Rallattaa ja roklottaa edelleen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tiheman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.07.2006 09:04

Rallattaa ja roklottaa edelleen

Viesti Kirjoittaja tiheman »

Auto 200D W124 -94

Mistähän tämä vika johtuu, kun sitä ei paikanneta millään. Moottorista kuuluu tyhjäkäynnillä, kun moottori on jo lämmennyt, mahotonta roklotusta. Kylmänä ääni kuuluu ainoastaan käynnistäessä. Kierroksia kun antaa, niin ääni häviää.

Alipainepumppu on jo poissuljettu, käytettiin uusi paikallaan ja ääni sen kun jatkuu. Voisiko vika johtua venyneestä ketjusta? Ääni on todella voimakas, melkein kalkatus.
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

oiskohan venttiilin nostajat ?
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
tiheman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.07.2006 09:04

Viesti Kirjoittaja tiheman »

Nostajia olen ajatellut, mutta mahtaako ne pitää tuollaista mahdotonta metakkaa ja kaltatusta. Korjaamolla oli yksi mersu, jossa oli nostajavika. Käyttivät päällä, ääni kuulosti enemmän naputukselta eikä hävinnyt, vaikka kierroksia antoi.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nouseeko öljynpaineet käynnistäessä?
Ja pysyykö paineet lämpimänä?
Omasta ex200D:stä meni ketju poikki ja 2kpl ohjainkiskoja palasiksi.
Rahisi kuumana ja hajosi sitten kun kylmästä käynnisti.
Viimeksi muokannut vito500tkm, Ti 12.09.2006 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Veikkaan ketjunkiristintä. Samanlaiset oireet hävis kun vaihdoin.
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mulla oli ketju pistetty liian kireälle ja selvä metallinen lisä-ääni seurauksena.Näin
arveli korjaaja asian olevan jo tilatessani aikaa,ja niin se sitten olikin.Tuo ääni kyllä kuului koko ajan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Mr. El Maco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48

Viesti Kirjoittaja Mr. El Maco »

Tsekkaa myös hihnankiristimen iskari.. Sen toiminta ja puslat, mieluusti myös linkun ja rullan laakerit. Mulla piti varsin kovaa meteliä, joka hävisi kun antoi kierroksia. Uus iskari ja taas käy nätisti..
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kykimen painelaakeri ? :D
Ainaski 123:ssa tuo pitää joskus aivan käsittämätöntä älämölöä :D

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kampiakselin siivapyörä löysällä? Jakoketjun kiristin sökö tai ketjunohjuri rikki?
tiheman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.07.2006 09:04

Viesti Kirjoittaja tiheman »

Öljynpaineet pysyy hyvänä, varsinkin nyt kun kokeilin vielä STP:tä, mutta sillä ei ollut mainittavaa vaikutusta. Auto täristää myös.

Tosiaan merkillistä että kylmänä roklotusta ei kuulu. Ääni alkaa kuulua vasta koneen lämmettyä, esim. kun pysähdyn liikennevaloihin.

Taidan laittaa ketjun + oheisosat vaihtoon. Mitähän maksaa ketjun, kiristimen ja ohjurin vaihto?
Avatar
Nokitykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 08.04.2003 09:51
Paikkakunta: Kurikka/Vaasa

jakoketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja Nokitykki »

Oireet viittaa vahvasti kiristimeen joka toimii öljynpaineella. Omassa kiesissä oli joskus kiristimestä finaalissa hauli joka pitää öljynpaineet.
Kiristin on muutaman kympin, ketjunvaihdon hinta riippuu paikasta. Täällä pohjanmaalla oli aikanaan 500mk ketjuineen. Niitä laahaimia onkin sitten hankalampi vaihtaa, joutuu ottaan muistaakseni kannen ja öljypohjan irti. Ittelle en vaihtanu laahaimia.
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Harvemmin on laahain loppuunkulunut.
Ketju vaihdettuna oli mulla 120 EUR+ kiristin (vaihdoin ite) tais olla
KL:ssä n.70 EUR. Älä osta kiristintä Motonetistä, se kestää yhden
päästötestin...
MB W201 2.5 TURBO
tiheman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.07.2006 09:04

Viesti Kirjoittaja tiheman »

Onnistuuko kiristimen vaihto helposti itse?
Avatar
milkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 29.05.2005 10:09
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja milkku »

Ei sinulla ole ketään tuttua jolta voisit lainata ja kokeilla !
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kiristimen vaihdossa menee noin 3 min. 32mm hylsyllä kannen kyljestä vanha pois (rätti alle, valuu vähän öljyä). Uusi tilalle 80 Nm momenttiin (taas rätti alle) , katso ettei alumiini tiiviste ole tippunut paikaltaan ennen kuin kiristät...

Oikeaoppisesti kiristin pitäisi ilmata ennen asennusta mutta se ei aina ole tarpeellista. Kunhan uudesta valuu öljyä kun sen kiristää niin on kaikki kunnossa. Muutoin se pitää ilmata...
MB W201 2.5 TURBO
Paja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: To 30.12.2004 23:12

Viesti Kirjoittaja Paja »

Roklotus loppui täällä kun vaihdoin tuon hihnankiristimen iskarin, puslat oli totaalisen hajalla. Uudessa iskarissa oli molemmat päät 8mm pulteilla, kun vanhassa toinen oli 6mm. Irroitin koko kiristinsysteemin ja porasin reiän sopivaksi uudelle iskarille.

Näköjään se kireysmittarin viisari on irtoavaa mallia, kun tipahti lattialle. Mittasin myös kiristinmutterin asennon ennen purkua, jostain syystä mutteria joutui kiertämään syvemmälle kuin se alunperin oli, silti hihna jäi näköjään aavistuksen löysälle.

Voiko sen kiristinlaitteen asentaa jotenkin eri asentoon vai mistä johtuu että samalla hihnalla joutuu kiristämään enemmän että tulee oikeaan tiukkuuteen? Siis sitä viisaria en uskonut, koska se tuskin enää on millilleen oikeassa asennossa. Ruuvasin vaan säätömutterin samaan asentoon sen pulttiin nähden kuin mitä alunperinkin oli.
mitä tähän laittais
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 15.09.2006 15:27
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mitä tähän laittais »

JP74 kirjoitti:Kampiakselin siivapyörä löysällä?
Jos tuo on löysällä, niin on sen kiilakin palasina urassa...kokemusta on.
Piti muuten juuri tuollaista ääntä. Huomattiin sitten vasta, kun ohjaustehostin lopetti toimintansa.
S124 300TD -89 (PPD)
S202 220TD -97
W124 200D -85/93

ex.S203 220cdi -01 ensimmäinen ja viimeinen.
tiheman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.07.2006 09:04

Viesti Kirjoittaja tiheman »

Kyllä se oli kannen tiiviste, joka siellä kolkotti. Kiristäjä jäi ilman öljynpainetta, joten ketju piti ääntä. Nyt käy kone hyvin.
Tosin vielä on kaikkea muuta pientä.
Vastaa Viestiin