300dt kone "nakuttaa"
300dt kone "nakuttaa"
Joskus tyhjä käynnillä rupeaa kuulumaan moottorista sellainen mekaaninen nakutus, ääni vertailtavissa tulpan hattuun joka lyö kipinää läpi, kyseessä oleva auto on kiisseli. Ääni häviää kun painaa kaasua, 3000rpm jälkeen ei kuulu mitään erikoista ääntä ja kun laskee takaisin tyhjä käynnille niin joskus nakuttava ääni häviää. Tein vasta forte käsittelyn moottorille. Nakutus ei kuulu auton sisälle ollenkaan, ainoastaan ulos. Voisikohan kyseessä olla tukkeutunut suutin vai onko vika venttiilin nostimessa?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Eräs entinen Mersun työnjohtaja juuri 124 ajoilta väitti, että viallisen nostimen pystyy paikantamaan painelemalla sen nostimen kantaan jollain puuvarrella tai vastaavalla, jolloin viallisen nostin painuu hitaasti pohjaan muiden pysyessä "jäykemmin" paikalla. En ole ikinä kokeillut, vaan vaihdoin samalla kaikki.
Kaikki tämä siis nostinten ollessa paikalla ja nokka-akseli irroitettuna. Mielestäni kannattaa kaikki vaihtaa samalla, koska käyntiäänikin muuttuu pehmeämmäksi ja mukavemmaksi kuunnella ja puolen vuoden kuluttua viimeistään siellä metelöi joku toinen nostin.
Kaikki tämä siis nostinten ollessa paikalla ja nokka-akseli irroitettuna. Mielestäni kannattaa kaikki vaihtaa samalla, koska käyntiäänikin muuttuu pehmeämmäksi ja mukavemmaksi kuunnella ja puolen vuoden kuluttua viimeistään siellä metelöi joku toinen nostin.
kyllä kääntyisin suuttimien puoleen. Kylmänä eivät välttämättä pidä ääntä, muttä lämmetessä alkaa pitää ääntä. Ääni on sellainen terävä nakutus ja se loppuu kierrosten noustessa. Nautus tulee siitä, kun suutin meinaa jumia kiinni.
Kysymyksen poikanen: Miten auto lähtee käyntiin, eli lähteekö "tasaisesti" käyntiin ja ravistaako käynnistäessä/sammuttaessa kovin pahasti?
Kysymyksen poikanen: Miten auto lähtee käyntiin, eli lähteekö "tasaisesti" käyntiin ja ravistaako käynnistäessä/sammuttaessa kovin pahasti?
Ihmettelin noita nostimia kun niistä muutama oli juuri tuollainen löysempi. Nostajat eivät kuitenkaan koskaan ole oireilleet. Toki voi olla, että ne löysemmät alkavat aikaisemmin oireilemaan. Johtuuko tuo siitä, että niistä on se öljy päässyt syystä tai toisesta valumaan ulos helpommin kuin muista. Koneen käynnistyessä ne kuitenkin täyttyvät öljyllä ja ovat taas yhtä puuta -> ei raksuta.Valkman kirjoitti:Eräs entinen Mersun työnjohtaja juuri 124 ajoilta väitti, että viallisen nostimen pystyy paikantamaan painelemalla sen nostimen kantaan jollain puuvarrella tai vastaavalla, jolloin viallisen nostin painuu hitaasti pohjaan muiden pysyessä "jäykemmin" paikalla. En ole ikinä kokeillut, vaan vaihdoin samalla kaikki.
Kaikki tämä siis nostinten ollessa paikalla ja nokka-akseli irroitettuna. Mielestäni kannattaa kaikki vaihtaa samalla, koska käyntiäänikin muuttuu pehmeämmäksi ja mukavemmaksi kuunnella ja puolen vuoden kuluttua viimeistään siellä metelöi joku toinen nostin.
Tiedä häntä mutta tuommonen ihmettely oli silloin kun ne nostimet oli käsissä ja en niitä kuitenkaan vaihtanut.
Onkohan motonetin ja KL nostimissa jotain laatueroa, tietääkö kukaan oikeasti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3167
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Voit koneilla irroittamalla ja liottamalla polttoöljyssä yön yli ja puristelemalla vanha pikeentynyt öljy pois nostimista. toimi ainakin japsissa... Tietääkseni nostin joka on herkkä on kunnossa, mutta joka ei painamalla mene kasaan on tukossa. herkän nostimen väliin menee öljy, joka säätää oikean venttiilivälyksen. Tukossa oleva nostin voi ajan mittaan jättää venttiilin kantamaan ja polttaa täten venttiilin. suosittelen joko vaihtoa tai puhdistusta.jaska-r kirjoitti:Ja ne nosimet varmaan maksaa ison kasan €€€...
vastaavia ongelmia koneen kanssa, nakuttaa ja kolkuttaa.
kerkesin luottavaisesti aukoa konetta, kaikki ois menny hyvin ellei ois lipsahtanu nokka-aksenlin käyttöpyörä käsistä
ja jako pomppinu
kone on kasassa ja ajossa. tais mennä vielä suutin tukkoon tai jotain ku nyt kylmänä käy epätasaseen ja kolkuttaa myös kuumana, vasta kierroksilla (yli1500) hiljenee. onnistuutko suuttimen putsata tai käyttää jossain "huollossa"? mitäköhän maksaa??
Nostajan vaihtoon lisäys. että pienempi vaiva vaihtaa kaikki (17e.kpl) ku etsiä viallinen. vaihdoin kaksi ja ääni vaimeni, mutta uusiks meni ku vielä joku vähän naputtaa
kerkesin luottavaisesti aukoa konetta, kaikki ois menny hyvin ellei ois lipsahtanu nokka-aksenlin käyttöpyörä käsistä


kone on kasassa ja ajossa. tais mennä vielä suutin tukkoon tai jotain ku nyt kylmänä käy epätasaseen ja kolkuttaa myös kuumana, vasta kierroksilla (yli1500) hiljenee. onnistuutko suuttimen putsata tai käyttää jossain "huollossa"? mitäköhän maksaa??
Nostajan vaihtoon lisäys. että pienempi vaiva vaihtaa kaikki (17e.kpl) ku etsiä viallinen. vaihdoin kaksi ja ääni vaimeni, mutta uusiks meni ku vielä joku vähän naputtaa

jos kylmänä käynnistys ongelmia (täristää koko autoa ja käy epätasaiseen) kannaattaa alottaa suuttimista. nostajat taas kuuluu ku laitat metallitangon venttiilikoppaa vasten ja toinenpää korvalle. jos nostaja ääntää kuulu vaimea mutta terävä nak nak. omassa 90% varmuudella ääntää suutin. clok clok eikä venttiili kopasta kuulu ku vaimeana yks v__un nostin. käy epätasaseen ym...
vein vielä hiomokantaselle suuttimet tarkastukseen moottorin täristyksen johdosta. tarkistus oli 3e per suutin. kolmessa avauspaineet väärät ja neljännessä oli jo suuttimen sisällä oleva jousi jojona (se mikä avaa ja sulkee suuttimen) taisi mainita avauspaineeks 115 paaria. (124 200d vm91) kaikki uusiin puihi ja lompsa keveni 198eeroa. 2h töitä,uudet käret ja yksi jousi. kulutus tipahti aika huomaattavasti ja voima jos sitä siks voi sanoa ni lisääntyi mukavasti. (hiomokantanen jyväskylä 0207419800)