om60x dieseleiden käynnistyvyys lämpimällä koneella

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

om60x dieseleiden käynnistyvyys lämpimällä koneella

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

omassa om603 turbossa ja myös entisessä 603 vaparissa on semmoinen ominaisuus ollut että lämpimällä koneella meinaa lähteä tulille hieman nihkeämmin.eli ei lähde tulille kuten kylmänä että käynnistyy kuin hipaisee vaan joutuu hieman enemmän pyörittämään konetta että jää käyntiin.

onko kukaan huomannut samaa että olisko ihan ominaisuus?
pumpun ajoitus on ainakin nyky koneessa nyt ihan kohillaan.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Samaa vikaa on minullakin. Kylmänä ei tarvi kuin avainta näyttää mutta lämpimänä saa sahata parikin sekunttia pahimmillaan. Luulen vian olevan polttoaineletkujen o-renkaissa. En vaan ole saanut aikaiseksi vaihtaa niitä, kun ei tuo vika niin hirveästi haittaa. :roll:
1991 420 SE
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Samaa vikaa täälläkin, moottori ei huohotakkaan oikeastaan ollenkaan joten eipä tuon luulis väljäkään olevan.

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Lapa nousee täälläkin. Tuskin on iso vika kun aina on käyntiin tärähtäny...
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

lähtee kuumana ja kylmänä heti käyntiin eikä pätki kertaakaan.
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Samaa oiretta täälläkin.vaiva poistuu ainakin mulla kun odottelee hehkun valon sammumisen jälkeen muutaman sekunnin ennenkuin starttaa :?
W124 300D aut -89
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä mulla kuumana ihan tosi hyvin lähtee käyntiin, ei tartte, ku hipasta avainta, ni jo käynnistyy. kylmänä voi joutua joskus sahaileen jopa 5 sekunttia, esim yli30 pakkasta... muuten ihan räjähtämällä lähtee.

se voi olla, jos jokkut venttiilit tai tiivisteet valskaa pikkasen siä jossain polttoainelinjoissa pumpun ja suuttimien välimaastossa. eli voisko sinne jostain päästä ilmaa sen verran, et joutuu sen kokonaisen kiarroksen konetta pyärittään, ennen ku lähtee tulille?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mahtanee johtua siitä että kylmänä pumppu antaa hieman enämän polttoainetta ja siitä johtuen kylmänä käy hiemna kovempaa tyhjäkäyntiä.

Asia korjaantuu kun painaa hieman kaasua kun käynnistää... Ei mulla omissa ole tuollaista "ominaisuutta" ollut. :D

Ex-farmari taasen lähti puolillämpimänäkin ilman hehkutusta heti tulille. SEn jlk on ollut parikin om603:sta. Molempia pitää hehkuttaa kuumanakin. :shock: Mikään ko. koneista ei huohota ollenkaan. :shock:
cossu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 04.12.2006 22:10

Viesti Kirjoittaja cossu »

Aikä jännä kyllä tuo ominaisuus. ostin auton keskiviikkona ja ihmetyttää tuo kuumana hehkutus :shock: . pesin auton konetilan ja huomasin ajon jälkeen että ruiskupumpun suuttimien lähdöistä ainakin pari vuotaa kun tulee naftaiseksi. tarviiko sinne vaan ne o-renkaat vaihtaa. eli se torx ruuvi auki putken irroittamisen jälkeen... vai onko siinä mitään muuta ihmeitä..
ajattelin että jos saisi vielä ennen joulua tehtyä, jos ei tule lunta kun tarvii pihalla tehdä :oops:

Onko tampereelta/pirkkalasta muita 3l turbotiisseleiden omistajia, niin voisin verrata käyntiääntä.. tai tulla kuuntelemaan. omani käy jotenkin rouheasti...
:?:
300tdt s124 -92
310d sprinter -97
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Tuskin tuo mistään ilmasta johtuu, jos johtuis nii sama vika ois kylmänä ja paljo pahempi vielä. Mulla kans tekee samaa, mutta ei tuo mun mieltä rasita ku tärähtää kumminki melkein heti käyntiin :D .
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5444
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sama juttu huomattu. Olen joskus kokeillut tuota samaa mitä Kuopiossa mutta ei niin järjestelmällisesti että voisi sanoa mitään kommenttia. Kuuman motin hekuaika on oleellisesti lyhyempi verrattuna kylmään.

Kerran kävi sellainen juttu et nyppäsin lämpötila-anturin johdon irti jonkun muun jutun yhteydessä ja se sai aikaan sen että hehkuvalon sammumista ei kantti riittänyt odottamaan. L-anturi siis yksi komponentti joka säätelee hehkuaikaa. Tästä johtopäätöksenä se että voisiko viallinen L-anturi aiheuttaa sen että lähes käyntilämpimän tai puolilämpimä hehkuaika on liian lyhyt? Anturi siis kertoisi motin olevan kuumempi mitä se oikeasti on ja hehkuaika olisi tästä johtuen liian lyhyt?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Antti M. kirjoitti:Tuskin tuo mistään ilmasta johtuu, jos johtuis nii sama vika ois kylmänä ja paljo pahempi vielä. Mulla kans tekee samaa, mutta ei tuo mun mieltä rasita ku tärähtää kumminki melkein heti käyntiin :D .
Jeps,ainakin minulla ei tahtonut kylmänä lähteä heti käyntiin kun vuotoa niissä o-renkaissa pumpun päällä.Kauemman aikaa kun seisoi niin valui kai pumpusta aineet kohti tankkia...Ja eipä ole tuollaista vikaa,heti tärähtää lämpöisenä käyntiin.
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Mulla myös 240D lähtee lämpimänä heti käyntiin vaikka ei antaisi hehkua yhtään, mutta 300D:tä pitää lämpimänäkin hehkuttaa ja silti kone pyörähtää pari kierrosta ennen kuin käynnistyy; kylmänä lähtee heti. Outo juttu, kun mitään vuotoja ei polttoainepuolella ole näkynyt.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
cossu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 04.12.2006 22:10

Viesti Kirjoittaja cossu »

hain tänään kl:stä uudet 6kpl o-renkaat ja ne metalliset tiivisteet ruiskupumpun suutinlähtöihin niin saadaan lähipäivinä varmistus että onko niistä apua/vaikuttaako se tihkutus käynnistyvyyteen.
laitan vielä diisseli fortet ja sen jälkeen sitten vaihdan hehkut uusiin, tuossa järjestyksessä. Niin eiköhän sitten selviä mikä auttoi jos auttoi..
300tdt s124 -92
310d sprinter -97
Vastaa Viestiin