kondesaattori keskustelua!
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
kondesaattori keskustelua!
kondensaattorin oston aika rupee oleen itsellä käsillä, ja kaipaisinkin nyt tietoja ja kokemuksia!
mitä eroja on halvoissa kondensaattoreissa 50-70€ /1farad ja esim spl:n 1faradin konkassa, joka maksaa muistaakseni noin 120e? kummassakin jännitenäyttö, ja sama faradi määrä?.
mitä eroja on halvoissa kondensaattoreissa 50-70€ /1farad ja esim spl:n 1faradin konkassa, joka maksaa muistaakseni noin 120e? kummassakin jännitenäyttö, ja sama faradi määrä?.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
lähinnä toi itellä käyny mielessä, että samalla hintaa saa 2 noita halvempia, kun yhden laatumerkin konkan, onko siinä tosiaan niin suuri hintalaatu suhde ero, mitä hinnat antaa ymmärtää.KaiM kirjoitti:Laatuero?
toleranssit, vaikka siinä kyljessä lukee 1F niin ei se ihan tismalleen 1F ole kun noissakin on toleranssit, tosin en tiedä kummassa on tiukemmat toleranssit.
Ja sitten olen kuullut puhuttavan että toiset konkat antaa sen varauksen paremmin ulos itsestään, tiedä sitten onko tuo niitä Esson-baari juttuja.
Itsellä on kaksi konkkaa ollut, ja toinen niistä on edelleen.
mutta jos sijottaa 120e ja ottaa kaksi halppista?onko se parempi vaihtoehto kuin yksi kallis?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Konkissa toleranssit yleensä ilmoitetaan +20% tai vastaavaa, ikinä ei ilmoiteta +- toleranssia, jos konkan kapasitanssi alle ilmoitetun, konkka on huonona.
Eipä nuilla ole paljoakaan eroa kalliimman ja halvemman välillä. Merkki maksaa. Toinen saattaa kuitenkin tyhjentyä hieman nopeammin kun on irti järjestelmästä.
Ennen oli ohje: 0.12F/100W rms tehoa, itsellä 150W rms tehoa ja 0.5F, riittää. Paljonko sulla on rms tehoa?
Eipä nuilla ole paljoakaan eroa kalliimman ja halvemman välillä. Merkki maksaa. Toinen saattaa kuitenkin tyhjentyä hieman nopeammin kun on irti järjestelmästä.
Ennen oli ohje: 0.12F/100W rms tehoa, itsellä 150W rms tehoa ja 0.5F, riittää. Paljonko sulla on rms tehoa?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
rms tehoa on itellä 500w ja oon ajatellu yhtä 1 faradin, tai sitten 2kpl 1 faradin, asennuksen takia. ja konkkahan ei voi koskaan kuitenkaan olla liian iso
jep olen kans lukenut, että 0.1 faradi per 100w, voi pitää nyrkkisääntöjä..
ja luultavasti lisä watteja tulossa

jep olen kans lukenut, että 0.1 faradi per 100w, voi pitää nyrkkisääntöjä..
ja luultavasti lisä watteja tulossa

W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Muuten hyvä mutta konkasta ei ole mitään hyötyä autohifilaitteistossa jos kaapelointi on kunnolla tehty eikä rakenna äänenpainekisoihin soveltuvaa autoa. Lisäksi konkasta saatava hyöty on jopa teoreettisella tasolla marginaalinen.
Lisää kiinnostuneiden kannattaa lukea http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... perpage=50 vaikka alkajaisiksi.
Säästätte sen 120€ joka kannattaa muuten mieluummin sijoittaa vaikka Optiman tehoakkuun.
Lisää kiinnostuneiden kannattaa lukea http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... perpage=50 vaikka alkajaisiksi.
Säästätte sen 120€ joka kannattaa muuten mieluummin sijoittaa vaikka Optiman tehoakkuun.
Mullakaan ei tuosta konkan asennuksesta mitään havaittavaa hyötyä ollut. Mutta nurkissa sattui ylimääräinen lojumaan. 88Ah Diesel akku jaksaa jo itsessään tasata jännitettä varsin hyvin. Kuormitus kun on mulla vain n.25A max piikkiä.
Pienemmällä akulla ja hepposemmalla johdotuksella konkasta on hyötyä.
Pienemmällä akulla ja hepposemmalla johdotuksella konkasta on hyötyä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Onkos ollut kellään vertailua et jos laittaa optiman niin eikös sekin anna sähköö pikkuisen nopeammin kun normi akku joten jos se olis vähän niin kuin sama asia....joskus kymmen vuotta sitten yksi kaverini kulki faskan kisoissa ja eipä sillä konkkaa muistaakseni ollut kun pelkkä optima....oli vissiin konkkaa testannut mut en muista enää miten oli vaikuttanut...
Itse tein ja säästin
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
kaikkihan tommoset vaikuttaa äänenlaatuun, mitkä liitetään johtoihin. joten johdot, missä ei ole mitään välissä, olis paras, ja vielä mahdollisimman lyhyetpetska kirjoitti:Onkos ollut kellään vertailua et jos laittaa optiman niin eikös sekin anna sähköö pikkuisen nopeammin kun normi akku joten jos se olis vähän niin kuin sama asia....joskus kymmen vuotta sitten yksi kaverini kulki faskan kisoissa ja eipä sillä konkkaa muistaakseni ollut kun pelkkä optima....oli vissiin konkkaa testannut mut en muista enää miten oli vaikuttanut...

mutta lähinnä toi optiman akku on itelle liian kallis. tommonen 55e konkka jos ajaa liki saman asian, niin ostan junttina sellasen, ja äänenlaadussa en tavallisena pulliaisena huomaa mitään eroa

W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
niinpä niin punainen optima on jossain 200eur ja keltainen 250eur ja konkat 50-120eur ja jos on vähänkään huono akku niin kehiin optima ja keltainen niin kestää syväpurkauksenkin...e320 kirjoitti:Siinä on vain se ero että Optiman akusta on oikeasti hyötyä, konkasta ei.
Kannattaa lukea aiemmin postaamani linkki jossa on sivun verran teoriaa ja selitys sille miksi konkasta ei oikeasti edes voi olla hyötyä.
Itse tein ja säästin
Oikean vahvuiset kaapelit, asialliset virtaliitokset ja kunnon syväpurkausakku riittää pelkästään jo ~150A Max vievälle järjestelmälle.
Halvoissa konkissa on tolereanssit välillä aika tolkuttoman suuria, 30-70% toleranssilla olevat konkat myydään kuluttajalle ulos 50-70€ hinnalla.
Oikeasti, paras myrkkykonkka on ollut 0,3F 1F sijaan.
Pienemmän toleranssin konkan saapi tutulta merkiltä jännitenäytöllä alkaen ~90€
Uudet hybridikonkat taasen on ihan täyttä huuhaata, parempaan lopputulokseen on järeissä systeemeissä päästy kun laittaa 3-4 laadukasta faradin konkkaa kuin 35F hybridiä
http://www.audioimport.fi/tuotteet/inde ... =2&pid=459
tuossa on hieman modernimpaa teknologiaa kondensaattoririntamalla,
tällä pystyy stabiloimaan jännitteen vaikkapa 15V asti oli akkus jännite 9 tai 12V
http://www.aiv.de/commerceportal/mainpr ... &CP=1&L=10
Tuollainen taasen on todella erittäin hyvä vaihtoehto hyytelöakun perään.
-Pekka
Halvoissa konkissa on tolereanssit välillä aika tolkuttoman suuria, 30-70% toleranssilla olevat konkat myydään kuluttajalle ulos 50-70€ hinnalla.
Oikeasti, paras myrkkykonkka on ollut 0,3F 1F sijaan.
Pienemmän toleranssin konkan saapi tutulta merkiltä jännitenäytöllä alkaen ~90€
Uudet hybridikonkat taasen on ihan täyttä huuhaata, parempaan lopputulokseen on järeissä systeemeissä päästy kun laittaa 3-4 laadukasta faradin konkkaa kuin 35F hybridiä

http://www.audioimport.fi/tuotteet/inde ... =2&pid=459
tuossa on hieman modernimpaa teknologiaa kondensaattoririntamalla,
tällä pystyy stabiloimaan jännitteen vaikkapa 15V asti oli akkus jännite 9 tai 12V

http://www.aiv.de/commerceportal/mainpr ... &CP=1&L=10
Tuollainen taasen on todella erittäin hyvä vaihtoehto hyytelöakun perään.
-Pekka
Vito 120 CDI -07, ST300TD -97,
Onko siitä mitään hyötyä stabiloida 15 V tasolle kun vahvistimen sisällä se jännite nostetaan kuitenkin monen kymmenen voltin tasolle, ja tuo nostopiiri kykenee toimimaan erilaisilla tulojännitteillä. Pienemmillä jännitteillä vain joudutaan ottamaan enemmän virtaa sen virtajohtimen läpi
Viimekädessä tuo vahvistimen suunnittelija määrää miten hyvää stabilointia kannattaa rakentaa sinne vahvistimen ulkopuolelle. Hyvillä jännitteennostimilla tulojännitteen heilahtelut ovat merkityksettömiä.


Viimekädessä tuo vahvistimen suunnittelija määrää miten hyvää stabilointia kannattaa rakentaa sinne vahvistimen ulkopuolelle. Hyvillä jännitteennostimilla tulojännitteen heilahtelut ovat merkityksettömiä.
Lisää tietoa: www.skg.fi


Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
petska kirjoitti:
niinpä niin punainen optima on jossain 200eur ja keltainen 250eur ja konkat 50-120eur ja jos on vähänkään huono akku niin kehiin optima ja keltainen niin kestää syväpurkauksenkin...


Noinhan siinä yleensä käy, ääneen ei tule konkalla parannusta koska autovahvistimissa on sisäinen kompensointi jännitteen heittelyä vastaan. Ja vaikka ei olisi, desibelitasolla muutaman voltin jännitteen heittely ei ole kuultavissa kuitenkaan.en hoksannu miekään juuri kummoista eroa äänessä kun on kaapeloinnit kunnosa mutta valot ei enää vilku basson tahtiin
Valojen vilkkuminen ei ole mikään ongelma koska valot vilkkuvat vain äärimmäisillä äänenvoimakkuuksilla joita kukaan ei käytä musiikkia kuunnellessaan. Tai jos käyttää, tarvii pian kuulolaitteen.
ai onkos ne noin halpoja no ei kyllä kannata olla ostamatta halvin tarjous keltasesta on ollut johonkin 200eur paikkeille täytyy melkei käydä tinkaileen...Mika.T kirjoitti:petska kirjoitti:
niinpä niin punainen optima on jossain 200eur ja keltainen 250eur ja konkat 50-120eur ja jos on vähänkään huono akku niin kehiin optima ja keltainen niin kestää syväpurkauksenkin...Missä ovat noin kalliita? Täällä paikallinen huoltis yrittäjä myy optiman akkuja 150e/kipale. Sama minkä värinen.
Itse tein ja säästin
Kyllähän se nostetaan monen kymmenen voltin tasolle ja toimii 9-16V jännitealueella mutta jännitevaihtelut vaikuttavat myös hakkurista ulos tulevaan jännitteeseen ja sitämyöten tottakai ulostulevaan tehomäärään.veskola kirjoitti:Onko siitä mitään hyötyä stabiloida 15 V tasolle kun vahvistimen sisällä se jännite nostetaan kuitenkin monen kymmenen voltin tasolle, ja tuo nostopiiri kykenee toimimaan erilaisilla tulojännitteillä. Pienemmillä jännitteillä vain joudutaan ottamaan enemmän virtaa sen virtajohtimen läpi![]()
![]()
Viimekädessä tuo vahvistimen suunnittelija määrää miten hyvää stabilointia kannattaa rakentaa sinne vahvistimen ulkopuolelle. Hyvillä jännitteennostimilla tulojännitteen heilahtelut ovat merkityksettömiä.
Samoiten matalan jännitteen takia virtaa menee enemmän ja komponentit ovat päätteen sisällä suuremmalla rasituksella, sen takia monet rikkovat päätteensä

Hyvin harva pääte on reguloitu, itse en muista kuin yhden päätteen joka sisältää tällaisen toteutuksen.
Valtaosa vahvistimista antaa huomattavasti suuremmat tehot jo 14V jännitteellä.
ja 15 voltin käyttöjönnite on ok kaikille vahvistimille.
Samoiten monet muut autohifistit ovat huomanneet soinnin olevan paljon parempi kun auto on juuri ollut latauksen alla.
Elikkä tuo on erinomainen keksintö , harmi vain kun sitä ei ihan satkulla saa.
Seuraavassa Autosound lehdessä on kondensaattoritesti,
kannattaa tsekata mitä raati oli tuosta mieltä

http://www.audioimport.fi/mainos/XXL_Poster_gb.pdf
tuo auttaa varmasti bonjaamaan et mitä vaikutusta tolla on
-Pekka
Vito 120 CDI -07, ST300TD -97,
Tuo oli konkkavalmistajan _mainos_ joten sitä tuskin voi pitää luotettavana lähteenä. Onko kyseisen laitteen toimintaa testattu puolueettoman tahon toimesta?
Yksikään konkka nimittäin ei pysty varaamaan niin suurta virtamäärää sisäänsä että se kykenisi stabiloimaan järjestelmän jossa itse akusta loppuu puhti. Se on mahdotonta jo sen takia että konkka vetää itsekin virtansa siitä akusta.
Lukekaa postaamani linkki, siinä on hyvin juurta jaksaen selitetty konkan problematiikka. Ne ovat rahan haaskausta.
Vaikka tuo XXL toimisikin, se on tarkoitettu lähinnä kilpailukäyttöön eikä normaalikuunteluun. Normaalikuuntelussa tehoa kuluu keskimäärin 20W jolloin ab-luokan vahvistin imee ottotehoa noin 40W. Jos autonne virtajärjestelmä ei kestä 40W tehonkulutusta kyykähtämättä, kannattaa uusia laturi ja akku.
Yksikään konkka nimittäin ei pysty varaamaan niin suurta virtamäärää sisäänsä että se kykenisi stabiloimaan järjestelmän jossa itse akusta loppuu puhti. Se on mahdotonta jo sen takia että konkka vetää itsekin virtansa siitä akusta.
Lukekaa postaamani linkki, siinä on hyvin juurta jaksaen selitetty konkan problematiikka. Ne ovat rahan haaskausta.
Vaikka tuo XXL toimisikin, se on tarkoitettu lähinnä kilpailukäyttöön eikä normaalikuunteluun. Normaalikuuntelussa tehoa kuluu keskimäärin 20W jolloin ab-luokan vahvistin imee ottotehoa noin 40W. Jos autonne virtajärjestelmä ei kestä 40W tehonkulutusta kyykähtämättä, kannattaa uusia laturi ja akku.
Itsellä loppui aikoinaan valojen vilkkuminen kun laitoin orkkis 200D:n laturin tilalle 85Ah laturin.Konkkiakin on joskus ollut,10kpl 0,05F mötiköitä.Enpä erikoisemmin eroa huomannut,tosin melko pientä noissa onkin virrankulutus.
Eihän tuon konkan idea ole varastoidakaan virtaa pitempi aikaiseen huudatukseen vaan tasoittaa jännitteen notkahduksia.Normaali akku kun ei pysty tarpeeksi nopeasti virtaa luovuttamaan.En tiedä toimiiko käytännössä niin hyvin kun mainostetaan.Ja kyllä sillä jännitteellä on merkitystä vahvistimen tehoon,jos lukea osaa niin kannattaa katsoa valmistajan ilmoitukset eri volteilla...
Eihän tuon konkan idea ole varastoidakaan virtaa pitempi aikaiseen huudatukseen vaan tasoittaa jännitteen notkahduksia.Normaali akku kun ei pysty tarpeeksi nopeasti virtaa luovuttamaan.En tiedä toimiiko käytännössä niin hyvin kun mainostetaan.Ja kyllä sillä jännitteellä on merkitystä vahvistimen tehoon,jos lukea osaa niin kannattaa katsoa valmistajan ilmoitukset eri volteilla...
heh heh, ei tarvitse lukea valmistajan ilmoituksia, ne kun ovat jo 40 vuotta olleet täyttä skeidaa. Kaikkihan tietävät nämä 3,2 W vahvistimet, joissa on 100 W logot päällä. Sama meno jatkuu hakkkurivahvistimien kanssa.
Riittää kun ymmärtää miten jännitteennostimen voi halutessaan suunnitella oikein siten, että se on riittävän nopea ja tunteeton tulojännitteen heilahteluille.
On oikastaan surullista kun ihmiset ostavat 1000 € / 1000 W vahvistimia, joissa jännitepuoli on suunniteltu ainoastaan laboratorio-olosuhteita ja labran mittaustuloksia silmällä pitäen ja joiden speksit on mitattu käyttämällä syötteenä labrajännitelähteitä. Vai onko kukaan nähnyt mittaustuloksia tulojänniteen funktiona.
Eihän meillä kotonakaan tarvitse olla stabiloitua 230 V jänniteverkkoa, silti vahvistimet ja kaikki muu toimii loistavasti. Jännitteen nostaminen on nykyään lähes yhtä helppoa kuin sen laskeminenkin. Pienillä jännitteillä pitää vai olla hieman järeämmät kaapelit, jotta ne eivät sula.
Mikäli 15 V on parempi kuin 14 V, niin miksi ihmeessä kukaan ei kokeile 16 tai 18 V jännitteellä
taidan ruveta myymään konkkia joissa jännitenäyttö mittaa tulon huippujännitettä ja lisää siihen vielä 20% päälle, sellaisia 15,5 V konkkia ja myyntimenestys on taattu.
Älkääkö nyt ottako näitä mun pölinöitä ihan vakavasti, tämä vain on niin hauska aihe taas tälläerää...
Riittää kun ymmärtää miten jännitteennostimen voi halutessaan suunnitella oikein siten, että se on riittävän nopea ja tunteeton tulojännitteen heilahteluille.
On oikastaan surullista kun ihmiset ostavat 1000 € / 1000 W vahvistimia, joissa jännitepuoli on suunniteltu ainoastaan laboratorio-olosuhteita ja labran mittaustuloksia silmällä pitäen ja joiden speksit on mitattu käyttämällä syötteenä labrajännitelähteitä. Vai onko kukaan nähnyt mittaustuloksia tulojänniteen funktiona.
Eihän meillä kotonakaan tarvitse olla stabiloitua 230 V jänniteverkkoa, silti vahvistimet ja kaikki muu toimii loistavasti. Jännitteen nostaminen on nykyään lähes yhtä helppoa kuin sen laskeminenkin. Pienillä jännitteillä pitää vai olla hieman järeämmät kaapelit, jotta ne eivät sula.
Mikäli 15 V on parempi kuin 14 V, niin miksi ihmeessä kukaan ei kokeile 16 tai 18 V jännitteellä

taidan ruveta myymään konkkia joissa jännitenäyttö mittaa tulon huippujännitettä ja lisää siihen vielä 20% päälle, sellaisia 15,5 V konkkia ja myyntimenestys on taattu.

Älkääkö nyt ottako näitä mun pölinöitä ihan vakavasti, tämä vain on niin hauska aihe taas tälläerää...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Oletkohan koskaan edes nähnytkään sitten laadukasta vahvistinta?Vai onko kokemusta lähinnä noista pilipali vahvistimista joissa lukee kissankokoisilla kirjaimilla suuria lupauksia...Ei kai kukaan hullu niitä osta
Laadukkaissa vahvistimissa tehtaan ilmoitukset ja mittaustulokset pitävät kyllä hyvin paikkaansa,onhan noita testejä tarpeeksi.
Lähinnähän tuossa minun kirjoituksessa oli ihmettelyä miksi sitten joka valmistaja ilmoittaa isommat luvut isommalla jännitteellä?Ja miksi yleensäkin ilmoitellaan millä jännitteellä mitattu jos kerran sama mitä se on...Jännää myöskin se että esim pörinäautojen(eli noiden äänenpainekisailijoiden) säännöissä jännitteet on rajattu tiettyihin lukemiin?Esim. street luokissa 14V ja isommissa luokissa se onkin 18V...

Lähinnähän tuossa minun kirjoituksessa oli ihmettelyä miksi sitten joka valmistaja ilmoittaa isommat luvut isommalla jännitteellä?Ja miksi yleensäkin ilmoitellaan millä jännitteellä mitattu jos kerran sama mitä se on...Jännää myöskin se että esim pörinäautojen(eli noiden äänenpainekisailijoiden) säännöissä jännitteet on rajattu tiettyihin lukemiin?Esim. street luokissa 14V ja isommissa luokissa se onkin 18V...

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37