2 tahtiöljyä dieseliin ? ( Venttiilien hiljentämisremppa )
2 tahtiöljyä dieseliin ? ( Venttiilien hiljentämisremppa )
Menin laittaan 2-t öljyä mun E200 Dieseliin . Olikohan järkevä teko ?
Meinaan vaan että rupesi nuo venttiilit ääntämään pirusti tyhjäkäynnillä .
Laitoin sitä 0,3 l täyteen tankkiin. Auto on vm. 95 ja on yhden foorumilaisen isän vanha . Onko kellään kokemuksia 2-t öljystä näissä vipoissa 124:ssa ?
Meinaan vaan että rupesi nuo venttiilit ääntämään pirusti tyhjäkäynnillä .
Laitoin sitä 0,3 l täyteen tankkiin. Auto on vm. 95 ja on yhden foorumilaisen isän vanha . Onko kellään kokemuksia 2-t öljystä näissä vipoissa 124:ssa ?
Viimeksi muokannut it, Ma 18.09.2006 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oliko sillä vaikutusta ääntelyyn? Millaista ääntelyä koneesta kuului? Jos venttiilinnostimet naputteli, ei käsittääkseni 2-t öljyn lisäys auta. Kyllähän takavuosina jotkut laittoivat aika lailla säänöllisesti ko. öljyä dieseliin. Jakajapumpun ainoa voiteluhan tapahtuu polttoaineen välityksellä. Rivipumpussahan on öljyvoitelu, joten sen vuoksihan ei öljyä tarvi lisätä.
naputus
Mielestäni oli mutta , ensimmäistä kertaa kävin tankkaamassa st asemalla ( ennen aina nesteellä ja shellillä ) 2-t lisäyksen jälkeen naputus lisääntyi nyt naputtaa tyhjäkäynnillä kuumanakin . Ennen ei naputtanut kuin kylmällä koneella . Teinpä sitten eilen niin jotta katsoin öljytikkuun ja huomasin puolen viivan vajauksen . Lisäsin öljyä helix ultraa 5-40 jota entinen omistaja käyttänyt öljyinä , ei vaikutusta ... Ajattelin laittaa koneeseen helix 10-40 öljyt jospa siitä hiljenis . Tai sitten laittaa korjaamolla venttiilit kuntoon . Mitähän moinen lysti maksaa ?
Ennen oli ennen, mutta nyt on nyt.tdt300 kirjoitti:2-t öljyn käyttö on vain hyväksi diesel autolle..ei se vaikuta niiden nostinten nakutukkseen.mutta jos suuttimet pitää ääntä niin siihen se mielestäni auttaa..
Älkää hyvät ihmiset tyrkätkö 2-t öljyä uudempiin dieseleihin (cdi-koneet). Ensinnäkään ne eivät tarvitse sitä ja toisekseen ne ottavat siitä nokkiinsa.
Muistaakseni tästä on ollut aiemminkin puhetta

MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
-95 cdi?P.M.N. kirjoitti:Ennen oli ennen, mutta nyt on nyt.tdt300 kirjoitti:2-t öljyn käyttö on vain hyväksi diesel autolle..ei se vaikuta niiden nostinten nakutukkseen.mutta jos suuttimet pitää ääntä niin siihen se mielestäni auttaa..
Älkää hyvät ihmiset tyrkätkö 2-t öljyä uudempiin dieseleihin (cdi-koneet). Ensinnäkään ne eivät tarvitse sitä ja toisekseen ne ottavat siitä nokkiinsa.
Muistaakseni tästä on ollut aiemminkin puhetta.


ite en oo laittanu 2t öljyä. suuttimet taikka jotkut pitää omaa ääntänsä, kylmänä varsinkin kolisee, ku pajavasara. voiskohan johtua normaalia aikasemmasta ruiskuennakosta... no jokatapauksessa, mitä käytännön hyötyä on laittaa 2t öljyä yhtää mihkään, mihin sitä ei oo tarkotettu?
saahan sitä toki laittaa, jos siltä tuntuu. mua ei ainakaan haittaa, vaikka vähän kolkottaa kylmänä.
saahan sitä toki laittaa, jos siltä tuntuu. mua ei ainakaan haittaa, vaikka vähän kolkottaa kylmänä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Osaako kukaan tehdä tällaista e-p:llä
Eli osaisiko kukaan tehdä "sopuhintaan" tämmöistä remonttia kotitallissaan ?
Elikkä nostimet pitäisi saada hiljaisiksi , voi laittaa vaikka yv:tä jos ei kehtaa itseään mainostaa... Eli Nurmo-Sjk seudun MB-gurut hoi !
Elikkä nostimet pitäisi saada hiljaisiksi , voi laittaa vaikka yv:tä jos ei kehtaa itseään mainostaa... Eli Nurmo-Sjk seudun MB-gurut hoi !
Niin pumpussa kuin suutimissakin on todella pienet välykset ja voitelu on tarkoitettu nimenomaan polttoaineella suoritettavaksi.Mika.T kirjoitti:2t-öljy nimenomaan VOITELEE pumpun elementit ja suuttimien kärjet.
Normaalisti dieselpolttoaine on viskositeetiltaan niin juoksevaa tettä aina siitä pieni osa pääsee vuotamaan pumpussa männän ohi ,jolloin voitelu tulee suoritetuksi.Samoin on laita suuttimessa.
Jos polttoaineeseen lisätään eri viskositeetin omaavaa öljyä ,muuttuu myös
polttoaineen viskositeetti hivenen.
Todennäköisesti sillä ei varsinkaan lämpimissä olosuhteissa ole suurtakaan merkitystä,mutta talviolosuhteissa se saattaa olla hyvinkin merkityksellinen.
Polttoaineen viskositeetti on talvella luonnollisesti kylmyydestä johtuen muutenkin
vahvempaa ja toden.näk. myöskään voitelu ei ole paras mahdollinen.
Muistan joskus takavuosina kun ei vielä talvilaatua ollut ,että Dieseliin olisi lisätty
tietty prosentti petroolia tai bensaa,jotta juoksevuus olisi ollut parempi.
On vaikea kuvitella että öljyä lisäämällä polttoaineeseen voisi parantaa sen voiteluominaisuuksia.
saatan kyllä olla väärässäkin ,mutta itse en menisi lisäämään siihen mitään.
Vaarana olettaisi olevan jopa polttoaineen höyrystyminen pumpun sylinterissä kovassa paineessa ja samoin myös suuttimissa,mikä saattaa aiheuttaa kavitaatiota ,eli metallin haurastumista ja syöpymistä..
No, vanhan ajan dieseli toimii hyvin lämpöisillä ilmoilla vaikka pelkällä moottoriöljyllä. Hiukan kitkerä haju, mutta ei mitään sinistä pöllyäkään...Juniorina ajeltiin paljon jäteöljyllä, ja autohan oli Morris Marina 1.5 D. 123 ainakin toimii hyvin pelkällä moottoriöljyllä, ja todennäköisesti myös 124. Himppu naftaa öljyn seassa parantaa käynnistettävyyttä
Kakstahtiöljyä käytettiin joskus juuri pumppuvikojen ehkäisyyn ja hoitoon, varsinkin työkoneissa ja kuorma-autoissa. Lienee hiukan uskonasia, mutta mitään ei hajoa, jos tilkan kakstahti öljyä laittaa tankkiin. Venttiilinnostimia kakstahtiöljy ei korjaa.
CDI yms vehkeisiin ei pidä laittaa mitään muuta, kuin dieseliä tankkiin. Ei mitään jäänestoja yms.

Kakstahtiöljyä käytettiin joskus juuri pumppuvikojen ehkäisyyn ja hoitoon, varsinkin työkoneissa ja kuorma-autoissa. Lienee hiukan uskonasia, mutta mitään ei hajoa, jos tilkan kakstahti öljyä laittaa tankkiin. Venttiilinnostimia kakstahtiöljy ei korjaa.
CDI yms vehkeisiin ei pidä laittaa mitään muuta, kuin dieseliä tankkiin. Ei mitään jäänestoja yms.
Varmaan on kaikenlaisia tököttejä kokeiltu ja miksei ne kesähelteillä toimineetkin. Onhan sitä viimeisimpänä Rypsiöljylläkin ajettu ja ajetaan ehkä vielä tulevaisuudessa enemmänkin.
Siihen pumpun hoitoon tarkotettuna tuohon 2-tahti öljyyn suhtautuisin kuitenkin hiukan varauksellisesti.
Silloin jos pumppu ja suuttimet ovat jo niin kuluneet että moottorin ääntely on muuttunut raskaammaksi ja kenties savutuskin on lisääntynyt ,niin luultavasti pumpun männät ja sylinterit ovat jo senverran kuluneet ,että myös paineet pumpussa ovat hieman pudonneet ,eivätkät enää riitä avaamaan suuttimia ihan oikealla ajotushetkellä .
Ymmärrän ,että tuolla öljyn lisäämisellä saadaan vielä kentien jonkun verran jatkettua k.o. laitteiden elinikää.
Viskositeetin pienikin vahvennus saatta vaikuttaa positiivisesti välyksiin ja samalla paineen lisäämiseen ,jolloin myös syötön ajoitus sen johdosta saattaa normalisoitua ja jopa käyntiääni parantua.
Kulumia se ei pumpusta eikä suuttimista suinkaan poista, joten ennenpitkää
tiedossa on sekä pumpun ,että suuttimien kulutusosien vaihto.
Siihen pumpun hoitoon tarkotettuna tuohon 2-tahti öljyyn suhtautuisin kuitenkin hiukan varauksellisesti.
Silloin jos pumppu ja suuttimet ovat jo niin kuluneet että moottorin ääntely on muuttunut raskaammaksi ja kenties savutuskin on lisääntynyt ,niin luultavasti pumpun männät ja sylinterit ovat jo senverran kuluneet ,että myös paineet pumpussa ovat hieman pudonneet ,eivätkät enää riitä avaamaan suuttimia ihan oikealla ajotushetkellä .
Ymmärrän ,että tuolla öljyn lisäämisellä saadaan vielä kentien jonkun verran jatkettua k.o. laitteiden elinikää.
Viskositeetin pienikin vahvennus saatta vaikuttaa positiivisesti välyksiin ja samalla paineen lisäämiseen ,jolloin myös syötön ajoitus sen johdosta saattaa normalisoitua ja jopa käyntiääni parantua.
Kulumia se ei pumpusta eikä suuttimista suinkaan poista, joten ennenpitkää
tiedossa on sekä pumpun ,että suuttimien kulutusosien vaihto.
Tiedä sitten auttaako mitään.
Mutta polttoaineen viskositeetti muuttuu siitä (parista desistä 70 litran seassa) niin vähän, ettei sillä todellakaan havaittavaa vaikutusta mihinkään ole. Ja jos niin paljon vuotaa dieselpumpun sisuskalut että öljyllä siitä tiivistyy, niin alkaa olla jo tehotkin koneesta aikaslailla kadoksissa.
Mutta käyntiääni on ainakin meidän satalankussa talvilaadulla paljon nätimpi. Nimenomaan talvilaadun kanssa tuon eron huomaa, kesänaftalla en ole havainnut mitään eroa.
Mutta polttoaineen viskositeetti muuttuu siitä (parista desistä 70 litran seassa) niin vähän, ettei sillä todellakaan havaittavaa vaikutusta mihinkään ole. Ja jos niin paljon vuotaa dieselpumpun sisuskalut että öljyllä siitä tiivistyy, niin alkaa olla jo tehotkin koneesta aikaslailla kadoksissa.

Mutta käyntiääni on ainakin meidän satalankussa talvilaadulla paljon nätimpi. Nimenomaan talvilaadun kanssa tuon eron huomaa, kesänaftalla en ole havainnut mitään eroa.

Suomalainen häviää aina!
Nykypäivän diisel-öljy on niin kuivaa (varsinkin talvilaatu) ettei öljyn lisääminen todellakaan ole haitaksi näissä 80-90 luvun koneissa.
Eri asia noissa uusissa jotka ei tunnu toimivan muutenkaan.
Eteen on tullut pumpun elementtien kiinnileikkaamisia ja suuttimien kärkien jumimisia... nämä kaikki olisi todennäkösimmin voitu estää säännöllisellä öljyn käytöllä
Ite kuitenkin käytän talvilaadun kanssa silloin tällöin öljyä. Ja kovimmilla pakkasilla (täällä saattaa olla joku aamu pitkästi yli -35c pakkasta ja työmatkaa kuitenkin lähes 100km/päivä
) muutama litra bensaa täydessä tankissa+ tilkka öljyä.
Toimintavarmuutta katsos...
Tapansa kullakin...
Eri asia noissa uusissa jotka ei tunnu toimivan muutenkaan.

Eteen on tullut pumpun elementtien kiinnileikkaamisia ja suuttimien kärkien jumimisia... nämä kaikki olisi todennäkösimmin voitu estää säännöllisellä öljyn käytöllä

Ite kuitenkin käytän talvilaadun kanssa silloin tällöin öljyä. Ja kovimmilla pakkasilla (täällä saattaa olla joku aamu pitkästi yli -35c pakkasta ja työmatkaa kuitenkin lähes 100km/päivä

Toimintavarmuutta katsos...

Tapansa kullakin...
Ohhoh,ja kaks väyrystä,ei remontit pääse kesken loppumaan..e320 kirjoitti:Olipas muuten halpa remppa tuo. Meikäläiselle sanotaan yleensä kättä päivää tuohon hintaan, työt sitten extraa.

CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic