W124 moottorin ylim.äänet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

taas hohlä kysymys.. mutta kuuluuko kellään t-dieseleissä tyhjäkäynnillä pulputtava ääni :lol:

nyt kun otin auton käyttöön, niin oon huomannu että raksutus on pienentynyt, ainakin toistaiseksi, ja nyt kuuluu blub blub blub blub :shock:

tunnustaako ketään tjurbodieseli miäs kuulevansa omasta autosta samaa?
turbo diesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 16.07.2004 23:38

Viesti Kirjoittaja turbo diesel »

minulla kävi tuohon malliin mutta se loppu kun tein kansirempan!
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

ennemminkin tulis mieleen alipainepumppu...
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

nyt on sitte ylimääräistä kalkatusta ja raksutusta ja kolinaa sitte NIIN PERK...STI :lol: :lol:

ei muuten mut tuli seikan tapit koneeseen, niin kaikki vanhat käyntiääni rakutukset oli samettia korville tän jälkeen :lol:

selvis muuten se äänikin, kun mestari sanoi mynässä että nokka oli 2asteetta pielessä :shock: ja muutenkin ruuveja puuttu sieltä täältä. oli kuulemma pumppu kahdella ruuvilla kiini, vaik viidellä pitäis??

ja alipaine pumpusta puuttui ruuveja.. :shock:

hienoja noi saksalaiset korjaajat :roll:
Kape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 24.11.2005 21:33
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja Kape »

Jaahas... Tuttua sapluunaa täällä veretään.

Itte ostin 300d´t mersun tos tuokio sitten ja sitä olen säädelly...
Huomasin tos pari viikkoa sitten, et kun koneen ajaa kuumaksi rupee pumpun kohtiilta pitämään rohinaa noin. 1200 kierroksen paikkeilla? :?

Olihan siinä nuori kaveri vähän ihmeissään , notta mitä v****a :shock:
Mersu => hinaukseen " Onneksi kukaan ei nähnyt "

Venttiilikoppa irti... Ei mitään vikaa... nostajat vaihdettu rahina pysyy.

Alipainepumppu vaihtoon=> rahina pysyy ?

Rupee olemaan tosiaan neuvot vähis... Vinkkejä otetaan vastaan :)

Ps. Ääni paikallistettiin perinteisellä, mutta ah niin monen unohtamalla menetelmällä, PUUKEPPILLÄ KUULOSTELEMALLA.
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Alipainepumppu vaihtoon=> rahina pysyy ?

Tuliko alipainepumpun vaihdon yhteydessä
vastapuolen vuoristoradan pinta tarkistettua.

Joskus pintamateriaali on väsynyt ja voi antaa ääntä.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Kape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 24.11.2005 21:33
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja Kape »

Juu! Pinta oli kiillottunut , mutta uraa ei kynnellä tuntenut.

Niin, ja ajettu vehkeellä on 500tkm.

Eli neitihän on keski-iässä vasta :wink:
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

[
Tämä ääni löytyy lähes kaikista om. koneista. Sellainen resonanssin tapainen pärähtelevä ääni. Sanokoot paremmin kuka keksii.

HP- dieselissä kyselin myös asiasta aikoinaan ja sain vastauksen. Ääni on ja pysyy. Ei auta raha ei mikään, ominaisääni on tämä.

- Joku ei ollut uskonut ja konetta purettiin ja tutkittiin, ei vikaa. Korjari oli oikeassa.

- täällä on myös aina kuulunut pärähtelyä, ja saa kuulua. Ei kiusaa tippaakaan. :twisted: Siis: Päräys on siinä pikkuisen tonnin yläpuolella, kapealla kierrosalueella.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo "pärinä" tuossa 1000kierroksen yläpuolella ainaki omassa kuuluu hihnasta. hihnan kun ottaa pois niin ei kuulu mitään "pärinöitä"
Kape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 24.11.2005 21:33
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja Kape »

Vaihdoin ketjun ja kiristimen. Loppu äänet! :)

Oli kyllä jo korkea aikakin vaihtaa 500tkm...
sakarione
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 07.12.2005 19:15
Paikkakunta: EuroCity

Viesti Kirjoittaja sakarione »

124 mallin 200 d -88 kansi vuoti vähän ulospäin ja käyntiääni joutokäynnillä joskus vähän epätasanen öljynpaineet lämpimänä melkeen 2bar. autolla ajettu 460t. niinpä attelin vaihtaa tiivisteen, kanteen pantiin uudet imuventtiilit ja kaikki hudraulinostimet putsasin ja täytin öljyllä kun ne sitten kasasin, mutta kansi kun koneistettiin puhtaaksi tiiviste pinnalta niin jälki oli mielestäni karkea, vähän niinku viilan pinta, koneistaja sano että ei haittaa mittään pane kasaan vaan. Tein niin ja kone alko käydä tosi huonosti puksuttaa ilmanputsaajaan ja öljynpaineet putos joutokäynnillä alle 1bar:in.Taisi käyä silleen että tuo kapea kannas kannen etulaidassa kusee hudraulisten venttiilivälysten säätökuppien paineet kanavasta suoraan ketjukoteloon eikä venttiilit avaudu kunnolla, mutta jos antaa kierroksia koneelle niin käyntikin tasaantuu öljynpaineen noustessa. Onko jollakulla samantyylisiä kokemuksia.
kyseessä vaimon mersu.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Taas kuuluu ääniä :roll: Tällä kertaa sellaista kalkatuksen ja kilinän välimaastosta olevaa. Ääni ei kuuluu tyhjäkäynnillä, eikä annettaessa kierroksia vapaalla. Mutta kun lähtee ajamaan ja kiihdyttää pikkuisenkin, niin meteli alkaa. Ääni häviää n.2500 kierroksen kohdalla, ehkä vähän aiemminkin. Kuumalla koneella ei aina kuulu tuota ylimääräistä ääntä. Ääni tuntuisi seuraavan yhden sylinterin kierroksia...
Mikähän sitä nyt riivaa?
w115,123,124,126,210 yms.
Casull
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 08.09.2006 07:17
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Casull »

romu kirjoitti:[
Tämä ääni löytyy lähes kaikista om. koneista. Sellainen resonanssin tapainen pärähtelevä ääni. Sanokoot paremmin kuka keksii.

HP- dieselissä kyselin myös asiasta aikoinaan ja sain vastauksen. Ääni on ja pysyy. Ei auta raha ei mikään, ominaisääni on tämä.

- Joku ei ollut uskonut ja konetta purettiin ja tutkittiin, ei vikaa. Korjari oli oikeassa.

- täällä on myös aina kuulunut pärähtelyä, ja saa kuulua. Ei kiusaa tippaakaan. :twisted: Siis: Päräys on siinä pikkuisen tonnin yläpuolella, kapealla kierrosalueella.
Mun autosta kuuluu tuollainen: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Liekkö kyseessä em. OM-moottorien tyypillinen pärinä?

Ei kuulu ääni hihnasta eikä sen kiristimestä, alipainepumppuunkaan ei tämä ääni passaa yhtään.
Nostajat ääntää yönyli seisottuaan hieman mutta sekin loppuu kyllä aika pian käynnistyksen jälkeen.
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

Pärisee ja krihisee :)

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Niin mullakin on pari viikkoa tyhjäkäynnillä kuulunut aika epämiellyttävä rohina.
Otinpa sitten puukepin ja paikallistelin ääntä, minusta se kuuluu vesipumpusta
ja näkyypä hieman pumppu valskaavankin nestettä eli eikun vesipumppu vaihtoon niin näkee vieläkö rahisee. Paljonko on muuten kustantanut suunnilleen vesipumpun vaihto w124 300d:hen ?
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Valkman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 20.10.2006 13:09
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja Valkman »

Otetaanpa hiukan vanhentunut viesti käyttöön. Eli danskulla oli ongelmaa sen raksutuksen kanssa, joka muistuttaa erittäin paljon oman OM601:sen vasaran nakutusta, joka ilmeni kansirempan jälkeen.

Kone oli aikasemmin pientä ääntä pitänyt, mutta ei merkittävää mersuäänestä poikkeavaa. Tehtiin kansiremppa vuotavan nesteen takia, mutta tottakai kansi kävi koneistamolla ja siellä käytiin kaikki etukammiot ja venttiilit seetipintoineen läpi sekä kansi hiottiin. Kone kasaan ja tulille. Ensiks kävi nätisti, mutta pikkuhiljaa alkoi vasaran isku alasinta vastaan. Vähän hirvittää jo kuunnella sitä, mutta häviää kun nostaa kierroksia. Paikallistin äänen siis takimmaiseen sylinteriin ruuvarilla suutinkannasta ja siellä käy se syttymisviive todennäköisesti. En vaan ymmärrä, että mikä tilanne muuttui tuon kansirempan yhteydessä. Ehkäpä suuttimeen pääsi paskaa, kun olivat avonaisena koneistajalla likaisessa laatikossa tai "legendan" mukaan suuttimet olivat kiristetty liian kireästi kanteen (kuulin siis tämän mersuasentajalta, jolla oli kokemusta vastaavanlaisesta tapauksesta). Viimeistä en kyllä ymmärrä, miten voisi olla suuttimen toiminnan kanssa yhteydessä... Kenties mahdollista, ettei koneistaja tehnyt huolellista työtä tai ei tiennyt mitä edes teki niiden esikammioiden kanssa... Puolen vuoden takuun kannesta sain, mutta ei huvittais käydä avaamaan sitä kantta vain sen takia, että tarkastaisi nuo jutut.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Liekö huonot puristukset?

Voi olla kyllä suutin vikaakin.

Omassa kuuluu myös kaikenlaista. Eli 300d:ssä kuuluu joskus noin 800-1000kierroksen paikkeilla jakopäästä korkeataajuinen voimakas sirinä... :shock: Mikä siellä maksaa :?: Ei vaikutusta onko kone kuuma vai kylmä.

Ääni on oikeastaan melkoisen kovakin kuuluakseen koneen sisältä... Laturin remmi tai jokin apulaite se ei ole koska ääni kuuluu myös kun remmi on irti. :shock:

Nooh... Kestäis nyt vielä muutaman viikon. :wink:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Myös vitossa ääniä.
Rahinaa 1000-1500rpm, kuluu pumpun paikkeilta.
Rallatusta 2500rpm (2000-3500rpm), kuuluu kannen paikkeilta.
Vaihdettu kansi, nostajat, suuttimet ja nokka-akseli.
Ääni ei kuulu hihnasta/mekanismista.

Kokeilen vielä toista ketjunkiristintä.
Oisko kellään muita ideoita?
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

mulla se raksutus vika löytyi pumppurempan yhteydessä väärin säädetystä nokka-akselin ajoituksesta.

nokan ajoitus oli kaksi astetta pielessä. siitä tyhjäkäynti raksutus johtui.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Vastaa Viestiin