2.6 sopiva ahtimen koko ym.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

2.6 sopiva ahtimen koko ym.

Viesti Kirjoittaja PeteP »

aikomuksena turbottaa 260E hyvin maltillisesti, eli ahtopaineet luokkaa max 0,6 minkä tyyppinen puhallin moiseen? tarviiko coolerin välttämättä?
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Garretin 25-->30:nen ja coolerin laittaisin kyllä.
Onko mekaaninen ruisku?
Onko vähäpäästönen, jos on ei ole halpaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
mj1378
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: To 26.01.2006 06:39
Paikkakunta: rauma / panelia

Viesti Kirjoittaja mj1378 »

mitä tuollaisesta saisi irti?tuolla 0,6barin kohtuudella?
112cdi vito........

kaikkeen sitä tartteeki koskea..
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

No, eiköhän siihen saa sen 20% lissää, eli 200 hepon pintaan varsin helposti, jos noista 230:stäkin otetaan lähemmäs 300.. :wink:
Säätäminen on vaan tarkkaa noissa bensapeleissä, ettei käy laihaksi seokset ja sitten tulee kallista. Diesel turbotus on eri juttu sitten kuin bensavehkeiden turbottelu. Diesel ei käy laihalla, se ei lämpene jos sylinteriin ruiskutetaan vain vähän polttoainetta. Bensakone rupeaa lämpenemään käydessään laihalla seoksella. Taitaa tuo bensakoneiden ahtaminen olla enempi ammattimiesten hommaa. Tai siis se säätäminen siinä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Sehän se KE ja ei ole vähäpäästöversio. Jipot tuon turpottamiseen ja pensapuolen motifiointiin kuultu :D ... maltillinen koska, tää ei oo kilpa-auto, ja ahnehtimalla saa sitten rikottua kaiken.
Korruptio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 24.01.2006 23:00
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

No niin, tämähän on mielenkiintoinen aihe. Jatkakaa. :) M103 vois kaivata myös piristystä.
W124 300E -85
Suzuki GSX-R 1000 -04
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Tuolla on aiheita, joissa on turboteltu noita 300:sia bensoja. Niistä voi saada hyviä vinkkejä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Kyselin pakosarjaa eräästä pajasta, tekevät,mutta hintaa 600e !! kova on taksa.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Kannattanee varmaan kysellä myös voorumilta, jos jollain ois ylimääräsenä esim. pieneks jääny tai sitte tietoa kuka tekisi edukkaammin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

:roll: juu, mitenkähän lienee koneen ja varsinkin kannen kestävyys, ajettu 245 tkm. mitä kannattaa päivittää? välillä kieltämäti arveluttaa moinen rojekti :o
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Tietty viritettävän koneen tulisi olla täysin kunnossa. Saakohan tohon sun koneeseesi jyrkempiä nokkia? Sitten voihan sinne kai kammeta isomman ja tehokkaamman koneen pellin alle, kunhan kattoo että saa leimaan.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
tomiop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 22.06.2004 19:31
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja tomiop »

kansi ei oo ongelma, kestää hyvin moiset tehot. laita sinne keulille samantie m103 mylly.
Rajumpi putkimies
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Haisuli kirjoitti:Tuolla on aiheita, joissa on turboteltu noita 300:sia bensoja. Niistä voi saada hyviä vinkkejä.
Missä tuolla, linkki kateissa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

tomiop kirjoitti:kansi ei oo ongelma, kestää hyvin moiset tehot. laita sinne keulille samantie m103 mylly.
Eikös tuo oo 103 mylly ?? tuo 2,6 E Konetta en vaihda, kun se on tuon alkuperäinen ja toimii hienosti, eikä paljoo ajettu , ei viitti huippusiistiä yksilöä ruveta repimään piloille, ainoastaan jotain pientä siistiä turboa voidaan lisätä.. :lol: Voisko joku moisen TURBOkompinaation rakentaja laittaa vaikka yyveenä esim.yhteystietoja ??
Avatar
tomiop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 22.06.2004 19:31
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja tomiop »

meinaatko ite tehä vai teettää jollakulla?
Rajumpi putkimies
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Itse ja kaveri apuna.. ei tuon pitäis olla mahdoton, jotakin kuultua tietoo on, mutta lisätieto/kokemus ei pahasta
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli 600 € pakosarjasta kuulostaa kalliilta niin suosittelen hautaamaan koko turbotusprojektin...ja tämä ihan vain minun mielipiteenäni.

Paljon ajetun bensakoneen turbottaminen avaamatta, ilman muutoksia on muutenkin vähän semmonen jotta juu.

...ja vielä 0,6 bar on paljon painetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

veskola kirjoitti:Mikäli 600 € pakosarjasta kuulostaa kalliilta niin suosittelen hautaamaan koko turbotusprojektin...ja tämä ihan vain minun mielipiteenäni.

Paljon ajetun bensakoneen turbottaminen avaamatta, ilman muutoksia on muutenkin vähän semmonen jotta juu.

...ja vielä 0,6 bar on paljon painetta.
Tulihan se sieltä! suosittele sinä helvetti mitä tykkäät, 600 pakosarjasta, kettu se on ryöstöhinta, ajttele mitä se on esim markoissa, ei ei helevetti! tietysti jos rahaa on laittaa huolettomasti mihin vaan niin sitten se on antaa palaa ei mitään väliä.

Sen verran vielä,jotta jossei ole mitään oikeasti asiaa,niin parempi ettet vastaa mitään, mua ei kiinnosta tollaset ketun tyhjät kommentit.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

veskola kirjoitti:Mikäli 600 € pakosarjasta kuulostaa kalliilta niin suosittelen hautaamaan koko turbotusprojektin...ja tämä ihan vain minun mielipiteenäni.

Paljon ajetun bensakoneen turbottaminen avaamatta, ilman muutoksia on muutenkin vähän semmonen jotta juu.

...ja vielä 0,6 bar on paljon painetta.
saa olla 600e tehty jo rosterista, muuten on jossakin vähä ilmaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Meleko kurkoa...
...siis tuo voimasanojen käyttö, vaikka voimasavuista kysymys onkin... :?

Rauhallisesti.... :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

PeteP kirjoitti:Kyselin pakosarjaa eräästä pajasta, tekevät,mutta hintaa 600e !! kova on taksa.
:shock: Tuolla hinnalla pitäs saada kolme pakosarjaa.... :shock:
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

100e putki on aivan normaali pakosarjan hinta.

Se tuntien määrä kun yhteen autoon suunnitelet pakosarjan on aika paljon, jos mustasta tekee niin materiaaleihin ei mene kovin montaa kymppiä mutta jos pakosarjasta oikeasti tekee hyvän niin ei siinä 100e putki hinnassa jää paljoa tuntipalkkaa.

Joku yleinen auto, esim nissan 200sx pakosarjat on halvempia kun tekiöillä on jigit valmiina eikä tarvi kuin hitsailla
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Pakosarjan nyt voi tehdä kuka vaan, jos on kaasuhitsaus ja leikkaus laitteet. Saattaa tulla jopa parempi, kun teetetty kun on motivaatio kohdillaan. Fiila unohtui, taitava tarttee viilan laippojen oikaisuun; kun taas kädetön tarttee kuularuuvein varustetun manuaalityökalujyrsimen. 600euroa on tosiaan aika surkuhupaisa hinta pakosarjasta, mutta - jos ittellä olis metallialan firma ja tulis toimeksianto että pitäis tehdä HYVÄ customi pakosarja yksittäis kappaleena niin kyllä se 600€ maksais ostajalle.
So long and thanks for all the fish
Avatar
tomiop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 22.06.2004 19:31
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja tomiop »

kyllä toi 6-koneen pakosatsi on työläs tehä. saattas ST-miehillä olla ylimääräseks jääneitä satseja, kannattaa kysellä.

Toisaalta jos teet tuplaturbon pakosatsista ei tuu semmosta käärmeenpesää, kuin yhellä ahtimella varustetusta. laitat sinne tollaset GT28R ahtimia 2 kpl kuten mulla. herää alhaalta ja yläpäässäkin riittää kivasti löylyä.. 0,6 barilla tommoset 350 oria, 1,2barilla.. :twisted:
Rajumpi putkimies
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli tarvitsee halvan pakosarjan se kannattaa tehdä ehdottomasti itse. Juuri sen takia minäkin tein pakoputken itse kun teetetty olisi maksanut aika paljon enemmän, ehkä jopa 5 kertaa enemmän. Teetetty olisi ollut paljon parempi ja kestävämpi mutta kun perse ei kestä niin se ei kestä.

Pakosarjahan syntyy kun vetää rälläkällä sen alkuperäisen sopivasta kohdasta poikki ja hitsaa puikolla siihen perään lattaraudan palan, johon ruuvaa turbon.

Mitä tulee ammattimiesten hinnoitteluun, niin 65 € maksaa kun otetaan pakoputki, sahataan se poikki, otetaan toinen pakoputken pätkä, ja hitsataan näin syntyneet osat yhteen (hitsausaumaa putken ympäri 7.8 tuumaa). Jätän ns. harmaan talouden tämän tarinan ulkopuolelle, eli ne mestarit jotka työpaikallaan tekevät metallitöitä työnantajansa laskuun ja vetävät rahan suoraan omaan taskuunsa. Mikäli kaikki tekisivät noin olisi Suomikin entistä kurjempi paikka olla ja elää.

Bensakoneen rikkominen turbottamalla ei ole aivan niin maailmaa kaatavaa kuin esimerkiksi Viton turbodieselin rikkominen, saahan noita bensakoneita edulliseen tuhannen euron hintaan. Viton koneet taas maksavat järjestään 3 ... 4,5 k€, joten niiden kohdalla varsinkin kannattaa kaksi kertaa miettiä hajottaako vai ajeleeko hyvin toimivalla alkuperäisellä.

Nämä asiat vain yleensä tuppaavat unohtumaan kun pitää sitä tehoa saada halvalla. Jälkiturbotetun koneen jäljellä olevat kilometrit hyvälläkin tuurilla ovat neljäsosa siitä mitä ne olisivat ilman turbotusta, ja tämä tieto perustuu ihan viralliseen veskun mutu tutkimukseen ja esson baarilla kuultuihin tarinoihin. Huonolla tuurilla ne jäljellä olevat kilometrit ovat alle 200 km ja onpa jollakin kestänyt kone turbottamista vain 2 km.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomiop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 22.06.2004 19:31
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja tomiop »

Juuri näinhän se on, kuten vesku edellä kuvasi.

jos koneesta haluaa oikeesti tehoja --> kaikki liikkuvat osat uusiksi

300hv tosta koneesta oikeilla seoksilla ja ennakoilla --> ei vaadi avaamista jos laakerit, kansi ym. muuten kunnossa.
ke-jetti ei kyllä taida enää ymmärtää ahtamisen jälkeen annostella soppaa koneeseen..

mutta kaikenkaikkiaan teki kuinka vaan vaatii asiaan paneutumista ja jonkinverran lompsan raotteluakin :(
Rajumpi putkimies
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

tomiop kirjoitti:kyllä toi 6-koneen pakosatsi on työläs tehä. saattas ST-miehillä olla ylimääräseks jääneitä satseja, kannattaa kysellä.

Toisaalta jos teet tuplaturbon pakosatsista ei tuu semmosta käärmeenpesää, kuin yhellä ahtimella varustetusta. laitat sinne tollaset GT28R ahtimia 2 kpl kuten mulla. herää alhaalta ja yläpäässäkin riittää kivasti löylyä.. 0,6 barilla tommoset 350 oria, 1,2barilla.. :twisted:
Kattelin tossa garretin saitilta, jos tuohon tuplaturbon laittaisin, valitsisin turboksi gt20-22:sen. Sen varmaankin saisi heräämäänkin alempaa. Max tehoja noillakin saisi kyllä jo mukavasti.
Esim. http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 7264_1.htm
Sun autosi olis kiva nähdä livenä, melkosen vakuuttava konehuone. :shock:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
tomiop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 22.06.2004 19:31
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja tomiop »

tottakai pienemmät herää alempaa. mulla noissa puhaltimissa loppu yläpäässä tuotto. 1.0bar --> 1,2bar tehonlisäys vain +7hv. tosin 0,4 litraa isompi kone kuin tässä..

puhallinvalintaan vaikuttaa tietysti se mitä tässä halutaan ??
Rajumpi putkimies
MB300CE-TT-89
Audi A4 2,0T
Audi RS4 B7
Audi RS4 4WD dragrace
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Tuossa 300 dieselin sarjoja yks päivä kahtelin ja ne menis pikku porailulla toisinpäin. Leikkelyä ja hitsaamista niin saa turbon laipat kiinni.
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Joku kaveri katteli mulle 300 d turbon sarjaa, muttei kuulema passannut bensan kanteen, mutta jos pienellä muuntelulla tosin ?? Tehoista jos puhutaan, niin mulle mesesä 300 olisi jo pahasti liikaa :lol: se kun on meillä ihan kivan perheautona,jolla mammakin tahtoo joskus kurvata, onhan se suurta luxusta verrattuna samanikäiseen toyotaan :o hyvin riittää jos vähän päälle 200, aikaisemmin totesinkin että ahnehtimaan ei rueta, se tietää aina ongelmia. Mulla on toi Ameriikan V8 josta sitten otetaan helposti vapaana hengittäen vaikkapa 350 hepoo.
Vastaa Viestiin