220cdi ECU:n laitto 200cdi:n

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vaikkapa tuolta näkyy mesen eeprommin tyyppi.
http://www.cth.be/shop/tuning_tabel.php ... uel=diesel

Mika näyttää käyttävän tuon firman tuotteita. Luultavasti laadukkaita.
http://www.evc.de/en/default.asp

Kiinan jutun käypäisyyksiä voi katella vaikka tuolta.
Mutta senhän te tiedättekin.
http://ucables.com/ref/KWP2000
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Cmeli kirjoitti:
Ecussa on ajonesto, joten ei toimi toisen auton ecu toisessa autossa.
Sitten voisi toimia jos vaihdat myös virtalukon ja avaimen.
No siis softaahan se vaan on, ei sen takia kannata mitään lukkoja rueta vaihtaan.
Omakohtainen kokemus: vaihtoon meni virtalukko, avaimet ja rattilukko, n. 1800 eur. Ei edes merkkiliike voinut testerillään mitään.... (vai eikö halunnut???)
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
jatik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 27.10.2005 14:15

Viesti Kirjoittaja jatik »

Kyllä uuden tyhjän boxin saa autoon vaihdettua ilman virtalukon vaihtoa.
mersun testerillä voi koodata tyhjän uuden boxin käyttöön.
Mutta jos vaihdetaan vanha boxi niin silloin on vaihdettava myös vitalukko.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jatik kirjoitti:Kyllä uuden tyhjän boxin saa autoon vaihdettua ilman virtalukon vaihtoa.
mersun testerillä voi koodata tyhjän uuden boxin käyttöön.
Mutta jos vaihdetaan vanha boxi niin silloin on vaihdettava myös vitalukko.
Jos autoon koodauttaa uuden, tyhjän boxin, niin vieläkö toimii se entinen, "vanha".
Siis, jos haluaisi molempia käyttää.

Voiko vanhaa boxia buutata jotenkin ihan tyhjäksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Tuossa huomautuksia tilattaessa "uutta" ECUa:

"*002 WHEN ORDERING, PLEASE DO NOT FAIL TO FILL OUT THE FORM COMPLETELY, AND TO PUT IT ON FILE.
"ORDER FOR SPARE KEYS/LOCKING PARTS"
IN CASE OF CRIMINAL INVESTIGATIONS, YOU SHOULD AT ANY TIME BE ABLE TO GIVE DOCUMENTARY EVIDENCE.
*155 IMPOTANT:FOLLOWING INSTALLATION,CONTROL UNIT MUST BE PROGRAMMED USING HAND-HELD TESTER!
CODE-NR.: 145 007 045 TYPE/MODEL: 210 XXX
*160 ATTENTION!!! SPARE PART MUST BE CODED WITH HAND-HELD TESTER AFER INSTALLATION IN VEHICLE!
*161 VERSION CODE CAN BE COMPARED TO DATA IN FDOK SYSTEM (FADON).
IF A VERSION CODE IS NOT IDENTIFIABLE,IMMEDIATELY ORDER A NEW PART BY STATING ES1 26 AND IDENT NO.
*190 IMPOTANT:FOLLOWING INSTALLATION,CONTROL UNIT MUST BE PROGRAMMED USING HAND-HELD TESTER!
CODE-NR.: 011 030 128 TYPE/MODEL: 210 XXX/XXX
*423 ATTENTION!!! SPARE PART MUST BE CODED WITH HAND-HELD TESTER AFER INSTALLATION IN VEHICLE!
*622 STATE IDENT NO. WHEN ORDERING"

Eli tuon infon mukaan uusi ECU vaatii "ohjelmoinnin" tai ainakin "koodauksen".
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
jatik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 27.10.2005 14:15

Viesti Kirjoittaja jatik »

Vanha boxi toimii mainiosti vaikka autoon on koodattu uusi boxi.
Eli boxeja voi vaihdella vaikka päivittäin.
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Mutta onko tuo ajonesto siinä EEPPROM:ssa vai biossissa?
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
jatik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 27.10.2005 14:15

Viesti Kirjoittaja jatik »

Tuota en tiedä onko se ajonersto tuossa flash muistissa vai
prosessorin ohjelma muistissa täytyy tutkia...
Ohjelma versio ja boxin versio koodi saattaa olla eri,
joten ohjelman siirto boxista toiseen ei onnistu.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Mulla on nyt autossa sisällä ECU joka oli alunperin aivan tyhjä. Kopiointiyritys näytti vain 0kt kun pitäisi löytyä 1024kt tietoa.
Siihen on nyt laitettu oman auton alkuperäinen softa muokattuna 220CDI:tä vastaavaksi. Luulen että se IMMO löytyy sieltä filestä jonka voi kopioimalla saada ulos. Tosin homma taitaa vaihdella huomattavastikin auton mallien ja vuosimallien mukaan kun tehdas on päivitellyt systeemejä itämaan ihmemiesten toimien perässä pysymiseksi.
Jos alat pelaamaan noilla jutuilla niin tallenna se auton oma alkuperäinen file huolellisesti niin todennäköisesti saat aina moottorin käyntiin vaikka kuinka huonosti kävisi. Nämä viripajat pystyy nimittäin syöttään sen alkuperäisen filen pelkkään irto ECUun jos moinen ongelma sattuisi kohdalle...
jatik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 27.10.2005 14:15

Viesti Kirjoittaja jatik »

Onko tuo ecu ostettu uutena tyhjänä vai onko se ensi jotenkin tyhjennetty.
Koska ainakin tehtaalta tyhjänä tullut ecu voidaan ohjelmoida toimimaan.
Mutta jo autoon ohjelmoidun ecun siirto toiseen autoon on kysymysmerkki.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Se oli kolariautosta ja tyhjennetty myyjän toimesta.
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Se oli kolariautosta ja tyhjennetty myyjän toimesta.
Menee yhä sekavammaksi :D Siis siihen biossiin ei oltu kajottu, pelkkä EEPROM uudelleen ohjattu? Mikä auto ja vuosimalli?
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
jatik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 27.10.2005 14:15

Viesti Kirjoittaja jatik »

Kukakohan oli myyjä satuiko olemaan Kangasalalta tuo myyjä.
Oliko ECU samanlaisesta autosta.
Täytyy kokeilla kuinka käy...
Eli se myyjä oli tyhjentänyt vain tuon flash muistin.
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

barton kirjoitti:Luulen että se IMMO löytyy sieltä filestä jonka voi kopioimalla saada ulos.
Tämä on minunkin käsitys asiasta. Eli pitäisi Cmelin kokeilulla pitäisi olla mahdollisuutensa. Ja sitten - kuten barton totesi - huolellinen varmuuskopio alkuperäisestä tiedostosta talteen.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

isk kirjoitti:
barton kirjoitti:Luulen että se IMMO löytyy sieltä filestä jonka voi kopioimalla saada ulos.
Tämä on minunkin käsitys asiasta. Eli pitäisi Cmelin kokeilulla pitäisi olla mahdollisuutensa. Ja sitten - kuten barton totesi - huolellinen varmuuskopio alkuperäisestä tiedostosta talteen.
No
Jos se ajonesto on noin helppo kiertää, niin mitä virkaa sillä sitten on ?
Ihanko se on huvin vuoksi sinne laitettu.
Väärällä avaimella ei tietty ajella, mutta antaakos se nyt sitten mitään muuta lisäarvoa.

Tyhjä boxi kainalossa vaan mieleisen auton tykö, läppärillä kopio alkup. ohjelmasta, uusi boxi sisään ja eikun ajelemaan.
Ei edes lukkoja tarvi vaihtaa, niinkuin kuitenkin vanhemmissa.
Saattaa tässä olla vielä jotain muutakin.
Tuntuisi, että täytyy jotain tyhjennysvaiheessa tehdä, jotta ajonesto hyväksyy ensimmäisen uudelleenasentamisen ja aktivoituu uudelleen vasta sen jälkeen.
Tai muutenhan se on ihan onneton laite.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
jatik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 27.10.2005 14:15

Viesti Kirjoittaja jatik »

Minun käsitykseni mukaan tyhjennyksen voi / kykenee suorittamaan vain DaimlerChrysler.
Ja tämänkin jälkeen käyttöön otto pitää suorittaa staarilla.
Saatan tietty olla väärässäkin.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Homma ei onnistu KWP2000:lla vaan vaatii näitä viripajoissa käytettäviä vermeitä. KWP:llä jos haluat kopioda niin avaimet täytyy olla virtalukossa ja virta päällä. Viripajoissa taas joudut todistamaan rekisteriotteella/henkkareilla omistavasi kyseisen auton ja datan täytyy tehtaan tietojen mukaan kuulua ko. autoon. En korostanut näitä asioita kun ne normi-ihmisellä on yleensä kunnossa.
Eikä se IMMO:n kierto ihan niin helppoa ole sillä pelkkä läppäri ja tyhjä poksi ei riitä vaan tarvitaan vielä auton oma avain jota IMMO kyselee käynnistysyrityksessä.
ECU:n poksin tyyppinumero täytyy olla täysin vastaava kuin alkuperäisenkin.
Tästä nyt autossa olevasta ECUsta puuttuu kaikki auton tiedot, siellä on pelkkä flashi. Pitäisi käydä Veholla syöttämässä ne sinne, vaan enpä taida innostua...
Se ECUn tyhjennys onnistuu muuten KWP:lläkin.
Tämä nykyinen poksi tuli Saksasta ja myyjä oli tyhjentänyt flashin.
Auto on alkup. Paavomalli 200CDI -02.
Vastaa Viestiin