w126 280se Lämmityslaite?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kerkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 24.10.2003 09:47

w126 280se Lämmityslaite?

Viesti Kirjoittaja Kerkko »

No niin, eli lämmityslaite reistailee. Välillä puskee kylmää ja välillä kuuma ilmaa. Termostaatit sekasin? Oisko kokemuksia lämmityslaitteen reistailusta, ja korjausvinkkejä? Ilmastointia autossa ei ole.
Kerkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 24.10.2003 09:47

Viesti Kirjoittaja Kerkko »

Niin, lämmintä se puskee kun teho on ykkösellä, mutta sitten suuremmilla ei enää lämpöä tunnu piisaavan.

Mitenkäs voisi tarkistaa että mikä lämppäri autossa on? kenties joku etelän maihin tarkoitettu.....?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kerkko kirjoitti:Niin, lämmintä se puskee kun teho on ykkösellä, mutta sitten suuremmilla ei enää lämpöä tunnu piisaavan.

Mitenkäs voisi tarkistaa että mikä lämppäri autossa on? kenties joku etelän maihin tarkoitettu.....?
No tuo kuulostaa siltä että kiertovesipumppu puuttuu tai ei toimi.

Kokeila haulla lisää aiheesta, esim:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... vesipumppu

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... vesipumppu
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

M110 moottorissa ei ole erillistä kiertovesipumppua. voi olla että jäähdytysjärjestelmää on joskus yritetty paikkailla niillä paikkaus aineilla ja lämppärin kanavan on saattaneet siinä samalla tukkeutua hieman.. järjestelmän pesua voi kokeilla esim astianpesu koneisiin tarkoitetuilla tableteilla.. eli laittaa yks tai kaks sellasta jäähdyttimeen ja ajella noin 100km... ja sitte huuhdella järjestelmä hyvin pariin kertaan (käyttää kuumaksi). ja eikun uudet nesteet sisään.. tämä voi auttaa.... huom voi.....
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

miksu.80 kirjoitti:M110 moottorissa ei ole erillistä kiertovesipumppua. voi olla että jäähdytysjärjestelmää on joskus yritetty paikkailla niillä paikkaus aineilla ja lämppärin kanavan on saattaneet siinä samalla tukkeutua hieman.. järjestelmän pesua voi kokeilla esim astianpesu koneisiin tarkoitetuilla tableteilla.. eli laittaa yks tai kaks sellasta jäähdyttimeen ja ajella noin 100km... ja sitte huuhdella järjestelmä hyvin pariin kertaan (käyttää kuumaksi). ja eikun uudet nesteet sisään.. tämä voi auttaa.... huom voi.....
Joo, tuota astianpesukoneen pesuainetta on täälläkin käytetty menestyksellä, mutta jauhemaista. Huuhdella saa koko systeemin kyllä moneen kertaan ennne kuin kaikki paikkaustahna on tullut olis, kannattaa huuhdella välillä toiseen suuntaan, ja ihan vesijohtopaineella.

Jos M110:ssa ei ole kierttaria, niin eikö sellaista kannattaisi harkita, eikös tuossa ole silti omat lämppärin kennot molemmille puolille?
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

Mauri H. kirjoitti: Jos M110:ssa ei ole kierttaria, niin eikö sellaista kannattaisi harkita, eikös tuossa ole silti omat lämppärin kennot molemmille puolille?
Onhan siinä tuplakennot mutta M110 tuottaa niin paljon lämpöä ja kiertoa itsessään että ei tarvitse. Oma 280SE on uudesta asti loistanut sillä että lämpiää nopeasti ja pysyy tasalämpöisenä vaikka seisot liikennevaloissa millaisessa pakkasessa.

Meinasin itsekin sortua epäilemään kiertovesipumpun puutetta kun vanhemmiten ei enää lämpöä riittänyt, mutta järjestelmän huuhteleminen, magneettiviettiilien kumien vaihto ja toisen lämpöanturin vaihto palautti lämmöntuoton entiseen loistoonsa.

Olen vakaasti sitä mieltä että jos tuossa mallissa lämmöntuotto ei riitä niin vikaa kannattaa kyllä etsiä muualta kuin siitä että siinä ei ole kiertovesipumppua.


Myöhemmissä malleissa joissa energiatalous on toista luokkaa ilmeisesti tuo kiertovesipumppu on jouduttu lisäämään niin että kabiinin puolelle riittäisi lämmintä. Kun tekniikka etenee niin toiset asiat näemmä huononevat. :wink:

terv. Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

tero kirjoitti:Onhan siinä tuplakennot mutta M110 tuottaa niin paljon lämpöä ja kiertoa itsessään että ei tarvitse. Oma 280SE on uudesta asti loistanut sillä että lämpiää nopeasti ja pysyy tasalämpöisenä vaikka seisot liikennevaloissa millaisessa pakkasessa.

Meinasin itsekin sortua epäilemään kiertovesipumpun puutetta kun vanhemmiten ei enää lämpöä riittänyt, mutta järjestelmän huuhteleminen, magneettiviettiilien kumien vaihto ja toisen lämpöanturin vaihto palautti lämmöntuoton entiseen loistoonsa.

Olen vakaasti sitä mieltä että jos tuossa mallissa lämmöntuotto ei riitä niin vikaa kannattaa kyllä etsiä muualta kuin siitä että siinä ei ole kiertovesipumppua.


Myöhemmissä malleissa joissa energiatalous on toista luokkaa ilmeisesti tuo kiertovesipumppu on jouduttu lisäämään niin että kabiinin puolelle riittäisi lämmintä. Kun tekniikka etenee niin toiset asiat näemmä huononevat. :wink:

terv. Tero
Joo, ja suurin ongelma kai noissa nykyvehkeissä (mukaanlukien oma) on se että juuri kierto ei ole tyhjäkäynnillä riittävää, lienee erilainen vesipumppu, tai sitten lämppärin lähdöt ovat M110:ssa erilaisessa paikassa.

Lämpöä riittää omassakin, siis koneessa, mutta ilman kierttaria ei kuskille tule lämmintä pakkasilla alle 1000 kierroksen.

Kyllä se kenno tosiaan vuosien mittaan menee tukkoon, kannattaa silloin tällöin huuhtaista.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

järjestelmän huuhtomista auttaa huomattavasti jos ottaa termostaatin pois pesun ja huuhtelun ajaksi... uudemmissa autoissa vesipumppu ei taida pyöriä kovinkaan nopeasti tyhjäkäynnillä.. siinä yksi syy että ne ei puhalla lämmintä ilman erillistä kiertovesipumppua. M110 lämppärin putket on otettu suoraan kannesta mahdollisimman kuumasta kohdasta.. ja paluuputki menee suoraan vesipumpulle joten siinä varmaan syy että vedenkierto riittää myös tyhjäkäynnillä...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13608
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

tero kirjoitti:Meinasin itsekin sortua epäilemään kiertovesipumpun puutetta kun vanhemmiten ei enää lämpöä riittänyt, mutta järjestelmän huuhteleminen, magneettiviettiilien kumien vaihto ja toisen lämpöanturin vaihto palautti lämmöntuoton entiseen loistoonsa.
terv. Tero
Minulla on ollut (W126 280SEA) koko 4 vuoden ajan ilmiö että kuskin puolelle tulee kylmää jos säädin ei ole maksimissaan. Maksimiasennossa tulee sitten kuumaa. Mittasin että konehuoneen puolella tapahtuu jotain "hanaan" tulevassa piuhassa (jännite muuttui) kun säätörullaa käänteli. Nyt viime kesänä, toiminta muuttui itsestään siten että tuleekin täysin kuumaa jos säätörulla ei olekaan minimissään - kaikissa muissa asennoissa tulee tulee siis täysin kuumaa kuskin puolelle.

Kysyisin siis että missä on nuo lämpöanturit, magneettiventtiilit on kait siellä tulipellin välissä konehuoneen puolella? Mittasin säätörullan "käämit" purettuani keskikonsolin ja silmämääräisestikin "potikka" näytti olevan kunnossa.
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

karra kirjoitti:
tero kirjoitti:Meinasin itsekin sortua epäilemään kiertovesipumpun puutetta kun vanhemmiten ei enää lämpöä riittänyt, mutta järjestelmän huuhteleminen, magneettiviettiilien kumien vaihto ja toisen lämpöanturin vaihto palautti lämmöntuoton entiseen loistoonsa.
terv. Tero
Minulla on ollut (W126 280SEA) koko 4 vuoden ajan ilmiö että kuskin puolelle tulee kylmää jos säädin ei ole maksimissaan. Maksimiasennossa tulee sitten kuumaa. Mittasin että konehuoneen puolella tapahtuu jotain "hanaan" tulevassa piuhassa (jännite muuttui) kun säätörullaa käänteli. Nyt viime kesänä, toiminta muuttui itsestään siten että tuleekin täysin kuumaa jos säätörulla ei olekaan minimissään - kaikissa muissa asennoissa tulee tulee siis täysin kuumaa kuskin puolelle.

Kysyisin siis että missä on nuo lämpöanturit, magneettiventtiilit on kait siellä tulipellin välissä konehuoneen puolella? Mittasin säätörullan "käämit" purettuani keskikonsolin ja silmämääräisestikin "potikka" näytti olevan kunnossa.
Tarkista ensin ne magneettiventtiilit. Johdot irti ja irroita ne kuusi ruuvia. Sitten nostat koko paketin ylös siten että pidät niistä kiiltävistä närhenmunista kiinni niin että eivät putoa alas. Näin varmistat että paketti tulee kokonaisena pöydälle eivätkä itse ympäröivät käämit irtoa kannesta.

Tsekkaa ne venttiilien kumikalvot ja hae sitten uudet venttiilit Veholta hintaan 2x55 euroa. Tämän proseduurin saa toistaa noin kymmenen vuoden välein, ellei useammin. Noi kalvot kun eivät ole ikuisia.

Oma arvaukseni on että vika on näissä.




Niitä lämpötila-antureita on kolme. yksi katossa sisävalaistuken lampun vieressä ritilän takana. Sen yhteydessä on imevä tuuletin jonka voit testata laittamalla vaikka palavan tupakan sen alle ja seuraamalla että vetääkö se savukiekurat sinne sisään vai ei.

Ne kaksi muuta lämpötila-anturia ovat keskikonsolin takana siellä itse lämppärikennon seinässä kiinni. Yksi per puoli mittamassa puhallusilman lämpötilaa.

Itse anturit voi mitata yleismittarilla, jossain tämän foorumin aikaisemmassa säikeessä taisi olla mittausproseduuri eri komponenteille. Hakutoiminto on ystäväsi.

terv. Tero

Sitten on ne säätöpyörät jotka voi helposti itse varovasti purkaa, rasvata ja mitata yleismittarilla.

Itse ohjainboksi on apumiehen jalkatilassa. Senkin voi avata ja katsoa löytyykö silminnähden kärähtäneitä komponentteja piirilevyllä.

Siinä kai tuli about koko lämmönsäätösysteemin sähköinen puoli kerrattua. Ei siinä sen enempää osia vissin ole.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

tero kirjoitti:Tsekkaa ne venttiilien kumikalvot ja hae sitten uudet venttiilit Veholta hintaan 2x55 euroa.
KL:stä saa 2 x 50€. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Kerkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 24.10.2003 09:47

Viesti Kirjoittaja Kerkko »

Niin kyseinen auto on eteläsaksasta... eli ei ole paljoa sitä lämppäriä tarvittu sielä. termostaattikin nosti lämmöt vaan 40-50'C. (moottorin lämmöt)
nyt on se puoli kunnossa 80'C. mutta lämppäri ei vielä.....
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

itellä oli muutama vuosi sitten -84 280 se ja siinä oli semmonen probleema
että kun oli tien päällä niin meni kenno kylmäksi vaikka koneen lämmöt oli normaalit. tyhjäkäyntiä kun käytteli, niin tuli hyvin lämmintä. no pitkällisen vianetsinnän jälkeen syylliseksi alkoi paljastua vesiventtiili. tiivisteet oli ehjät
mutta siitä huolimatta ei toiminut. vaihdoin sitten lopulta w124 vesiventtiilin
joka on kyllä vähä erilainen mm.veden kiertosuunta venttiileihin nähden on päinvastainen, mutta pikku sovittelulla kävi paikoilleen ja sen enempää ei
tarvinnu palella ,toimi todella hyvin.
Vastaa Viestiin