Geländewagen siviili- ja sotilasmallien erot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3530
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Geländewagen siviili- ja sotilasmallien erot

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kaveri tuli ekoille lomille rauhanturvahommista ja kertoi virka-autonaan olevasta Geländewagenista. Maasto-ominaisuuksista mainitsi mm sen, että pääsi sellaisen mäen ylös ettei pasi tullut perässä :mrgreen: .

Ihmetyttää kuitenkin, kun hän kertoi ettei autolla pääsisi huippuja kuin korkeintaan 100 km/h. Onkohan noissa sotilas malleissa tiheempi perä, vai liekö vehje vaan niin loppuun ajettu? Automaatiilaatikolla tuo oli varustettu. Vuosimallista ei ole varmuutta, mutta elektroninen ajonesto ja air bagit on varusteena. Ajettu noin 300000.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Oliko hän näissä Suomen joukoissa? Liekö sattunut sellaisen jotakuinkin vuosi-pari takaperin hankitun G:n rattiin? Nehän olivat panssaroituja, joten en ihmettelisi siinä tapauksessa 100 km/h:n maksiminopeutta.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=27613

P.S. Niin ja ei intinkään ambulanssi-G:llä sataa päässyt, oli Profilen kopilla sellainen ilmanvastus...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
manuaali
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 07.04.2005 06:38
Paikkakunta: Kuopio-Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja manuaali »

Kyllä se panssaroitukin kulkee yli 100km/h. Olen itse parasta-aikaa RT keikalla ja meillä oli viimevuoden puoliskolla pari panssaroitua käytössä. Ei kylläkään hätäinen peli kun pienellä koneella ja painoa rajusti.
W903 316cdi 4x4 -01
W123 230E -85
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Geländewagen siviili- ja sotilasmallien erot

Viesti Kirjoittaja Raine »

jackie kirjoitti:Maasto-ominaisuuksista mainitsi mm sen, että pääsi sellaisen mäen ylös ettei pasi tullut perässä :mrgreen: .
Taisi jo vähän pistää omiaan. Jatkuva 6-pyöräveto ja lukot joka välissä on sellainen yhdistelmä, että jos tuon meinaa mäen nousukyvyssä päihittää, tarvitaan siihen jo telaketjut. Paitsi tietysti jos oli tiukka kurvi puolessa välissä mäkeä, josta PaSi ei mahtunut kääntymään. Tai muuten niin ahdas paikka ettei sopinut. :lol:
W123 280TE -79
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3530
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Timo L. kirjoitti:Oliko hän näissä Suomen joukoissa? Liekö sattunut sellaisen jotakuinkin vuosi-pari takaperin hankitun G:n rattiin? Nehän olivat panssaroituja, joten en ihmettelisi siinä tapauksessa 100 km/h:n maksiminopeutta.
Ei oo panssaroitu.

Tosta mäen noususta ois kuulemma videomateriaaliakin, mutta sen julkaseminen on vähä kyseenalasta. Saattaa suomalaisen sotilasvälinetuotannon arvostus maailmalla laskea jos tuo tulee julkisuuteen :roll: .
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

jackie kirjoitti:Saattaa suomalaisen sotilasvälinetuotannon arvostus maailmalla laskea jos tuo tulee julkisuuteen :roll: .
Mun silmissä laskisi lähinnä kuljettajan arvostusta, kun ei osaa lukkoja kääntää päälle. :) PaSilla en kyllä itse ole ajanut, mutta MaSilla, RaSilla, Protolla ja sitten noilla venäläisvalmisteilla. Venäläiset vievät kyllä noita kotimaisia sata nolla pehmeässä hiekassa. Niissä kun voi säätää hytistä rengaspaineita. Rengaspaineet kun tiputtaa puoleen kiloon, alkaa pito olla pehmeämmässäkin maastossa aika kovaa luokkaa. Krazin vinssi on myös aika legenda. Sillä on välillä irroiteltu kiinni jääneitä panssarivaunujakin. :) Jollei mahdottoman pehmeää ole, menee nuo kotimaisetkin mistä vaan. Pasi kun on viimeisen päälle maastoon suunniteltu, voi sillä pahoihin paikkoihin ottaa aika roisisti vauhtiakin, jollei muuten pääse.
W123 280TE -79
Avatar
marotsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 30.10.2003 16:14
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja marotsi »

Täytyy kyllä olla aika pirun huono paikka ettei PaSi mee ja ainakin ne G mersut mitä meillä intissä oli tulenjohdolla oli ihan hanurista ei varmasti menis 100km/h kovempaa.Ja mitä nyt on noista maastokuorma-autoista kokemusta niin kyllä ainakin Masi ja E11 Sisu menee kyllä sika huonoihin paikkoihin varsinkin jos on ketjut päällä ja kun pasilla uskaltaa ajaa vielä kovempaa vaikeisiin paikkoihin kun akselit on paremmin suojattuja kuin edellämainituissa.Toki se on kyllä kuljettajastakin paljon kiinni mutta Pasinkin pitäisi olla aika helppo ohjastettava automaatti laatikolla ym. varusteilla.
Baijerilainen Mutteri Wiritys

BMW 525TDS Touring
exOpel Omega 2.5td
ex Mb 250TD
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3530
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Ootellaanpa, jos sais tuon videon jossain vaiheessa ja jatketaan spekulointia Geländewagen vs muut maasto-ominaisuuksista sen jälkeen.

Siihen asti: Pysytään aiheessa, tai siis otsikossa :wink: :!: . Oliko noista välityksistä kellään tietoa? Tuo meijän G kulkee jonkin verran toista sataa ja siinä on kuiteski vanha kone, eli viisisylinterinen OM617. Luulisi noiten uuempien pelien pikkasen kovempaa kulkevan, jos välitykset on samat.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
marotsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 30.10.2003 16:14
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja marotsi »

Mä oon ajanu kans sitä vanhempaa mallia joka oli 5 sylinterisellä koneella ja oli intin auto.Joko ne on kaikki ihan hirveen tukossa tai sitten ne ei muuten vain mee mihinkään kun tuntui että 60km/h oli jo haaste.
Baijerilainen Mutteri Wiritys

BMW 525TDS Touring
exOpel Omega 2.5td
ex Mb 250TD
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

RT-joukoissa kokeilin joskus G-maasturia, jossa oli tuo pakukone om602 2.9 esikammiovapari kone. Noin 100 heppaa ei tee rakettia painavasta autosta, mutta kyllä ne kuitenkin kulkivat luokkaa 120-130, kun jaksoi vaan odotella.

Mitä Pasin maasto-ominaisuuksiin tulee, niin en löisi euroakaan vetoa g-maasturin puolesta oikein pahoissa paikoissa. Kuusveto lukoilla, suuret joustovarat, sekä maavara isoilla karkeilla pyörillä tekevät tuosta aivan eriluokan vehkeen mihin tahansa normaalimaasturiin verrattuna. Lisäksi vaunu kestää työntää aivan tunnottomasti tarpeen vaatiessa, maasturista irtoaa jo akselit samassa käsittelyssä. Ainoastaan jossain ahtaissa paikoissa Pasilla voi olla ongelmia kokonsa puolesta, jos verrataan maasturiin. Paremmin Pasilla pääsi, kuin Humweella, kun jenkkien kanssa savipelloilla ajettiin joskus...Maastureista tuo G-malli on kuitenkin varmasti yksi parhaita, ehkäpä joku Land Rover Defender lyhyellä akseli välillä on samantasoinen peli.

Tässä voisikin muistella intin aikaisia kokemuksia, kun aina väännettiin Korian pioneerien kanssa Zilin ja maastoSisujen paremmuudesta. Zilin ainoa valtti on tosiaan tuo säädettävä ilmanpaine upottavissa olosuhteissa, muuta hyvää siitä ei sitten löydy, ellei kasikoneen ääntä ja tunnelmaa oteta huomioon. Varsinkin Rasilla (6*6) pystyi menemään aivan käsittämättömiin paikkoihin. Cumminssin koneessa on kuitenkin puhtia hiukan eritahtiin, kuin Zilin pienessä veekasissa. Myös momentinmuunninlaatikko sietää luistatusta ja mahdollistaa erittäin herkän liikkeellelähdön lukkoperineen. Zilttonin kytkin palaa yhdestä kunnon luistatuksesta, kuten Uazinkin. Sisun valtti on erittäin joustava runko, yksi pyörä pystyy olemaan 1.5 metriä muita korkeammalla ja silti muut ovat maassa kiinni.

Olisipa mukava päästä joskus kertaamaan tuota maastorypemistä, mukavaa touhua kunnon vehkeillä ja luvan kanssa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sanokaapas mikä toi vanne oikee on? Onko ne joku US mil spec ku en löydä kuin amerikkalaisista ja kanadalaisista noita...

Kuva

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Sergey kirjoitti:sanokaapas mikä toi vanne oikee on? Onko ne joku US mil spec ku en löydä kuin amerikkalaisista ja kanadalaisista noita...
Olisiko noissa portaaliakselit, tai siis navat, no miten se nyt sanotaan. Kun kuvaa katsoo niin itse akseli olisi ylempänä kuin pyörän napa :roll: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eli samanlaiset ku unimogissa, hummerissa ja sisuissa :shock:

EDIT jo selvis... nehä o koottavat vanteet sisäisellä irto Beadlock renkaalla 8) versioita on 3 joista uusin on tuo sama joka noissa G:ssä on... Eli standardoitu vanne nato käyttöön.

Empä arvannu että ne ottaa noin tosissaa ton maastohomman tuol ameriikassa
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Sergey, Ti 09.02.2010 00:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

JP74 kirjoitti:Cumminssin koneessa on kuitenkin puhtia hiukan eritahtiin, kuin Zilin pienessä veekasissa. Myös momentinmuunninlaatikko sietää luistatusta ja mahdollistaa erittäin herkän liikkeellelähdön lukkoperineen. Zilttonin kytkin palaa yhdestä kunnon luistatuksesta, kuten Uazinkin. Sisun valtti on erittäin joustava runko, yksi pyörä pystyy olemaan 1.5 metriä muita korkeammalla ja silti muut ovat maassa kiinni.

Olisipa mukava päästä joskus kertaamaan tuota maastorypemistä, mukavaa touhua kunnon vehkeillä ja luvan kanssa.
vakio zil ei kyllä paljon kehuja saa, mutta mulla olikin valtuudet virittää omaa kuitti ziliä oikein luvan kanssa ja siitä pirun ryssästä sai jopa hieman tehojakin irti, tosin polttoaineen kulutus kasvoi varmaan kolmanteen potensiin :P rasi vai mikä se 3 akselinen "masi" nyt oli, painii jo hieman erisarjassa painonsa puolesta, joten sille zil kyllä häviää ihan paperillakin, mutta omassa sarjassaan ihan pätevä peli... eikä tarvinnut aristella pieniä kolhuja kun sillä päästeli menemään kunnon metsässä :D proto taitaa olla lähin sisun vastine zilille ja sen taistelun taas zil vei 6-0...

muonakuljetuksiin ja pieniin miehistön siirtoihin molemmat oli ihan ok. vehkeitä, zilin perään ehkä jonkun pienen heittimen juuri ja juuri uskalsi pistää painoksi, mutta ei se tietysti mikään tykin vetäjä ollut... taisin mä sillä joskus peräti jotain pioneerien syöksyveneitäkin siirrellä...

montako kymmentä ziliä muuten armeija saa yhden rasin hinnalla, veikkaisin että aika monta :P

kytkintä en polttanut, enkä kyllä yrittänytkään ja ihan tip top tekniikan puolesta sen jätin haikein mielin yli 5000 km mittarissa seuraajalleni, oli muuten ihan uudesta asti se zil mun kuittiautona :wink: SA-7450 muistaakseni oli rekkari :roll: jokohan se on myyty huutokaupassa, vain onko tuhoutunut totalisesti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin