W210 soutaa.. vika vai ominaisuus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Toispuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 11.12.2005 16:53

W210 soutaa.. vika vai ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Toispuoli »

Tosiaan auto hakee tietä ja tuntuu kuin etupää notkahtelisi välillä suuntaan jos toiseen. Tyynellä säällä sitä ei juurikaan ilmene ja auto on ihan nautittavakin ajaa mutta ei tarvitse olla paljon sivutuulta niin saa tehdä tosissaan töitä että vehe pysyy kaistalla. Onko tuollainen mersu noin sivutuuli altis vaiko klappia nivelissä? Katsastuksessa eivät mitään moittineet, mutta eikai ne yleensä mersuista mistään sitä väljää löydäkkään vaikka asia olisii toisin. Autossa on ihan vakio alusta ja mietinkin sitä kun noita tulee vastaan niin näyttävät yleensä aina matelemmilta, että mahtaisikohan madallus auttaa asiaan?
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

vakio alustalla on vähän tuuliherkkä,aika moni laittaa madallussarjan tai avantgarde alustan jos on ihan perus classic malli.itellä on just toi classic malli johon vaihdoin avantgarde jouset ja iskarit,alusta laski sopivasti ja on parenpi ajaa :D
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Toispuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 11.12.2005 16:53

Viesti Kirjoittaja Toispuoli »

Elikkä arvaus osui osittain oikeaan.. Onko alusta sitten niin löysähkö että pienikin tuuli saa auton kallistumaan ja sitten kääntymään. Pelkät uudet iskaritkin saattaisivat vaikuttaa parantavasti. Entä sitten miten tuo hammastanko.. niissä on ollut ainakin öljyvuotoja, mutta eikö niissä ole ollut jotain väljiintymis vikaakin. Mihin tuo väljä tulee ja miten vaikuttaa ajamiseen?
Kameleontti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: La 20.05.2006 11:03

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Muistathan, että tarvike alustasarjan kanssa auton ajettavuus muuttuu ehkä liiankin jämäkäksi, jopa pintakovaksi. Mersun oman (Avantgarde) alustan kanssa ajettavuus kutakuinkin säilyy ainakin pintapuolisesti mukavuuspainoitteisena.

Jos et hinkumalla tahdo autosi madaltuvan/jämäköityvän, kehottaisin tutustumaan alustan puslien kuntoon. Puslien vaihdolla yleensä ajo vakautuu lähelle uutta, olettaen tietysti että iskunvaimennus on kunnossa.
eeviiskyt
Toispuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 11.12.2005 16:53

Viesti Kirjoittaja Toispuoli »

Epäilen että puslissa ei ole mitään vikaa kun eivät katsastuksessa moittineet, mutta voi olla että pitäisi alkaa yksi pusla kerrallaan tarkistamaan. Mutta entäpä muiden kokemukset 210 ajettavuudesta?
Kameleontti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: La 20.05.2006 11:03

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Toispuoli kirjoitti:Mutta entäpä muiden kokemukset 210 ajettavuudesta?
Todella pehmeä pyöritellä keskustassa, mutta menee kuin juna moottoritienopeuksissa. Vähän se motarilla vatkaa ja on tuuliherkkä. ADS-nappi onneksi korjaa tilanteen. Pitää kuitenkin muistaa että normaalirengastuksella ja "vakio" alustalla varustetut autot on aika tuuliherkkiä merkkiin katsomatta. Joku kompromissi on tehtävä mukavuuden ja täsmällisyyden rajamailla.
eeviiskyt
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Toispuoli kirjoitti:Mutta entäpä muiden kokemukset 210 ajettavuudesta?
Kun on alusta, renkaat ja vanteet niissä mitoissa mitä tehdas määrää, niin hyvä peli on ajella.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Jaan Arin mielipiteen.Heti kun muutat original alustaa/rengaskokoa (yleensä siis jäykempään ja leveämpään suuntaan) niin huononee. Tosin farmarissa on sitä tuulipintaa aika paljon ja on altis sivutuulelle ihan uudesta asti.
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Ja sekin on pakko tunnustaa, että kun orkkis rengaskoon 215/55R16 muuttaa kokoon 205/55R16 niin oikein syvissä urissa vetely kyllä vähenee.
Toispuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 11.12.2005 16:53

Viesti Kirjoittaja Toispuoli »

Eli siis eikö tästä voi päätellä että se on ominaisuus?
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Sedanit on kuin leija ajaa korkealla alustalla,
paranee kun alustaa madaltaa ja mieluummin
juurikin noilla avantgarden jousilla ja iskareilla.

Itsellä h&r 35 jouset ja on ehkä turhan kova 40 sarjan kumeilla.

Farmarit vakaampia menijöitä tuulella,johtuen ilmeisesti
matalemmasta painopisteestä ja eri akselivälistä+tasonsäädöstä.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
dumpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 05.07.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja dumpi »

Täytyy myös pitää muistissa että teknisen kumin käyttöaika on laskennallisesti 5 vuotta. Omaan W210 rieseliin uusin kerralla lähes kaikki alustan kumipuslat, ajettavuus muuttui totaalisesti paremmaksi vaikka vanhat oli silmällä katsoen lähes OK. W210 tuntuu muutenkin olevan herkempi kaikelle väljyydelle, kulumalle kuin vanhemmat Mersut.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

dumpi kirjoitti:Täytyy myös pitää muistissa että teknisen kumin käyttöaika on laskennallisesti 5 vuotta. Omaan W210 rieseliin uusin kerralla lähes kaikki alustan kumipuslat, ajettavuus muuttui totaalisesti paremmaksi vaikka vanhat oli silmällä katsoen lähes OK. W210 tuntuu muutenkin olevan herkempi kaikelle väljyydelle, kulumalle kuin vanhemmat Mersut.

Mitä puslia/kumeja tarkkaan ottaen vaihdoit ?
dumpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 05.07.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja dumpi »

Tuo oma auto (W210) tuli minulle pikkuvikaisena jossa sohlasi pumppu, jarrut ja monta muuta pientä vikaa.
Alusta oli tyypillinen 0,5 milljoonaa kulkenut.
Vaihdoin heti kardaaniin rättinivelet, keskityshelat, kannattimen laakereineen ja värinänvaimentimen. Kallistuksenvakaajiin kumit ja koiranluut. Alapallot, raidepäät, raidetangot ja alatukivarren puslat. Ylätukivarsia en nuukuuttani vielä uusinut. Pyöränlaakerit eteen Taakse lavetin puslat, narinapuslat , alatukivarren sisäpäät ja joitakin tukivarsia. Nelipyöräkulmansäätö. Renkaiden painotus kolmeen kertaan ennen kuin löytyi kaveri joka osasi työn.
Iskarit kun vielä vaihtaisi.

Osa osista oli rikki / väljiä, mutta kilometrejä tulee n. 50000 km vuodessa eikä viitsisi olla joka viikonloppu auton alla vaihtamassa jotakin niveltä tai puslaa.

Nyt ei alusta täristä eikä vatkaa, voi keskittyä ajamisesta nautiskeluun ja kuunnella kuinka pellin alla hyrisee tuon vähävitsisen insinöörikansan kurinalainen voima
Samanlaisen remontin tein edelliseen Mersuun jolla ajoin sitten yli 250000 km, eikä tarvinnyt koukkia sen jälkeen alustaa. 8)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Tuli ihan kuriositeettina mieleen, kun oma satalankku alkoi viime kesänä myös hakea kulkusuuntaansa epämääräisesti vaeltaen. Joko oikealle tai vasemmalle, keskitystä ei tahtonut löytää millään ja pienikin korjaava ohjausliike sai aikaan terävän kulkusuunnan muutoksen. Pienen tutkimisen ja päättelyn jälkeen vika paikallistettiin alapalloihin, jotka vaikuttivat vähän liiankin piukilta. Kestovoitelu tullut tiensä päähän. Ensiavuksi injektioruiskulla suoraan LPS:ää kumin läpi niveliin molemmin puolin ja ei kun koeajolle :arrow:
Vika tiessään ja autosta tuli ihan käsittämättömän suuntavakaa, edes pienet tien kallistukset, joihin Mersujen haukutaan olevan yleensä herkkiä, eivät juuri tunnu. Ratista voi päästää irti ja auto jatkaa taatusti suoraan. Vähän vaan mietityttää, kuinka kauas tuolla "korjausmenetelmällä" mennään? :roll:
Ilmeisesti kohta on tiedossa osien vaihtoakin.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Rassaaja kirjoitti:Ja sekin on pakko tunnustaa, että kun orkkis rengaskoon 215/55R16 muuttaa kokoon 205/55R16 niin oikein syvissä urissa vetely kyllä vähenee.
Tai muuttaa mahdollisen orkkiskuormitusluokan 93 luokkaan 97 tai suurempi.
Tukevoituu kummasti.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Toispuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 11.12.2005 16:53

Viesti Kirjoittaja Toispuoli »

Nytpä muuten taisi löytyä aiheuttaja vatkaukselle kun tuli pantua talvi rattaat alle. Luulisin että itse hammastanko on väljä kun kummastakin renkaasta puistaa niin niistä löytyy sivuttais väljyyttä ja eikö näissä ole jotain hammastanko ongelmaa ollutkin. Elikkä siinä on varmasti suurin aiheuttaja tälle veivaamiselle. Mutta uskon että madallus, sekä puslien uusiminen tuo valtavasti lisää ajettavuutta ja vakautta.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Minulla ei ole koskaan ollut mitään vaelteluongelmaa näissä kahdessa. Huonoilla renkailla peräpää vinttaili urissa, mutta uusilla conteilla kulku on taas vakaata.
jukebox
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 09.08.2005 12:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja jukebox »

Itellä -01 320 cdi ja kulkee kyllä tasaisesti ja hyvin.

...Mutta... pienet montut tiessä tuntuu aika voimakkaasti nivelissä tai jossakin, voisi vaikka kuvailla sitä lieväksi "paukahteluksi" tai "lotinaksi". Oon tässä yrittänyt paikallistaa, että mikäköhän sen aiheuttaa? Tuli tuossa vaan mieleen joko iskarit vois olla jo niin loppu, et meinaa paikkua. Vika lähinnä kuulostaisi tulevan etupäästä, mutta takapääkään ei ole moiteeton.
Onko joku törmänny vastaavaan?
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

koiranluut varmaan vaihtokunnossa...
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Toispuoli kirjoitti:Nytpä muuten taisi löytyä aiheuttaja vatkaukselle kun tuli pantua talvi rattaat alle. Luulisin että itse hammastanko on väljä kun kummastakin renkaasta puistaa niin niistä löytyy sivuttais väljyyttä ja eikö näissä ole jotain hammastanko ongelmaa ollutkin. Elikkä siinä on varmasti suurin aiheuttaja tälle veivaamiselle. Mutta uskon että madallus, sekä puslien uusiminen tuo valtavasti lisää ajettavuutta ja vakautta.
Sivuttaisväljyys on tietääkseni raidetangon päitten väljyydestä aiheutuvaa. Itsellä oli tämmönen vika ja molemmilta puolilta vaihdettiin. Huomattiin tasapainoituksen yhteydessä ja oli selvästi väljän tuntuinen, kun rengasta väänteli sivusuunnassa. Ovat kaiketi "kulutusosia" (joskus 200-300 tkm paikkeilla viimestään), Myös aiemmasta Volvosta meni vaihtoon joskus jo 150 tkm paikkeilla.

Ei mene katsastuksesta enää läpi, jos on selvästi väljä (tälleen löyty Volvosta). Aiheuttaa kaikenlaista täryytystä ja epämääräisyyttä, jos on pahasti väljä.

Niin ja vaihto edellyttää myös ohjauskulmien suuntauksen, että tehtävä pajalla kalliseen hintaan. Itellä sattu määräaikaishuolto sopivasti, joten raskin sitte oikein Vehossa laittaa. Oon koittanu saada tuon täydellisen huoltokirjan säilyyn vielä, eli nämä perus A ja B:t. Ei ne nyt niin toivottoman hintasia ole, kun hoitelee muun rempan toisaalla. Olihan tässä pohjalla jo jonkun toisen maksamana melkein 6 vuotta.

Makso 380 ekee (molemmat puolet + suuntaus).
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Toispuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 11.12.2005 16:53

Viesti Kirjoittaja Toispuoli »

jukka-tre kirjoitti:
Toispuoli kirjoitti:Nytpä muuten taisi löytyä aiheuttaja vatkaukselle kun tuli pantua talvi rattaat alle. Luulisin että itse hammastanko on väljä kun kummastakin renkaasta puistaa niin niistä löytyy sivuttais väljyyttä ja eikö näissä ole jotain hammastanko ongelmaa ollutkin. Elikkä siinä on varmasti suurin aiheuttaja tälle veivaamiselle. Mutta uskon että madallus, sekä puslien uusiminen tuo valtavasti lisää ajettavuutta ja vakautta.
Sivuttaisväljyys on tietääkseni raidetangon päitten väljyydestä aiheutuvaa. Itsellä oli tämmönen vika ja molemmilta puolilta vaihdettiin. Huomattiin tasapainoituksen yhteydessä ja oli selvästi väljän tuntuinen, kun rengasta väänteli sivusuunnassa. Ovat kaiketi "kulutusosia" (joskus 200-300 tkm paikkeilla viimestään), Myös aiemmasta Volvosta meni vaihtoon joskus jo 150 tkm paikkeilla.

Ei mene katsastuksesta enää läpi, jos on selvästi väljä (tälleen löyty Volvosta). Aiheuttaa kaikenlaista täryytystä ja epämääräisyyttä, jos on pahasti väljä.

Niin ja vaihto edellyttää myös ohjauskulmien suuntauksen, että tehtävä pajalla kalliseen hintaan. Itellä sattu määräaikaishuolto sopivasti, joten raskin sitte oikein Vehossa laittaa. Oon koittanu saada tuon täydellisen huoltokirjan säilyyn vielä, eli nämä perus A ja B:t. Ei ne nyt niin toivottoman hintasia ole, kun hoitelee muun rempan toisaalla. Olihan tässä pohjalla jo jonkun toisen maksamana melkein 6 vuotta.

Makso 380 ekee (molemmat puolet + suuntaus).
No tämä välys ei ole raidetangon päissä, koska päät tuli kokeiltua kummaltakin puolelta eikä niissä ollut väljää. Toki on mahdollista, että väljää on raidetangon sisäpäissä tai vain toisessa. Pitäisi alkaa muutenkin tutustumaan auton alustan kuntoon, koska nyt ensi liukkailla auto on ollut huomattavasti huonompi ajaa kuin viime talvena. Ilmeisesti myös takapään kumit, puslaukset ja tuennat kaipaavat uusimista kun peräkin tuntui hakevan aika rajusti, mutta auto on jo toki vanha ja paljon ajettu, että eihän mikään ikuista ole. Ja jos ei laita kuntoon nii eihän sitä voi kun itseä syyttää.

Osaisikohan ammattilaiset arvioida tätä mersun taka-akselin tuentojen kestävyyttä kilometreissä? Vaikeahan sitä on tietysti sanoa, koska riippuu paljolti ajo tavastakin, mutta noin? Jokuhan tuossa heitti 5:den vuoden kesto ikää itse puslien kumeille, mutta itse epäilen kyllä että eiköhän nuo ole vähän pitempi ikäisiä... :roll:

Ja vielä sen verran että käsittääkseni W210:pin taka-akseli on tismalleen samanlainen kuin W124, W201 ja W202:ssa käytetty? Entäpä uudemmat mersut W211 ja W203?
Vastaa Viestiin