Voihan vito....
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Mitäs on pumpun huollot maksaneet?
Ja mihin liikkeeseen kannattaa pumppu viedä pääkaupunkiseudulla?
Rahinaa kuuluu aina alle 1500rpm ja tuo rallatuskin mikä kuulluu 1500rpm ylöspäin tuntuu että vois johtua pumpusta. Ennen ruuvausta kävi välillä kolmella tyhjäkäyntiä ja muistaakseni kolmosylinterin putkesta ei tullut polttoainetta kun vika oli päällä. Pikkasen kun antoi kaasua niin sitten kävi kaikilla. Ruuvauksen jälkeen tuota ongelmaa ei enää ole ollut. Olisko pumpun elementit kulahtaneet? Ja voisko rahina kuulua ennakonsäätimestä???
Ja mihin liikkeeseen kannattaa pumppu viedä pääkaupunkiseudulla?
Rahinaa kuuluu aina alle 1500rpm ja tuo rallatuskin mikä kuulluu 1500rpm ylöspäin tuntuu että vois johtua pumpusta. Ennen ruuvausta kävi välillä kolmella tyhjäkäyntiä ja muistaakseni kolmosylinterin putkesta ei tullut polttoainetta kun vika oli päällä. Pikkasen kun antoi kaasua niin sitten kävi kaikilla. Ruuvauksen jälkeen tuota ongelmaa ei enää ole ollut. Olisko pumpun elementit kulahtaneet? Ja voisko rahina kuulua ennakonsäätimestä???
No mynädieseliin kannattaa tuoda sieltäkinvito500tkm kirjoitti:Mitäs on pumpun huollot maksaneet?
Ja mihin liikkeeseen kannattaa pumppu viedä pääkaupunkiseudulla?

Isotappielementtien laitto maksaa varmaankin jotain 700...800 €, tosin en osaa yhtään sanoa tämän päivän hintaa. Kannattaa muistaa, että vakiona siinä on 6 mm elementit, jotta ihan vakiturbolla ajavan ei kannata vaihtaa suurempia elementtejä, jollei halua turboa/konetta hajottaa.
Pumpun säätäminen penkissä maksanee sen 300 € luokkaa, jolloin varmaankin siitä korjataan samalla viat pois. Osat tietty tulee päälle, jos semmosia tarvitaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskola kirjoitti:Tämä oli siis VNT ahdin, eikös niin ? vai oliko se volkkarin GT20 hukkaportilla ?teerola kirjoitti:Eilen tuli ensimmäiset 200km ajeltua.
ahdot 0,5/110km/h@gt20, vakio tapit, ruuvattu pumppu
Yläkierroksilla ei huomaa enää ahdistusta.
Pumppu mynään ja kyllä ahdistaa![]()
jukis voisi muuten kanssa raportoida noista pakopaineista, millaset ne nyt ovat sillä sprintterin ahtimella ja Mynän pumpulla...varmaan ei painetta puutu siitäkään yhdistelmästä.
Minullakaan ei ole mitään ongelmaa saada pakopainetta 0,5 bar ahtopainetta ylemmäksi ja sitten onneksi loppuu mittarin asteikko. Pienillä syötöilläkin.
Hukkaportillinen ahdin, peräisin jostain mersusta. villi veikkaus c250d

Katotaan jos keväällä siirryttäis sitten vnt-ahtamisen ihmeelliseen maailmaan.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ok, ja kiitos tiedosta. Vielä jos löytäis sen pajan täältä joka noita tekee.veskola kirjoitti:Isotappielementtien laitto maksaa varmaankin jotain 700...800 €, tosin en osaa yhtään sanoa tämän päivän hintaa. Kannattaa muistaa, että vakiona siinä on 6 mm elementit, jotta ihan vakiturbolla ajavan ei kannata vaihtaa suurempia elementtejä, jollei halua turboa/konetta hajottaa.
Pumpun säätäminen penkissä maksanee sen 300 € luokkaa, jolloin varmaankin siitä korjataan samalla viat pois. Osat tietty tulee päälle, jos semmosia tarvitaan.
Tänään tuli vaihdettua öljyt vaihteistoon. Kylmänä kolmonen on kateissa.
Laitoin nyt Castrol SMX-S 75W-85 . Saa nähdä alkaako noilla toimimaan vai katoaako loputkin pykälät.
Täh?vito500tkm kirjoitti: Tänään tuli vaihdettua öljyt vaihteistoon. Kylmänä kolmonen on kateissa.
Laitoin nyt Castrol SMX-S 75W-85 . Saa nähdä alkaako noilla toimimaan vai katoaako loputkin pykälät.




-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tuommosta ne castrolin nettisivuilla suosittaa(voiteluainesuositukset). Castrolin kirjassa taas oli 80W. Autodatassa 75W-90. Ota tuosta nyt tolkkua 

Niinpä! Hieman ajoin samaa tuossa omassa kommentissa takaa että onko minulla aivan väärät kurat sisällä jos veholla ei sattunut muuta olemaan hyllyssävito500tkm kirjoitti:Tuommosta ne castrolin nettisivuilla suosittaa(voiteluainesuositukset). Castrolin kirjassa taas oli 80W. Autodatassa 75W-90. Ota tuosta nyt tolkkua


-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Nyt on laatikko pelannut hyvin. Kolmonenkin löytyy kylmänä.
Castrol SMX-S 75W-85 tuntuis toimivan. Tuli vielä castrolilta varmistettua öljyn sopivuus viton laatikkoon.
Tänään laitoin volvon artic 912-D lämmitimen vitoon.
Savuja ei vielä tullut otettua mutta kiinni on. Johdotukset pitäisi vielä tehdä sisälle puhaltimille ja kellolle. Myös OBD-pistoke pitää laittaa että pääsee vikakoodeja nollailee jos niitä sattuu tulemaan. Ja mikrokytkin lämmösäätöventtiiliin joka tunnistaa että lämmöt säädetty täysille/vesiventtiili auki. Ei mene turhaan vikatilaan. Gsm virityksiä sitten myöhemmin.
Castrol SMX-S 75W-85 tuntuis toimivan. Tuli vielä castrolilta varmistettua öljyn sopivuus viton laatikkoon.
Tänään laitoin volvon artic 912-D lämmitimen vitoon.
Savuja ei vielä tullut otettua mutta kiinni on. Johdotukset pitäisi vielä tehdä sisälle puhaltimille ja kellolle. Myös OBD-pistoke pitää laittaa että pääsee vikakoodeja nollailee jos niitä sattuu tulemaan. Ja mikrokytkin lämmösäätöventtiiliin joka tunnistaa että lämmöt säädetty täysille/vesiventtiili auki. Ei mene turhaan vikatilaan. Gsm virityksiä sitten myöhemmin.
lainaus vito500tkm "Rahinaa kuuluu aina alle 1500rpm ja tuo rallatuskin mikä kuulluu 1500rpm ylöspäin tuntuu että vois johtua pumpusta"
Mullakin kuuluu rahinaa/rallatusta tuossa 1500rmp kohdalla ja myös isomillakin kierroksillakin sitä kuuluu jollain alueella. Oon koittanut sitä paikallistaa, mutta ei sitä taho oikein löytyä. Yks voisi olla suuttimet jos niitä koittais käänellä...
Eipä tuo oo kulkuun millään tavalla vaikuttanut, mutta ärsyttää kyllä.
Mullakin kuuluu rahinaa/rallatusta tuossa 1500rmp kohdalla ja myös isomillakin kierroksillakin sitä kuuluu jollain alueella. Oon koittanut sitä paikallistaa, mutta ei sitä taho oikein löytyä. Yks voisi olla suuttimet jos niitä koittais käänellä...

Eipä tuo oo kulkuun millään tavalla vaikuttanut, mutta ärsyttää kyllä.
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Minkälainen tuntuma on jarrupolkimessa?
Mulla poljin painuu melkein lattiaan asti, jarruttaa kyllä hyvin ja herkästi, mutta painuu lattiaan paikallaan polkiessa. Ilmasin kyllä jarrut, vähän apua. Ongelma on, että takapää yrittää aina kiertää vasemmalla jäisellä jarruttaessa. Renkaat / paineet OK.
Ja toi rapina 1500rpm on tuttu
Suuttimet testattiin - ei mitään. Kyllä se pumpusta ja elementeistä tulee kun välillä käy vajaasti, paksumpi öljy auttanu vähän aikaa, ilmeisesti tiivistää elementtejä??? Voi olla että puhun paskaa, mutta pumpun kulumalta tuntuu.. Tai sitten männänrenkaat jumissa ja uus öljy auttaa vähän aikaa.
Mulla poljin painuu melkein lattiaan asti, jarruttaa kyllä hyvin ja herkästi, mutta painuu lattiaan paikallaan polkiessa. Ilmasin kyllä jarrut, vähän apua. Ongelma on, että takapää yrittää aina kiertää vasemmalla jäisellä jarruttaessa. Renkaat / paineet OK.
Ja toi rapina 1500rpm on tuttu

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Poljin menee noin puoliväliin ennen kuin jarrut ottaa kunnolla, mutta ei painu pohjaan.
Tässä jarrut reilusti etupainoiset. Takapäätä ei saa irti kun ajamalla ylikovaa ramppiin ja moottori jarrulla. Eli sulla varmaan ilmaa jäännyt etujarruihin tai vuotaa jostain. Hukkaako nestettä. Ootko kattonut sylinterien suojakumien alle onko märkää.
Omasta mielestä viton jarrut surkeat. Saisivat olla herkemmät ja tehokkaammat. Pari reilua kiihdytystä ja jarrutusta niin toisella kerralla ei ole enää jarruja.
Tässä jarrut reilusti etupainoiset. Takapäätä ei saa irti kun ajamalla ylikovaa ramppiin ja moottori jarrulla. Eli sulla varmaan ilmaa jäännyt etujarruihin tai vuotaa jostain. Hukkaako nestettä. Ootko kattonut sylinterien suojakumien alle onko märkää.
Omasta mielestä viton jarrut surkeat. Saisivat olla herkemmät ja tehokkaammat. Pari reilua kiihdytystä ja jarrutusta niin toisella kerralla ei ole enää jarruja.
Mulla 108d -96 jarrut toimii hyvin ja poljin ei mene pohjaan, tosin jarrupaineensäädin takana on uusittu samoin etulevyt. Takapään kiertyminen voi johtua viallisesta jumissa olevasta jarrupaineensäätimestä (sijaitsee auton alla suunilleen takapyörien kohdalla, en tiedä onko sellaista ABS-jarruilla varustetuissa vitoissa).vito500tkm kirjoitti:Poljin menee noin puoliväliin ennen kuin jarrut ottaa kunnolla, mutta ei painu pohjaan.
Tässä jarrut reilusti etupainoiset. Takapäätä ei saa irti kun ajamalla ylikovaa ramppiin ja moottori jarrulla. Eli sulla varmaan ilmaa jäännyt etujarruihin tai vuotaa jostain. Hukkaako nestettä. Ootko kattonut sylinterien suojakumien alle onko märkää.
Omasta mielestä viton jarrut surkeat. Saisivat olla herkemmät ja tehokkaammat. Pari reilua kiihdytystä ja jarrutusta niin toisella kerralla ei ole enää jarruja.
Tuo jarrujen häipyminen saattaa johtua nesteiden kiehumisesta, vanhat nesteet vettyvät, onko nesteet vaihdettu ajoissa?
Itseasiassa Viton jarrut ovat varsin hyvät kun vertaa muihin samanikäisiin pakuihin, monissa on vielä rummut takana.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Eli ainoa keino päästä rahinasta on vaihtaa vito pois...keef kirjoitti:Vitottaja kirjoitti:.....Luulisin auton kilometrien pitävän paikkaansa(45TKm) ja en usko että kulumisesta voi olla kyse.
Voi perkele, ei nää sitten ole uutenakaan toiminu...


BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
On siellä jokin vika kun mulla ei moista ole koskaan esiintynyt.
joko pumppu on käynyt huollossa.
joko pumppu on käynyt huollossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ei ole käynnyt pumppu huollossa.
Pk-seudulta ei ole vielä löytynyt pumppupajaa joka homman tekisi.
Ei viittis alkaa lähettelemään pumppua ympäri suomea, mutta kai se sitten on pakko jos täältä ei tekiöitä löydy. Tällä hetkellä päällimäisenä mielessä se turbon vaihto. Ei vaan meinaa turboakaan löytyä.
Ex 200D moottoreista kuulunut sama kahina (alle 1500rpm), että voi se vakio vehkeille olla ominaisuuskin. Omassa vaan ahistaa toi rallatus (1500rpm ylöspäin).
Pk-seudulta ei ole vielä löytynyt pumppupajaa joka homman tekisi.
Ei viittis alkaa lähettelemään pumppua ympäri suomea, mutta kai se sitten on pakko jos täältä ei tekiöitä löydy. Tällä hetkellä päällimäisenä mielessä se turbon vaihto. Ei vaan meinaa turboakaan löytyä.
Ex 200D moottoreista kuulunut sama kahina (alle 1500rpm), että voi se vakio vehkeille olla ominaisuuskin. Omassa vaan ahistaa toi rallatus (1500rpm ylöspäin).
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Turbon vaihto valmistelut menossa (gt25). Nyt on ahtimen kello sovitettu paikalleen.


Sopivuudesta ei vielä tietoa, mutta kello/tanko siirretty nyt niin lähelle ahdinta ja painelähtöä kun mahdollista. Nyt ei pitäisi ottaa moottorinkannakkeeseen kiinni.
Öljyn tuloputkesta ja paluuputkesta ei tiedä että käykö putket suoraan paikalleen vai joutuuko muokkaamaan. Myös imuilmaputki vielä hakusessa kun ei sopivaa pätkää ollut jäännyt nurkkiin.
Vielä kun olisi aikaa laittaa paikalleen
.
Pieni tämäkin ahdin on mutta luulen että tämä riittää minulle. . . Tai sitten ei. Sittenhän tuon tietää kun ahdin paikallaan.


Sopivuudesta ei vielä tietoa, mutta kello/tanko siirretty nyt niin lähelle ahdinta ja painelähtöä kun mahdollista. Nyt ei pitäisi ottaa moottorinkannakkeeseen kiinni.
Öljyn tuloputkesta ja paluuputkesta ei tiedä että käykö putket suoraan paikalleen vai joutuuko muokkaamaan. Myös imuilmaputki vielä hakusessa kun ei sopivaa pätkää ollut jäännyt nurkkiin.
Vielä kun olisi aikaa laittaa paikalleen

Pieni tämäkin ahdin on mutta luulen että tämä riittää minulle. . . Tai sitten ei. Sittenhän tuon tietää kun ahdin paikallaan.
Eiköhän ne öljyputket sovi jos vain sattuu pakopesä olemaan samalla kohdalla kuin vanhassa. Kannattaa siis varautua pyöräyttämään sitä pesää, ellei sovi. Mikäli tuloöljyputki ei sovi ei kannata päätä vaivata vaan putken kanssa pneumatiikkakauppaan ja pätkä teflonletkua siihen väliin niin alkaa sopimaan. Toki alkuperäinen asennus on aina alkuperäinen ja silleen kaunis.
Mikäli itse nyt rakanteisin tuommosta niin laittaisin alkuperäiseen ilmansuodatinkoteloon jonkun "vapaavirtaus"suodatinpaneelin, siitä muovi / kumimutkilla ahtimeen kiinni. Pysyy imuäänet järkevinä. Ilmansuodatinkotelon raitisilmansaantia voisi koittaa parantaa surentamalla sitä tuloaukkoa, ja jostakin keulalta raivata lisää tilaa suuremmalle ilmaputkelle.
Ilmansuodatinkotelon lähdön kaulus on 80 mm ja siitä sopivilla kumi/silikonisupistuksilla 60 mm putkelle. Ahtimelta kannattaa tulle jollain 80 ... 90 asteen kumimutkalla moottorin päädyn puolelle, siis mutkalla jossa on mahdollisimman pitkä suoraosuus, ettei jää nojailemaan siihen kanteen. Kuva
Kannattaa myös laittaa se kompressorikotelo tarkalleen oikeaan kohtaan, jolloin alkuperäinen paineletku sopii mukavasti paikalleen, eikä jää luntulle. Käytännössä pitää käydä sovittamassa ahdin paikalleen ja sitten tarvittaessa pyöräyttää pesää...mutta tämä siis tarkasti ennen kuin ruuvaa ahtimen kokonaan kiinni.
Kuvasta päätelleen kello on niin tiukasti kiinni ahtimessa, että pitäisi mahtua loistavasti. Tarkkana vain että tanko pääsee hyvin liikkumaan, täysin auki asentoon.
Eikä riitä ja tervetuloa vain kerhoon. Pumppu irti ja elementit sisään niin eiköhän taas juttua riitä 
Mikäli itse nyt rakanteisin tuommosta niin laittaisin alkuperäiseen ilmansuodatinkoteloon jonkun "vapaavirtaus"suodatinpaneelin, siitä muovi / kumimutkilla ahtimeen kiinni. Pysyy imuäänet järkevinä. Ilmansuodatinkotelon raitisilmansaantia voisi koittaa parantaa surentamalla sitä tuloaukkoa, ja jostakin keulalta raivata lisää tilaa suuremmalle ilmaputkelle.
Ilmansuodatinkotelon lähdön kaulus on 80 mm ja siitä sopivilla kumi/silikonisupistuksilla 60 mm putkelle. Ahtimelta kannattaa tulle jollain 80 ... 90 asteen kumimutkalla moottorin päädyn puolelle, siis mutkalla jossa on mahdollisimman pitkä suoraosuus, ettei jää nojailemaan siihen kanteen. Kuva
Kannattaa myös laittaa se kompressorikotelo tarkalleen oikeaan kohtaan, jolloin alkuperäinen paineletku sopii mukavasti paikalleen, eikä jää luntulle. Käytännössä pitää käydä sovittamassa ahdin paikalleen ja sitten tarvittaessa pyöräyttää pesää...mutta tämä siis tarkasti ennen kuin ruuvaa ahtimen kokonaan kiinni.
Kuvasta päätelleen kello on niin tiukasti kiinni ahtimessa, että pitäisi mahtua loistavasti. Tarkkana vain että tanko pääsee hyvin liikkumaan, täysin auki asentoon.
vito500tkm kirjoitti:Pieni tämäkin ahdin on mutta luulen että tämä riittää minulle. . . Tai sitten ei. Sittenhän tuon tietää kun ahdin paikallaan.


Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Rallatuksesta taas.
Kuuluuko muilla kilkatusta kun öljykorkin ottaa pois. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Kierroksilla semmonen aika reilu kilkatus. Korkin kun laittaa takasin kiinni niin kilkatusta ei kuulu mutta saman äänen erottaa vaimeana rallatuksena. Rallatus taas kuuluu moottorin puolelta huonosti mutta sisälle kuuluu selvästi kun ovet ja ikkunat kiinni.
Ketjun kiristin? alakerta?
Kuuluuko muilla kilkatusta kun öljykorkin ottaa pois. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Kierroksilla semmonen aika reilu kilkatus. Korkin kun laittaa takasin kiinni niin kilkatusta ei kuulu mutta saman äänen erottaa vaimeana rallatuksena. Rallatus taas kuuluu moottorin puolelta huonosti mutta sisälle kuuluu selvästi kun ovet ja ikkunat kiinni.
Ketjun kiristin? alakerta?
