w126 280se Lämmityslaite?
w126 280se Lämmityslaite?
No niin, eli lämmityslaite reistailee. Välillä puskee kylmää ja välillä kuuma ilmaa. Termostaatit sekasin? Oisko kokemuksia lämmityslaitteen reistailusta, ja korjausvinkkejä? Ilmastointia autossa ei ole.
No tuo kuulostaa siltä että kiertovesipumppu puuttuu tai ei toimi.Kerkko kirjoitti:Niin, lämmintä se puskee kun teho on ykkösellä, mutta sitten suuremmilla ei enää lämpöä tunnu piisaavan.
Mitenkäs voisi tarkistaa että mikä lämppäri autossa on? kenties joku etelän maihin tarkoitettu.....?
Kokeila haulla lisää aiheesta, esim:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... vesipumppu
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... vesipumppu
M110 moottorissa ei ole erillistä kiertovesipumppua. voi olla että jäähdytysjärjestelmää on joskus yritetty paikkailla niillä paikkaus aineilla ja lämppärin kanavan on saattaneet siinä samalla tukkeutua hieman.. järjestelmän pesua voi kokeilla esim astianpesu koneisiin tarkoitetuilla tableteilla.. eli laittaa yks tai kaks sellasta jäähdyttimeen ja ajella noin 100km... ja sitte huuhdella järjestelmä hyvin pariin kertaan (käyttää kuumaksi). ja eikun uudet nesteet sisään.. tämä voi auttaa.... huom voi.....
Joo, tuota astianpesukoneen pesuainetta on täälläkin käytetty menestyksellä, mutta jauhemaista. Huuhdella saa koko systeemin kyllä moneen kertaan ennne kuin kaikki paikkaustahna on tullut olis, kannattaa huuhdella välillä toiseen suuntaan, ja ihan vesijohtopaineella.miksu.80 kirjoitti:M110 moottorissa ei ole erillistä kiertovesipumppua. voi olla että jäähdytysjärjestelmää on joskus yritetty paikkailla niillä paikkaus aineilla ja lämppärin kanavan on saattaneet siinä samalla tukkeutua hieman.. järjestelmän pesua voi kokeilla esim astianpesu koneisiin tarkoitetuilla tableteilla.. eli laittaa yks tai kaks sellasta jäähdyttimeen ja ajella noin 100km... ja sitte huuhdella järjestelmä hyvin pariin kertaan (käyttää kuumaksi). ja eikun uudet nesteet sisään.. tämä voi auttaa.... huom voi.....
Jos M110:ssa ei ole kierttaria, niin eikö sellaista kannattaisi harkita, eikös tuossa ole silti omat lämppärin kennot molemmille puolille?
Onhan siinä tuplakennot mutta M110 tuottaa niin paljon lämpöä ja kiertoa itsessään että ei tarvitse. Oma 280SE on uudesta asti loistanut sillä että lämpiää nopeasti ja pysyy tasalämpöisenä vaikka seisot liikennevaloissa millaisessa pakkasessa.Mauri H. kirjoitti: Jos M110:ssa ei ole kierttaria, niin eikö sellaista kannattaisi harkita, eikös tuossa ole silti omat lämppärin kennot molemmille puolille?
Meinasin itsekin sortua epäilemään kiertovesipumpun puutetta kun vanhemmiten ei enää lämpöä riittänyt, mutta järjestelmän huuhteleminen, magneettiviettiilien kumien vaihto ja toisen lämpöanturin vaihto palautti lämmöntuoton entiseen loistoonsa.
Olen vakaasti sitä mieltä että jos tuossa mallissa lämmöntuotto ei riitä niin vikaa kannattaa kyllä etsiä muualta kuin siitä että siinä ei ole kiertovesipumppua.
Myöhemmissä malleissa joissa energiatalous on toista luokkaa ilmeisesti tuo kiertovesipumppu on jouduttu lisäämään niin että kabiinin puolelle riittäisi lämmintä. Kun tekniikka etenee niin toiset asiat näemmä huononevat.

terv. Tero
Joo, ja suurin ongelma kai noissa nykyvehkeissä (mukaanlukien oma) on se että juuri kierto ei ole tyhjäkäynnillä riittävää, lienee erilainen vesipumppu, tai sitten lämppärin lähdöt ovat M110:ssa erilaisessa paikassa.tero kirjoitti:Onhan siinä tuplakennot mutta M110 tuottaa niin paljon lämpöä ja kiertoa itsessään että ei tarvitse. Oma 280SE on uudesta asti loistanut sillä että lämpiää nopeasti ja pysyy tasalämpöisenä vaikka seisot liikennevaloissa millaisessa pakkasessa.
Meinasin itsekin sortua epäilemään kiertovesipumpun puutetta kun vanhemmiten ei enää lämpöä riittänyt, mutta järjestelmän huuhteleminen, magneettiviettiilien kumien vaihto ja toisen lämpöanturin vaihto palautti lämmöntuoton entiseen loistoonsa.
Olen vakaasti sitä mieltä että jos tuossa mallissa lämmöntuotto ei riitä niin vikaa kannattaa kyllä etsiä muualta kuin siitä että siinä ei ole kiertovesipumppua.
Myöhemmissä malleissa joissa energiatalous on toista luokkaa ilmeisesti tuo kiertovesipumppu on jouduttu lisäämään niin että kabiinin puolelle riittäisi lämmintä. Kun tekniikka etenee niin toiset asiat näemmä huononevat.![]()
terv. Tero
Lämpöä riittää omassakin, siis koneessa, mutta ilman kierttaria ei kuskille tule lämmintä pakkasilla alle 1000 kierroksen.
Kyllä se kenno tosiaan vuosien mittaan menee tukkoon, kannattaa silloin tällöin huuhtaista.
järjestelmän huuhtomista auttaa huomattavasti jos ottaa termostaatin pois pesun ja huuhtelun ajaksi... uudemmissa autoissa vesipumppu ei taida pyöriä kovinkaan nopeasti tyhjäkäynnillä.. siinä yksi syy että ne ei puhalla lämmintä ilman erillistä kiertovesipumppua. M110 lämppärin putket on otettu suoraan kannesta mahdollisimman kuumasta kohdasta.. ja paluuputki menee suoraan vesipumpulle joten siinä varmaan syy että vedenkierto riittää myös tyhjäkäynnillä...
Minulla on ollut (W126 280SEA) koko 4 vuoden ajan ilmiö että kuskin puolelle tulee kylmää jos säädin ei ole maksimissaan. Maksimiasennossa tulee sitten kuumaa. Mittasin että konehuoneen puolella tapahtuu jotain "hanaan" tulevassa piuhassa (jännite muuttui) kun säätörullaa käänteli. Nyt viime kesänä, toiminta muuttui itsestään siten että tuleekin täysin kuumaa jos säätörulla ei olekaan minimissään - kaikissa muissa asennoissa tulee tulee siis täysin kuumaa kuskin puolelle.tero kirjoitti:Meinasin itsekin sortua epäilemään kiertovesipumpun puutetta kun vanhemmiten ei enää lämpöä riittänyt, mutta järjestelmän huuhteleminen, magneettiviettiilien kumien vaihto ja toisen lämpöanturin vaihto palautti lämmöntuoton entiseen loistoonsa.
terv. Tero
Kysyisin siis että missä on nuo lämpöanturit, magneettiventtiilit on kait siellä tulipellin välissä konehuoneen puolella? Mittasin säätörullan "käämit" purettuani keskikonsolin ja silmämääräisestikin "potikka" näytti olevan kunnossa.
Tarkista ensin ne magneettiventtiilit. Johdot irti ja irroita ne kuusi ruuvia. Sitten nostat koko paketin ylös siten että pidät niistä kiiltävistä närhenmunista kiinni niin että eivät putoa alas. Näin varmistat että paketti tulee kokonaisena pöydälle eivätkä itse ympäröivät käämit irtoa kannesta.karra kirjoitti:Minulla on ollut (W126 280SEA) koko 4 vuoden ajan ilmiö että kuskin puolelle tulee kylmää jos säädin ei ole maksimissaan. Maksimiasennossa tulee sitten kuumaa. Mittasin että konehuoneen puolella tapahtuu jotain "hanaan" tulevassa piuhassa (jännite muuttui) kun säätörullaa käänteli. Nyt viime kesänä, toiminta muuttui itsestään siten että tuleekin täysin kuumaa jos säätörulla ei olekaan minimissään - kaikissa muissa asennoissa tulee tulee siis täysin kuumaa kuskin puolelle.tero kirjoitti:Meinasin itsekin sortua epäilemään kiertovesipumpun puutetta kun vanhemmiten ei enää lämpöä riittänyt, mutta järjestelmän huuhteleminen, magneettiviettiilien kumien vaihto ja toisen lämpöanturin vaihto palautti lämmöntuoton entiseen loistoonsa.
terv. Tero
Kysyisin siis että missä on nuo lämpöanturit, magneettiventtiilit on kait siellä tulipellin välissä konehuoneen puolella? Mittasin säätörullan "käämit" purettuani keskikonsolin ja silmämääräisestikin "potikka" näytti olevan kunnossa.
Tsekkaa ne venttiilien kumikalvot ja hae sitten uudet venttiilit Veholta hintaan 2x55 euroa. Tämän proseduurin saa toistaa noin kymmenen vuoden välein, ellei useammin. Noi kalvot kun eivät ole ikuisia.
Oma arvaukseni on että vika on näissä.
Niitä lämpötila-antureita on kolme. yksi katossa sisävalaistuken lampun vieressä ritilän takana. Sen yhteydessä on imevä tuuletin jonka voit testata laittamalla vaikka palavan tupakan sen alle ja seuraamalla että vetääkö se savukiekurat sinne sisään vai ei.
Ne kaksi muuta lämpötila-anturia ovat keskikonsolin takana siellä itse lämppärikennon seinässä kiinni. Yksi per puoli mittamassa puhallusilman lämpötilaa.
Itse anturit voi mitata yleismittarilla, jossain tämän foorumin aikaisemmassa säikeessä taisi olla mittausproseduuri eri komponenteille. Hakutoiminto on ystäväsi.
terv. Tero
Sitten on ne säätöpyörät jotka voi helposti itse varovasti purkaa, rasvata ja mitata yleismittarilla.
Itse ohjainboksi on apumiehen jalkatilassa. Senkin voi avata ja katsoa löytyykö silminnähden kärähtäneitä komponentteja piirilevyllä.
Siinä kai tuli about koko lämmönsäätösysteemin sähköinen puoli kerrattua. Ei siinä sen enempää osia vissin ole.
KL:stä saa 2 x 50€.tero kirjoitti:Tsekkaa ne venttiilien kumikalvot ja hae sitten uudet venttiilit Veholta hintaan 2x55 euroa.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
itellä oli muutama vuosi sitten -84 280 se ja siinä oli semmonen probleema
että kun oli tien päällä niin meni kenno kylmäksi vaikka koneen lämmöt oli normaalit. tyhjäkäyntiä kun käytteli, niin tuli hyvin lämmintä. no pitkällisen vianetsinnän jälkeen syylliseksi alkoi paljastua vesiventtiili. tiivisteet oli ehjät
mutta siitä huolimatta ei toiminut. vaihdoin sitten lopulta w124 vesiventtiilin
joka on kyllä vähä erilainen mm.veden kiertosuunta venttiileihin nähden on päinvastainen, mutta pikku sovittelulla kävi paikoilleen ja sen enempää ei
tarvinnu palella ,toimi todella hyvin.
että kun oli tien päällä niin meni kenno kylmäksi vaikka koneen lämmöt oli normaalit. tyhjäkäyntiä kun käytteli, niin tuli hyvin lämmintä. no pitkällisen vianetsinnän jälkeen syylliseksi alkoi paljastua vesiventtiili. tiivisteet oli ehjät
mutta siitä huolimatta ei toiminut. vaihdoin sitten lopulta w124 vesiventtiilin
joka on kyllä vähä erilainen mm.veden kiertosuunta venttiileihin nähden on päinvastainen, mutta pikku sovittelulla kävi paikoilleen ja sen enempää ei
tarvinnu palella ,toimi todella hyvin.