Kävin eilen hakemassa rauman Kiiltovaunusta otsikossa näkyvän alusta-sarjan. Oli tarkoitus ostaa ensin pelkät jouset, mutta joudun ajamaan kuitenkin autolla niin paljon että totesin koko sarjan olevan kuitenkin ehkä parempi. Sarja lupaa nimellistä madallusta 30mm, mutta mulla on noi korkeimmat kumit edessä, niin laitan sinne 8mm tilalle ja jos ei vielä riitä niin jatketaan katkomalla hiukan. Kävi tuuri kun etsin paikkaa missä vaihdatuttaa etujouset ja kun kyselin, että viitsivätkö kokeilla kumeja niin lupasivat mulle puristimet ilmaiseksi lainaan viikonlopuks. (eivät selvästikään jaksaneet ruveta sähläämään köyhän pojan jousien kanssa ) Täytyy vissiin olla vappu selvinpäin. Ai niin, täytyy nyt muistaa mitata tarkka madallus määrä pyörän ja kaaren välillä, että saavat muutkin tietoa madallusmäärästä ko. sarjalla. Palataan astialle.
No niin nyt sain asennetuksi sarjan paikalleen ja madallus tulokset olis tässä: Eli ennen edessä kolmosen kumit ja kuoleentuneet vakiojouset, nyt Sachsin satsi ja ykkösen kumit: Madallusta saavutettiin yhteensä noin 30mm (tietenkin se hiukan vielä tippuu kun ajaa) Takana ennen vakiojouset ja ykkösen kumit, nyt ykkösen kumit ja sachs: Madallusta noin 10mm. Suurempia ajotuntumia en vielä ehtinyt ottaa ja projekti jatkuu huomenna vielä. Täytyy varata aika pyörien suuntaukseen tuntuis olevan edessä huolella pielessä. Huomenna lähtee takajousista rälläkällä kiekka tai puolikas. Paljonkohan yksi kiekka suunnilleen tekee ja kuinka paljon toi suunnillen mahtaa tippua "kuoleentumisen" takia.
Kiekka takana noin 5cm. Kannattaa aloittaa 1/8 osalla, ja tankki täynnä kannattaa testata ennen kuin lisää poistaa. Toki jousissa/iskareissa eroja. Hyvä laikka rällään ettei jousi ehdi lämmetä!
No nyt otin koko kierroksen pois ja auto on tosi hyvässä mallissa. Tosin en huomioinut tuota tankki hommaa. Tankki on melkein tyhjä. No lohdutksena on kuitenkin noi "ykkösen" kumit ja ne kolmosiin vaihtamalla se nousee tietenkin vähän tarvittaessa.
Joo tuntuu toi viisi vähän paljolta. En nyt tiedä tarkkaan paljon putos katkaisun jälkeen kun en löytänyt tänään hallilta mittaa ja merkkasin viivat ennen ja jälkeen laudanpätkään. Ei nyt viittä kuitenkaan, olisko kaks. Ajattelin muuten laittaa kuvat ja tarkat mittatiedot tähän topicciin kuhan kerkeän / jaksan opetella. Varmaan ihmisiä kiinnostaa kuitenkin ko. sarjan "vaikutus". On muuten kiva ajella nyt näyteikkunoiden ohi ja peilailla, kuin pikkupoika
Meesu kirjoitti:Joo tuntuu toi viisi vähän paljolta. En nyt tiedä tarkkaan paljon putos katkaisun jälkeen kun en löytänyt tänään hallilta mittaa ja merkkasin viivat ennen ja jälkeen laudanpätkään. Ei nyt viittä kuitenkaan, olisko kaks....
Aika lähelle se 5 cm tippuu kun jousi "asettuu" paikalleen ja tankki täyteen. Tietysti mitä jäykempi jousi ja uudempi sitä vähämmän tippuu, mut alkuperäisissä jousissa ton verran. Uudet iskarit vaikuttaa kans.
Sachs iskareista sen verran että riippuen kilometreistä alkaa iskarit löystyä nopeesti, näin mulla tapahtu ja parilla muulla kun tuli kerran puheeks.
Joo tosiaan olen kuullut noista Sachseista kanssa ettei talvella ainakaan kestä. No katotaan ja jos ei kestä niin vaihdetaan sitten Bilsteinit tilalle. Löin tänään tankin täyteen ja kyllä se vielä aika hyvässä mallissa on... Jos vielä tippuu perä, vaihdan kakkosen tai kolmosen kumit.
Nyt on sitten kokeiltu mutkatiellä ajoa ja täytyy kehua... Nyt vaan tuntuu että ei tahdo riittää enää vauhti dieselissä No voipahan ainakin ajaa kaasu pohjassa... Eikä ole pintakova, ehkä kuitenkin jonkun verran pomppuisampi röykkyihin ajettaessa, varsinkin takapää. Madallusmäärät ovat tulossa, kunhan kerkeän käydä mittaamassa ne viivat siitä kepistä...
Alla on noissa kuvissa 17" Mille miglia evo-5:set jotka nyt on vaihtunut 18" avataressa näkyviin laitan kuvia kun saan auton pestyä. Madallusmäärät oli muistaakseni edestä 30mm ja takaa 50mm
Alla on noissa kuvissa 17" Mille miglia evo-5:set jotka nyt on vaihtunut 18" avataressa näkyviin laitan kuvia kun saan auton pestyä. Madallusmäärät oli muistaakseni edestä 30mm ja takaa 50mm