190D -86 W201 turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

190D -86 W201 turbotus

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

Aloin harkita 190 D turbotusta. haluaisin ohjeita ja vinkkejä siitä mitä kannattaisi tehdä/hankkia osat/osia. paljonko tuommosesta konneesta saa tehoa tehoa irti? Ja jos saisin linkkejä mistä hankkia osat.( Männät,turbot cooleri laakerit,putkisto jne?) mitä tehdä kannelle,venoille,nokalle?

kiitos etukäteen!
Viimeksi muokannut THOOOOOONNI, Ti 05.12.2006 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

:roll: :roll:
kannattaa selata vähän muita kirjoitettuja topikkeja :shock:
www.thaiklupi.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=42874

Tuossa on sulle sopiva aloituspaketti. Vakiopumppu täysillä tehot on joku n.120hv.
tieseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 25.04.2006 18:32

Viesti Kirjoittaja tieseli »

onko muuten pelkän syöttöpumpun härnäämisellä mainittavaa merkitystä vetoihin? siis 2.0D vaparissa..?
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

eikös se 200d 7mm tapituksella vastaa about 250deen tehoja
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vakiopumpulla on saatu noin 90 hepan tehoja vapari 200d koneesta, isotappisella n.100 heppaa. Ilmaa ei taida riittää enempää ilman turboa.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Saa sen 200D:n menemään isoilla tapeilla ilman turboakin samanverran kuin 2.0 bensa. Savua tosin silloin tulee jo melkoisesti. :wink:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

mutta voima on mustaa :D :D :D
ex 2.3 16v Cosworth -83
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
tieseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 25.04.2006 18:32

Viesti Kirjoittaja tieseli »

vai niin..pitiköhän tuo sitten repiä pumppu irti ja viedä se jollekin gurulle muokattavaksi. mitä näitä nyt on, pp-diesel, mynädiesel...taitaa vaan ilmeisesti maksaa ihan paperirahaa ko. operaatio..vai kuinka?

vaan mikäpä se ei maksaisi kun autojen kanssa vehtaa..
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

eipä se mikää ole ilmaista. Käytä pumppua pajalle, ikinä en oo kuullu etteikö joku ois ollu ruuvaukseen tyytyväinen
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

stanger kirjoitti:eipä se mikää ole ilmaista. Käytä pumppua pajalle, ikinä en oo kuullu etteikö joku ois ollu ruuvaukseen tyytyväinen
Toki parhaan tuloksen saa kun sen laittaa Mynä-Dieselissä 7 mm elementeille ja ulkoiselle syötön säätimelle. Mynä-Diesel oli se paja, joka teki ensimmäisenä näitä tehokkaampia pumppuja ja tuleepahan tuo nopein dieselmersukin kyseisen pajan pumpulla varustettuna.

Toki se maksaa mutta mitä sitten, ja hakua muuten kannattaa käyttää, aivan muutama pumpun käsittelyä koskeva topic löytyy nykyään, aikoinaan tilanne oli vähän rauhallisempi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

kuka tietää käykö 2.5 D kone samoille kiinnikkeille kuin 2.0D :?:
ex 2.3 16v Cosworth -83
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

veskola kirjoitti:
stanger kirjoitti:eipä se mikää ole ilmaista. Käytä pumppua pajalle, ikinä en oo kuullu etteikö joku ois ollu ruuvaukseen tyytyväinen
Toki parhaan tuloksen saa kun sen laittaa Mynä-Dieselissä 7 mm elementeille ja ulkoiselle syötön säätimelle. Mynä-Diesel oli se paja, joka teki ensimmäisenä näitä tehokkaampia pumppuja ja tuleepahan tuo nopein dieselmersukin kyseisen pajan pumpulla varustettuna.

Toki se maksaa mutta mitä sitten, ja hakua muuten kannattaa käyttää, aivan muutama pumpun käsittelyä koskeva topic löytyy nykyään, aikoinaan tilanne oli vähän rauhallisempi.



ja tänne tais tulla se suomen eka...ja siitä se lähti
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Stonehead kirjoitti:ja tänne tais tulla se suomen eka...ja siitä se lähti
Vielkö se the Ensimmäinen on jossakin lasivitriinissä tallessa, sillähän alkaa kohta olla samanlaista historiallista arvoa kuten Waxenbergerilla :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

onko siitä kuvia tai tietoo jossain siitä the ensimäisestä :?: :?:
ex 2.3 16v Cosworth -83
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

THOOOOOONNI kirjoitti:onko siitä kuvia tai tietoo jossain siitä the ensimäisestä :?: :?:
Samanlainen se on kuin muutkin, boshin rivipumppu ja mynän elementit sisällä. Pumppuhan on ulkoisesti pysynyt samanlaisena vuosikymmenet.

Tietoa Mynän pumppujen toimivuudesta on forum täynnä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

veskola kirjoitti:
THOOOOOONNI kirjoitti:onko siitä kuvia tai tietoo jossain siitä the ensimäisestä :?: :?:
Samanlainen se on kuin muutkin, boshin rivipumppu ja mynän elementit sisällä. Pumppuhan on ulkoisesti pysynyt samanlaisena vuosikymmenet.

Tietoa Mynän pumppujen toimivuudesta on forum täynnä.
Vai tarkoittaako hän koko autoa?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

kilander kirjoitti:
veskola kirjoitti:
THOOOOOONNI kirjoitti:onko siitä kuvia tai tietoo jossain siitä the ensimäisestä :?: :?:
Samanlainen se on kuin muutkin, boshin rivipumppu ja mynän elementit sisällä. Pumppuhan on ulkoisesti pysynyt samanlaisena vuosikymmenet.

Tietoa Mynän pumppujen toimivuudesta on forum täynnä.
Vai tarkoittaako hän koko autoa?
no autoo ja tekniikkaa
ex 2.3 16v Cosworth -83
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo,kyllähän tuo kiinnostaisi tietää,mitä sille ensimmäiselle st:mersulle kuuluupi tätänykyä :D :D .
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
jleino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 29.12.2006 17:09
Paikkakunta: Sotkamo

Viesti Kirjoittaja jleino »

Nyt meni jo hieman OT:ksi mutta pienentääkö tuo pumpun ruuvaaminen myös kulutusta? Itselläni 2.5 W201. Paljonkohan siinä teho lisii nykyisestä ~90 hepasta?
Ja noin hinta?!
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

jleino kirjoitti:Nyt meni jo hieman OT:ksi mutta pienentääkö tuo pumpun ruuvaaminen myös kulutusta? Itselläni 2.5 W201. Paljonkohan siinä teho lisii nykyisestä ~90 hepasta?
Ja noin hinta?!
veikkaisin nousua 95-110. en sano varmaks. arvioisin :)
ex 2.3 16v Cosworth -83
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

jleino kirjoitti:Nyt meni jo hieman OT:ksi mutta pienentääkö tuo pumpun ruuvaaminen myös kulutusta? Itselläni 2.5 W201. Paljonkohan siinä teho lisii nykyisestä ~90 hepasta?
Ja noin hinta?!
7,5-8,2 l/100 km. pyörii kulutus,tosin tehoakin on 130-150 heppaa.
Auto 2,5 d,w201.Pumppu Mynästä,7mm.elementit.
Hinta riippuu pumpun kunnosta..
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
jleino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 29.12.2006 17:09
Paikkakunta: Sotkamo

Viesti Kirjoittaja jleino »

Pitääkö pumppu toimittaa sinne irtaallaan, vai voiko mennä ihan auton kanssa käymään?
Tietäiskö kukaan täältä Kainuunlähistöltä mitään vastaavaa maineikasta paikkaa? Joku puhui että Ylivieskan lähistöllä joku guru maijailis.. :roll:
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ylivieskassa PP diesel tekee noita pumpun piristyksiä.
http://www.ppdiesel.com/
Avatar
JarnoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.04.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

ite kuskasin oman 2.5d pp-dieselissä ja täytyy sanoa että ero on huomattava vanhaan! menin sinne ajatuksella että tehdään huolto,tasaus.ajotus ennakkoon ja pikkusen lisää syöttöä että kuitenkin menee savutestistä läpi! kuitenkin pasin kanssa juteltuani suunnitelma muuttu ja pumpusta otettiin kaikki irti mitä vakio elementeillä sai! savuttaa aika paljon mutta niinhän tuossa joku kirjoitti että savu on voimaa! 8) kulku halut kyllä parani reilusti ja tutun 300d ei mukana pysynyt! ja savutestistä saa menemään läpi pikkukikalla jonka pumppuguru kerto! tyhjäkäynti on todella tasanen ja kierroksia irtoo siinä 6000rpm. ei voi kuin suositella! :D
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

jleino kirjoitti:Pitääkö pumppu toimittaa sinne irtaallaan, vai voiko mennä ihan auton kanssa käymään?
Kumpikin käy,tosin jälkimmäinen vaihtoehto vähäsen kalliimpi,en osaa sanoa,mitä velottavat pumpun irroitus/kiinnitys työstä.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
JarnoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.04.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

mulla maksoi koko homma 300 tai 350 e! en muista tarkkaa. siihen kuulu irrotus autosta,pumpun pesu, testipenkki ajo ja säätö,vuotavat tiivisteet vaihdettiin,pumppun kiinnitys ja ajotus kohdalleen! ja tosi isona plussana tähän rahaan sai todella hyvän ja mukavan palvelun :D eli ei mitenkään kallis homma! 8)
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

JarnoH kirjoitti:mulla maksoi koko homma 300 tai 350 e! en muista tarkkaa. siihen kuulu irrotus autosta,pumpun pesu, testipenkki ajo ja säätö,vuotavat tiivisteet vaihdettiin,pumppun kiinnitys ja ajotus kohdalleen! ja tosi isona plussana tähän rahaan sai todella hyvän ja mukavan palvelun :D eli ei mitenkään kallis homma! 8)
ei oo kallista. vois itekkii viiä oman pumpun omasta 2.0Döö:stä. paljonko arvioisitte sitte 2.0D heppojen nousenvan. 75 hepasta? nousisko johonki 105hv?

käykö mistää muusta mallista turbon männät ja kanget tuoho 2.0D:n?onko kellää tietoo? mistä niitä sais hankittua? kone olisi minusta hyvä aihio rakentamiseen kun sillä ei o ajettu kun 330000km :)
onko 2.0D ja 2.5 sama sylinterin halkaisija eli 87.0? eli jos ni käykö 2.5 turbo dieselin männät ja veivit 2.0D??
ex 2.3 16v Cosworth -83
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

JP74 kirjoitti:Vakiopumpulla on saatu noin 90 hepan tehoja vapari 200d koneesta, isotappisella n.100 heppaa. Ilmaa ei taida riittää enempää ilman turboa.
Eli vakiopumpulla saat sen n.90 heppaa säädettenä (180-500euroa) vaparina. Isotappisella (600-800euroa) saat sen noin 100 heppaa.

Jotain tästä 200d:n turbotuksesta on tuossa topicissa, kun jaksaa lukea:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=12563
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli vaparista alkaa rakentamaan turbokonetta, niin sellainen puolimiljoonaa ajettu lohko on hyvä, se kun on sopivan väljä. Kuluneet osathan siihen pitää samalla vaihtaa (laakerit, männänrenkaat, turbon männät, mielellään kiertokanget, öljy- ja vesipumppu jne.) Tasopinnat koneistetaan ja laitetaan kunnollinen kannentiiviste. jubelta voi kysyä kannattaako se vaparista rakentaminen vai ei :D No ei, kun kyllä nuokin projektit saa onnistumaan kun, eli jp74:n kasaama kone on kyllä kestänyt.

Turbon mäntiä on ollut tällä forumilla useasti myynnissä, yleensä tyyliin "puretaan 300 dt kone tjms.). Männäthän käy kaikista om60x koneista, eli mistä tahansa 4,5 tai 6 sylinterisestä paitsi ei tietenkään Vitosta, kun siinä on 2 mm liian suuri mäntä. Joku 2,5 tai 3 litrasen turbon purkukoneesta ne osat. (-> selaappas tuota myydään osia palstaa). Kulutusosat saa sitten noutaa KL-varaosista.

Koitas ny päättää turbotatko sen, vaihdatko 2,5 litraisen turbomotin vai ruuvaatko vain sen nykyisen pumpun. Tuo jälkimmäinen saattaa olla se kaikkein järkevin ratkaisu, ainakin taloudellisesti :lol:

Pumpun ruuvaus on halpaa kun sen tekee itse. :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin