mitäs öljyä st 300 diisseliin talvella??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

mitäs öljyä st 300 diisseliin talvella??

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

nyt ajettu 10w-60.
mutta mitäs talvella, kärsiskös kuumaa päätä tiputtaa yhtään. ainakaan äkikseltään tule mieleen semmosta öljyä jossa kuumapää 60 ja alhaalla 5w saatikka 0w.

elikkäs kones on tämä om603. paineet 2.5bar.

aihetta sivuten.
voiko öljyn jäähdytin olla liian iso?
meinaan jos sitä päivittäisi hiukan isommaksi??
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Mobil RF 5w-50
paukku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 28.06.2006 12:26

Viesti Kirjoittaja paukku »

kyllä varmaan kuumapäätä kärsii huoleta laskea sillä ei talvella sitä tehoa taida oikein pystyä hyödyntämään liukkauden takia ja tuskin ne öljyt liian kuumina käy sillä talvella pakkanen jäähdyttää aika tehokkaasti :D kovilla pakkasilla voi jo olla ongelma saada ne lämmöt kunnolla edes nousemaan :o
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ja talvella voi olla 2,5 bar.alakanttiin,kokkeile 4,0 bar. :D :D :D .
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

onko lahdessa etes kovia pakkasia et tarviiko siellä etes laittaa notkeampia öljyjä....mut tuskin se niin kuumaksi pääsee pakkasella se moottori öljy et öljykalvo menee puhki kuumuuden takia...ja voihan sen lauharin isontaa jos siltä tuntuu mut onko ne öljyt nytkään liian kuumana nykyisellä lauhuttimella.. :?: .

ja jos täysillä ahdoilla laskettelet talvella niin tuskin tarvii pitkiä vetoja vedellä...

ite ajattelin laskea koneeseen 0w-40 näin talveksi mut en aivan vielä sitten kun on pakkasta...
Itse tein ja säästin
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Minusta koneessa yksinkertaistettuna käytetään niin ohuita öljyjä kuin sisällä pysyy ja paineet ovat riittävät. Öljyn paksuntaminen heikentää lähes aina voitelua. Laita puutarhaletkuun tulppa tai jäykkää nestettä niin kyllä paineet nousee.

Jos 603 :n paineet on tyhjäkäynnillä yli 1 bar ja kierroksilla 2000 paine 3 bar on tilanne erittäin hyvä.

Itse käytän öljyjä 0W-40 ja 5W-40. Jälkimmäistä kesällä, koska se on hieman halvempaa, mutta 0W-40 sopii kesäksikin.

Paksuja öljyjä käytetään kilpakäytössä, kuumissa olosuhteissa ja kuluneissa moottoreissa.
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

kyllä mullaki tuossa koko ajan mobil rf 5w-50!
minusta ainaki kuvissa näytti että taistovainaalla on sen kokonen lauhdutin et tuskin on tarvetta isontaa :roll:
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

hyvä homma.
ohennamma sitte pakkasille....ja pidetään ö.jäähdyttäjä samana.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Ihan turhia mietit. Normi/hyvää öljyä koneeseen eikä mitää markkinakikka-öljyjä. 5w-40 piisaa vallan mainiosti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Taistolla on superturbo, onkohan siinä 400...500 HP, en siihen mitään vakiomoottoriöljyä kyllä laittaisi.

Toisaalta se riippuu miten sitä talvellä käyttää, eli rajoitetuilla tehoilla ei sitä kuuman pään 60:stä tarvita. Toisaalta harmi se on hajottaa konetta jos sillä sattuu talvella kuivalla moottoritiellä ajamaan vähän reippaammin.

Tuo on nyt aivan henkilökohtainen juttu, eli jos se on pakko saada käyntiin 35 asteen pakkasesta ilman apulämmittimiä niin ei taida se 10W60 toimia...mutta ei kai tuollaista vaadita superturbolta.

Toisaalta jos tiputat tehot 200 HP kohdille talveksi niin sitten ei taas öljylläkään ole niin väliä. Toisaalta kalliit erikoisosat, lähinnä turbo, kannattaako sitä kiusata pakkaskäynnistyksillä, mielestäni ei.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että se öljy menee siellä vähän erilaisen ja lämpöisen ahtimen läpi mitä vakioautossa ja vähän eri nopeudellakin. Moottorin kierrokset ovat aivan eri luokkaa mitä vakiomottorissa, mikäli niitä kierroksia käyttää, ja kyllä superturbot on tehty sitä varten että niitä myös käytetään. Eihän tässä muuten ole mitään järkeä,josko sittenkään.

Nämä mobil 1 toimii parhaiten 200D:ssä jutut kannattaa ehkä unohtaa tuon moottorin kohdalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
xr600r
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 04.08.2005 20:48
Paikkakunta: keski-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr600r »

Super hpd 5w40, ja hyvin on toiminu oli kylmä tai kuuma keli .Ei tartte lauhuttajia eikä mitään tuulettemia, ainakaan täsä koneessa.
Kaarat..
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

en arvellu tehoja senkummemmin säädellä.
kaasulla sitte.

tokihan sillä maltillisemmin tulisi ajeltua jos kuumapää on esim.40.

tieteennii tuo talvi tuo tullessaan omat juttunsa, että niitä tehoja pääse käyttämäänkään.

eikä niitä kyllä käytetä kesälläkään jos meinaa jotenkin rajoitusten puitteissa ajella.
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

sama kone ja tarkoitus.. :oops:
kesällä castrol 10-60edge sport
talvella castrol magnatec 5-40
hyvin toimii paineet tyhjäkäynnillä siinä 1.2-1.5 riippuu että miten tullaan liikenne valoihin :roll:
ei muutako nastat maatakiertävälle radalle, on muuten mukava kun ahdot vähän nouse niin sitten onkin vähän ug 500 ongelmissa.. vauhdista riippumatta... :arrow: sorry tää ot osio :oops: :oops:
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
Raukola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 22.08.2004 18:40
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Raukola »

veskola kirjoitti:Taistolla on superturbo, onkohan siinä 400...500 HP, en siihen mitään vakiomoottoriöljyä kyllä laittaisi.
Samaa materiaalia ne sisuskalut kumminkin ovat, jotka sitä voitelua eniten tarvii, kuin normi dieseleillä / moottoreissa :shock:
W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Raukola kirjoitti:Samaa materiaalia ne sisuskalut kumminkin ovat, jotka sitä voitelua eniten tarvii, kuin normi dieseleillä / moottoreissa :shock:
Oletko tosissasi ?

Kokeileppas joskus ajaa tuommonen superturbomoottori kunnolla kuumaksi kierroksia käyttäen ja katso mitä tapahtuu öljylle :roll: sitten jatkat ajamista ja katsot mistä kohtaa se hajoaa kun öljynpaine romahtaa.

Eikä tarvitse olla edes superturbo, ihan tavallinen riippa jossa syöttö ja ahtopaine riittävän suurella.

Tavallinen vapari diesel nyt pyörii maailman tappiin vaikka auringonkukan öljyllä.

Kuten sanottu, jos ei sitä polje ei tarvitse erikoisöljyjä, mutta miksi ostaa ja ylläpitää ST jollei sitä käytä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Hyvä aihe jääny puolitiehen.. Mietityttää kun öljynlämmöt on hiippaillu (bilteman)mittarin mukaan 120 asteessa jos vähän talloo.
Onko tuo lukema jos se pitää paikkansa, liian kuuma öljyn ja moottorin kannalta?
Oon seurannu useita keskusteluja eri sivuilla, ja jokaisessa morkataan mobilin öljyt ja varsinkin tuo 5-50 eilispäivän tuotteeksi.

Öljynpainelukemat on kylmänä ja normilämpöisenä toleransseissa.
Nyt on ns. testiajo öljyinä coctail: 3litraa 5-50RF ja loput 10-30farm oil+ LiquiMoly viscoplus aine.
Öljycooleri on.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä niillä moottoreilla jotakin eroa on. vanhalla 201 200d:llä painelin kesät talvet 10w40 synteettisillä. välillä reilu 100kilsaa talla pohjassa ja välillä taasen 30 pakkasesta raakana käyntiin. hienosti toimi. mutta entäs sitten, kun on jotain, mikä kuumentaakin niitä öljyjä..

öljynlämpömittarilla varmaan saa aika hyvin osviittaa oikeesta viskositeetistä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

pera8x kirjoitti:öljynlämpömittarilla varmaan saa aika hyvin osviittaa oikeesta viskositeetistä.
Mä pohdin pitkää mihin / miten sijoitan sen anturin. Mitenkäs teillä on anturit ?

Luulisi meinaan turbomoottorissa öljypohjassakin olevan kuumempia kohtia, esimerkiksi jos laittaa just ahtimen öljynpaluun viereen, tai jos mitataan liian ylhäältä, jossa on vielä sekoittumatonta öljyä, joka on juuri tullut öljynkierrosta (moottorista).

Öljyhän ei kovin hyvin sekoitu, joten siellä on pakko olla eri lämpötila kerroksia...ns. kuumia pisteitä :lol:

Sen takia sijoitin mittarin anturin sinne öljypumpun läheisyyteen, aika syvälle eli paikkaan, jossa on moottoriin lähtevää öljyä.

....niin ja pitäsköhän jättää sanomatta, ne bilteman "mittarit" :roll:


En ole vielä ajellut tuon öljynlämpötilamittarini kanssa, joten ei vielä kokemusta aiheesta. Audissa on tuommonen vakiona ja se näyttää kanssa jotain, mitä en muista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:
pera8x kirjoitti:öljynlämpömittarilla varmaan saa aika hyvin osviittaa oikeesta viskositeetistä.
Mä pohdin pitkää mihin / miten sijoitan sen anturin. Mitenkäs teillä on anturit ?

Luulisi meinaan turbomoottorissa öljypohjassakin olevan kuumempia kohtia, esimerkiksi jos laittaa just ahtimen öljynpaluun viereen, tai jos mitataan liian ylhäältä, jossa on vielä sekoittumatonta öljyä, joka on juuri tullut öljynkierrosta (moottorista).

Öljyhän ei kovin hyvin sekoitu, joten siellä on pakko olla eri lämpötila kerroksia...ns. kuumia pisteitä :lol:

Sen takia sijoitin mittarin anturin sinne öljypumpun läheisyyteen, aika syvälle eli paikkaan, jossa on moottoriin lähtevää öljyä.
Suodattimen jalalkako ei hyvä paikka anturille? Ei ollu ajatuksissa ainakaan vielä laittaa mittaria paikalleen olemaan asti tuohon om603:seen. Testailua vaan. Kaaviokuvia öljynkierrosta on kyllä tullu joskus katteltuakin mutta tuo Bilteman muisti ei näemmä toimi :lol: Niin oliko se putsari nyt ennen moottorin kiertoa vai viimeisenä kierrossa vai miten? Jos viimeisenä niin ainakin itte meinasin siihen istuttaa tuon väliaikais-anturin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Suodatinjalastahan osa öljystä menee öljynjäähdyttimelle ja osa ei. Siellä on (kait :roll:) painetta, ja mitenkäs se muuten menee nesteissä, onko paine sama kuin enemmän lämpöä kuten kaasuissa.

Sikäli suodatin jalassa oleva anturi ei kerro ollenkaan sen öljyn ominaisuuksista, jota pumpataan koneeseen.

No onkos kellään suodatinjalassa anturia ja mitä näyttää ns. normaaliajossa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

veskola kirjoitti:Suodatinjalastahan osa öljystä menee öljynjäähdyttimelle ja osa ei. ?
Ja se jäähdyttimeltä palaava öljy tulee takaisin suodatinjalkaan. Oikeastaan se jäähdyttimelle menevä öljy menee vaan jalan alaosan läpi ja palaa sitten suodatinpatruunan ulkopuolelle.
Jalkaan anturi niin nöyttää voiteluun menevän öljyn lämpötilan.
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Mietin asiaa tuossa ajellessani, ja sehän on toisiaan fakta, että öljy on eri lämpöistä eri osissa moottoria. Se selittä tuon omassa tapauksessani, koska anturi on laitettu sen öljymäärän tason kohon/kellukkeen tilalle. Mittari näyttäin tietenkin pienempiä lukemia jos anturi ois vaikka öljykuulerin linjassa.
No tänään selvisikin, että tuossa Geländewaagenissani on tehot 4 kertaistuneet sitten tehtaan jälkeen. Täytyy varuiksi vaihtaa seuraavat öljyt hieman paksumpiin. :?
Vastaa Viestiin