Vaikka tämä onkin aika kaukaa haettu yhteys, niin kerron silti..
Asensin joskus aikaa sitten vanhaan triumphiini ('71 bonneville 650cc) boyerin kärjettömän sytkän.
Ennen asennusta sytytyksen ajoitus pysyi kohdillaan ehkä kotiportille asti (lähtiessä kotoa), tämän jälkeen huonon ajoituksen huomasi tietty kaikessa: polttoaineen kulutuksessa, tehoissa, käynnistyvyydessä, käynnissä ja lämmöissä. Niitä kärkiä sai rapsutella aina hapettumista.
*****
Kun briteille ei ole menny aivoon, että jotain vois suojata sateelta kunnolla, vaikka siellä sataakin aina.
Samaan kastiin menee ykskerros-ikkunat, kuumavesipullot sängyssä, ihmeelliset LVI-ratkaisut, jne. vaikka niihin on jo iät ajat ollut ratkaisuja..
*****
Niitä kärkiä oli siis kahdet, yhet per pytty. Eli jos vaikka toisen sai kohilleen, niin ainakin toinen oli riitasoinnussa. Tämä tietty vaikeutti seoksien, tyhjäkäynnin ja kaiken säätämistä.
Boyerin sarja maksoi silloista rahaa ehkä jonkun 700-800 kiveä. Oisko ollu herran vuonna 1998.Eli vaikka 120 yhteistä unionin simpukankuorta..
Sarja sisälsi johtoja ja liittimiä myöten kaiken tarvittavan. Nippusiteitäkin olivat laittaneet mukaan. Ainoa osa mikä piti säveltää, oli vaahtomuovin palanen sytkäboksin ja rungon väliin.
Asennus oli sellainen, että kärjet pois pohjalevyineen ja konkkineen. uus pohjalevy tilalle, siinä kaks anturia eripuolin(näitä lienee tarpeen mukaan eri järjestelmissä sopiva määrä?) kehää. Entisen epäkeskon tilalle asennettiin magneetit pyörimään. Antureilta vedettiin johdot boxille.
Keskusyksikköön (eli siihen "boksiin") tuli: (rheesus)miinus 12V, plus 12V ja ne antureiden piuhat. Lodjustä lähti johdot sytytyspuolille, rotjakkeessa on molemmille sylintereille oma. (Tässä varmaan laitteisto eroaa tosta autoversiosta jollaan fiksulla ratkasulla?).
Ajoitus strobolla 1500 rpm, ja laitee säätää jatkossa kierrosluvun mukaan kipinät kohilleen. jonnenkin 14 000 rpm asti, tai jotain. Kuitenkin sydäntä riipiviin kierroksiin asti.
Asennus oli helppo.
Lopputuloksena:
-tuntui että teho olisi noussut ehkä jonkun 20-25%
-lähti käyntiin paljon helpommin
-vei vähemmin punasta ysiysiä
-eli siis toimi vaan paremmin kaikin puolin
-koskaan ollu mitään ongelmia
siinäpä se sitte... öö