2 tahtiöljyä dieseliin ? ( Venttiilien hiljentämisremppa )

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
it
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 04.07.2004 13:45
Paikkakunta: eepee

2 tahtiöljyä dieseliin ? ( Venttiilien hiljentämisremppa )

Viesti Kirjoittaja it »

Menin laittaan 2-t öljyä mun E200 Dieseliin . Olikohan järkevä teko ?
Meinaan vaan että rupesi nuo venttiilit ääntämään pirusti tyhjäkäynnillä .
Laitoin sitä 0,3 l täyteen tankkiin. Auto on vm. 95 ja on yhden foorumilaisen isän vanha . Onko kellään kokemuksia 2-t öljystä näissä vipoissa 124:ssa ?
Viimeksi muokannut it, Ma 18.09.2006 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Oliko sillä vaikutusta ääntelyyn? Millaista ääntelyä koneesta kuului? Jos venttiilinnostimet naputteli, ei käsittääkseni 2-t öljyn lisäys auta. Kyllähän takavuosina jotkut laittoivat aika lailla säänöllisesti ko. öljyä dieseliin. Jakajapumpun ainoa voiteluhan tapahtuu polttoaineen välityksellä. Rivipumpussahan on öljyvoitelu, joten sen vuoksihan ei öljyä tarvi lisätä.
Avatar
it
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 04.07.2004 13:45
Paikkakunta: eepee

naputus

Viesti Kirjoittaja it »

Mielestäni oli mutta , ensimmäistä kertaa kävin tankkaamassa st asemalla ( ennen aina nesteellä ja shellillä ) 2-t lisäyksen jälkeen naputus lisääntyi nyt naputtaa tyhjäkäynnillä kuumanakin . Ennen ei naputtanut kuin kylmällä koneella . Teinpä sitten eilen niin jotta katsoin öljytikkuun ja huomasin puolen viivan vajauksen . Lisäsin öljyä helix ultraa 5-40 jota entinen omistaja käyttänyt öljyinä , ei vaikutusta ... Ajattelin laittaa koneeseen helix 10-40 öljyt jospa siitä hiljenis . Tai sitten laittaa korjaamolla venttiilit kuntoon . Mitähän moinen lysti maksaa ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Venttiilinnostajien naputukseen ei tosiaan ole 2t öljyllä vaikutusta.
Mutta muuten se kyllä hiljentää koneen käyntiääntä.

Moottori öljy laadulla tosiaan saattaa hiljetä. mutta jos nostimet on kuluneet... Ei sekään auta
Avatar
it
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 04.07.2004 13:45
Paikkakunta: eepee

Viesti Kirjoittaja it »

[quote="Mika.T"]Venttiilinnostajien naputukseen ei tosiaan ole 2t öljyllä vaikutusta.
Mutta muuten se kyllä hiljentää koneen käyntiääntä.

Moottori öljy laadulla tosiaan saattaa hiljetä. mutta jos nostimet on kuluneet... Ei sekään auta[/quote]

Mutta voiko se lisätä sitä , siis 2-t:n laitto ?
tdt300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 24.01.2006 19:46
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja tdt300 »

2-t öljyn käyttö on vain hyväksi diesel autolle..ei se vaikuta niiden nostinten nakutukkseen.mutta jos suuttimet pitää ääntä niin siihen se mielestäni auttaa..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

it kirjoitti:
Mutta voiko se lisätä sitä , siis 2-t:n laitto ?
Ei voi lisätä venttiilin nostajien ääntä.
Avatar
it
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 04.07.2004 13:45
Paikkakunta: eepee

Viesti Kirjoittaja it »

eli taidan käydä vaihtaas öljyt 10-40 ja katsoa jos se auttais , jos ei niin eipä taida muuta keinoa kuin korjauttaa nuo venttiilit . Paljonkohan semmoinen riemu maksaa korjaamolla , onko kukaan korjauttanut ?
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
it
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 04.07.2004 13:45
Paikkakunta: eepee

Viesti Kirjoittaja it »

Ketju on vaihdettu noin 100 tkm sitten edellisen omistajan toimesta . Edelleen kysyn onko kukaan korjauttanut venttiilien nostimia korjaamolla , ja paljonko tulee maksamaan ?
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

tdt300 kirjoitti:2-t öljyn käyttö on vain hyväksi diesel autolle..ei se vaikuta niiden nostinten nakutukkseen.mutta jos suuttimet pitää ääntä niin siihen se mielestäni auttaa..
Ennen oli ennen, mutta nyt on nyt.
Älkää hyvät ihmiset tyrkätkö 2-t öljyä uudempiin dieseleihin (cdi-koneet). Ensinnäkään ne eivät tarvitse sitä ja toisekseen ne ottavat siitä nokkiinsa.
Muistaakseni tästä on ollut aiemminkin puhetta :roll: .
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Mulla vaihdettiin kakkosneloseen (300) Venetmäellä nostimet. Olikos ne jotain vajaa 20 euroo kappale ja työt päälle. Siinä 300 egee kaikkinensa. Tästä on aikaa puolisentoista vuotta. Mahtaako hinnat olla jo vähän nousseet.
Kyllähän näppärä mies ne toki itekin pystyy vaihtamaan.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

2-tahti öljyn lisäyksellä karstoittuu kone ja savutus lisääntyy. Pumpun voitelukaan ei travitse sitä. Ei kannata listä poltoaineen sekaan.
Avatar
milkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 29.05.2005 10:09
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja milkku »

Tässä yhden firman hinnat.
Kuva
Avatar
milkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 29.05.2005 10:09
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja milkku »

Niin ja auto oli 300 turbo.
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

itellä ainakin lopetti suuttimet 200deessä pitämästä ääntä kun lisäsin hieman 2teetä tankkiin
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Itse olen monesti kokeillut tuota 2-t oilin lisäämistä. Ja kyllä sen vaikutus koneen ääneen on positiivinen. Nyt on kokeilu menossa josko auttaisi suuttimien ääntelyyn. Melkoisen hinnakasta touhua tuo nostimien vaihto.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
it
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 04.07.2004 13:45
Paikkakunta: eepee

Viesti Kirjoittaja it »

Kiitos vastanneille , pitää vissiin ruveta kerään rahaa tulevaa remonttia varten.
tdt300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 24.01.2006 19:46
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja tdt300 »

P.M.N. kirjoitti:
tdt300 kirjoitti:2-t öljyn käyttö on vain hyväksi diesel autolle..ei se vaikuta niiden nostinten nakutukkseen.mutta jos suuttimet pitää ääntä niin siihen se mielestäni auttaa..
Ennen oli ennen, mutta nyt on nyt.
Älkää hyvät ihmiset tyrkätkö 2-t öljyä uudempiin dieseleihin (cdi-koneet). Ensinnäkään ne eivät tarvitse sitä ja toisekseen ne ottavat siitä nokkiinsa.
Muistaakseni tästä on ollut aiemminkin puhetta :roll: .
-95 cdi? :lol: käsittääksenio kyse oli vanhemmasta moottoritekniikasta.. :roll:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ite en oo laittanu 2t öljyä. suuttimet taikka jotkut pitää omaa ääntänsä, kylmänä varsinkin kolisee, ku pajavasara. voiskohan johtua normaalia aikasemmasta ruiskuennakosta... no jokatapauksessa, mitä käytännön hyötyä on laittaa 2t öljyä yhtää mihkään, mihin sitä ei oo tarkotettu?

saahan sitä toki laittaa, jos siltä tuntuu. mua ei ainakaan haittaa, vaikka vähän kolkottaa kylmänä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

2t-öljy nimenomaan VOITELEE pumpun elementit ja suuttimien kärjet.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Olipas muuten halpa remppa tuo. Meikäläiselle sanotaan yleensä kättä päivää tuohon hintaan, työt sitten extraa. :lol:
Avatar
it
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 04.07.2004 13:45
Paikkakunta: eepee

Osaako kukaan tehdä tällaista e-p:llä

Viesti Kirjoittaja it »

Eli osaisiko kukaan tehdä "sopuhintaan" tämmöistä remonttia kotitallissaan ?
Elikkä nostimet pitäisi saada hiljaisiksi , voi laittaa vaikka yv:tä jos ei kehtaa itseään mainostaa... Eli Nurmo-Sjk seudun MB-gurut hoi !
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Uusissa autoissa on jo niin korkea paine pumpulla ettei siellä kestä olla mitään ylimääräistä löpön lisäksi. jos jotai pistää saa sanoa pian hyvästi vehjeelle
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Mika.T kirjoitti:2t-öljy nimenomaan VOITELEE pumpun elementit ja suuttimien kärjet.
Niin pumpussa kuin suutimissakin on todella pienet välykset ja voitelu on tarkoitettu nimenomaan polttoaineella suoritettavaksi.
Normaalisti dieselpolttoaine on viskositeetiltaan niin juoksevaa tettä aina siitä pieni osa pääsee vuotamaan pumpussa männän ohi ,jolloin voitelu tulee suoritetuksi.Samoin on laita suuttimessa.
Jos polttoaineeseen lisätään eri viskositeetin omaavaa öljyä ,muuttuu myös
polttoaineen viskositeetti hivenen.
Todennäköisesti sillä ei varsinkaan lämpimissä olosuhteissa ole suurtakaan merkitystä,mutta talviolosuhteissa se saattaa olla hyvinkin merkityksellinen.
Polttoaineen viskositeetti on talvella luonnollisesti kylmyydestä johtuen muutenkin
vahvempaa ja toden.näk. myöskään voitelu ei ole paras mahdollinen.
Muistan joskus takavuosina kun ei vielä talvilaatua ollut ,että Dieseliin olisi lisätty
tietty prosentti petroolia tai bensaa,jotta juoksevuus olisi ollut parempi.
On vaikea kuvitella että öljyä lisäämällä polttoaineeseen voisi parantaa sen voiteluominaisuuksia.
saatan kyllä olla väärässäkin ,mutta itse en menisi lisäämään siihen mitään.
Vaarana olettaisi olevan jopa polttoaineen höyrystyminen pumpun sylinterissä kovassa paineessa ja samoin myös suuttimissa,mikä saattaa aiheuttaa kavitaatiota ,eli metallin haurastumista ja syöpymistä..
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

No, vanhan ajan dieseli toimii hyvin lämpöisillä ilmoilla vaikka pelkällä moottoriöljyllä. Hiukan kitkerä haju, mutta ei mitään sinistä pöllyäkään...Juniorina ajeltiin paljon jäteöljyllä, ja autohan oli Morris Marina 1.5 D. 123 ainakin toimii hyvin pelkällä moottoriöljyllä, ja todennäköisesti myös 124. Himppu naftaa öljyn seassa parantaa käynnistettävyyttä :lol:

Kakstahtiöljyä käytettiin joskus juuri pumppuvikojen ehkäisyyn ja hoitoon, varsinkin työkoneissa ja kuorma-autoissa. Lienee hiukan uskonasia, mutta mitään ei hajoa, jos tilkan kakstahti öljyä laittaa tankkiin. Venttiilinnostimia kakstahtiöljy ei korjaa.

CDI yms vehkeisiin ei pidä laittaa mitään muuta, kuin dieseliä tankkiin. Ei mitään jäänestoja yms.
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Varmaan on kaikenlaisia tököttejä kokeiltu ja miksei ne kesähelteillä toimineetkin. Onhan sitä viimeisimpänä Rypsiöljylläkin ajettu ja ajetaan ehkä vielä tulevaisuudessa enemmänkin.
Siihen pumpun hoitoon tarkotettuna tuohon 2-tahti öljyyn suhtautuisin kuitenkin hiukan varauksellisesti.
Silloin jos pumppu ja suuttimet ovat jo niin kuluneet että moottorin ääntely on muuttunut raskaammaksi ja kenties savutuskin on lisääntynyt ,niin luultavasti pumpun männät ja sylinterit ovat jo senverran kuluneet ,että myös paineet pumpussa ovat hieman pudonneet ,eivätkät enää riitä avaamaan suuttimia ihan oikealla ajotushetkellä .
Ymmärrän ,että tuolla öljyn lisäämisellä saadaan vielä kentien jonkun verran jatkettua k.o. laitteiden elinikää.
Viskositeetin pienikin vahvennus saatta vaikuttaa positiivisesti välyksiin ja samalla paineen lisäämiseen ,jolloin myös syötön ajoitus sen johdosta saattaa normalisoitua ja jopa käyntiääni parantua.
Kulumia se ei pumpusta eikä suuttimista suinkaan poista, joten ennenpitkää
tiedossa on sekä pumpun ,että suuttimien kulutusosien vaihto.
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tiedä sitten auttaako mitään.

Mutta polttoaineen viskositeetti muuttuu siitä (parista desistä 70 litran seassa) niin vähän, ettei sillä todellakaan havaittavaa vaikutusta mihinkään ole. Ja jos niin paljon vuotaa dieselpumpun sisuskalut että öljyllä siitä tiivistyy, niin alkaa olla jo tehotkin koneesta aikaslailla kadoksissa. :lol:

Mutta käyntiääni on ainakin meidän satalankussa talvilaadulla paljon nätimpi. Nimenomaan talvilaadun kanssa tuon eron huomaa, kesänaftalla en ole havainnut mitään eroa. :?
Suomalainen häviää aina!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nykypäivän diisel-öljy on niin kuivaa (varsinkin talvilaatu) ettei öljyn lisääminen todellakaan ole haitaksi näissä 80-90 luvun koneissa.
Eri asia noissa uusissa jotka ei tunnu toimivan muutenkaan. :lol:

Eteen on tullut pumpun elementtien kiinnileikkaamisia ja suuttimien kärkien jumimisia... nämä kaikki olisi todennäkösimmin voitu estää säännöllisellä öljyn käytöllä :D

Ite kuitenkin käytän talvilaadun kanssa silloin tällöin öljyä. Ja kovimmilla pakkasilla (täällä saattaa olla joku aamu pitkästi yli -35c pakkasta ja työmatkaa kuitenkin lähes 100km/päivä :D ) muutama litra bensaa täydessä tankissa+ tilkka öljyä.

Toimintavarmuutta katsos... :wink:

Tapansa kullakin...
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

e320 kirjoitti:Olipas muuten halpa remppa tuo. Meikäläiselle sanotaan yleensä kättä päivää tuohon hintaan, työt sitten extraa. :lol:
Ohhoh,ja kaks väyrystä,ei remontit pääse kesken loppumaan.. :D .
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Vastaa Viestiin