w126:n ruiskunlämpötila anturi, sekä vikakoodien lukeminen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

w126:n ruiskunlämpötila anturi, sekä vikakoodien lukeminen?

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Olisi tarkotus saada yleismittarilla selville onko lambda sökö, eli jos otan lamdan johdon töpselistä irti ja mittaan johdosta, että toimiiko se, niin mitähän arvoja sen kuulus näyttää?

En nyt meinaa sitä, että tuleeko lambdan johtoon sähkö, vaan tota anturin toimivuutta tässä haen.. :roll:

Kiitos jo etukäteen.
Viimeksi muokannut Pegasus, La 16.12.2006 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Elä ota sitä irti vaan mittaa auton käydessä johto kiinni ollessa. Ujuta ohut piuha sinne liittimen väliin tai sitten piikki kuoren läpi. Jos on ehjä lambda ja ohjauspuoli kunnossa niin sieltä pitäisi tulla vaihteleva jännite n.0.4-0.9V.
Eli toimiessaan lambda tekee jännitettä joka riippuu siitä paljonko pakokaasuissa on jäännöshappea.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

tjooh... mitaasin, siitä liitimestä ja näyttää käydessä akun jännitettä, eli melkeen 14v... en tiedä mikä se vihree johto siinä on.. kolmehan siinä virallisesti on... Mitäs tuosta nyt vois päätellä... :roll:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Jos siinä on kolme johtoa niin yksi niistä on signaalipiuha ja kaksi on esilämmityspiuhoja josta pitääkin löytyä akkujännite. Olisko nyt niin että olisit mitannut väärästä johdosta? Värejä en muista mutta se signaalijohto on yleensä erivärinen kuin ne muut. Niin ja se mitataan runkoa vasten.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
nokiotta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 15.11.2006 21:13
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

helpoin tapa mitata singnaali, mielestäni on viisarinäyttöisellä mittarilla
jolloi lambda huojunta näkyy selvästi n. 0.2-0.8v.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Mulla uudella anturilla tyhjäkäynnillä vaelteli 0.07-0.8v, kun kone oli lämmennyt kunnolla.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Tulihan testattua... kun mulla sattuu oleen toi tyhjäkäynti lämpimänä n1500 ja olen siihen etsiny sitä vikaa... niin toi lambda on ilmeisesti ehjä, kun jännite oli tossa 1500rpm kohalla 0.93v ja monoa annettaessa putosi pienemmäksi.. lähemmäs nollaa... Eli mitäs tohon nyt sitten vois tulkita? lambda ehjä?
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Kaasun polkasu pitäisi näkyä heti mittarissa, eli heilua siinä 0.1-0.8v välissä, mutta kyllähän tommoset ylikierrokset tyhjäkäynnillä saattaa sotkea koko lambdan toiminnan.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

kyllä se kaasun polkeminen pienensi lambdan lukua välittömästi, digitaalisella mittarilla mittaillessa.

Miten toi ruiskunlämpötilananturin arvot pitäis olla...? tulin töistä kotia ja mittasin lämpimänä 600ohms

Siitä se alko nousemaan samuutamisen jälkeen, niinku pitääki, ja kun auton kone oli vielä lämmin taisi olla reilu 2000 arvo.. mittaan sen vielä kun on pakkasen puolella kunhan retkeltä pääsen.

mut jos siihen ois jollakin heittää arvoja?

Kohta, pitää alkaa sitten miettimään voiko moottorin johtosarja olla niin huono, että se ei toimi. tai toi ruiskun ohjausboksi on sökö. Eikös ruiskun boksi ohjaa samalla sytkäriä ja näitä lambda ym? vai tulleeko tolle ruiskun boksille vaan hajua muilta antureilta, joka sitten antaa ruiskulle oikeat arvot... kyllä nämä tietokone autot on persiistä.. :evil:

Tästähän pystyy etsimään vikojakin, niin millälailla se ois mahdollista noiden vikakoodien luku, maahtaako olla jollain kaavoja?
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Vastaa Viestiin