mitäs öljyä st 300 diisseliin talvella??
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
mitäs öljyä st 300 diisseliin talvella??
nyt ajettu 10w-60.
mutta mitäs talvella, kärsiskös kuumaa päätä tiputtaa yhtään. ainakaan äkikseltään tule mieleen semmosta öljyä jossa kuumapää 60 ja alhaalla 5w saatikka 0w.
elikkäs kones on tämä om603. paineet 2.5bar.
aihetta sivuten.
voiko öljyn jäähdytin olla liian iso?
meinaan jos sitä päivittäisi hiukan isommaksi??
mutta mitäs talvella, kärsiskös kuumaa päätä tiputtaa yhtään. ainakaan äkikseltään tule mieleen semmosta öljyä jossa kuumapää 60 ja alhaalla 5w saatikka 0w.
elikkäs kones on tämä om603. paineet 2.5bar.
aihetta sivuten.
voiko öljyn jäähdytin olla liian iso?
meinaan jos sitä päivittäisi hiukan isommaksi??
onko lahdessa etes kovia pakkasia et tarviiko siellä etes laittaa notkeampia öljyjä....mut tuskin se niin kuumaksi pääsee pakkasella se moottori öljy et öljykalvo menee puhki kuumuuden takia...ja voihan sen lauharin isontaa jos siltä tuntuu mut onko ne öljyt nytkään liian kuumana nykyisellä lauhuttimella..
.
ja jos täysillä ahdoilla laskettelet talvella niin tuskin tarvii pitkiä vetoja vedellä...
ite ajattelin laskea koneeseen 0w-40 näin talveksi mut en aivan vielä sitten kun on pakkasta...

ja jos täysillä ahdoilla laskettelet talvella niin tuskin tarvii pitkiä vetoja vedellä...
ite ajattelin laskea koneeseen 0w-40 näin talveksi mut en aivan vielä sitten kun on pakkasta...
Itse tein ja säästin
Minusta koneessa yksinkertaistettuna käytetään niin ohuita öljyjä kuin sisällä pysyy ja paineet ovat riittävät. Öljyn paksuntaminen heikentää lähes aina voitelua. Laita puutarhaletkuun tulppa tai jäykkää nestettä niin kyllä paineet nousee.
Jos 603 :n paineet on tyhjäkäynnillä yli 1 bar ja kierroksilla 2000 paine 3 bar on tilanne erittäin hyvä.
Itse käytän öljyjä 0W-40 ja 5W-40. Jälkimmäistä kesällä, koska se on hieman halvempaa, mutta 0W-40 sopii kesäksikin.
Paksuja öljyjä käytetään kilpakäytössä, kuumissa olosuhteissa ja kuluneissa moottoreissa.
Jos 603 :n paineet on tyhjäkäynnillä yli 1 bar ja kierroksilla 2000 paine 3 bar on tilanne erittäin hyvä.
Itse käytän öljyjä 0W-40 ja 5W-40. Jälkimmäistä kesällä, koska se on hieman halvempaa, mutta 0W-40 sopii kesäksikin.
Paksuja öljyjä käytetään kilpakäytössä, kuumissa olosuhteissa ja kuluneissa moottoreissa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
Taistolla on superturbo, onkohan siinä 400...500 HP, en siihen mitään vakiomoottoriöljyä kyllä laittaisi.
Toisaalta se riippuu miten sitä talvellä käyttää, eli rajoitetuilla tehoilla ei sitä kuuman pään 60:stä tarvita. Toisaalta harmi se on hajottaa konetta jos sillä sattuu talvella kuivalla moottoritiellä ajamaan vähän reippaammin.
Tuo on nyt aivan henkilökohtainen juttu, eli jos se on pakko saada käyntiin 35 asteen pakkasesta ilman apulämmittimiä niin ei taida se 10W60 toimia...mutta ei kai tuollaista vaadita superturbolta.
Toisaalta jos tiputat tehot 200 HP kohdille talveksi niin sitten ei taas öljylläkään ole niin väliä. Toisaalta kalliit erikoisosat, lähinnä turbo, kannattaako sitä kiusata pakkaskäynnistyksillä, mielestäni ei.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että se öljy menee siellä vähän erilaisen ja lämpöisen ahtimen läpi mitä vakioautossa ja vähän eri nopeudellakin. Moottorin kierrokset ovat aivan eri luokkaa mitä vakiomottorissa, mikäli niitä kierroksia käyttää, ja kyllä superturbot on tehty sitä varten että niitä myös käytetään. Eihän tässä muuten ole mitään järkeä,josko sittenkään.
Nämä mobil 1 toimii parhaiten 200D:ssä jutut kannattaa ehkä unohtaa tuon moottorin kohdalla.
Toisaalta se riippuu miten sitä talvellä käyttää, eli rajoitetuilla tehoilla ei sitä kuuman pään 60:stä tarvita. Toisaalta harmi se on hajottaa konetta jos sillä sattuu talvella kuivalla moottoritiellä ajamaan vähän reippaammin.
Tuo on nyt aivan henkilökohtainen juttu, eli jos se on pakko saada käyntiin 35 asteen pakkasesta ilman apulämmittimiä niin ei taida se 10W60 toimia...mutta ei kai tuollaista vaadita superturbolta.
Toisaalta jos tiputat tehot 200 HP kohdille talveksi niin sitten ei taas öljylläkään ole niin väliä. Toisaalta kalliit erikoisosat, lähinnä turbo, kannattaako sitä kiusata pakkaskäynnistyksillä, mielestäni ei.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että se öljy menee siellä vähän erilaisen ja lämpöisen ahtimen läpi mitä vakioautossa ja vähän eri nopeudellakin. Moottorin kierrokset ovat aivan eri luokkaa mitä vakiomottorissa, mikäli niitä kierroksia käyttää, ja kyllä superturbot on tehty sitä varten että niitä myös käytetään. Eihän tässä muuten ole mitään järkeä,josko sittenkään.
Nämä mobil 1 toimii parhaiten 200D:ssä jutut kannattaa ehkä unohtaa tuon moottorin kohdalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Super hpd 5w40, ja hyvin on toiminu oli kylmä tai kuuma keli .Ei tartte lauhuttajia eikä mitään tuulettemia, ainakaan täsä koneessa.
Kaarat..
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
en arvellu tehoja senkummemmin säädellä.
kaasulla sitte.
tokihan sillä maltillisemmin tulisi ajeltua jos kuumapää on esim.40.
tieteennii tuo talvi tuo tullessaan omat juttunsa, että niitä tehoja pääse käyttämäänkään.
eikä niitä kyllä käytetä kesälläkään jos meinaa jotenkin rajoitusten puitteissa ajella.
kaasulla sitte.
tokihan sillä maltillisemmin tulisi ajeltua jos kuumapää on esim.40.
tieteennii tuo talvi tuo tullessaan omat juttunsa, että niitä tehoja pääse käyttämäänkään.
eikä niitä kyllä käytetä kesälläkään jos meinaa jotenkin rajoitusten puitteissa ajella.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
sama kone ja tarkoitus..
kesällä castrol 10-60edge sport
talvella castrol magnatec 5-40
hyvin toimii paineet tyhjäkäynnillä siinä 1.2-1.5 riippuu että miten tullaan liikenne valoihin
ei muutako nastat maatakiertävälle radalle, on muuten mukava kun ahdot vähän nouse niin sitten onkin vähän ug 500 ongelmissa.. vauhdista riippumatta...
sorry tää ot osio


kesällä castrol 10-60edge sport
talvella castrol magnatec 5-40
hyvin toimii paineet tyhjäkäynnillä siinä 1.2-1.5 riippuu että miten tullaan liikenne valoihin

ei muutako nastat maatakiertävälle radalle, on muuten mukava kun ahdot vähän nouse niin sitten onkin vähän ug 500 ongelmissa.. vauhdista riippumatta...



Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Samaa materiaalia ne sisuskalut kumminkin ovat, jotka sitä voitelua eniten tarvii, kuin normi dieseleillä / moottoreissaveskola kirjoitti:Taistolla on superturbo, onkohan siinä 400...500 HP, en siihen mitään vakiomoottoriöljyä kyllä laittaisi.

W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
Oletko tosissasi ?Raukola kirjoitti:Samaa materiaalia ne sisuskalut kumminkin ovat, jotka sitä voitelua eniten tarvii, kuin normi dieseleillä / moottoreissa
Kokeileppas joskus ajaa tuommonen superturbomoottori kunnolla kuumaksi kierroksia käyttäen ja katso mitä tapahtuu öljylle

Eikä tarvitse olla edes superturbo, ihan tavallinen riippa jossa syöttö ja ahtopaine riittävän suurella.
Tavallinen vapari diesel nyt pyörii maailman tappiin vaikka auringonkukan öljyllä.
Kuten sanottu, jos ei sitä polje ei tarvitse erikoisöljyjä, mutta miksi ostaa ja ylläpitää ST jollei sitä käytä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Hyvä aihe jääny puolitiehen.. Mietityttää kun öljynlämmöt on hiippaillu (bilteman)mittarin mukaan 120 asteessa jos vähän talloo.
Onko tuo lukema jos se pitää paikkansa, liian kuuma öljyn ja moottorin kannalta?
Oon seurannu useita keskusteluja eri sivuilla, ja jokaisessa morkataan mobilin öljyt ja varsinkin tuo 5-50 eilispäivän tuotteeksi.
Öljynpainelukemat on kylmänä ja normilämpöisenä toleransseissa.
Nyt on ns. testiajo öljyinä coctail: 3litraa 5-50RF ja loput 10-30farm oil+ LiquiMoly viscoplus aine.
Öljycooleri on.
Onko tuo lukema jos se pitää paikkansa, liian kuuma öljyn ja moottorin kannalta?
Oon seurannu useita keskusteluja eri sivuilla, ja jokaisessa morkataan mobilin öljyt ja varsinkin tuo 5-50 eilispäivän tuotteeksi.
Öljynpainelukemat on kylmänä ja normilämpöisenä toleransseissa.
Nyt on ns. testiajo öljyinä coctail: 3litraa 5-50RF ja loput 10-30farm oil+ LiquiMoly viscoplus aine.
Öljycooleri on.
kyllä niillä moottoreilla jotakin eroa on. vanhalla 201 200d:llä painelin kesät talvet 10w40 synteettisillä. välillä reilu 100kilsaa talla pohjassa ja välillä taasen 30 pakkasesta raakana käyntiin. hienosti toimi. mutta entäs sitten, kun on jotain, mikä kuumentaakin niitä öljyjä..
öljynlämpömittarilla varmaan saa aika hyvin osviittaa oikeesta viskositeetistä.
öljynlämpömittarilla varmaan saa aika hyvin osviittaa oikeesta viskositeetistä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Mä pohdin pitkää mihin / miten sijoitan sen anturin. Mitenkäs teillä on anturit ?pera8x kirjoitti:öljynlämpömittarilla varmaan saa aika hyvin osviittaa oikeesta viskositeetistä.
Luulisi meinaan turbomoottorissa öljypohjassakin olevan kuumempia kohtia, esimerkiksi jos laittaa just ahtimen öljynpaluun viereen, tai jos mitataan liian ylhäältä, jossa on vielä sekoittumatonta öljyä, joka on juuri tullut öljynkierrosta (moottorista).
Öljyhän ei kovin hyvin sekoitu, joten siellä on pakko olla eri lämpötila kerroksia...ns. kuumia pisteitä

Sen takia sijoitin mittarin anturin sinne öljypumpun läheisyyteen, aika syvälle eli paikkaan, jossa on moottoriin lähtevää öljyä.
....niin ja pitäsköhän jättää sanomatta, ne bilteman "mittarit"

En ole vielä ajellut tuon öljynlämpötilamittarini kanssa, joten ei vielä kokemusta aiheesta. Audissa on tuommonen vakiona ja se näyttää kanssa jotain, mitä en muista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Suodattimen jalalkako ei hyvä paikka anturille? Ei ollu ajatuksissa ainakaan vielä laittaa mittaria paikalleen olemaan asti tuohon om603:seen. Testailua vaan. Kaaviokuvia öljynkierrosta on kyllä tullu joskus katteltuakin mutta tuo Bilteman muisti ei näemmä toimiveskola kirjoitti:Mä pohdin pitkää mihin / miten sijoitan sen anturin. Mitenkäs teillä on anturit ?pera8x kirjoitti:öljynlämpömittarilla varmaan saa aika hyvin osviittaa oikeesta viskositeetistä.
Luulisi meinaan turbomoottorissa öljypohjassakin olevan kuumempia kohtia, esimerkiksi jos laittaa just ahtimen öljynpaluun viereen, tai jos mitataan liian ylhäältä, jossa on vielä sekoittumatonta öljyä, joka on juuri tullut öljynkierrosta (moottorista).
Öljyhän ei kovin hyvin sekoitu, joten siellä on pakko olla eri lämpötila kerroksia...ns. kuumia pisteitä![]()
Sen takia sijoitin mittarin anturin sinne öljypumpun läheisyyteen, aika syvälle eli paikkaan, jossa on moottoriin lähtevää öljyä.

Suodatinjalastahan osa öljystä menee öljynjäähdyttimelle ja osa ei. Siellä on (kait
) painetta, ja mitenkäs se muuten menee nesteissä, onko paine sama kuin enemmän lämpöä kuten kaasuissa.
Sikäli suodatin jalassa oleva anturi ei kerro ollenkaan sen öljyn ominaisuuksista, jota pumpataan koneeseen.
No onkos kellään suodatinjalassa anturia ja mitä näyttää ns. normaaliajossa ?

Sikäli suodatin jalassa oleva anturi ei kerro ollenkaan sen öljyn ominaisuuksista, jota pumpataan koneeseen.
No onkos kellään suodatinjalassa anturia ja mitä näyttää ns. normaaliajossa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ja se jäähdyttimeltä palaava öljy tulee takaisin suodatinjalkaan. Oikeastaan se jäähdyttimelle menevä öljy menee vaan jalan alaosan läpi ja palaa sitten suodatinpatruunan ulkopuolelle.veskola kirjoitti:Suodatinjalastahan osa öljystä menee öljynjäähdyttimelle ja osa ei. ?
Jalkaan anturi niin nöyttää voiteluun menevän öljyn lämpötilan.
Mietin asiaa tuossa ajellessani, ja sehän on toisiaan fakta, että öljy on eri lämpöistä eri osissa moottoria. Se selittä tuon omassa tapauksessani, koska anturi on laitettu sen öljymäärän tason kohon/kellukkeen tilalle. Mittari näyttäin tietenkin pienempiä lukemia jos anturi ois vaikka öljykuulerin linjassa.
No tänään selvisikin, että tuossa Geländewaagenissani on tehot 4 kertaistuneet sitten tehtaan jälkeen. Täytyy varuiksi vaihtaa seuraavat öljyt hieman paksumpiin.
No tänään selvisikin, että tuossa Geländewaagenissani on tehot 4 kertaistuneet sitten tehtaan jälkeen. Täytyy varuiksi vaihtaa seuraavat öljyt hieman paksumpiin.
