mitä mieltä olette boksista?

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

mitä mieltä olette boksista?

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

elikkä työnalla on tollanen kokeilu poksi(t).. 15mm lastulevy boksi. jonka vuorasin sisäpuolelta lasikuidulla (2-3 kerrosta) ja takaseinässä on sentti hiekka hartsia.. meni niin paljon hartsia tohon hiekka hartsiin, että en viittiny jokaseinää siittä sitten tehdä :x boksista ainakin tulee 100% tiivis.. mutta sanokaa mielipiteenne.. :D
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ite tein kans joskus vuosia sitten samanlaisen kotelon.. Tosin vuorasin joka seinän sisäpuolelta 10mm vahvuudelta hiekkahartsilla. Tulee todella luja kotelo. Ainoa heikkous on se että kaikki reiät pitää tehdä etukäteen :D

Hartsin kuivumisen jlk reikiä ei onnistu tehdä. :D

hiekkahartsi= lasikuituhatsia ja hiekkapuhallus hiekkaa sekaisin.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

joo.. ite tein vaan takaseinän tolla hiekkahartsilla tosiaan, ja sen päälläki on viä lasikuitua 2 kerrosta :P mutta saa nähdä mimmonen tulee sitten kun on valmis. itellä ei tuu mitään terminaali reikiä tms.. ainoastaan se kajarin reikä.. asennan elementit siihen magneetti näkyviin. joten joutuu johdotkin vetään siten näkyvissä.. pitäiskös noi lasikuituset seinät sivellä jollain maalilla vielä tai jotain??
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Sitä en ole koskaan kyllä ymmärtänyt miksi kotelo pitää tehdä alimitoitetusta levystä ja sitten sotkea hartsia sinne sisään. Itse ainakin tekisin kunnon paksuisesta tavarasta ja jättäisin hartsit sotkematta.

Nyt jos/kun hartsiseosta ei ole kaikilla seinillä, 15mm seinämävahvuus tarkoittaa sitä että kotelo antaa siitä kohtaa periksi ja pahimmassa tapauksessa seurauksena on pärinää.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

e320 kirjoitti:Sitä en ole koskaan kyllä ymmärtänyt miksi kotelo pitää tehdä alimitoitetusta levystä ja sitten sotkea hartsia sinne sisään. Itse ainakin tekisin kunnon paksuisesta tavarasta ja jättäisin hartsit sotkematta.

Nyt jos/kun hartsiseosta ei ole kaikilla seinillä, 15mm seinämävahvuus tarkoittaa sitä että kotelo antaa siitä kohtaa periksi ja pahimmassa tapauksessa seurauksena on pärinää.
Ainakin tuo 10mm hiekkahartsi on kuin kiveä... Ei anna periksi yhtään. :D Reikiäkään ei onnistunut tehdä edes kiviporanterillä. :shock: :D
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

e320 kirjoitti:Sitä en ole koskaan kyllä ymmärtänyt miksi kotelo pitää tehdä alimitoitetusta levystä ja sitten sotkea hartsia sinne sisään. Itse ainakin tekisin kunnon paksuisesta tavarasta ja jättäisin hartsit sotkematta.

Nyt jos/kun hartsiseosta ei ole kaikilla seinillä, 15mm seinämävahvuus tarkoittaa sitä että kotelo antaa siitä kohtaa periksi ja pahimmassa tapauksessa seurauksena on pärinää.
mistään kohtaa ei oo 15mm.. vaan 15mm + 2-3 kerrosta lasikuitua ja reilusti hartsia.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
cali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 21.09.2005 18:12

Viesti Kirjoittaja cali »

MasaMbW124 kirjoitti:
mistään kohtaa ei oo 15mm.. vaan 15mm + 2-3 kerrosta lasikuitua ja reilusti hartsia.
toi kohta just pärisee jos jokin..on oikeen vieressä levy mitä vasten resonoida.. parempi se 15mm kotelokin pelkällään kun 2kerrosta kuitua siinä kyljessä..
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Kyllä toi vähän hintelältä rakenteelta vaikuttaa. Hyvä kuitenkin että rakenne on tiivis. Jos elementti ei ole vielä kiinni niin suosittelen laitamaan elementin reijän ympärille lisätuet. Esim neljä rimanpätkää pohjan ja kannen väliin. Tämä jäykistää koteloa huomattavasti.

Mikäli kotelo on pieni ja elementti ei ole kovin raskasiskuinen uskoisin ton toimivan kelvollisesti. Sittenhän sen näk.. ei kun kuulee. Ulkopinta kannattaa käsitellä vaikkapa maalilla. Myös siinä tapauksessa että verhoilet kotelon. Lastulevy on vähän kesy materiaali autokäytössä se kostuu ja murtuu helposti.

En usko että laatikko rupeaa pärisemään. Mutta ohutseinämäisyys saattaa heikentää bassojen tarkuuta, syvyyttä ja voimaa.
W210 290TD T
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Vetäse päälle vielä toisen kiekan sitä 15mm levyä ja tuubillinen kunnon liimamassaa väliin. :roll:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mäkään en menis kyl hartsaamaan. mielummin samal rahal ostaa kunnon MDF levyä.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
tdt300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 24.01.2006 19:46
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja tdt300 »

kuulostaa muuten ihan toimivalta mutta itse käyttäsin väh.18mm mdf levyä ja sitten se valu+hiekkahartsi seos..itellä pönttö kans valmisteilla.. :D monta tehny jo mdf/lasikuitu yhdistelmällä ja mun mielestä se on toimiva. :twisted:
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

tdt300 kirjoitti:kuulostaa muuten ihan toimivalta mutta itse käyttäsin väh.18mm mdf levyä ja sitten se valu+hiekkahartsi seos..itellä pönttö kans valmisteilla.. :D monta tehny jo mdf/lasikuitu yhdistelmällä ja mun mielestä se on toimiva. :twisted:
itellä oli vaikeuksia saada toi kuitu pysyyn kii tossa levyssä niin nappasin sen lasikuidun pois, ja teen sen kokonaan kuidusta ja hiekkahartsista :roll:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
tdt300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 24.01.2006 19:46
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja tdt300 »

kai sivelit reilusti hartsia ensin siihen levyyn?jos rupee laminoimaan suoraan mattoa siihen päälle niin ei kyllä pysy..
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

kyllä sivelin hartsit eka levyyn, mutte levyä olis pitäny karhentaa enempi.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3810
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Ihan offtopicina tähän väliin:

Kumpaa käyttäisitte Vaneria Vai MDF:ää?

Itellä sen verran kokemusta että vaneriin on helpompi kiinnittä kaikkea sälää ruuveilla, eikä se halkeile niin helposti. Miinus tosin on että Levy pitää sitten olla A-laatua että se on suoraa ja kestävää. B tavarasta hajoaa käsiin yleensä, tai sitten siinä on "haukipaikkoja" eli koloja liimauksissa.

MDF on ihan ok, mutta se hajoaa ja halkeaa niin pirun herkästi vaikka oon käyttäny 22mm levyä. Ruuveja on lähes mahdoton ruuvata ilman apureikiä ettei kannat katkea.

Tämä siis ihan vaan omista kokemuksista. Edelliset asennukset tein juuri 22mm Vanerista (II-laatu) ja nykyiset 22mm MDF:stä (A1-laatu). ja pirun tarkkana saa olla noiden ruuvien kans. Varsinkin kun subeja irrottelee vähän väliä niin se ruuvinreikä kuluu paljon nopeampaa tossa MDF:ssä.
Joten jos taas alkaisin tekemään niin valitsisin ehdottomasti 22mm A-luokan Vanerin. Lastulevyä en oo käyttäny enää vuosiin missään koteloissa, se on aivan liian haperoa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Vaneriloota kaikuu, MDF ei kaiju (siis ainakaan niin voimakkaasti). siinä suurin ero. MDF:n tekee helposti uuden kierteen vaikka puutikusta ja tipasta liimaa. Ruuveille tietenkin alkureikä, MDF levyy ei saa ikinä ruuvaa ilman reikää ja ruuvin kannalle pitää aina tehdä upotus. Itse ruuvi ei saa siis toimia muuten kuin koossa pitävänä kappaleena, ei siis saa itseporautua, ellei kärki ja kanta ole poramallinen, eikä sittenkään kovin lähelle reunaa. Tai sitten jätetään ruuvin kanta rehellisesti pintaan, esim. jos käyttää kuusiokolopuuruuveja.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
tdt300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 24.01.2006 19:46
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja tdt300 »

tällä hetkellä tulossa oleva pönttö sisältää:mdf,hdf levyä ja lasikuitua.lastulevystä tein ekan kotelon joskus vuosia sitten enkä sen jälkeen oo sitä käyttänyt.. :D
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Mulla on 30mm vanerista... :wink:
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
tdt300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 24.01.2006 19:46
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja tdt300 »

taitaapi olla kohtuu jämäkkä.. :shock: :D
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Juu ja kannattaa muistaa että subbarilla kaiuilla ei ole mitään väliä koska ylin toistettu aallonpituus on vielä pidempi kuin kotelon suurin mitta. Seisovat allot eivät siten muodostu ongelmaksi.

Niille ketkä eivät ymmärrä mitä ym. tarkoittaa: Subbari ei kaiu autokoteloiden kokoisilla bokseilla.
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

tdt300 kirjoitti:taitaapi olla kohtuu jämäkkä.. :shock: :D
Joo ei sivut lepata... :wink: Ja kun halvalla saa niin mikäs siinä on tuosta tehdessä, eikä lohkeile... 8)
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3810
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Näinhän se on..omasta mielestä tuo MDF on aivan liian yliarvostettua.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

EVO X kirjoitti:Varsinkin kun subeja irrottelee vähän väliä niin se ruuvinreikä kuluu paljon nopeampaa tossa MDF:ssä.
Ei kulu ruuvin reijät vaikka irrottas subin kerran päivässä ku käyttää iskumuttereita :wink:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Vastaa Viestiin