w124 bensakone 3.0 turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

w124 bensakone 3.0 turbotus

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

heippa kaikille!
tulin hankkineeksi w124 300 bensa mallin.
huomasin laitteen olevan ilm. jakapumppu systeemillä.
mites tuollaisen laitteen turbotus onnistuu?
onko tuossa samantapaiset syöttö säädöt kuin dieseleissä???

kiitoksia avusta!
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nyt on kuitenkin lähdettävä siitä, ettei bensakoneessa ole jakapumppua eikä myöskään rivipumppua :wink: mutta oliskohan siinä k-jet mekaaninen ruisku...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos tuon nyt välttämättä haluaa turbottaa niin kannattanee kääntyä asiantuntevan pajan puoleen. Esim Pro-Mo on tuollaisen tehnyt ja homma hoituu mainiosti.

Jos ei ole perusasiat hallussa niin romua on luvassa, aivan taatusti.
seppo1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 27.12.2004 19:48
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

napa kirjoitti:nyt on kuitenkin lähdettävä siitä, ettei bensakoneessa ole jakapumppua eikä myöskään rivipumppua :wink: mutta oliskohan siinä k-jet mekaaninen ruisku...
siis tässä mallissa ei oo muissa kyllä voi olla rivipumppu.
mersu1
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Bensa määränjaka siitä löytyy
Ja bensapumppu
Ja kaikkee muutakin :)

ja ke-jetronic


Rivipumppu jos sitä siksi kutsuttiin oli varmaan 60-luvun bensakoneissa.

Dieselit sitten erikseen :wink:
seppo1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 27.12.2004 19:48
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

sitten erikseen :wink:[/quote]silti rivipumppu ilman määränjakajaa.surullista mutta totta.
mersu1
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

oon minäkin nähnyt bensamersun rivipumpulla, mutta se ei todellakaan ollut 124 koppainen :wink: olisko ollut jostain 60 luvun alusta joku 280 S mersu :roll: erehdyttävästi kyllä näytti samalta, mitä dieselin rivipumppu...
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

jep!

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

pro-mon jyrki on tuttu kun samassa tilassa pitstopilla olen töissä :)
uutta moottorinohjausta (aem) suositteli pekka.
nykymallin elektronista ruikua kilkkeineen on kaavailtu.
kaiketi paras ratkaisu taitanee olla.
siitä nyt lähdetään liikkeelle.
tuota sen omaa systeemiä on ilmeisesti aika hankala modailla mihinkään suuntaan. k-jettihän se tosiaan on.

mutta katsotaan mitä saadaan aemilla aikaiseksi.

etuvauhtipyörä pitäisi hampailla saada sytkää varten.

onko kukaan sellaisia noihin laitellut?
tai yleensäkään muuttanut k-jettiä pois tuosta?
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Tossa on mun imusarjani se on proturbon tekemä!

http://img168.imageshack.us/img168/889/ ... 035db9.jpg

http://img451.imageshack.us/img451/1866 ... 061xq1.jpg

Tommonen siitä nyt tuli.

Tässä vielä kuva ennen muutosta niin näkee mitä on tehty:

http://img165.imageshack.us/img165/9739 ... 010ad6.jpg
W 124 230 - 86
SalmiP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 17.10.2006 22:20
Paikkakunta: Savo

Paineistus

Viesti Kirjoittaja SalmiP »

Suosittelen ohjaukseen esim. MegaSquirttia...

Itse teen parhaillaan MB 500 SL:ää Eatonin M112 ahtimella ja ruiskun ohjaukseen tulee MS.

Setti on valmis vm. 2004 Mustang Cobran paketti läppärunkoineen 39 lbs:n suuttimineen ja sen hankin EBaysta.

Demec on aikaisemmin tehnyt kompressor-version 500 SL:ään alkup. KE-Jetroniccia käyttäen, mutta oli kuulemma hankalaa ja kallista (14000 € Ride In / Ride Out palveluna).

Eihän se huono ollut ---> 420 hv ja meni kovalla työllä muutoskatsastuksen (auton vm. 1992) päästöistäkin läpi, mutta on helpompaa saada säätöihin jollain fiksulla ohjauksella...

Tässä autossa kun on tuollainen katalysaattoreiden lämmittämis-optio kylmänä, jolloin automaatti heittää isompaa vasta korkeammilla kierroksilla. Me päästään vaikuttamaan päästöihin säätämällä sytkä-ennakkoa tai sitten M119 koneen solenoidi-käyttöisillä imu-nokan 20-asteen muuttuvalla ajoituksella, joiden ohjauksen voi hoitaa Mega pyörimisnopeuden / laajakaistalambdan suhteen...

Suuttimet saa holkitettua vanhoihin jetronicin suutinpesiin ja muutenkin työ ei ole aivan valtaisa...

Itse panostan aikaa hyvien antureiden valintaan, koska esim. imuilman lämpötila-anturi, joka sijaitsee ahtimen alla olevassa plenumissa, ei saa saada vääränlaista infoa lämmönjohtumisesta johtuen. Muuten tulee "laihoja" startteja koneen ollessa kuuma...

Myös laadun parantamista tulevaisuudessa täytyy miettiä, joten
triggeröinti tulee dampperista 36-1 hammastuksella ja Hall-anturilla, jos vaikka haluaa myöhemmin asentaa EDIS-8 suorasytkän...

Pekka Salmi
Avatar
tomiop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 22.06.2004 19:31
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja tomiop »

täähän vaikuttaa mielenkiintoselta projektilta.. :roll:

seuraan innolla edistymistä
Rajumpi putkimies
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
Vastaa Viestiin