230.6 moottorina. Onnistunut valinta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
koppihelsinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 30.12.2006 22:51
Paikkakunta: Helsinki

230.6 moottorina. Onnistunut valinta?

Viesti Kirjoittaja koppihelsinki »

Kokeilin haulla, mutta ei ihan...

Tuosta W114 -korisen moottorista (en tiedä tyyppimerkkiä) ollaan ainakin kahta mieltä. Onko se käytössä niin oikutteleva kuin jotkut antavat ymmärtää? Kaasareita vaikea saada synkkaan? Ei alavääntöä? Vaatii kierroksia kulkeakseen, jolloin korkea kulutus? Kone ei kestä? Liian vähän runkolaakereita jne...?

Olisin kiinnostunut asiasta tietävien forumilaisten kommenteista.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Moottori on M180. Ruumisautossa on sellainen. Kaasareiden vivusto on kulunut ja se tietenkin aiheuttaa ongelmia. Vääntöä ei ole paljoakaan, mutta se ei ainakaan omassani ole moottorin tyyppivika, vaan kaasarit eivät anna tarpeeksi lientä. Kulutus on ollut noin 11 litraa sataselle eli ei mikään älytön mielestäni.

Itselläni ei ole kokemusta tästä puolesta, mutta kuulemma M180 heikot kohdat ovat juuri ne kaasari ja vivustot. Kuluneet nokat voivat olla seuraava murhe, mutta alakerta kuulemma kestää vähäisistä laakereista huolimatta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
koppihelsinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 30.12.2006 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja koppihelsinki »

Mietiskelin asiaa, koska jopa tuon 280 E:n koneen alaväännön kerrotaan olevan melko heikossa hapessa. Myöskin koska tarjolla olisi keltainen 230.6 viimeistä vuosimallia (-76?). Eikös tuossa ole ne Zenithin tuplat?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

koppihelsinki kirjoitti:Mietiskelin asiaa, koska jopa tuon 280 E:n koneen alaväännön kerrotaan olevan melko heikossa hapessa. Myöskin koska tarjolla olisi keltainen 230.6 viimeistä vuosimallia (-76?). Eikös tuossa ole ne Zenithin tuplat?
M110:n alaväännöstä ei ole minkäänlaisia omakohtaisia kokemuksia, mutta jos oikein tuota tulkitsen, niin ei siinä niin aika tasainen tuo vääntökäppyrä on (123:n versiosta):
Kuva

M180:ssä on pari kappaletta Zenith INAT 35/40 kaasareita.

Minulle on suositeltu esim. M130:tä ruumisautoon M180:nen tilalle (mutta M110 sinne tulee, jos luoja suo ja kelit sallii). M130 on lähes sama kone kuin M110, vaikka se kulkikin tyyppimerkinnällä 250 (ja M110 280, vaikka iskutilavuus kummassakin se noin 2,8 litraa). M130:ssä on yksi nokka-akseli ja käsittääkseni Solexin kaasutin, josta on tälläkin forumilla aika tuorettakin juttua. :wink:

Jospa joku asiasta oikeastikin jotain tietävä kohta kommentoisi.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

m180 on vahva onhan sitä tehty vuodesta 1951 asti mulla on versio yhdellä kaksikurkkuisella solexsilla ekaa sarjaa ja rautakannella ja isolla alumiini öljypohjalla 15 litran vesitilalla toimii kuin unelma vääntää hyvin nelosella voi ajaa jo 30km/t ylespäin on mersun hyviä vähäruokaisia kutosia on kutoskoneen edut mutta vie vähemmän kuin 300 ja 250 280 versiot onhan kutosen ääni toistaku rahvaan nelosen
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Vastaa Viestiin