on noin kaksi kertaa parempi, verrattuna 50/50 glykolivesi seokseen.10jykä kirjoitti:Pelkkä vesi toimii kyllä paremmin vain jäähdytystä ajatellen.
Vesi-glykooli seos omaa heikomman jäähdytystehon, en nyt ulos muista minkäverran esim 50/50 seos on huonompi.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm