Öljyvalo aikaisessa...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Öljyvalo aikaisessa...

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Eli sellainen ongelma - jos se nyt ongelma on - on, että öljyvalo alkaa vilkkumaan jo kun öljyä on tikun mukaan jäljellä vielä kosolti. Eli tikku kastuu ylä- ja alamerkin puoliväliin asti. Ennen tuo syttyi vasta alarajassa. Mikähän tässä nyt mättää? Öljynpaineet on normaalit (tyhjäkäynti n. 2, muuten 3) ja auto toimii normaalisti. Anturivika? Auto on siis 300CE 12V.
-A-J-
Avatar
Peksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 20.03.2006 20:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Kyllä tuo meikäläisen mielestä anturivikaan viittaa. Kantsii ruuvailla öljypinnan korkeusanturi irti ja tutkiskella onko siinä möhnää mikä saattaisi haitata sen toimintaa. Jos on, saattaa vika korjaantua pelkällä putsauksellakin (anturin hinta KL-varaosissa yli 50 euroa).
Autoni on loistava - olen aina jonon ensimmäinen.

MB W124 200d -90
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Olisko kellään laittaa kuvaa tai selvitystä mistä anturin löytäisi?
-A-J-
Avatar
Peksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 20.03.2006 20:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Se anturi löytyypi öljypohjasta ja vaihtaminen vaatinee joissakin automerkeissä öljypohjan irroittamisen, Mersuissa taitaa onnistua irroittamatta. Tunnistimessa on öljyn pinnalla kelluva koho, joka laskeutuu öljymäärän vähentyessä. Kohon laskeuduttua määrätyn verran avautuu magneetti reed-kytkin, joka puolestaan saa aikaan varoitusvalon syttymisen. Tunnistimen alaosassa oleva bimetallilevy pitää valuma-aukon suljettuna moottorin ollessa kylmä. Tämä siksi, että öljyn ollessa kylmää on se huonosti juoksevaa ja valuu normaalia hitaammin takaisin öljypohjaan kierron jälkeen. Ellei bimetallilevyä olisi syttyisi varoitusvalo turhaan moottorin ollessa kylmä, vaikka öljymäärä olisikin riittävä. Tässä tapauksessa levyn toiminta lienee syystä tai toisesta estynyt.

Tämännäköinen osa siis on kyseessä: http://workspace3.smilehouse.com/worksp ... Upload.jpg

Muita mahdollisia lampun syttymisen aiheuttajia voisi olla kuluneet laakerit tai öljypumppu taikka tukkeutunut öljypumpun imusiivilä.
Autoni on loistava - olen aina jonon ensimmäinen.

MB W124 200d -90
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Muita mahdollisia lampun syttymisen aiheuttajia voisi olla kuluneet laakerit tai öljypumppu taikka tukkeutunut öljypumpun imusiivilä.
??????
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Autolla on ajettu 154tkm ja se toimii normaalisti, ei savuta ja syö / vuotaa öljyä n. 1l / 3500km. Epäilen anturia. Katsoo nyt jaksaako moista alkaa edes korjaamaan... Ärsyttävä se valo kyllä on.

EDIT: Ja kiitoksia kovasti paljon avusta taas kerran. Hyvä foorumi, aina joku tietää jotain jostain.
-A-J-
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Kato ensin onko anturinjohto hinkkautunut jostain kohtaa puhki. Valo palaa aina jos se pääsee lyömään maihin. Piuha ja liitäntätöpseli löytynee jostain öljynsuodattimenpohjan ja öljypohjan väliltä.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Peksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 20.03.2006 20:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Peksi »

spede10 kirjoitti:
Muita mahdollisia lampun syttymisen aiheuttajia voisi olla kuluneet laakerit tai öljypumppu taikka tukkeutunut öljypumpun imusiivilä.
??????

Sorry, mainitsemani viat vaikuttavat öljynpaineisiin eivätkä näin ollen sytytä öljypinnan alhaisuuden varoitusvaloa. On tullut Mersun kanssa oteltua vasta puolisen vuotta ja aina välillä unohtuu ettei öljynpaineella ole tekemistä kyseisen merkkivalon kanssa kun niille paineille on se mittari.. :oops:

Hyvä että on tarkkaavaisia foorumilaisia!
Autoni on loistava - olen aina jonon ensimmäinen.

MB W124 200d -90
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 874
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Mun 260SE:ssa on sama vika. Ärsyttävä mutta ei ole jaksanut tehdä asialle mitään.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
makeST
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 18.01.2006 15:29
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja makeST »

kertokaas missä on vika kun valon syttymiseen ei vaikuta ottaako se maihin vai ei??? mulla valo palaa välillä sillonku sitä huvittaa mutta varmimmin sen saa palamaan ajamalla yli 110 motarilla jonkun aikaa
<----kiiihtyyy

www.lakesteel.org
Avatar
Peksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 20.03.2006 20:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Peksi »

makeST kirjoitti:kertokaas missä on vika kun valon syttymiseen ei vaikuta ottaako se maihin vai ei??? mulla valo palaa välillä sillonku sitä huvittaa mutta varmimmin sen saa palamaan ajamalla yli 110 motarilla jonkun aikaa
Kantsii varmaan se anturinjohto ja liittimet syynäillä josko vika löytyisi sieltä. Onko hapettumia tms.. Tai sitten vika on itse anturissa. Kovin paljoa ei vaihtoehtoja ole, koska kyseisen valon anturi tarkkailee juurikin ainoastaan sitä öljypinnan tasoa eikä paineita.

Muutoin olisinkin veikkaillut liian alhaista öljyn yläviskositeettia --> öljyt menevät liruksi kun kone lämpiää kunnolla motarinopeuksissa.
Autoni on loistava - olen aina jonon ensimmäinen.

MB W124 200d -90
Avatar
makeST
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 18.01.2006 15:29
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja makeST »

Peksi kirjoitti:
makeST kirjoitti:kertokaas missä on vika kun valon syttymiseen ei vaikuta ottaako se maihin vai ei??? mulla valo palaa välillä sillonku sitä huvittaa mutta varmimmin sen saa palamaan ajamalla yli 110 motarilla jonkun aikaa
Kantsii varmaan se anturinjohto ja liittimet syynäillä josko vika löytyisi sieltä. Onko hapettumia tms.. Tai sitten vika on itse anturissa. Kovin paljoa ei vaihtoehtoja ole, koska kyseisen valon anturi tarkkailee juurikin ainoastaan sitä öljypinnan tasoa eikä paineita.

Muutoin olisinkin veikkaillut liian alhaista öljyn yläviskositeettia --> öljyt menevät liruksi kun kone lämpiää kunnolla motarinopeuksissa.
no öljyistä ei pitäs olla kii kun uusilla 10-60w shellin racing öljyillä tekee samaa tai no mistästä tietää pitää kokeilla eri öljyä seuraavaksi.. joo anturin vois putsaa tai vaihtaa olishan tuo kiva kun vois luottaa valoon kun ja jos menee öljyt vähiksi..pitää vaan tarkistella useemmin :lol:
<----kiiihtyyy

www.lakesteel.org
Vastaa Viestiin