mitä mieltä olette boksista?
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
mitä mieltä olette boksista?
elikkä työnalla on tollanen kokeilu poksi(t).. 15mm lastulevy boksi. jonka vuorasin sisäpuolelta lasikuidulla (2-3 kerrosta) ja takaseinässä on sentti hiekka hartsia.. meni niin paljon hartsia tohon hiekka hartsiin, että en viittiny jokaseinää siittä sitten tehdä
boksista ainakin tulee 100% tiivis.. mutta sanokaa mielipiteenne.. 
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Ite tein kans joskus vuosia sitten samanlaisen kotelon.. Tosin vuorasin joka seinän sisäpuolelta 10mm vahvuudelta hiekkahartsilla. Tulee todella luja kotelo. Ainoa heikkous on se että kaikki reiät pitää tehdä etukäteen
Hartsin kuivumisen jlk reikiä ei onnistu tehdä.
hiekkahartsi= lasikuituhatsia ja hiekkapuhallus hiekkaa sekaisin.
Hartsin kuivumisen jlk reikiä ei onnistu tehdä.
hiekkahartsi= lasikuituhatsia ja hiekkapuhallus hiekkaa sekaisin.
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
joo.. ite tein vaan takaseinän tolla hiekkahartsilla tosiaan, ja sen päälläki on viä lasikuitua 2 kerrosta
mutta saa nähdä mimmonen tulee sitten kun on valmis. itellä ei tuu mitään terminaali reikiä tms.. ainoastaan se kajarin reikä.. asennan elementit siihen magneetti näkyviin. joten joutuu johdotkin vetään siten näkyvissä.. pitäiskös noi lasikuituset seinät sivellä jollain maalilla vielä tai jotain??
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Sitä en ole koskaan kyllä ymmärtänyt miksi kotelo pitää tehdä alimitoitetusta levystä ja sitten sotkea hartsia sinne sisään. Itse ainakin tekisin kunnon paksuisesta tavarasta ja jättäisin hartsit sotkematta.
Nyt jos/kun hartsiseosta ei ole kaikilla seinillä, 15mm seinämävahvuus tarkoittaa sitä että kotelo antaa siitä kohtaa periksi ja pahimmassa tapauksessa seurauksena on pärinää.
Nyt jos/kun hartsiseosta ei ole kaikilla seinillä, 15mm seinämävahvuus tarkoittaa sitä että kotelo antaa siitä kohtaa periksi ja pahimmassa tapauksessa seurauksena on pärinää.
Ainakin tuo 10mm hiekkahartsi on kuin kiveä... Ei anna periksi yhtään.e320 kirjoitti:Sitä en ole koskaan kyllä ymmärtänyt miksi kotelo pitää tehdä alimitoitetusta levystä ja sitten sotkea hartsia sinne sisään. Itse ainakin tekisin kunnon paksuisesta tavarasta ja jättäisin hartsit sotkematta.
Nyt jos/kun hartsiseosta ei ole kaikilla seinillä, 15mm seinämävahvuus tarkoittaa sitä että kotelo antaa siitä kohtaa periksi ja pahimmassa tapauksessa seurauksena on pärinää.
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
mistään kohtaa ei oo 15mm.. vaan 15mm + 2-3 kerrosta lasikuitua ja reilusti hartsia.e320 kirjoitti:Sitä en ole koskaan kyllä ymmärtänyt miksi kotelo pitää tehdä alimitoitetusta levystä ja sitten sotkea hartsia sinne sisään. Itse ainakin tekisin kunnon paksuisesta tavarasta ja jättäisin hartsit sotkematta.
Nyt jos/kun hartsiseosta ei ole kaikilla seinillä, 15mm seinämävahvuus tarkoittaa sitä että kotelo antaa siitä kohtaa periksi ja pahimmassa tapauksessa seurauksena on pärinää.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Kyllä toi vähän hintelältä rakenteelta vaikuttaa. Hyvä kuitenkin että rakenne on tiivis. Jos elementti ei ole vielä kiinni niin suosittelen laitamaan elementin reijän ympärille lisätuet. Esim neljä rimanpätkää pohjan ja kannen väliin. Tämä jäykistää koteloa huomattavasti.
Mikäli kotelo on pieni ja elementti ei ole kovin raskasiskuinen uskoisin ton toimivan kelvollisesti. Sittenhän sen näk.. ei kun kuulee. Ulkopinta kannattaa käsitellä vaikkapa maalilla. Myös siinä tapauksessa että verhoilet kotelon. Lastulevy on vähän kesy materiaali autokäytössä se kostuu ja murtuu helposti.
En usko että laatikko rupeaa pärisemään. Mutta ohutseinämäisyys saattaa heikentää bassojen tarkuuta, syvyyttä ja voimaa.
Mikäli kotelo on pieni ja elementti ei ole kovin raskasiskuinen uskoisin ton toimivan kelvollisesti. Sittenhän sen näk.. ei kun kuulee. Ulkopinta kannattaa käsitellä vaikkapa maalilla. Myös siinä tapauksessa että verhoilet kotelon. Lastulevy on vähän kesy materiaali autokäytössä se kostuu ja murtuu helposti.
En usko että laatikko rupeaa pärisemään. Mutta ohutseinämäisyys saattaa heikentää bassojen tarkuuta, syvyyttä ja voimaa.
W210 290TD T
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
itellä oli vaikeuksia saada toi kuitu pysyyn kii tossa levyssä niin nappasin sen lasikuidun pois, ja teen sen kokonaan kuidusta ja hiekkahartsistatdt300 kirjoitti:kuulostaa muuten ihan toimivalta mutta itse käyttäsin väh.18mm mdf levyä ja sitten se valu+hiekkahartsi seos..itellä pönttö kans valmisteilla..monta tehny jo mdf/lasikuitu yhdistelmällä ja mun mielestä se on toimiva.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
Ihan offtopicina tähän väliin:
Kumpaa käyttäisitte Vaneria Vai MDF:ää?
Itellä sen verran kokemusta että vaneriin on helpompi kiinnittä kaikkea sälää ruuveilla, eikä se halkeile niin helposti. Miinus tosin on että Levy pitää sitten olla A-laatua että se on suoraa ja kestävää. B tavarasta hajoaa käsiin yleensä, tai sitten siinä on "haukipaikkoja" eli koloja liimauksissa.
MDF on ihan ok, mutta se hajoaa ja halkeaa niin pirun herkästi vaikka oon käyttäny 22mm levyä. Ruuveja on lähes mahdoton ruuvata ilman apureikiä ettei kannat katkea.
Tämä siis ihan vaan omista kokemuksista. Edelliset asennukset tein juuri 22mm Vanerista (II-laatu) ja nykyiset 22mm MDF:stä (A1-laatu). ja pirun tarkkana saa olla noiden ruuvien kans. Varsinkin kun subeja irrottelee vähän väliä niin se ruuvinreikä kuluu paljon nopeampaa tossa MDF:ssä.
Joten jos taas alkaisin tekemään niin valitsisin ehdottomasti 22mm A-luokan Vanerin. Lastulevyä en oo käyttäny enää vuosiin missään koteloissa, se on aivan liian haperoa.
Kumpaa käyttäisitte Vaneria Vai MDF:ää?
Itellä sen verran kokemusta että vaneriin on helpompi kiinnittä kaikkea sälää ruuveilla, eikä se halkeile niin helposti. Miinus tosin on että Levy pitää sitten olla A-laatua että se on suoraa ja kestävää. B tavarasta hajoaa käsiin yleensä, tai sitten siinä on "haukipaikkoja" eli koloja liimauksissa.
MDF on ihan ok, mutta se hajoaa ja halkeaa niin pirun herkästi vaikka oon käyttäny 22mm levyä. Ruuveja on lähes mahdoton ruuvata ilman apureikiä ettei kannat katkea.
Tämä siis ihan vaan omista kokemuksista. Edelliset asennukset tein juuri 22mm Vanerista (II-laatu) ja nykyiset 22mm MDF:stä (A1-laatu). ja pirun tarkkana saa olla noiden ruuvien kans. Varsinkin kun subeja irrottelee vähän väliä niin se ruuvinreikä kuluu paljon nopeampaa tossa MDF:ssä.
Joten jos taas alkaisin tekemään niin valitsisin ehdottomasti 22mm A-luokan Vanerin. Lastulevyä en oo käyttäny enää vuosiin missään koteloissa, se on aivan liian haperoa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vaneriloota kaikuu, MDF ei kaiju (siis ainakaan niin voimakkaasti). siinä suurin ero. MDF:n tekee helposti uuden kierteen vaikka puutikusta ja tipasta liimaa. Ruuveille tietenkin alkureikä, MDF levyy ei saa ikinä ruuvaa ilman reikää ja ruuvin kannalle pitää aina tehdä upotus. Itse ruuvi ei saa siis toimia muuten kuin koossa pitävänä kappaleena, ei siis saa itseporautua, ellei kärki ja kanta ole poramallinen, eikä sittenkään kovin lähelle reunaa. Tai sitten jätetään ruuvin kanta rehellisesti pintaan, esim. jos käyttää kuusiokolopuuruuveja.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Näinhän se on..omasta mielestä tuo MDF on aivan liian yliarvostettua.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Ei kulu ruuvin reijät vaikka irrottas subin kerran päivässä ku käyttää iskumuttereitaEVO X kirjoitti:Varsinkin kun subeja irrottelee vähän väliä niin se ruuvinreikä kuluu paljon nopeampaa tossa MDF:ssä.
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/



