Paljonko tehoa pumpun säädöllä vaparista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

paljonkohan olisi mahdollista saada -86 w124 200deestä tehoja ulos pelkällä pumpun kotisäätämisellä? kuinka onnistuu, kun on niin pienen näköinen työskentelytila... ja mikä olisi jokin kohtuullinen syötön määrä ettei kuitenkaan kovin paljon mustaa hönkisi? paljonkohan kulutus kasvaa syötön lisäytyessä?
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Haulla löytynee lisää tietoa, mutta tuossa tuo topicci.
Tiivistettynä, n.90 kaakkia ja kulutus ei juurikaan muutu, paitsi jos pajalla käyttää, silloin kulutus yleensä tippuu.
Kaksi-kolme kierrosta syöttöä, tyhjäkäyntia n. samanvarran ja huippukierrokset itse väänsin tappiin entisestä 200:sesta. Maksimirundit kun auttavat jo keskikierroksilta lähtien kulkuun, pystyin ajelemaan nelosella laajemmalla nopeus alueella kuin ennen säätöä.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=90610#90610
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

no entäs vapari 300D mersusta tällä hetkellä se vakio 109 pollee vuosimalli siis -88 mitä siihen suurinpiirtein tulis jos vaikka ppdieselissä käyttäis tai jossain vastaavassa?
"on se parempi ku uus venäläinen"
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

kiisselimersu kirjoitti:no entäs vapari 300D mersusta tällä hetkellä se vakio 109 pollee vuosimalli siis -88 mitä siihen suurinpiirtein tulis jos vaikka ppdieselissä käyttäis tai jossain vastaavassa?
Kuulemma yhta paljon takapyorista kuin nyt vauhtipyorasta (109). Eli 30% lienee lahella. Tama siis koskee ppdiesel saatoa....
MB C180 vm -95
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

pystyskö joku pumppuguru selventään tätä kuvaa:
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/mb-dpumppu.jpg

kun ei nuissa parissa viivassa lue edes mitään...
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

ku kattelin vaan niitten kotisivua niin ne taitaa säädellä aika monta W124 pumppua vuoden aikana niin taitaa homma sujua? :roll:
"on se parempi ku uus venäläinen"
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

kiisselimersu kirjoitti:ku kattelin vaan niitten kotisivua niin ne taitaa säädellä aika monta W124 pumppua vuoden aikana niin taitaa homma sujua? :roll:
suosittu paja on ja paljon mersujen pumppuja laittavat. Kaverini säädätti C 200 d :n siellä ja on tyytyväinen...
MB C180 vm -95
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Käytännön tehoa ennemmin kuin teoriahepoja

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Yhden 190D:n ja tuon E300 dieselin PP:llä käyttäneenä sanoisin, jotta käytännön teho lisääntyy kummasti, mutta paperilla ei välttämättä.

Väänön lisäys tuon käytännön suorituskyvyn todennäköisesti antaa.

Mitä tulee kulutuksen muutokseen, niin 190D:ssä putos pari kolme desiä, mutta tässä isoveljessä ei oikeastaan vaikuttanut mitään.

E300 dieselin käppyrät säädön jälkeen (Nm/Kw - koneen perästä. Takapyöräteho melkein suoraan nuo kilowatit heppoina...):

http://img.photobucket.com/albums/v655/ ... o_2000.jpg
Terveisin
Tero
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

teamhyypio kirjoitti:pystyskö joku pumppuguru selventään tätä kuvaa:
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/mb-dpumppu.jpg

kun ei nuissa parissa viivassa lue edes mitään...
Niihin missä ei lue mitään ei pidä koskea ollenkaan. Säädetään vain syöttöruuvia, tyhjäkäyntiruuvia sekä vetäviä kierroksia. Mikäli menee muihin koskemaan menee koko pumppu sekaisin ja sitten on pakko käyttää pajalla.
Viimeksi muokannut veskola, La 30.09.2006 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
it
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 04.07.2004 13:45
Paikkakunta: eepee

Viesti Kirjoittaja it »

Mun 200 d on menossa maanantaina Pohjanmaan dieselhuoltoon Seinäjoelle säädettäväksi , on muuten murhaavan hidas toi 200 kun on automaatti koneen perässä... Mutta en mistään hinnasta vaihtaisi manuaaliin.
Saattaa olla että maanantaina on suu messingillä !
Avatar
isovaalee300 td
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 29.10.2005 17:22
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja isovaalee300 td »

Käytin myös autoani Pohjanmaan Diesel-huollossa ja sain haluamani lisäväännön alakierroksille. Olen erittäin tyytyväinen ko firman osaamiseen säätöjen kanssa.
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

täytyy harkita että ahtaisko ensin ja veis sit vasta säätöön, vai jättääkö ahtamatta, ja vie säätöön :lol: vapari kone on kyl hiukan heikompi osiltaan ku toi turbomasina, mut en tiä sit :roll: miten te tekisitte?
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Itse säätäisin ja turbottaisin vasta sen jälkeen.
Säädöllä autosta tulee varsin erilainen. Elementit vaihtamalla tulee myös lisää hönkää ja ilman turboakin meno maistuu.
Pitää katella josko hankkisi tuohon omaan uudemman pumpun ja käyttäisi sen tapitettavana. Nälkä kasvaa syödessä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

täytyypä kattoo mitä sit tekee 8)
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

mahtuuko tuossa 200deessä ruuvaamaan tuota pumppua paikallaan? ja vaikuttaako tuo maksimikierrosten pyörittäminen muuhun kuin niihin maksimikierroksiin? olipa tyhmästi kysytty :oops:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

teamhyypio kirjoitti:mahtuuko tuossa 200deessä ruuvaamaan tuota pumppua paikallaan? ja vaikuttaako tuo maksimikierrosten pyörittäminen muuhun kuin niihin maksimikierroksiin? olipa tyhmästi kysytty :oops:
Käytännössä ei mahdu ruuvaan paikallaan. Joku sormiakrobaatti moiseen pystyy, mutta ainakin mulle on helpompi ottaa pumppu pois...ja lähettää johonkin säädettäväksi. Kannattaa kuitenkin koittaa ensin itse, jos on aiheeseen oikeasti kiinnostusta. Yhtä hyvää, kuin ammattimies, pumpusta ei kuitenkaan saa. Elementtikohtainen syötöntasaus ei onnistu kotioloissa.

Maksimikierrosruuvi vaikuttaa käsittääkseni hiukan myös vetäviin kierroksiin.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mahtuuhan sitä paikallaan ruuvaaman :shock: Tosin ahdas se väli on,vaatii hieman aikaa ja mielenkiintoa :roll: Itsehän pumpusta ei tosiaan saa kaikkea irti,mutta väitän että sellaiset 90 heppaa saa itsekin ruuvailtua.Ihan vain arvailuna,tehopenkkiinhän vapari 200Deetä ei kehtaa viedäkään :lol: Mutta vähintään saman saa kulkemaan kuin orkkis säätöinen 250D.Samalla kannattaa kääntää pumpun ennakko kohdalleen,vakion 15 sijaan kääntää ennakko 13 asteeseen,auttaa paljon alakierroksille,vaikka tuolla ei tuntunut tehot kierroksilla kasvavankaan.Sellanen parin tunnin homma tuo ruuvaillu paikallaan on,kai sen tuntiinkin ruuvaa jos kiire on...minulla ei ole koskaan ollut :lol:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin ja tosiaan jos oikein hyvän haluaa niin kannattaahan se pumppupajalla käyttää.Eihän noista tosiaan itse mitään syöttömääriä saa tasailtua.

Maksimikierrosten kääntö auttaa myös muuhunkin kuin pelkkiin maksimikierroksiin,tai niin olen ymmärtänyt :roll: Normaalistihan alkaa rajoittamaan syöttöä jo paaaaljon ennen rajoitinta,ja tuolla ruuvauksella saa sitäkin rajaa nostettua.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Maksimikierroksien nosto vaikuttavaa myös keskialueelle. Ja yläalueelle tulee myös lisää, jos uskaltaa vinguttaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

miten tuo pumpun ennakko säädetään?
Avatar
it
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 04.07.2004 13:45
Paikkakunta: eepee

JEEE

Viesti Kirjoittaja it »

Sain autoni tänään pajalta kyllähän muuttui mukavammaksi , suosittelen Pohjanmaan dieselhuoltoa kaikille !! vastaa kaasuun ihan eri lailla ja vääntö lähes heti käytössä , suosittelen kyllä kaikille säädättämistä !
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

W123:sen pumpun ennakon olen säätänyt, uskoisin että kakkoslankussa samanlainen. Ohjeet: kliks
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

teamhyypio kirjoitti:miten tuo pumpun ennakko säädetään?
Laittaisin linkin ohjeisiin mutta eipä taida vieläkään onnistua käpyilyn vuoksi... :roll:

EDIT:Oho,perun sanani :shock:

Löytyy sieltä suoraan 124:senkin ennakosäätö ohjeet --> KLANKS!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Samat ohjeet käyvät Vitoon, kun joku niitä joskus kyseli. Laittelen aikanaan paremmin kuvia noista 13 mm pulttien sijainnista kun on hiukan hakusessa poikittaismoottorisessa koneessa. Pumppua pyöräytin lekalla tökkäämällä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

mikä on suurinpiirtein hinta haarukka kun pumpun käyttää pajalla? kun ei ole minkäänlaista tietoo eikä kokemusta tältä saralta? :roll:
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

ppdieseli näytti pyytävän 200D irtopumpun säädöstä 170€,eli ei kovin hirveitä kun lupasivat vielä enemmän tehoja kuin vakio 250D
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

pitääkö irroitella mitään osia esim.imusarja,öljynsuodattimen jalka tms. että pääsisi ruuvaamaan nuita syöttöjä paikallaan? olisiko muuten iso homma ottaa tuo pumppu pois?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

teamhyypio kirjoitti:pitääkö irroitella mitään osia esim.imusarja,öljynsuodattimen jalka tms. että pääsisi ruuvaamaan nuita syöttöjä paikallaan? olisiko muuten iso homma ottaa tuo pumppu pois?
Ei tuo pumpun irroitus mikään kauhean paha rasti ole... Siitäkin taitaa olla useampikin vaihevaiheeltaohje täällä palstan syövereissä.

Täytyypä vähän leikkiä haulla, jos vaikka löytyisi joku noista ohjeista... Pieni hetki.
Terveisin
Tero
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

dieselflosse kirjoitti:
teamhyypio kirjoitti:pitääkö irroitella mitään osia esim.imusarja,öljynsuodattimen jalka tms. että pääsisi ruuvaamaan nuita syöttöjä paikallaan? olisiko muuten iso homma ottaa tuo pumppu pois?
Ei tuo pumpun irroitus mikään kauhean paha rasti ole... Siitäkin taitaa olla useampikin vaihevaiheeltaohje täällä palstan syövereissä.

Täytyypä vähän leikkiä haulla, jos vaikka löytyisi joku noista ohjeista... Pieni hetki.
EDIT: En tähän hätään löytänyt hyvää ohjetta, mutta Perttu K:lle kannattanee lähettää kysely, jossa on mailiosoite. Paluupostissa saattaa tulla ohje :wink:
Terveisin
Tero
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

no ei paha jos 170 euroo, mut tietysti 300:sen pumpussa on hiukan isompi homma niin saattaapi olla 200 euroo? 8) tuleeko tohon vapari 300 kiisseliin sit samat potkut ku vakioon turbomalliin? :lol:
"on se parempi ku uus venäläinen"
Vastaa Viestiin