2.6 sopiva ahtimen koko ym.
2.6 sopiva ahtimen koko ym.
aikomuksena turbottaa 260E hyvin maltillisesti, eli ahtopaineet luokkaa max 0,6 minkä tyyppinen puhallin moiseen? tarviiko coolerin välttämättä?
No, eiköhän siihen saa sen 20% lissää, eli 200 hepon pintaan varsin helposti, jos noista 230:stäkin otetaan lähemmäs 300..
Säätäminen on vaan tarkkaa noissa bensapeleissä, ettei käy laihaksi seokset ja sitten tulee kallista. Diesel turbotus on eri juttu sitten kuin bensavehkeiden turbottelu. Diesel ei käy laihalla, se ei lämpene jos sylinteriin ruiskutetaan vain vähän polttoainetta. Bensakone rupeaa lämpenemään käydessään laihalla seoksella. Taitaa tuo bensakoneiden ahtaminen olla enempi ammattimiesten hommaa. Tai siis se säätäminen siinä.

Säätäminen on vaan tarkkaa noissa bensapeleissä, ettei käy laihaksi seokset ja sitten tulee kallista. Diesel turbotus on eri juttu sitten kuin bensavehkeiden turbottelu. Diesel ei käy laihalla, se ei lämpene jos sylinteriin ruiskutetaan vain vähän polttoainetta. Bensakone rupeaa lämpenemään käydessään laihalla seoksella. Taitaa tuo bensakoneiden ahtaminen olla enempi ammattimiesten hommaa. Tai siis se säätäminen siinä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Missä tuolla, linkki kateissa?Haisuli kirjoitti:Tuolla on aiheita, joissa on turboteltu noita 300:sia bensoja. Niistä voi saada hyviä vinkkejä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Eikös tuo oo 103 mylly ?? tuo 2,6 E Konetta en vaihda, kun se on tuon alkuperäinen ja toimii hienosti, eikä paljoo ajettu , ei viitti huippusiistiä yksilöä ruveta repimään piloille, ainoastaan jotain pientä siistiä turboa voidaan lisätä..tomiop kirjoitti:kansi ei oo ongelma, kestää hyvin moiset tehot. laita sinne keulille samantie m103 mylly.

Mikäli 600 € pakosarjasta kuulostaa kalliilta niin suosittelen hautaamaan koko turbotusprojektin...ja tämä ihan vain minun mielipiteenäni.
Paljon ajetun bensakoneen turbottaminen avaamatta, ilman muutoksia on muutenkin vähän semmonen jotta juu.
...ja vielä 0,6 bar on paljon painetta.
Paljon ajetun bensakoneen turbottaminen avaamatta, ilman muutoksia on muutenkin vähän semmonen jotta juu.
...ja vielä 0,6 bar on paljon painetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tulihan se sieltä! suosittele sinä helvetti mitä tykkäät, 600 pakosarjasta, kettu se on ryöstöhinta, ajttele mitä se on esim markoissa, ei ei helevetti! tietysti jos rahaa on laittaa huolettomasti mihin vaan niin sitten se on antaa palaa ei mitään väliä.veskola kirjoitti:Mikäli 600 € pakosarjasta kuulostaa kalliilta niin suosittelen hautaamaan koko turbotusprojektin...ja tämä ihan vain minun mielipiteenäni.
Paljon ajetun bensakoneen turbottaminen avaamatta, ilman muutoksia on muutenkin vähän semmonen jotta juu.
...ja vielä 0,6 bar on paljon painetta.
Sen verran vielä,jotta jossei ole mitään oikeasti asiaa,niin parempi ettet vastaa mitään, mua ei kiinnosta tollaset ketun tyhjät kommentit.
saa olla 600e tehty jo rosterista, muuten on jossakin vähä ilmaa.veskola kirjoitti:Mikäli 600 € pakosarjasta kuulostaa kalliilta niin suosittelen hautaamaan koko turbotusprojektin...ja tämä ihan vain minun mielipiteenäni.
Paljon ajetun bensakoneen turbottaminen avaamatta, ilman muutoksia on muutenkin vähän semmonen jotta juu.
...ja vielä 0,6 bar on paljon painetta.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Meleko kurkoa...
...siis tuo voimasanojen käyttö, vaikka voimasavuista kysymys onkin...
Rauhallisesti....
...siis tuo voimasanojen käyttö, vaikka voimasavuista kysymys onkin...

Rauhallisesti....

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
100e putki on aivan normaali pakosarjan hinta.
Se tuntien määrä kun yhteen autoon suunnitelet pakosarjan on aika paljon, jos mustasta tekee niin materiaaleihin ei mene kovin montaa kymppiä mutta jos pakosarjasta oikeasti tekee hyvän niin ei siinä 100e putki hinnassa jää paljoa tuntipalkkaa.
Joku yleinen auto, esim nissan 200sx pakosarjat on halvempia kun tekiöillä on jigit valmiina eikä tarvi kuin hitsailla
Se tuntien määrä kun yhteen autoon suunnitelet pakosarjan on aika paljon, jos mustasta tekee niin materiaaleihin ei mene kovin montaa kymppiä mutta jos pakosarjasta oikeasti tekee hyvän niin ei siinä 100e putki hinnassa jää paljoa tuntipalkkaa.
Joku yleinen auto, esim nissan 200sx pakosarjat on halvempia kun tekiöillä on jigit valmiina eikä tarvi kuin hitsailla
Pakosarjan nyt voi tehdä kuka vaan, jos on kaasuhitsaus ja leikkaus laitteet. Saattaa tulla jopa parempi, kun teetetty kun on motivaatio kohdillaan. Fiila unohtui, taitava tarttee viilan laippojen oikaisuun; kun taas kädetön tarttee kuularuuvein varustetun manuaalityökalujyrsimen. 600euroa on tosiaan aika surkuhupaisa hinta pakosarjasta, mutta - jos ittellä olis metallialan firma ja tulis toimeksianto että pitäis tehdä HYVÄ customi pakosarja yksittäis kappaleena niin kyllä se 600€ maksais ostajalle.
So long and thanks for all the fish
kyllä toi 6-koneen pakosatsi on työläs tehä. saattas ST-miehillä olla ylimääräseks jääneitä satseja, kannattaa kysellä.
Toisaalta jos teet tuplaturbon pakosatsista ei tuu semmosta käärmeenpesää, kuin yhellä ahtimella varustetusta. laitat sinne tollaset GT28R ahtimia 2 kpl kuten mulla. herää alhaalta ja yläpäässäkin riittää kivasti löylyä.. 0,6 barilla tommoset 350 oria, 1,2barilla..
Toisaalta jos teet tuplaturbon pakosatsista ei tuu semmosta käärmeenpesää, kuin yhellä ahtimella varustetusta. laitat sinne tollaset GT28R ahtimia 2 kpl kuten mulla. herää alhaalta ja yläpäässäkin riittää kivasti löylyä.. 0,6 barilla tommoset 350 oria, 1,2barilla..

Rajumpi putkimies
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
Mikäli tarvitsee halvan pakosarjan se kannattaa tehdä ehdottomasti itse. Juuri sen takia minäkin tein pakoputken itse kun teetetty olisi maksanut aika paljon enemmän, ehkä jopa 5 kertaa enemmän. Teetetty olisi ollut paljon parempi ja kestävämpi mutta kun perse ei kestä niin se ei kestä.
Pakosarjahan syntyy kun vetää rälläkällä sen alkuperäisen sopivasta kohdasta poikki ja hitsaa puikolla siihen perään lattaraudan palan, johon ruuvaa turbon.
Mitä tulee ammattimiesten hinnoitteluun, niin 65 € maksaa kun otetaan pakoputki, sahataan se poikki, otetaan toinen pakoputken pätkä, ja hitsataan näin syntyneet osat yhteen (hitsausaumaa putken ympäri 7.8 tuumaa). Jätän ns. harmaan talouden tämän tarinan ulkopuolelle, eli ne mestarit jotka työpaikallaan tekevät metallitöitä työnantajansa laskuun ja vetävät rahan suoraan omaan taskuunsa. Mikäli kaikki tekisivät noin olisi Suomikin entistä kurjempi paikka olla ja elää.
Bensakoneen rikkominen turbottamalla ei ole aivan niin maailmaa kaatavaa kuin esimerkiksi Viton turbodieselin rikkominen, saahan noita bensakoneita edulliseen tuhannen euron hintaan. Viton koneet taas maksavat järjestään 3 ... 4,5 k€, joten niiden kohdalla varsinkin kannattaa kaksi kertaa miettiä hajottaako vai ajeleeko hyvin toimivalla alkuperäisellä.
Nämä asiat vain yleensä tuppaavat unohtumaan kun pitää sitä tehoa saada halvalla. Jälkiturbotetun koneen jäljellä olevat kilometrit hyvälläkin tuurilla ovat neljäsosa siitä mitä ne olisivat ilman turbotusta, ja tämä tieto perustuu ihan viralliseen veskun mutu tutkimukseen ja esson baarilla kuultuihin tarinoihin. Huonolla tuurilla ne jäljellä olevat kilometrit ovat alle 200 km ja onpa jollakin kestänyt kone turbottamista vain 2 km.
Pakosarjahan syntyy kun vetää rälläkällä sen alkuperäisen sopivasta kohdasta poikki ja hitsaa puikolla siihen perään lattaraudan palan, johon ruuvaa turbon.
Mitä tulee ammattimiesten hinnoitteluun, niin 65 € maksaa kun otetaan pakoputki, sahataan se poikki, otetaan toinen pakoputken pätkä, ja hitsataan näin syntyneet osat yhteen (hitsausaumaa putken ympäri 7.8 tuumaa). Jätän ns. harmaan talouden tämän tarinan ulkopuolelle, eli ne mestarit jotka työpaikallaan tekevät metallitöitä työnantajansa laskuun ja vetävät rahan suoraan omaan taskuunsa. Mikäli kaikki tekisivät noin olisi Suomikin entistä kurjempi paikka olla ja elää.
Bensakoneen rikkominen turbottamalla ei ole aivan niin maailmaa kaatavaa kuin esimerkiksi Viton turbodieselin rikkominen, saahan noita bensakoneita edulliseen tuhannen euron hintaan. Viton koneet taas maksavat järjestään 3 ... 4,5 k€, joten niiden kohdalla varsinkin kannattaa kaksi kertaa miettiä hajottaako vai ajeleeko hyvin toimivalla alkuperäisellä.
Nämä asiat vain yleensä tuppaavat unohtumaan kun pitää sitä tehoa saada halvalla. Jälkiturbotetun koneen jäljellä olevat kilometrit hyvälläkin tuurilla ovat neljäsosa siitä mitä ne olisivat ilman turbotusta, ja tämä tieto perustuu ihan viralliseen veskun mutu tutkimukseen ja esson baarilla kuultuihin tarinoihin. Huonolla tuurilla ne jäljellä olevat kilometrit ovat alle 200 km ja onpa jollakin kestänyt kone turbottamista vain 2 km.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Juuri näinhän se on, kuten vesku edellä kuvasi.
jos koneesta haluaa oikeesti tehoja --> kaikki liikkuvat osat uusiksi
300hv tosta koneesta oikeilla seoksilla ja ennakoilla --> ei vaadi avaamista jos laakerit, kansi ym. muuten kunnossa.
ke-jetti ei kyllä taida enää ymmärtää ahtamisen jälkeen annostella soppaa koneeseen..
mutta kaikenkaikkiaan teki kuinka vaan vaatii asiaan paneutumista ja jonkinverran lompsan raotteluakin
jos koneesta haluaa oikeesti tehoja --> kaikki liikkuvat osat uusiksi
300hv tosta koneesta oikeilla seoksilla ja ennakoilla --> ei vaadi avaamista jos laakerit, kansi ym. muuten kunnossa.
ke-jetti ei kyllä taida enää ymmärtää ahtamisen jälkeen annostella soppaa koneeseen..
mutta kaikenkaikkiaan teki kuinka vaan vaatii asiaan paneutumista ja jonkinverran lompsan raotteluakin

Rajumpi putkimies
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
Kattelin tossa garretin saitilta, jos tuohon tuplaturbon laittaisin, valitsisin turboksi gt20-22:sen. Sen varmaankin saisi heräämäänkin alempaa. Max tehoja noillakin saisi kyllä jo mukavasti.tomiop kirjoitti:kyllä toi 6-koneen pakosatsi on työläs tehä. saattas ST-miehillä olla ylimääräseks jääneitä satseja, kannattaa kysellä.
Toisaalta jos teet tuplaturbon pakosatsista ei tuu semmosta käärmeenpesää, kuin yhellä ahtimella varustetusta. laitat sinne tollaset GT28R ahtimia 2 kpl kuten mulla. herää alhaalta ja yläpäässäkin riittää kivasti löylyä.. 0,6 barilla tommoset 350 oria, 1,2barilla..
Esim. http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 7264_1.htm
Sun autosi olis kiva nähdä livenä, melkosen vakuuttava konehuone.

Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
tottakai pienemmät herää alempaa. mulla noissa puhaltimissa loppu yläpäässä tuotto. 1.0bar --> 1,2bar tehonlisäys vain +7hv. tosin 0,4 litraa isompi kone kuin tässä..
puhallinvalintaan vaikuttaa tietysti se mitä tässä halutaan ??
puhallinvalintaan vaikuttaa tietysti se mitä tässä halutaan ??
Rajumpi putkimies
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
Joku kaveri katteli mulle 300 d turbon sarjaa, muttei kuulema passannut bensan kanteen, mutta jos pienellä muuntelulla tosin ?? Tehoista jos puhutaan, niin mulle mesesä 300 olisi jo pahasti liikaa
se kun on meillä ihan kivan perheautona,jolla mammakin tahtoo joskus kurvata, onhan se suurta luxusta verrattuna samanikäiseen toyotaan
hyvin riittää jos vähän päälle 200, aikaisemmin totesinkin että ahnehtimaan ei rueta, se tietää aina ongelmia. Mulla on toi Ameriikan V8 josta sitten otetaan helposti vapaana hengittäen vaikkapa 350 hepoo.

