W210 soutaa.. vika vai ominaisuus
W210 soutaa.. vika vai ominaisuus
Tosiaan auto hakee tietä ja tuntuu kuin etupää notkahtelisi välillä suuntaan jos toiseen. Tyynellä säällä sitä ei juurikaan ilmene ja auto on ihan nautittavakin ajaa mutta ei tarvitse olla paljon sivutuulta niin saa tehdä tosissaan töitä että vehe pysyy kaistalla. Onko tuollainen mersu noin sivutuuli altis vaiko klappia nivelissä? Katsastuksessa eivät mitään moittineet, mutta eikai ne yleensä mersuista mistään sitä väljää löydäkkään vaikka asia olisii toisin. Autossa on ihan vakio alusta ja mietinkin sitä kun noita tulee vastaan niin näyttävät yleensä aina matelemmilta, että mahtaisikohan madallus auttaa asiaan?
Elikkä arvaus osui osittain oikeaan.. Onko alusta sitten niin löysähkö että pienikin tuuli saa auton kallistumaan ja sitten kääntymään. Pelkät uudet iskaritkin saattaisivat vaikuttaa parantavasti. Entä sitten miten tuo hammastanko.. niissä on ollut ainakin öljyvuotoja, mutta eikö niissä ole ollut jotain väljiintymis vikaakin. Mihin tuo väljä tulee ja miten vaikuttaa ajamiseen?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: La 20.05.2006 11:03
Muistathan, että tarvike alustasarjan kanssa auton ajettavuus muuttuu ehkä liiankin jämäkäksi, jopa pintakovaksi. Mersun oman (Avantgarde) alustan kanssa ajettavuus kutakuinkin säilyy ainakin pintapuolisesti mukavuuspainoitteisena.
Jos et hinkumalla tahdo autosi madaltuvan/jämäköityvän, kehottaisin tutustumaan alustan puslien kuntoon. Puslien vaihdolla yleensä ajo vakautuu lähelle uutta, olettaen tietysti että iskunvaimennus on kunnossa.
Jos et hinkumalla tahdo autosi madaltuvan/jämäköityvän, kehottaisin tutustumaan alustan puslien kuntoon. Puslien vaihdolla yleensä ajo vakautuu lähelle uutta, olettaen tietysti että iskunvaimennus on kunnossa.
eeviiskyt
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: La 20.05.2006 11:03
Todella pehmeä pyöritellä keskustassa, mutta menee kuin juna moottoritienopeuksissa. Vähän se motarilla vatkaa ja on tuuliherkkä. ADS-nappi onneksi korjaa tilanteen. Pitää kuitenkin muistaa että normaalirengastuksella ja "vakio" alustalla varustetut autot on aika tuuliherkkiä merkkiin katsomatta. Joku kompromissi on tehtävä mukavuuden ja täsmällisyyden rajamailla.Toispuoli kirjoitti:Mutta entäpä muiden kokemukset 210 ajettavuudesta?
eeviiskyt
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Kun on alusta, renkaat ja vanteet niissä mitoissa mitä tehdas määrää, niin hyvä peli on ajella.Toispuoli kirjoitti:Mutta entäpä muiden kokemukset 210 ajettavuudesta?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Sedanit on kuin leija ajaa korkealla alustalla,
paranee kun alustaa madaltaa ja mieluummin
juurikin noilla avantgarden jousilla ja iskareilla.
Itsellä h&r 35 jouset ja on ehkä turhan kova 40 sarjan kumeilla.
Farmarit vakaampia menijöitä tuulella,johtuen ilmeisesti
matalemmasta painopisteestä ja eri akselivälistä+tasonsäädöstä.
paranee kun alustaa madaltaa ja mieluummin
juurikin noilla avantgarden jousilla ja iskareilla.
Itsellä h&r 35 jouset ja on ehkä turhan kova 40 sarjan kumeilla.
Farmarit vakaampia menijöitä tuulella,johtuen ilmeisesti
matalemmasta painopisteestä ja eri akselivälistä+tasonsäädöstä.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Täytyy myös pitää muistissa että teknisen kumin käyttöaika on laskennallisesti 5 vuotta. Omaan W210 rieseliin uusin kerralla lähes kaikki alustan kumipuslat, ajettavuus muuttui totaalisesti paremmaksi vaikka vanhat oli silmällä katsoen lähes OK. W210 tuntuu muutenkin olevan herkempi kaikelle väljyydelle, kulumalle kuin vanhemmat Mersut.
dumpi kirjoitti:Täytyy myös pitää muistissa että teknisen kumin käyttöaika on laskennallisesti 5 vuotta. Omaan W210 rieseliin uusin kerralla lähes kaikki alustan kumipuslat, ajettavuus muuttui totaalisesti paremmaksi vaikka vanhat oli silmällä katsoen lähes OK. W210 tuntuu muutenkin olevan herkempi kaikelle väljyydelle, kulumalle kuin vanhemmat Mersut.
Mitä puslia/kumeja tarkkaan ottaen vaihdoit ?
Tuo oma auto (W210) tuli minulle pikkuvikaisena jossa sohlasi pumppu, jarrut ja monta muuta pientä vikaa.
Alusta oli tyypillinen 0,5 milljoonaa kulkenut.
Vaihdoin heti kardaaniin rättinivelet, keskityshelat, kannattimen laakereineen ja värinänvaimentimen. Kallistuksenvakaajiin kumit ja koiranluut. Alapallot, raidepäät, raidetangot ja alatukivarren puslat. Ylätukivarsia en nuukuuttani vielä uusinut. Pyöränlaakerit eteen Taakse lavetin puslat, narinapuslat , alatukivarren sisäpäät ja joitakin tukivarsia. Nelipyöräkulmansäätö. Renkaiden painotus kolmeen kertaan ennen kuin löytyi kaveri joka osasi työn.
Iskarit kun vielä vaihtaisi.
Osa osista oli rikki / väljiä, mutta kilometrejä tulee n. 50000 km vuodessa eikä viitsisi olla joka viikonloppu auton alla vaihtamassa jotakin niveltä tai puslaa.
Nyt ei alusta täristä eikä vatkaa, voi keskittyä ajamisesta nautiskeluun ja kuunnella kuinka pellin alla hyrisee tuon vähävitsisen insinöörikansan kurinalainen voima
Samanlaisen remontin tein edelliseen Mersuun jolla ajoin sitten yli 250000 km, eikä tarvinnyt koukkia sen jälkeen alustaa.
Alusta oli tyypillinen 0,5 milljoonaa kulkenut.
Vaihdoin heti kardaaniin rättinivelet, keskityshelat, kannattimen laakereineen ja värinänvaimentimen. Kallistuksenvakaajiin kumit ja koiranluut. Alapallot, raidepäät, raidetangot ja alatukivarren puslat. Ylätukivarsia en nuukuuttani vielä uusinut. Pyöränlaakerit eteen Taakse lavetin puslat, narinapuslat , alatukivarren sisäpäät ja joitakin tukivarsia. Nelipyöräkulmansäätö. Renkaiden painotus kolmeen kertaan ennen kuin löytyi kaveri joka osasi työn.
Iskarit kun vielä vaihtaisi.
Osa osista oli rikki / väljiä, mutta kilometrejä tulee n. 50000 km vuodessa eikä viitsisi olla joka viikonloppu auton alla vaihtamassa jotakin niveltä tai puslaa.
Nyt ei alusta täristä eikä vatkaa, voi keskittyä ajamisesta nautiskeluun ja kuunnella kuinka pellin alla hyrisee tuon vähävitsisen insinöörikansan kurinalainen voima
Samanlaisen remontin tein edelliseen Mersuun jolla ajoin sitten yli 250000 km, eikä tarvinnyt koukkia sen jälkeen alustaa.

Tuli ihan kuriositeettina mieleen, kun oma satalankku alkoi viime kesänä myös hakea kulkusuuntaansa epämääräisesti vaeltaen. Joko oikealle tai vasemmalle, keskitystä ei tahtonut löytää millään ja pienikin korjaava ohjausliike sai aikaan terävän kulkusuunnan muutoksen. Pienen tutkimisen ja päättelyn jälkeen vika paikallistettiin alapalloihin, jotka vaikuttivat vähän liiankin piukilta. Kestovoitelu tullut tiensä päähän. Ensiavuksi injektioruiskulla suoraan LPS:ää kumin läpi niveliin molemmin puolin ja ei kun koeajolle
Vika tiessään ja autosta tuli ihan käsittämättömän suuntavakaa, edes pienet tien kallistukset, joihin Mersujen haukutaan olevan yleensä herkkiä, eivät juuri tunnu. Ratista voi päästää irti ja auto jatkaa taatusti suoraan. Vähän vaan mietityttää, kuinka kauas tuolla "korjausmenetelmällä" mennään?
Ilmeisesti kohta on tiedossa osien vaihtoakin.

Vika tiessään ja autosta tuli ihan käsittämättömän suuntavakaa, edes pienet tien kallistukset, joihin Mersujen haukutaan olevan yleensä herkkiä, eivät juuri tunnu. Ratista voi päästää irti ja auto jatkaa taatusti suoraan. Vähän vaan mietityttää, kuinka kauas tuolla "korjausmenetelmällä" mennään?

Ilmeisesti kohta on tiedossa osien vaihtoakin.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tai muuttaa mahdollisen orkkiskuormitusluokan 93 luokkaan 97 tai suurempi.Rassaaja kirjoitti:Ja sekin on pakko tunnustaa, että kun orkkis rengaskoon 215/55R16 muuttaa kokoon 205/55R16 niin oikein syvissä urissa vetely kyllä vähenee.
Tukevoituu kummasti.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Nytpä muuten taisi löytyä aiheuttaja vatkaukselle kun tuli pantua talvi rattaat alle. Luulisin että itse hammastanko on väljä kun kummastakin renkaasta puistaa niin niistä löytyy sivuttais väljyyttä ja eikö näissä ole jotain hammastanko ongelmaa ollutkin. Elikkä siinä on varmasti suurin aiheuttaja tälle veivaamiselle. Mutta uskon että madallus, sekä puslien uusiminen tuo valtavasti lisää ajettavuutta ja vakautta.
Itellä -01 320 cdi ja kulkee kyllä tasaisesti ja hyvin.
...Mutta... pienet montut tiessä tuntuu aika voimakkaasti nivelissä tai jossakin, voisi vaikka kuvailla sitä lieväksi "paukahteluksi" tai "lotinaksi". Oon tässä yrittänyt paikallistaa, että mikäköhän sen aiheuttaa? Tuli tuossa vaan mieleen joko iskarit vois olla jo niin loppu, et meinaa paikkua. Vika lähinnä kuulostaisi tulevan etupäästä, mutta takapääkään ei ole moiteeton.
Onko joku törmänny vastaavaan?
...Mutta... pienet montut tiessä tuntuu aika voimakkaasti nivelissä tai jossakin, voisi vaikka kuvailla sitä lieväksi "paukahteluksi" tai "lotinaksi". Oon tässä yrittänyt paikallistaa, että mikäköhän sen aiheuttaa? Tuli tuossa vaan mieleen joko iskarit vois olla jo niin loppu, et meinaa paikkua. Vika lähinnä kuulostaisi tulevan etupäästä, mutta takapääkään ei ole moiteeton.
Onko joku törmänny vastaavaan?
Sivuttaisväljyys on tietääkseni raidetangon päitten väljyydestä aiheutuvaa. Itsellä oli tämmönen vika ja molemmilta puolilta vaihdettiin. Huomattiin tasapainoituksen yhteydessä ja oli selvästi väljän tuntuinen, kun rengasta väänteli sivusuunnassa. Ovat kaiketi "kulutusosia" (joskus 200-300 tkm paikkeilla viimestään), Myös aiemmasta Volvosta meni vaihtoon joskus jo 150 tkm paikkeilla.Toispuoli kirjoitti:Nytpä muuten taisi löytyä aiheuttaja vatkaukselle kun tuli pantua talvi rattaat alle. Luulisin että itse hammastanko on väljä kun kummastakin renkaasta puistaa niin niistä löytyy sivuttais väljyyttä ja eikö näissä ole jotain hammastanko ongelmaa ollutkin. Elikkä siinä on varmasti suurin aiheuttaja tälle veivaamiselle. Mutta uskon että madallus, sekä puslien uusiminen tuo valtavasti lisää ajettavuutta ja vakautta.
Ei mene katsastuksesta enää läpi, jos on selvästi väljä (tälleen löyty Volvosta). Aiheuttaa kaikenlaista täryytystä ja epämääräisyyttä, jos on pahasti väljä.
Niin ja vaihto edellyttää myös ohjauskulmien suuntauksen, että tehtävä pajalla kalliseen hintaan. Itellä sattu määräaikaishuolto sopivasti, joten raskin sitte oikein Vehossa laittaa. Oon koittanu saada tuon täydellisen huoltokirjan säilyyn vielä, eli nämä perus A ja B:t. Ei ne nyt niin toivottoman hintasia ole, kun hoitelee muun rempan toisaalla. Olihan tässä pohjalla jo jonkun toisen maksamana melkein 6 vuotta.
Makso 380 ekee (molemmat puolet + suuntaus).
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
No tämä välys ei ole raidetangon päissä, koska päät tuli kokeiltua kummaltakin puolelta eikä niissä ollut väljää. Toki on mahdollista, että väljää on raidetangon sisäpäissä tai vain toisessa. Pitäisi alkaa muutenkin tutustumaan auton alustan kuntoon, koska nyt ensi liukkailla auto on ollut huomattavasti huonompi ajaa kuin viime talvena. Ilmeisesti myös takapään kumit, puslaukset ja tuennat kaipaavat uusimista kun peräkin tuntui hakevan aika rajusti, mutta auto on jo toki vanha ja paljon ajettu, että eihän mikään ikuista ole. Ja jos ei laita kuntoon nii eihän sitä voi kun itseä syyttää.jukka-tre kirjoitti:Sivuttaisväljyys on tietääkseni raidetangon päitten väljyydestä aiheutuvaa. Itsellä oli tämmönen vika ja molemmilta puolilta vaihdettiin. Huomattiin tasapainoituksen yhteydessä ja oli selvästi väljän tuntuinen, kun rengasta väänteli sivusuunnassa. Ovat kaiketi "kulutusosia" (joskus 200-300 tkm paikkeilla viimestään), Myös aiemmasta Volvosta meni vaihtoon joskus jo 150 tkm paikkeilla.Toispuoli kirjoitti:Nytpä muuten taisi löytyä aiheuttaja vatkaukselle kun tuli pantua talvi rattaat alle. Luulisin että itse hammastanko on väljä kun kummastakin renkaasta puistaa niin niistä löytyy sivuttais väljyyttä ja eikö näissä ole jotain hammastanko ongelmaa ollutkin. Elikkä siinä on varmasti suurin aiheuttaja tälle veivaamiselle. Mutta uskon että madallus, sekä puslien uusiminen tuo valtavasti lisää ajettavuutta ja vakautta.
Ei mene katsastuksesta enää läpi, jos on selvästi väljä (tälleen löyty Volvosta). Aiheuttaa kaikenlaista täryytystä ja epämääräisyyttä, jos on pahasti väljä.
Niin ja vaihto edellyttää myös ohjauskulmien suuntauksen, että tehtävä pajalla kalliseen hintaan. Itellä sattu määräaikaishuolto sopivasti, joten raskin sitte oikein Vehossa laittaa. Oon koittanu saada tuon täydellisen huoltokirjan säilyyn vielä, eli nämä perus A ja B:t. Ei ne nyt niin toivottoman hintasia ole, kun hoitelee muun rempan toisaalla. Olihan tässä pohjalla jo jonkun toisen maksamana melkein 6 vuotta.
Makso 380 ekee (molemmat puolet + suuntaus).
Osaisikohan ammattilaiset arvioida tätä mersun taka-akselin tuentojen kestävyyttä kilometreissä? Vaikeahan sitä on tietysti sanoa, koska riippuu paljolti ajo tavastakin, mutta noin? Jokuhan tuossa heitti 5:den vuoden kesto ikää itse puslien kumeille, mutta itse epäilen kyllä että eiköhän nuo ole vähän pitempi ikäisiä...

Ja vielä sen verran että käsittääkseni W210:pin taka-akseli on tismalleen samanlainen kuin W124, W201 ja W202:ssa käytetty? Entäpä uudemmat mersut W211 ja W203?