onko automaattilaatikkoöljy aina punaista
onko automaattilaatikkoöljy aina punaista
mulle tulee kohtaus olen ostanut pariviikkoo sitten ton c124 vaihdelaatikossa on aivan moottoriöljyn näköistä öljyä laatikko tosin toimii hyvin mutta mä en nuku ennen kun tiedän
MB 308d 91
Projekti:
MB 200 D W123 -81
Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Projekti:
MB 200 D W123 -81
Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
No en ite ole vielä tähän päivään mennessä nähny moottoriöljyn väristä automaattiöljyä.
Kyllä mitä ATF:ää olen ostellut ja sitä kaadellut niin punaista ne on vielä tähän päivään mennessä ollu.
Todenäköisesti olen väärässä ja kehityksestä jäljessä.

Kyllä mitä ATF:ää olen ostellut ja sitä kaadellut niin punaista ne on vielä tähän päivään mennessä ollu.
Todenäköisesti olen väärässä ja kehityksestä jäljessä.

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Tuo castrolin automaattiöljy, joka on juurikin sopivaa mersuihin, näyttää lähinnä ruskealta. Ymmärtääkseni punainen on juurikin ATF:n tunnusväri ja ATF ei taas sovi aivan kaikkiin automaatteihin luulen. Niin siihen automaattiin kannattaa laittaa aina hyvää juuri tarkoituksen mukaista öljyä niin ei pilaa niitä kitkapintoja turhaan. Öljy auttaa sitä kitkapintaa tarrautumaan kiinni, niin hassulta kuin se kuulostaakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: M-B 300dt
Mihin autoon ? Varmasti on kun tuo mobilin ATF ei toimi kaikissa automaateissa.M-B kirjoitti:Onko parempaa saatavana kun tuo mobilin ATF
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01
Kokemukseni mukaan Dexron II on aina punaista - muuta väriä en ole tavannut (minkäs sille voi että kaikki tomaattini ovat juuri tätä laatua käyttäneet (GM / MB)), vaan kertoipa eräs huoltoaseman mies 90-luvun alussa, että mm. Fordin automaattiin laitetaan kirkasta automaattiöljyä ja sen merkintä olisi (huonon muistini mukaan) Dexron I?!
...eli Värillä On Väliä?
...eli Värillä On Väliä?
Vaadimme peltivanteita!
Dexron on vain yksi öljyn luokitus, ja siinä muuten aina uusi (=isompi numero) korvaa vanhan, joka jää pikkuhiljaa markkinoilta pois.
Monet öljyt myös täyttävät dexron-luokituksen vaikka ei sitä mainittaisikaan, dexron on muistaakseni tavaramerkki tms. ja sen käyttö maksaa valmistajalle/markkinoijalle, eikä ole kyse pikkusummista.
Tuo Ford- legenda ehkä juontaa juurensa vanhoista 50-60-luvun Fordeista,joiden laatikossa käytettiin kitkapintojen materiaalista johtuen ATF Type F - öljyä, se on voiteluominaisuuksiltaan huonompaa mitä muut öljyt mutta vastaavasti pito on kytkimissä parempi.Väri on kylläkin myös yleensä punainen.Tänä päivänä Drag Race-ukkojen suosiossa em. syystä johtuen.Siis parempi pito, ei väri
Vanhoissa Fordin laatikoissakin voi käyttää huoletta dexronia jos laatikkoon on joskus vaihdettu remontin yhteydessä tavalliset kitkalevyt, niitä vanhoja edes tuskin enää mistään saa.
Mulla on muuten tuosta punaisesta väristä jäänyt sellainen käsitys että se on vaan jenkkien keksintö jotta yksinkertaisempikin kansalainen ymmärtäisi kyseessä olevan vaihteistoöljyn, manuaaliaskeistahan ne ei ole kaikki kuulleet juttuakaan.Dexron on myös jenkkien luokitus, se selittäisi punaisen värin.
Vanhat "sähköttömät" laatikot tosiaan toimii vaikka Mobil 1 Rally Formulalla,sitä jopa käsketään käyttämään eräässä jenkki-etuveto-Fordin surullisenkuuluisassa ongelmalaatikossa, syynä korkeampi kiehumispiste ja parempi voitelevuus.On muuten käytännössä testattu, Toimii.
Sähköohjattuun laatikkoon tosiaan vain valmistajan suosittelemaa, ovat arkoja pienillekin kitkaominaisuuden muutoksille.Vanhantyyppiset öljyt eivät myöskään välttämättä ole hyväksi mahdollisille laatikon sisäisille sähköjohdoille.
Sähköttömässä laatikossa paljon öljyn merkkiä tärkeämpi on riittävä määrä ja öljyn ja suotimen säännöllinen vaihto, suomen oloissa kun noihin pakkaa kondensoitumaan vettä.
Myös suotimet joissa on näkyvissä pestävä sihti on syytä vaihtaa aika ajoin, laatikon öljypumpun imu on värähtelevää ja ajan kanssa suodatinverkko väsyy ja pettää jolloin p...alla on vapaa pääsy venttiilikoneistoon.
Monet öljyt myös täyttävät dexron-luokituksen vaikka ei sitä mainittaisikaan, dexron on muistaakseni tavaramerkki tms. ja sen käyttö maksaa valmistajalle/markkinoijalle, eikä ole kyse pikkusummista.
Tuo Ford- legenda ehkä juontaa juurensa vanhoista 50-60-luvun Fordeista,joiden laatikossa käytettiin kitkapintojen materiaalista johtuen ATF Type F - öljyä, se on voiteluominaisuuksiltaan huonompaa mitä muut öljyt mutta vastaavasti pito on kytkimissä parempi.Väri on kylläkin myös yleensä punainen.Tänä päivänä Drag Race-ukkojen suosiossa em. syystä johtuen.Siis parempi pito, ei väri

Vanhoissa Fordin laatikoissakin voi käyttää huoletta dexronia jos laatikkoon on joskus vaihdettu remontin yhteydessä tavalliset kitkalevyt, niitä vanhoja edes tuskin enää mistään saa.
Mulla on muuten tuosta punaisesta väristä jäänyt sellainen käsitys että se on vaan jenkkien keksintö jotta yksinkertaisempikin kansalainen ymmärtäisi kyseessä olevan vaihteistoöljyn, manuaaliaskeistahan ne ei ole kaikki kuulleet juttuakaan.Dexron on myös jenkkien luokitus, se selittäisi punaisen värin.
Vanhat "sähköttömät" laatikot tosiaan toimii vaikka Mobil 1 Rally Formulalla,sitä jopa käsketään käyttämään eräässä jenkki-etuveto-Fordin surullisenkuuluisassa ongelmalaatikossa, syynä korkeampi kiehumispiste ja parempi voitelevuus.On muuten käytännössä testattu, Toimii.
Sähköohjattuun laatikkoon tosiaan vain valmistajan suosittelemaa, ovat arkoja pienillekin kitkaominaisuuden muutoksille.Vanhantyyppiset öljyt eivät myöskään välttämättä ole hyväksi mahdollisille laatikon sisäisille sähköjohdoille.
Sähköttömässä laatikossa paljon öljyn merkkiä tärkeämpi on riittävä määrä ja öljyn ja suotimen säännöllinen vaihto, suomen oloissa kun noihin pakkaa kondensoitumaan vettä.
Myös suotimet joissa on näkyvissä pestävä sihti on syytä vaihtaa aika ajoin, laatikon öljypumpun imu on värähtelevää ja ajan kanssa suodatinverkko väsyy ja pettää jolloin p...alla on vapaa pääsy venttiilikoneistoon.
JariN
Re: onko automaattilaatikkoöljy aina punaista
Mikä se MB:n speksi-numero on koskien W124:ien laatikoita? 236.1 vai 236.9 vai mikä?
Re: onko automaattilaatikkoöljy aina punaista
Nuo molemmat käy, tyypillisimmät perus-ATF:t on yleensä 236.6 ja 236.7 (esim. Mobil ATF 220).
http://bevo.mercedes-benz.com/downloadf ... _231_1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bevo.mercedes-benz.com/downloadf ... _231_1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
S204