W123 turbotuksen alla

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Köyhä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 30.12.2005 21:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Köyhä »

Joko oot saanu coolerin sovitettua MB keulalle?
Oisko alan harrastelijoilla hienoja kuvia asennuksista?

Itellä vähän saman tyyliset vinkeet meneillä 1vanhukselle
niin tarttis ideoita kun ei tuo mielikuvitus aina oikein laukkaa
että tulis asiallisen näkönen.
Viksut pärjää AINA!!
---------------------------
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mitä tälle projektille kuuluu?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

projekti käy ja kukkuu :roll: turbotuksen jälkeen ollu lähes jokapäiväsessä käytössä ja kilometrejäkin on tullu n.50 000 :D
on vedetty raskasta kuormaa ja annettu tossuakin mutta kone pelaa aivan kun ennekin 8)
nyt aivan lähiaikona vaihtuu pellinalle uudemman mallin OM 617 ja kunnon välijäähdytin laitetaan samalla,myös pakosarjaa pitää modifioida ja laittaa ehdottomasti isompi turbo :twisted:
mitenhän tuomonen master turbon ahdin pelais vanhuksessa ja millaisella AR/ suhteella :roll:
ML W164
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Teppo L kirjoitti:projekti käy ja kukkuu :roll: turbotuksen jälkeen ollu lähes jokapäiväsessä käytössä ja kilometrejäkin on tullu n.50 000 :D
on vedetty raskasta kuormaa ja annettu tossuakin mutta kone pelaa aivan kun ennekin 8)
nyt aivan lähiaikona vaihtuu pellinalle uudemman mallin OM 617 ja kunnon välijäähdytin laitetaan samalla,myös pakosarjaa pitää modifioida ja laittaa ehdottomasti isompi turbo :twisted:
mitenhän tuomonen master turbon ahdin pelais vanhuksessa ja millaisella AR/ suhteella :roll:
Eli sinulla on ollut tuo 7mm elementein varustettu pumppu paikoillaan tuossa? Millaisilla syötöillä ja paineilla olet ajellut? Mikä turbo sinulla on ollut tuossa nyt paikoillaan, minkä kokoiset imu ja pako?

Täällä oli puhetta noista masterpowerin turboista OM617 koneeseen.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

joo on 7mm elementit, syöttömääriä en tarkemmin tiedä mutta lisärikastus ei oo käytössä kun ei tuommonen pikkuturbo jaksa puskea tarpeeksi happea semmoisille soppamäärille!
turbo on garretin T03 joka on aivan liian pieni! ahtoja on se kilo ja sen verran on kokeiltu että jarrua vasten kuormittaessa siinä 0,9bar kohilla rupeaa takaset pyörimään tyhjää asfaltilla :shock:
automaatille tarviis tehä jotain kun ei oikeen pidä reilummassa kiihytyksessä vai pitäsköhän vaihtaa manuaaliin :roll: lukkoperä olis kiva kanssa :P
en nyt muista minkä kokoset pako ja imu olivat,mut pitää kaivella papereilta!
ML W164
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sinullahan oli muistaakseni 722.1 laatikko? Itse hommasin 722.3 laatikon W123 TDT:stä. Sehän kestää paljon enemmän vääntöä kuin tuo sinun laatikko. Sitä vain tuumasin, että se voisi olla hyvä vaihtoehto. Itsellä on nyt manuaali vielä kylläkin vakion koneen perässä ja automaatti tuntuu kyllä omasta mielestä paremmalta ratkaisulta vaikka en ole sitä vielä päässyt kokeilemaankaan. No makuasioitahan nämä ovat ja riippuu vähän siitä mitä hakee.

Tuo T03 antaa varmasti kivat alaväännöt, kun herää alhaalta? Millaisia vetoja olet uskaltanut vetää tuolla turbolla? Pakopaineethan mahtavat olla isot. Itsellä on myös tuo turbo kysymys hieman auki, että antaakko vakioturbon olla vai hommata joku isompi?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Jos 7mm tappeja mielit, niin sanosin että vakio turpolla hyvin pieni syöttö, ja ei pitkiä veätyksiä lapa lattiasa!

Ihte suosittelisin hiukka isompaa turpoa! Tuommosessa T03 garrettissa on tosiaanki pieni pakopesä.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

kyllä sillä tulee aina vedätettyä niinpaljo kun talla antaa myöte :roll:
huippuja en oo hirvinnyt kokeilla mutta kolmosella sen 120km/ kiertää suht helposti!
niin ja mukavasti se alkaa vääntämään tosi matalillakin kieroksilla,käyttö autona tuomonen pikkuturbo on omiaan ohitukset sujuu jo mukavasti ja jyrkissäkään mäissä ei kuormaa vetäessä automaatin tarvihe rempata 3 ja 4 välillä :D
kyllähän se tuokin konstruktio tuntui alkuun raketilta Laaaaaiiiissskkkkaaannn....vaparin jälkeen...mutta nälkä kasvaa syödessä niinku on jo tällä turbo foorumilla todettu!
ML W164
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

onkos siinä TDT:sä ja ässässä sama laatikko kun ainakin ässän laatikon pitäs kestää melkoisia tehoja,tämä siis kuultu vaan muinoin Esson Baarissa!
tietääkö kukaan pystyyköhän näitten W123 automaatteja vahvistamaan :?
ML W164
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Teppo L kirjoitti:onkos siinä TDT:sä ja ässässä sama laatikko kun ainakin ässän laatikon pitäs kestää melkoisia tehoja,tämä siis kuultu vaan muinoin Esson Baarissa!
tietääkö kukaan pystyyköhän näitten W123 automaatteja vahvistamaan :?
Kyllä se sama 722.3 taitaa olla, mutta onko niissä venttiilikoneistoissa tai joissain jotain eroa, että vaihtavatko eri kierroksilla eli, että bensa vaihtaisi korkeammilla kierroksilla. Tuosta en ole aivan varma enkä siitä mistä se ero johtuu laatikoissa.

Vahvistamaan pystyy kyllä. Jarkko S on henkilö johon kannattaa ottaa yhteyttä jos tarvetta ilmenee.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

280S/SE/SEL:ssä on 722.3 laatikko. Kasikoneiden 722.3 laatikot ei käy kuin kaseihin.

Uudempien ässien (-86->)laatikot ei käy 617:n perään.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

[quote="Mika.T"]280S/SE/SEL:ssä on 722.3 laatikko. Kasikoneiden 722.3 laatikot ei käy kuin kaseihin.

mutta osa sisustasta käy ja on enempi kitka levyjä
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

kuva välijäähdyttimestä
Kuva
ML W164
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Jumatsuikka, sullahan rupee oleen ripee Om617, ei muutaku hiukka isompaa mutkaa sinne pellin alle.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Joko se Teppo on kuulerin laittannu? :)
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

ei oo vielä kooleri keulalla mutta tulevana viikonloppuna vaihdetaan uudempi kone keulille 8)
mahdollisesti myös samalla coolerin laitto jos katsastus remontti ei niele hirveästi aikaa :roll:
ML W164
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

om606 :twisted: :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

veskola kirjoitti:om606 :twisted: :shock:
HÄH! :shock: :shock:
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

veskola kirjoitti:om606 :twisted: :shock:
Oho. :shock:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

om606
no ei nyt vielä sentään! ja eipä tähän autoon enää semmosia laiteta kun on prosentteja jo 48,5% muuten ois kyllä jo varmasti om603 keulilla :)
mutta eihän se inssi varmaan ees huomais jos vaikka om606 vaihtais :roll: :roll:
ML W164
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

jahas! mersu sai viikonloppuna uudemman mallin OM617 keulilleen!
muuten kone tunttuu pelittävän mutta on niin He.....in laiska! imupuolelta kuuluu vaan "morina" kaasua painaessa :? oiskohan nokkaketju hypänny pykälällä konetta pyöritellessä :x
cooleria en ehtinyt asentaa :roll:
eikä tällähetkellä ole ees turbokaan paikallaan,kun pitäs väsätä uus tiiviste turbon ja pakosarjan väliin+käyttää pako/imusarjan laippa oikasussa :x

ajattelin kokeilla alkuperästä turbon pakosarjaa muttei kenelläkään tällä planeetalla tunnu olevan semmosta myytävänä :!: :roll: :shock:
ML W164
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Teppo L kirjoitti: ajattelin kokeilla alkuperästä turbon pakosarjaa muttei kenelläkään tällä planeetalla tunnu olevan semmosta myytävänä :!: :roll: :shock:
Hah kerkesimpä sua ennen! :lol:

Mitäs tälle kuuluu? Onko vetoja löytyny?
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

jahas tänään pitäs ruveta väsäämään turbo+hiluineen taas paikalleen :roll:
astu kesärajoituksetkin voimaan niin pitäs pysyä liikenteen mukana :mrgreen:

tuohon laiskuuteen auttoi jonkun verran pumpun ajoituksen säätö aikasemmalle, tosin ei taida vapari tykätä tuosta turbon 3" pakarista
tuli nimittäin joskus kokeiltua laurelliin isompaa savupiippua eikä se enää kulkenu mihinkään :roll:
Hah kerkesimpä sua ennen!
helevata melkein piti suurennuslasi ehtiä :shock: no mites kulkee :?:
ML W164
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Teppo L kirjoitti: helevata melkein piti suurennuslasi ehtiä :shock: no mites kulkee :?:
Ei oikein mitenkään. :( Koska kytkinlevy on sen verran liukas! :lol:
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Ei oikein mitenkään. Koska kytkinlevy on sen verran liukas!
jokos sielä on isommat tapit pumpussa :?:
nyt vaan rakentelemaan akkiä kaksoiskytkintä että saa voiman välitettyä takapyörille :twisted:
ML W164
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Teppo L kirjoitti: jokos sielä on isommat tapit pumpussa :?:
nyt vaan rakentelemaan akkiä kaksoiskytkintä että saa voiman välitettyä takapyörille :twisted:
Vielä ihan vakiopumppu. Syöttöjä on käännetty pari kierrosta.
Näin ens hätään mulla on semmonen tarkotus että sintteri levyn vaan hommaa. Vauhtipyörää on hiukan sorvailtu. Aattelin tännään ja huomenna lyyä vehkeet kasaan ja kokkeilla mitä tuo vauhtipyörän sorvailu autto. Mukavaa ajan kulua ku oon viikonlopun vietossa! :lol:
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

cooleri keulalla :)
Kuva
pitääpä mittailla noita pakopaineita tässä lähiaikoina kun tuli juotettua nippa pakosarjaan sitä varten!
ML W164
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kerrohan sitte minkälaista painetta tullee pakosarjaan! :)
Tuliko vetoja lissää?

Mulla on tämän näkönen kennosto keulalla:
Kuva
Öljynlauhutin on puskurin alla.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

vaikea sanoa perstuntumalta tehojen lisääntymisestä,tuntuis vähän että kovemmilla kierroksilla tuli muutama lisäpolle ja kiertää ehkä herkemmin!
luulisi ainakin sulla jo tuon kennon koon riittävän :shock:
ML W164
Soukka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 04.05.2007 20:34
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Soukka »

Täältähän löyty heti hyvä aihe mullekkin alottelevana mersumiehienä :P

Tuli hankittua W123 vm '82 korilla ja vm '78 koneella, 3 litranen vapari, mallia 619.17 jos oikein muistan, joku korjatkoon jos oon väärässä :D

Kuinkas paljon toi kestää ahtoja vakiona ja riittääkö tuo vakiopumppu tosiaankin tuohon n. 300hv asti pelkillä ruuvauksilla :O

Tarkotus olis saada n. 250hv takarenkailta ulos ja vääntöjä niin maan pirusti :P

Tulossa ois kannen muokkaus, intercooler, turbo, lauhari ja sitten kaiketi pitäs kytkintä vahvistella ja perääkin?

Tuossa kun kannesta kanavistoa muokataan jouheammaksi niin mites nuo puristukset, pitäs vissiinkin laskea jos aijon ajaa koko ajan yli 1bar ahdoilla, pitäis myös keksiä sopiva ahdin joka jaksaa tuonne 1bar ilman että pakopaineet on kauhean korkeat ettei sano muu kone itteään irti.
Vastaa Viestiin