300dt kone "nakuttaa"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

300dt kone "nakuttaa"

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Joskus tyhjä käynnillä rupeaa kuulumaan moottorista sellainen mekaaninen nakutus, ääni vertailtavissa tulpan hattuun joka lyö kipinää läpi, kyseessä oleva auto on kiisseli. Ääni häviää kun painaa kaasua, 3000rpm jälkeen ei kuulu mitään erikoista ääntä ja kun laskee takaisin tyhjä käynnille niin joskus nakuttava ääni häviää. Tein vasta forte käsittelyn moottorille. Nakutus ei kuulu auton sisälle ollenkaan, ainoastaan ulos. Voisikohan kyseessä olla tukkeutunut suutin vai onko vika venttiilin nostimessa?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Äkkiä tulis mieleen nostaja.
Mullakin rupesi nakuttamaan nostaja kun tein forte käsittelyn.
Mutta se ei nakuta kun kylmänä kun laittaa pyörimään ja silloinkin vain vähän aikaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Tossa saattaa nakuttaa kuumallakin koneella, joskus ei edes kylmällä koneella nakuta. jos vähän purkaa konetta niin mistä saa tietää että mikä nostin se on menossa?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tuohonpa en minä osaa vastata mistä sen näkee.
Mutta eikö sekin ongelma häviä kun vaihtaa kaikki nostimet niin tulee kerralla hyvä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Ja ne nosimet varmaan maksaa ison kasan €€€...
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Taitaa olla jotain n.20 ecua kpl


http://www.kl-varaosat.fi/kauppa_new.html
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Valkman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 20.10.2006 13:09
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja Valkman »

Eräs entinen Mersun työnjohtaja juuri 124 ajoilta väitti, että viallisen nostimen pystyy paikantamaan painelemalla sen nostimen kantaan jollain puuvarrella tai vastaavalla, jolloin viallisen nostin painuu hitaasti pohjaan muiden pysyessä "jäykemmin" paikalla. En ole ikinä kokeillut, vaan vaihdoin samalla kaikki.

Kaikki tämä siis nostinten ollessa paikalla ja nokka-akseli irroitettuna. Mielestäni kannattaa kaikki vaihtaa samalla, koska käyntiäänikin muuttuu pehmeämmäksi ja mukavemmaksi kuunnella ja puolen vuoden kuluttua viimeistään siellä metelöi joku toinen nostin.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

kyllä kääntyisin suuttimien puoleen. Kylmänä eivät välttämättä pidä ääntä, muttä lämmetessä alkaa pitää ääntä. Ääni on sellainen terävä nakutus ja se loppuu kierrosten noustessa. Nautus tulee siitä, kun suutin meinaa jumia kiinni.
Kysymyksen poikanen: Miten auto lähtee käyntiin, eli lähteekö "tasaisesti" käyntiin ja ravistaako käynnistäessä/sammuttaessa kovin pahasti?
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Kylmänä käynnistäessa ravistaa vähän aikaa ja sitten tasaantuu.
Purin venttiilikoneistoa ja venttiilin nostimet olivat kaikki hyvässä kunnossa, kiiltäviä olivat ja naarmuja ei ollut. Mutta keskellä oli tasaista kuluneisuutta.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

koitahan jaska-r etsi vika niin minä säästyn sen etsimisestä ;)

Mulla kanssa vastaavat oireet.
Aina käynnistettäessä ravistaa ja sit hetken käytyään tasoittuu
Tiiä sit onko tuo ELR-tyhjäkäynninsäätö jotenkin viallinen?
Alipainevuotoa?
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Joo oireet ovat aika selkeitä eli vika melko varmasti suuttimissa. Ja ravistelu tulee siitä, kun p-aine tulee liian "raakana" sylinteriin.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

mikäs sen tehottumuuden sit aiheuttaa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Valkman kirjoitti:Eräs entinen Mersun työnjohtaja juuri 124 ajoilta väitti, että viallisen nostimen pystyy paikantamaan painelemalla sen nostimen kantaan jollain puuvarrella tai vastaavalla, jolloin viallisen nostin painuu hitaasti pohjaan muiden pysyessä "jäykemmin" paikalla. En ole ikinä kokeillut, vaan vaihdoin samalla kaikki.

Kaikki tämä siis nostinten ollessa paikalla ja nokka-akseli irroitettuna. Mielestäni kannattaa kaikki vaihtaa samalla, koska käyntiäänikin muuttuu pehmeämmäksi ja mukavemmaksi kuunnella ja puolen vuoden kuluttua viimeistään siellä metelöi joku toinen nostin.
Ihmettelin noita nostimia kun niistä muutama oli juuri tuollainen löysempi. Nostajat eivät kuitenkaan koskaan ole oireilleet. Toki voi olla, että ne löysemmät alkavat aikaisemmin oireilemaan. Johtuuko tuo siitä, että niistä on se öljy päässyt syystä tai toisesta valumaan ulos helpommin kuin muista. Koneen käynnistyessä ne kuitenkin täyttyvät öljyllä ja ovat taas yhtä puuta -> ei raksuta.

Tiedä häntä mutta tuommonen ihmettely oli silloin kun ne nostimet oli käsissä ja en niitä kuitenkaan vaihtanut.

Onkohan motonetin ja KL nostimissa jotain laatueroa, tietääkö kukaan oikeasti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Minä painelin niitä nostimia puuvarella ja kaikki oli saman tuntuisia, kun sai painettua vähäänkään niin samantien kimposivat ylös. Tietääkö kukaan nostimien toimintaperiaatetta?
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Laitoin koneen kasaan, nakutus on vähentynyt vähän, ei mitään tietoa minkä takia, olisikohan ollut vaan joku roska välissä. Seuraavaksi kun kerkiää niin pitää purkaa suuttimet ja testata ne penkissä --> Katsoa avautumis paineet.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Sitten vaan kun purat ruiskusuuttimet irti, niin varaudu siihen, että käyntiääni muuttuu karkeammaksi kasaanlaiton jälkeen... Älä säikähdä...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

jaska-r kirjoitti:Ja ne nosimet varmaan maksaa ison kasan €€€...
Voit koneilla irroittamalla ja liottamalla polttoöljyssä yön yli ja puristelemalla vanha pikeentynyt öljy pois nostimista. toimi ainakin japsissa... Tietääkseni nostin joka on herkkä on kunnossa, mutta joka ei painamalla mene kasaan on tukossa. herkän nostimen väliin menee öljy, joka säätää oikean venttiilivälyksen. Tukossa oleva nostin voi ajan mittaan jättää venttiilin kantamaan ja polttaa täten venttiilin. suosittelen joko vaihtoa tai puhdistusta.
tuomor
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 27.10.2006 16:17

Viesti Kirjoittaja tuomor »

vastaavia ongelmia koneen kanssa, nakuttaa ja kolkuttaa.
kerkesin luottavaisesti aukoa konetta, kaikki ois menny hyvin ellei ois lipsahtanu nokka-aksenlin käyttöpyörä käsistä :oops: ja jako pomppinu :evil:
kone on kasassa ja ajossa. tais mennä vielä suutin tukkoon tai jotain ku nyt kylmänä käy epätasaseen ja kolkuttaa myös kuumana, vasta kierroksilla (yli1500) hiljenee. onnistuutko suuttimen putsata tai käyttää jossain "huollossa"? mitäköhän maksaa??

Nostajan vaihtoon lisäys. että pienempi vaiva vaihtaa kaikki (17e.kpl) ku etsiä viallinen. vaihdoin kaksi ja ääni vaimeni, mutta uusiks meni ku vielä joku vähän naputtaa :evil:
toni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 11.12.2003 12:36

Viesti Kirjoittaja toni »

Miten erottaa suuttimien nakutuksen ja nostajien nakutuksen? :? Osaako ammattilainen sanoa ihan kuuntelemalla?
tuomor
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 27.10.2006 16:17

Viesti Kirjoittaja tuomor »

jos kylmänä käynnistys ongelmia (täristää koko autoa ja käy epätasaiseen) kannaattaa alottaa suuttimista. nostajat taas kuuluu ku laitat metallitangon venttiilikoppaa vasten ja toinenpää korvalle. jos nostaja ääntää kuulu vaimea mutta terävä nak nak. omassa 90% varmuudella ääntää suutin. clok clok eikä venttiili kopasta kuulu ku vaimeana yks v__un nostin. käy epätasaseen ym...
tuomor
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 27.10.2006 16:17

Viesti Kirjoittaja tuomor »

vika löyty naputukseen. ajotusta 13astetta jykk. ja nelosen suutinputki uusiks (hius murtuma pumpun juuressa) on ku eriauto...
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Minkähän laiset on nuo suuttimien avautumispaineet? Kävin kysäseen pari viikkoa sitten paikalliselta veholta, aikoivat ottaa selvää ja soittaa mutta eipä ole kuulunut. Pitänee käydä uudestaan kyselemässä että joko on niillä tietoa
tuomor
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 27.10.2006 16:17

Viesti Kirjoittaja tuomor »

vein vielä hiomokantaselle suuttimet tarkastukseen moottorin täristyksen johdosta. tarkistus oli 3e per suutin. kolmessa avauspaineet väärät ja neljännessä oli jo suuttimen sisällä oleva jousi jojona (se mikä avaa ja sulkee suuttimen) taisi mainita avauspaineeks 115 paaria. (124 200d vm91) kaikki uusiin puihi ja lompsa keveni 198eeroa. 2h töitä,uudet käret ja yksi jousi. kulutus tipahti aika huomaattavasti ja voima jos sitä siks voi sanoa ni lisääntyi mukavasti. (hiomokantanen jyväskylä 0207419800)
Vastaa Viestiin