Aurauskulma takana oikealla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Aurauskulma takana oikealla

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Käytin aikoinaan Meseä (w124) aurauskulmien tarkastuksessa ja säädössä, kun ilmeni sellainen vika, että kun talvirenkaat (vanhat Hakkapeliitat) olivat jo aika loppuunajetut, niin oikeasta takarenkaasta meni kulutuspinta sisäreunalta sileäksi.

Kulmien tarkastuksessa ilmeni, että oikealla takana heittoa jonkun verran. No vot, vaihdettiin kaikki tukivarret, mutta kulma ei mainittavasti muuttunut.

Jätettiin uudet varret kuitenkin paikalleen. Vika uusiutui seuraavana kesänä, kun ostohetkellä kesärenkaina olleet Fuldat (en muuten ikinä erehdy ostamaan omalla rahalla senmerkkisiä renkaita; menivät yhdessä kesässä laittomiksi...) kuluivat loppuun. Sama ongelma, sisäreunalta oikealta takaa sileäksi. Kulmien heittoa en kuitenkaan enää alkanut selvittelemään, ajattelin, että jos vielä ilmenee, niin sitten tehdään asialle jotain.

Sen koommin ei kuitenkaan ole sitä tehnyt. Ilmeisesti rengas menee sileäksi vasta siinä vaiheessa, kun renkaat alkavat olla muutenkin sakkorajoilla.

No nyt sitten aikojen kuluttua eräs tuttavani kertoi seuraavanlaisen tarinan:

Tehtaalla olisi tarkoituksella laitettu oikealta takaa kulmiin heittoa sen vuoksi, että mikäli nukahtaa rattiin, auto menee oikealle hatelikkoon, eikä vasemmalle vastaantulijan syliin.

Pitääkö paikkansa???

Kertomusta tukisi mielestäni se, että ainakin minun kärryllä suoraan ajettaessa auto hieman puoltaa oikealle koko ajan, eli jos päästää ratista molemmat jalat irti, niin oikeanpuoleinen oja alkaa kutsua. Ei kuitenkaan aiheuta minkäänlaista renkaiden kulumista (poislukien em. tapauksissa) ja edessä oli kulmat kunnossa.

Miten lie, tietääkö kukaan tämän urbaanilegendan paikkansa pitävyyttä? :roll:
Mika N
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 23.10.2006 01:31
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja Mika N »

Joissain maissahan ajetaan tien "väärää" puolta joten onko niihin tehty erikseen sitten että auto puoltaisi vasemmalle Oikealle puoltavahan olisi vaarallinen :? En tiedä kyllä yhtään mutta vaikuttaisi aika epäloogiselta että tuota sitten muokattaisiin erikseen maakohtaisesti jos pitää paikkansa :wink:
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No niinpä! Tuon seikan takia itsekin hieman epäilin tarinan totuuspuolta... Mutta mistäs näistä tiedät...
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:shock: ....eiköhän ne insinöörit ole ennemminkin kautta aikojen miettineet päänsä puhki että saavat autot kulkemaan viivasuoraa :lol: ...täytyy kyllä sanoa että pitkästä aikaa taas juttujen juttu :roll:
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

mittalaiteet mittaavat takarenkaillekkin aurauksen molemmille puolille erikseen. Säätö on myös erillinen molemmille puolille, mutta sama säätöarvo :o
Itselle tullut mutu; jos jouset ovat väsyneet ja ajat usein kovilla kuormilla, sisäreunan kuluminen kasvaa. Jousien vaihto paransi asiaa kummasti. Silti ihmetyttää (nelipyörämittauksessa), miksi uusillakin jousilla saa korkeusarvoksi -20 mm. Luulisi olevan juuri päinvastoin. Eikä tietääkseni ja onneksi ole mitään madallus-sarjaa käytössä.
Muutenkin meinaa kuorma päällä Lapin metsäautoteillä kutittaa pohjaa
autodidakti
Vastaa Viestiin