Paljonko tehoa pumpun säädöllä vaparista
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
paljonkohan olisi mahdollista saada -86 w124 200deestä tehoja ulos pelkällä pumpun kotisäätämisellä? kuinka onnistuu, kun on niin pienen näköinen työskentelytila... ja mikä olisi jokin kohtuullinen syötön määrä ettei kuitenkaan kovin paljon mustaa hönkisi? paljonkohan kulutus kasvaa syötön lisäytyessä?
^Haulla löytynee lisää tietoa, mutta tuossa tuo topicci.
Tiivistettynä, n.90 kaakkia ja kulutus ei juurikaan muutu, paitsi jos pajalla käyttää, silloin kulutus yleensä tippuu.
Kaksi-kolme kierrosta syöttöä, tyhjäkäyntia n. samanvarran ja huippukierrokset itse väänsin tappiin entisestä 200:sesta. Maksimirundit kun auttavat jo keskikierroksilta lähtien kulkuun, pystyin ajelemaan nelosella laajemmalla nopeus alueella kuin ennen säätöä.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=90610#90610
Tiivistettynä, n.90 kaakkia ja kulutus ei juurikaan muutu, paitsi jos pajalla käyttää, silloin kulutus yleensä tippuu.
Kaksi-kolme kierrosta syöttöä, tyhjäkäyntia n. samanvarran ja huippukierrokset itse väänsin tappiin entisestä 200:sesta. Maksimirundit kun auttavat jo keskikierroksilta lähtien kulkuun, pystyin ajelemaan nelosella laajemmalla nopeus alueella kuin ennen säätöä.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=90610#90610
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50
Kuulemma yhta paljon takapyorista kuin nyt vauhtipyorasta (109). Eli 30% lienee lahella. Tama siis koskee ppdiesel saatoa....kiisselimersu kirjoitti:no entäs vapari 300D mersusta tällä hetkellä se vakio 109 pollee vuosimalli siis -88 mitä siihen suurinpiirtein tulis jos vaikka ppdieselissä käyttäis tai jossain vastaavassa?
MB C180 vm -95
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
pystyskö joku pumppuguru selventään tätä kuvaa:
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/mb-dpumppu.jpg
kun ei nuissa parissa viivassa lue edes mitään...
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/mb-dpumppu.jpg
kun ei nuissa parissa viivassa lue edes mitään...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Käytännön tehoa ennemmin kuin teoriahepoja
Terve!
Yhden 190D:n ja tuon E300 dieselin PP:llä käyttäneenä sanoisin, jotta käytännön teho lisääntyy kummasti, mutta paperilla ei välttämättä.
Väänön lisäys tuon käytännön suorituskyvyn todennäköisesti antaa.
Mitä tulee kulutuksen muutokseen, niin 190D:ssä putos pari kolme desiä, mutta tässä isoveljessä ei oikeastaan vaikuttanut mitään.
E300 dieselin käppyrät säädön jälkeen (Nm/Kw - koneen perästä. Takapyöräteho melkein suoraan nuo kilowatit heppoina...):
http://img.photobucket.com/albums/v655/ ... o_2000.jpg
Yhden 190D:n ja tuon E300 dieselin PP:llä käyttäneenä sanoisin, jotta käytännön teho lisääntyy kummasti, mutta paperilla ei välttämättä.
Väänön lisäys tuon käytännön suorituskyvyn todennäköisesti antaa.
Mitä tulee kulutuksen muutokseen, niin 190D:ssä putos pari kolme desiä, mutta tässä isoveljessä ei oikeastaan vaikuttanut mitään.
E300 dieselin käppyrät säädön jälkeen (Nm/Kw - koneen perästä. Takapyöräteho melkein suoraan nuo kilowatit heppoina...):
http://img.photobucket.com/albums/v655/ ... o_2000.jpg
Terveisin
Tero
Tero
Niihin missä ei lue mitään ei pidä koskea ollenkaan. Säädetään vain syöttöruuvia, tyhjäkäyntiruuvia sekä vetäviä kierroksia. Mikäli menee muihin koskemaan menee koko pumppu sekaisin ja sitten on pakko käyttää pajalla.teamhyypio kirjoitti:pystyskö joku pumppuguru selventään tätä kuvaa:
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/mb-dpumppu.jpg
kun ei nuissa parissa viivassa lue edes mitään...
Viimeksi muokannut veskola, La 30.09.2006 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- isovaalee300 td
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: La 29.10.2005 17:22
- Paikkakunta: seinäjoki
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50
^Itse säätäisin ja turbottaisin vasta sen jälkeen.
Säädöllä autosta tulee varsin erilainen. Elementit vaihtamalla tulee myös lisää hönkää ja ilman turboakin meno maistuu.
Pitää katella josko hankkisi tuohon omaan uudemman pumpun ja käyttäisi sen tapitettavana. Nälkä kasvaa syödessä.
Säädöllä autosta tulee varsin erilainen. Elementit vaihtamalla tulee myös lisää hönkää ja ilman turboakin meno maistuu.
Pitää katella josko hankkisi tuohon omaan uudemman pumpun ja käyttäisi sen tapitettavana. Nälkä kasvaa syödessä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
Käytännössä ei mahdu ruuvaan paikallaan. Joku sormiakrobaatti moiseen pystyy, mutta ainakin mulle on helpompi ottaa pumppu pois...ja lähettää johonkin säädettäväksi. Kannattaa kuitenkin koittaa ensin itse, jos on aiheeseen oikeasti kiinnostusta. Yhtä hyvää, kuin ammattimies, pumpusta ei kuitenkaan saa. Elementtikohtainen syötöntasaus ei onnistu kotioloissa.teamhyypio kirjoitti:mahtuuko tuossa 200deessä ruuvaamaan tuota pumppua paikallaan? ja vaikuttaako tuo maksimikierrosten pyörittäminen muuhun kuin niihin maksimikierroksiin? olipa tyhmästi kysytty
Maksimikierrosruuvi vaikuttaa käsittääkseni hiukan myös vetäviin kierroksiin.
Mahtuuhan sitä paikallaan ruuvaaman
Tosin ahdas se väli on,vaatii hieman aikaa ja mielenkiintoa
Itsehän pumpusta ei tosiaan saa kaikkea irti,mutta väitän että sellaiset 90 heppaa saa itsekin ruuvailtua.Ihan vain arvailuna,tehopenkkiinhän vapari 200Deetä ei kehtaa viedäkään
Mutta vähintään saman saa kulkemaan kuin orkkis säätöinen 250D.Samalla kannattaa kääntää pumpun ennakko kohdalleen,vakion 15 sijaan kääntää ennakko 13 asteeseen,auttaa paljon alakierroksille,vaikka tuolla ei tuntunut tehot kierroksilla kasvavankaan.Sellanen parin tunnin homma tuo ruuvaillu paikallaan on,kai sen tuntiinkin ruuvaa jos kiire on...minulla ei ole koskaan ollut 




Niin ja tosiaan jos oikein hyvän haluaa niin kannattaahan se pumppupajalla käyttää.Eihän noista tosiaan itse mitään syöttömääriä saa tasailtua.
Maksimikierrosten kääntö auttaa myös muuhunkin kuin pelkkiin maksimikierroksiin,tai niin olen ymmärtänyt
Normaalistihan alkaa rajoittamaan syöttöä jo paaaaljon ennen rajoitinta,ja tuolla ruuvauksella saa sitäkin rajaa nostettua.
Maksimikierrosten kääntö auttaa myös muuhunkin kuin pelkkiin maksimikierroksiin,tai niin olen ymmärtänyt

- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
JEEE
Sain autoni tänään pajalta kyllähän muuttui mukavammaksi , suosittelen Pohjanmaan dieselhuoltoa kaikille !! vastaa kaasuun ihan eri lailla ja vääntö lähes heti käytössä , suosittelen kyllä kaikille säädättämistä !
Laittaisin linkin ohjeisiin mutta eipä taida vieläkään onnistua käpyilyn vuoksi...teamhyypio kirjoitti:miten tuo pumpun ennakko säädetään?

EDIT:Oho,perun sanani

Löytyy sieltä suoraan 124:senkin ennakosäätö ohjeet --> KLANKS!
Samat ohjeet käyvät Vitoon, kun joku niitä joskus kyseli. Laittelen aikanaan paremmin kuvia noista 13 mm pulttien sijainnista kun on hiukan hakusessa poikittaismoottorisessa koneessa. Pumppua pyöräytin lekalla tökkäämällä 

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pumpun irroitus
Ei tuo pumpun irroitus mikään kauhean paha rasti ole... Siitäkin taitaa olla useampikin vaihevaiheeltaohje täällä palstan syövereissä.teamhyypio kirjoitti:pitääkö irroitella mitään osia esim.imusarja,öljynsuodattimen jalka tms. että pääsisi ruuvaamaan nuita syöttöjä paikallaan? olisiko muuten iso homma ottaa tuo pumppu pois?
Täytyypä vähän leikkiä haulla, jos vaikka löytyisi joku noista ohjeista... Pieni hetki.
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Pumpun irroitus
EDIT: En tähän hätään löytänyt hyvää ohjetta, mutta Perttu K:lle kannattanee lähettää kysely, jossa on mailiosoite. Paluupostissa saattaa tulla ohjedieselflosse kirjoitti:Ei tuo pumpun irroitus mikään kauhean paha rasti ole... Siitäkin taitaa olla useampikin vaihevaiheeltaohje täällä palstan syövereissä.teamhyypio kirjoitti:pitääkö irroitella mitään osia esim.imusarja,öljynsuodattimen jalka tms. että pääsisi ruuvaamaan nuita syöttöjä paikallaan? olisiko muuten iso homma ottaa tuo pumppu pois?
Täytyypä vähän leikkiä haulla, jos vaikka löytyisi joku noista ohjeista... Pieni hetki.

Terveisin
Tero
Tero
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50