kondesaattori keskustelua!

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

kondesaattori keskustelua!

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

kondensaattorin oston aika rupee oleen itsellä käsillä, ja kaipaisinkin nyt tietoja ja kokemuksia!

mitä eroja on halvoissa kondensaattoreissa 50-70€ /1farad ja esim spl:n 1faradin konkassa, joka maksaa muistaakseni noin 120e? kummassakin jännitenäyttö, ja sama faradi määrä?.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
AJL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 13.04.2006 21:21
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja AJL »

Spl konkassa on se logo, se ainakin vähän maksaa.
BMW 530da -03

Ex.
BMW 330da touring -01
w201 190e -91 Sportline
w201 190 -89
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

KaiM kirjoitti:Laatuero?
toleranssit, vaikka siinä kyljessä lukee 1F niin ei se ihan tismalleen 1F ole kun noissakin on toleranssit, tosin en tiedä kummassa on tiukemmat toleranssit :lol: .
Ja sitten olen kuullut puhuttavan että toiset konkat antaa sen varauksen paremmin ulos itsestään, tiedä sitten onko tuo niitä Esson-baari juttuja.
Itsellä on kaksi konkkaa ollut, ja toinen niistä on edelleen.

mutta jos sijottaa 120e ja ottaa kaksi halppista? :roll: onko se parempi vaihtoehto kuin yksi kallis? :shock:
lähinnä toi itellä käyny mielessä, että samalla hintaa saa 2 noita halvempia, kun yhden laatumerkin konkan, onko siinä tosiaan niin suuri hintalaatu suhde ero, mitä hinnat antaa ymmärtää.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Konkissa toleranssit yleensä ilmoitetaan +20% tai vastaavaa, ikinä ei ilmoiteta +- toleranssia, jos konkan kapasitanssi alle ilmoitetun, konkka on huonona.
Eipä nuilla ole paljoakaan eroa kalliimman ja halvemman välillä. Merkki maksaa. Toinen saattaa kuitenkin tyhjentyä hieman nopeammin kun on irti järjestelmästä.
Ennen oli ohje: 0.12F/100W rms tehoa, itsellä 150W rms tehoa ja 0.5F, riittää. Paljonko sulla on rms tehoa?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

rms tehoa on itellä 500w ja oon ajatellu yhtä 1 faradin, tai sitten 2kpl 1 faradin, asennuksen takia. ja konkkahan ei voi koskaan kuitenkaan olla liian iso :wink:

jep olen kans lukenut, että 0.1 faradi per 100w, voi pitää nyrkkisääntöjä..

ja luultavasti lisä watteja tulossa :roll:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Muuten hyvä mutta konkasta ei ole mitään hyötyä autohifilaitteistossa jos kaapelointi on kunnolla tehty eikä rakenna äänenpainekisoihin soveltuvaa autoa. Lisäksi konkasta saatava hyöty on jopa teoreettisella tasolla marginaalinen.

Lisää kiinnostuneiden kannattaa lukea http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... perpage=50 vaikka alkajaisiksi.

Säästätte sen 120€ joka kannattaa muuten mieluummin sijoittaa vaikka Optiman tehoakkuun.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Mullakaan ei tuosta konkan asennuksesta mitään havaittavaa hyötyä ollut. Mutta nurkissa sattui ylimääräinen lojumaan. 88Ah Diesel akku jaksaa jo itsessään tasata jännitettä varsin hyvin. Kuormitus kun on mulla vain n.25A max piikkiä.
Pienemmällä akulla ja hepposemmalla johdotuksella konkasta on hyötyä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Onkos ollut kellään vertailua et jos laittaa optiman niin eikös sekin anna sähköö pikkuisen nopeammin kun normi akku joten jos se olis vähän niin kuin sama asia....joskus kymmen vuotta sitten yksi kaverini kulki faskan kisoissa ja eipä sillä konkkaa muistaakseni ollut kun pelkkä optima....oli vissiin konkkaa testannut mut en muista enää miten oli vaikuttanut...
Itse tein ja säästin
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

petska kirjoitti:Onkos ollut kellään vertailua et jos laittaa optiman niin eikös sekin anna sähköö pikkuisen nopeammin kun normi akku joten jos se olis vähän niin kuin sama asia....joskus kymmen vuotta sitten yksi kaverini kulki faskan kisoissa ja eipä sillä konkkaa muistaakseni ollut kun pelkkä optima....oli vissiin konkkaa testannut mut en muista enää miten oli vaikuttanut...
kaikkihan tommoset vaikuttaa äänenlaatuun, mitkä liitetään johtoihin. joten johdot, missä ei ole mitään välissä, olis paras, ja vielä mahdollisimman lyhyet :roll: elikkä jos akulla sen saa saman hyödyn, mitä sillä konkalla, niin tietenkin äänenlaatukisoissa käyvä käyttää sitä.

mutta lähinnä toi optiman akku on itelle liian kallis. tommonen 55e konkka jos ajaa liki saman asian, niin ostan junttina sellasen, ja äänenlaadussa en tavallisena pulliaisena huomaa mitään eroa :roll:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Konkallahan nyt ei tee mitään kun laittaa muun virtasysteemin kerralla kuntoon.. :)
Mut jos kerta olet sitä laittamassa, niin sama sääntö pätee näihinkin kuin kaikkiin muihinkin vermesiin että halvalla ei saa hyvää.. :roll:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Tarpeeksi hyvä akku kun on, se riittää perustsydeemiin.
Konkallahan pyritään vain tasaamaan jännitteen alenemat. Jos jännite ei alene luukutuksessakaan, niin sen laittaminen järjestelmään on mielestäni turhaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Siinä on vain se ero että Optiman akusta on oikeasti hyötyä, konkasta ei.

Kannattaa lukea aiemmin postaamani linkki jossa on sivun verran teoriaa ja selitys sille miksi konkasta ei oikeasti edes voi olla hyötyä.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

e320 kirjoitti:Siinä on vain se ero että Optiman akusta on oikeasti hyötyä, konkasta ei.

Kannattaa lukea aiemmin postaamani linkki jossa on sivun verran teoriaa ja selitys sille miksi konkasta ei oikeasti edes voi olla hyötyä.
niinpä niin punainen optima on jossain 200eur ja keltainen 250eur ja konkat 50-120eur ja jos on vähänkään huono akku niin kehiin optima ja keltainen niin kestää syväpurkauksenkin...
Itse tein ja säästin
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kotkan AD lupasi keltaisen optiman 160 egeen.. pitäiskö hakea pois? :shock:
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Mitäs ne yleensä kustantaa?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
korppari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 10.04.2005 19:08
Paikkakunta: Alavieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korppari »

Oikean vahvuiset kaapelit, asialliset virtaliitokset ja kunnon syväpurkausakku riittää pelkästään jo ~150A Max vievälle järjestelmälle.


Halvoissa konkissa on tolereanssit välillä aika tolkuttoman suuria, 30-70% toleranssilla olevat konkat myydään kuluttajalle ulos 50-70€ hinnalla.
Oikeasti, paras myrkkykonkka on ollut 0,3F 1F sijaan.
Pienemmän toleranssin konkan saapi tutulta merkiltä jännitenäytöllä alkaen ~90€

Uudet hybridikonkat taasen on ihan täyttä huuhaata, parempaan lopputulokseen on järeissä systeemeissä päästy kun laittaa 3-4 laadukasta faradin konkkaa kuin 35F hybridiä :)


http://www.audioimport.fi/tuotteet/inde ... =2&pid=459
tuossa on hieman modernimpaa teknologiaa kondensaattoririntamalla,
tällä pystyy stabiloimaan jännitteen vaikkapa 15V asti oli akkus jännite 9 tai 12V :D

http://www.aiv.de/commerceportal/mainpr ... &CP=1&L=10

Tuollainen taasen on todella erittäin hyvä vaihtoehto hyytelöakun perään.


-Pekka
Vito 120 CDI -07, ST300TD -97,
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko siitä mitään hyötyä stabiloida 15 V tasolle kun vahvistimen sisällä se jännite nostetaan kuitenkin monen kymmenen voltin tasolle, ja tuo nostopiiri kykenee toimimaan erilaisilla tulojännitteillä. Pienemmillä jännitteillä vain joudutaan ottamaan enemmän virtaa sen virtajohtimen läpi :?: :roll:

Viimekädessä tuo vahvistimen suunnittelija määrää miten hyvää stabilointia kannattaa rakentaa sinne vahvistimen ulkopuolelle. Hyvillä jännitteennostimilla tulojännitteen heilahtelut ovat merkityksettömiä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

:roll: eikös se konkka kuiten pienennä/tasoita niitä purkauksia akussa ja näin ollen säästää akkua/kestoikää ja laturin hiiliä....en hoksannu miekään juuri kummoista eroa äänessä kun on kaapeloinnit kunnosa mutta valot ei enää vilku basson tahtiin 8) en tietä olenkos oikeassa mutta kuiteski...
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

petska kirjoitti:
niinpä niin punainen optima on jossain 200eur ja keltainen 250eur ja konkat 50-120eur ja jos on vähänkään huono akku niin kehiin optima ja keltainen niin kestää syväpurkauksenkin...
:shock: Missä ovat noin kalliita? Täällä paikallinen huoltis yrittäjä myy optiman akkuja 150e/kipale. Sama minkä värinen. :D
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

en hoksannu miekään juuri kummoista eroa äänessä kun on kaapeloinnit kunnosa mutta valot ei enää vilku basson tahtiin
Noinhan siinä yleensä käy, ääneen ei tule konkalla parannusta koska autovahvistimissa on sisäinen kompensointi jännitteen heittelyä vastaan. Ja vaikka ei olisi, desibelitasolla muutaman voltin jännitteen heittely ei ole kuultavissa kuitenkaan.

Valojen vilkkuminen ei ole mikään ongelma koska valot vilkkuvat vain äärimmäisillä äänenvoimakkuuksilla joita kukaan ei käytä musiikkia kuunnellessaan. Tai jos käyttää, tarvii pian kuulolaitteen.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Mika.T kirjoitti:
petska kirjoitti:
niinpä niin punainen optima on jossain 200eur ja keltainen 250eur ja konkat 50-120eur ja jos on vähänkään huono akku niin kehiin optima ja keltainen niin kestää syväpurkauksenkin...
:shock: Missä ovat noin kalliita? Täällä paikallinen huoltis yrittäjä myy optiman akkuja 150e/kipale. Sama minkä värinen. :D
ai onkos ne noin halpoja no ei kyllä kannata olla ostamatta halvin tarjous keltasesta on ollut johonkin 200eur paikkeille täytyy melkei käydä tinkaileen...
Itse tein ja säästin
Avatar
korppari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 10.04.2005 19:08
Paikkakunta: Alavieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korppari »

veskola kirjoitti:Onko siitä mitään hyötyä stabiloida 15 V tasolle kun vahvistimen sisällä se jännite nostetaan kuitenkin monen kymmenen voltin tasolle, ja tuo nostopiiri kykenee toimimaan erilaisilla tulojännitteillä. Pienemmillä jännitteillä vain joudutaan ottamaan enemmän virtaa sen virtajohtimen läpi :?: :roll:

Viimekädessä tuo vahvistimen suunnittelija määrää miten hyvää stabilointia kannattaa rakentaa sinne vahvistimen ulkopuolelle. Hyvillä jännitteennostimilla tulojännitteen heilahtelut ovat merkityksettömiä.
Kyllähän se nostetaan monen kymmenen voltin tasolle ja toimii 9-16V jännitealueella mutta jännitevaihtelut vaikuttavat myös hakkurista ulos tulevaan jännitteeseen ja sitämyöten tottakai ulostulevaan tehomäärään.
Samoiten matalan jännitteen takia virtaa menee enemmän ja komponentit ovat päätteen sisällä suuremmalla rasituksella, sen takia monet rikkovat päätteensä :)
Hyvin harva pääte on reguloitu, itse en muista kuin yhden päätteen joka sisältää tällaisen toteutuksen.
Valtaosa vahvistimista antaa huomattavasti suuremmat tehot jo 14V jännitteellä.
ja 15 voltin käyttöjönnite on ok kaikille vahvistimille.
Samoiten monet muut autohifistit ovat huomanneet soinnin olevan paljon parempi kun auto on juuri ollut latauksen alla.
Elikkä tuo on erinomainen keksintö , harmi vain kun sitä ei ihan satkulla saa.
Seuraavassa Autosound lehdessä on kondensaattoritesti,
kannattaa tsekata mitä raati oli tuosta mieltä :wink:

http://www.audioimport.fi/mainos/XXL_Poster_gb.pdf
tuo auttaa varmasti bonjaamaan et mitä vaikutusta tolla on

-Pekka
Vito 120 CDI -07, ST300TD -97,
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tuo oli konkkavalmistajan _mainos_ joten sitä tuskin voi pitää luotettavana lähteenä. Onko kyseisen laitteen toimintaa testattu puolueettoman tahon toimesta?

Yksikään konkka nimittäin ei pysty varaamaan niin suurta virtamäärää sisäänsä että se kykenisi stabiloimaan järjestelmän jossa itse akusta loppuu puhti. Se on mahdotonta jo sen takia että konkka vetää itsekin virtansa siitä akusta.

Lukekaa postaamani linkki, siinä on hyvin juurta jaksaen selitetty konkan problematiikka. Ne ovat rahan haaskausta.

Vaikka tuo XXL toimisikin, se on tarkoitettu lähinnä kilpailukäyttöön eikä normaalikuunteluun. Normaalikuuntelussa tehoa kuluu keskimäärin 20W jolloin ab-luokan vahvistin imee ottotehoa noin 40W. Jos autonne virtajärjestelmä ei kestä 40W tehonkulutusta kyykähtämättä, kannattaa uusia laturi ja akku.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Itsellä loppui aikoinaan valojen vilkkuminen kun laitoin orkkis 200D:n laturin tilalle 85Ah laturin.Konkkiakin on joskus ollut,10kpl 0,05F mötiköitä.Enpä erikoisemmin eroa huomannut,tosin melko pientä noissa onkin virrankulutus.

Eihän tuon konkan idea ole varastoidakaan virtaa pitempi aikaiseen huudatukseen vaan tasoittaa jännitteen notkahduksia.Normaali akku kun ei pysty tarpeeksi nopeasti virtaa luovuttamaan.En tiedä toimiiko käytännössä niin hyvin kun mainostetaan.Ja kyllä sillä jännitteellä on merkitystä vahvistimen tehoon,jos lukea osaa niin kannattaa katsoa valmistajan ilmoitukset eri volteilla...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

heh heh, ei tarvitse lukea valmistajan ilmoituksia, ne kun ovat jo 40 vuotta olleet täyttä skeidaa. Kaikkihan tietävät nämä 3,2 W vahvistimet, joissa on 100 W logot päällä. Sama meno jatkuu hakkkurivahvistimien kanssa.

Riittää kun ymmärtää miten jännitteennostimen voi halutessaan suunnitella oikein siten, että se on riittävän nopea ja tunteeton tulojännitteen heilahteluille.

On oikastaan surullista kun ihmiset ostavat 1000 € / 1000 W vahvistimia, joissa jännitepuoli on suunniteltu ainoastaan laboratorio-olosuhteita ja labran mittaustuloksia silmällä pitäen ja joiden speksit on mitattu käyttämällä syötteenä labrajännitelähteitä. Vai onko kukaan nähnyt mittaustuloksia tulojänniteen funktiona.

Eihän meillä kotonakaan tarvitse olla stabiloitua 230 V jänniteverkkoa, silti vahvistimet ja kaikki muu toimii loistavasti. Jännitteen nostaminen on nykyään lähes yhtä helppoa kuin sen laskeminenkin. Pienillä jännitteillä pitää vai olla hieman järeämmät kaapelit, jotta ne eivät sula.

Mikäli 15 V on parempi kuin 14 V, niin miksi ihmeessä kukaan ei kokeile 16 tai 18 V jännitteellä :lol:

taidan ruveta myymään konkkia joissa jännitenäyttö mittaa tulon huippujännitettä ja lisää siihen vielä 20% päälle, sellaisia 15,5 V konkkia ja myyntimenestys on taattu. :D

Älkääkö nyt ottako näitä mun pölinöitä ihan vakavasti, tämä vain on niin hauska aihe taas tälläerää...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Oletkohan koskaan edes nähnytkään sitten laadukasta vahvistinta?Vai onko kokemusta lähinnä noista pilipali vahvistimista joissa lukee kissankokoisilla kirjaimilla suuria lupauksia...Ei kai kukaan hullu niitä osta :lol: Laadukkaissa vahvistimissa tehtaan ilmoitukset ja mittaustulokset pitävät kyllä hyvin paikkaansa,onhan noita testejä tarpeeksi.

Lähinnähän tuossa minun kirjoituksessa oli ihmettelyä miksi sitten joka valmistaja ilmoittaa isommat luvut isommalla jännitteellä?Ja miksi yleensäkin ilmoitellaan millä jännitteellä mitattu jos kerran sama mitä se on...Jännää myöskin se että esim pörinäautojen(eli noiden äänenpainekisailijoiden) säännöissä jännitteet on rajattu tiettyihin lukemiin?Esim. street luokissa 14V ja isommissa luokissa se onkin 18V... :roll:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Eipä ole ollut vilkkumis ongelmaa PG vahvistimen ja CV subbarin kanssa, vaikka kondensaattoria ei olekkaan. 90Ah akku ja kunnolliset johdotukset riittää.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin