190D -86 W201 turbotus
- THOOOOOONNI
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
190D -86 W201 turbotus
Aloin harkita 190 D turbotusta. haluaisin ohjeita ja vinkkejä siitä mitä kannattaisi tehdä/hankkia osat/osia. paljonko tuommosesta konneesta saa tehoa tehoa irti? Ja jos saisin linkkejä mistä hankkia osat.( Männät,turbot cooleri laakerit,putkisto jne?) mitä tehdä kannelle,venoille,nokalle?
kiitos etukäteen!
kiitos etukäteen!
Viimeksi muokannut THOOOOOONNI, Ti 05.12.2006 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=42874
Tuossa on sulle sopiva aloituspaketti. Vakiopumppu täysillä tehot on joku n.120hv.
Tuossa on sulle sopiva aloituspaketti. Vakiopumppu täysillä tehot on joku n.120hv.
- THOOOOOONNI
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Toki parhaan tuloksen saa kun sen laittaa Mynä-Dieselissä 7 mm elementeille ja ulkoiselle syötön säätimelle. Mynä-Diesel oli se paja, joka teki ensimmäisenä näitä tehokkaampia pumppuja ja tuleepahan tuo nopein dieselmersukin kyseisen pajan pumpulla varustettuna.stanger kirjoitti:eipä se mikää ole ilmaista. Käytä pumppua pajalle, ikinä en oo kuullu etteikö joku ois ollu ruuvaukseen tyytyväinen
Toki se maksaa mutta mitä sitten, ja hakua muuten kannattaa käyttää, aivan muutama pumpun käsittelyä koskeva topic löytyy nykyään, aikoinaan tilanne oli vähän rauhallisempi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- THOOOOOONNI
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
veskola kirjoitti:Toki parhaan tuloksen saa kun sen laittaa Mynä-Dieselissä 7 mm elementeille ja ulkoiselle syötön säätimelle. Mynä-Diesel oli se paja, joka teki ensimmäisenä näitä tehokkaampia pumppuja ja tuleepahan tuo nopein dieselmersukin kyseisen pajan pumpulla varustettuna.stanger kirjoitti:eipä se mikää ole ilmaista. Käytä pumppua pajalle, ikinä en oo kuullu etteikö joku ois ollu ruuvaukseen tyytyväinen
Toki se maksaa mutta mitä sitten, ja hakua muuten kannattaa käyttää, aivan muutama pumpun käsittelyä koskeva topic löytyy nykyään, aikoinaan tilanne oli vähän rauhallisempi.
ja tänne tais tulla se suomen eka...ja siitä se lähti
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Vielkö se the Ensimmäinen on jossakin lasivitriinissä tallessa, sillähän alkaa kohta olla samanlaista historiallista arvoa kuten WaxenbergerillaStonehead kirjoitti:ja tänne tais tulla se suomen eka...ja siitä se lähti

Lisää tietoa: www.skg.fi
- THOOOOOONNI
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Samanlainen se on kuin muutkin, boshin rivipumppu ja mynän elementit sisällä. Pumppuhan on ulkoisesti pysynyt samanlaisena vuosikymmenet.THOOOOOONNI kirjoitti:onko siitä kuvia tai tietoo jossain siitä the ensimäisestä![]()
Tietoa Mynän pumppujen toimivuudesta on forum täynnä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vai tarkoittaako hän koko autoa?veskola kirjoitti:Samanlainen se on kuin muutkin, boshin rivipumppu ja mynän elementit sisällä. Pumppuhan on ulkoisesti pysynyt samanlaisena vuosikymmenet.THOOOOOONNI kirjoitti:onko siitä kuvia tai tietoo jossain siitä the ensimäisestä![]()
Tietoa Mynän pumppujen toimivuudesta on forum täynnä.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
- THOOOOOONNI
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
no autoo ja tekniikkaakilander kirjoitti:Vai tarkoittaako hän koko autoa?veskola kirjoitti:Samanlainen se on kuin muutkin, boshin rivipumppu ja mynän elementit sisällä. Pumppuhan on ulkoisesti pysynyt samanlaisena vuosikymmenet.THOOOOOONNI kirjoitti:onko siitä kuvia tai tietoo jossain siitä the ensimäisestä![]()
Tietoa Mynän pumppujen toimivuudesta on forum täynnä.
ex 2.3 16v Cosworth -83
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Joo,kyllähän tuo kiinnostaisi tietää,mitä sille ensimmäiselle st:mersulle kuuluupi tätänykyä
.


CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
- THOOOOOONNI
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
veikkaisin nousua 95-110. en sano varmaks. arvioisinjleino kirjoitti:Nyt meni jo hieman OT:ksi mutta pienentääkö tuo pumpun ruuvaaminen myös kulutusta? Itselläni 2.5 W201. Paljonkohan siinä teho lisii nykyisestä ~90 hepasta?
Ja noin hinta?!

ex 2.3 16v Cosworth -83
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
7,5-8,2 l/100 km. pyörii kulutus,tosin tehoakin on 130-150 heppaa.jleino kirjoitti:Nyt meni jo hieman OT:ksi mutta pienentääkö tuo pumpun ruuvaaminen myös kulutusta? Itselläni 2.5 W201. Paljonkohan siinä teho lisii nykyisestä ~90 hepasta?
Ja noin hinta?!
Auto 2,5 d,w201.Pumppu Mynästä,7mm.elementit.
Hinta riippuu pumpun kunnosta..
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Ylivieskassa PP diesel tekee noita pumpun piristyksiä.
http://www.ppdiesel.com/
http://www.ppdiesel.com/
ite kuskasin oman 2.5d pp-dieselissä ja täytyy sanoa että ero on huomattava vanhaan! menin sinne ajatuksella että tehdään huolto,tasaus.ajotus ennakkoon ja pikkusen lisää syöttöä että kuitenkin menee savutestistä läpi! kuitenkin pasin kanssa juteltuani suunnitelma muuttu ja pumpusta otettiin kaikki irti mitä vakio elementeillä sai! savuttaa aika paljon mutta niinhän tuossa joku kirjoitti että savu on voimaa!
kulku halut kyllä parani reilusti ja tutun 300d ei mukana pysynyt! ja savutestistä saa menemään läpi pikkukikalla jonka pumppuguru kerto! tyhjäkäynti on todella tasanen ja kierroksia irtoo siinä 6000rpm. ei voi kuin suositella! 


Kumpikin käy,tosin jälkimmäinen vaihtoehto vähäsen kalliimpi,en osaa sanoa,mitä velottavat pumpun irroitus/kiinnitys työstä.jleino kirjoitti:Pitääkö pumppu toimittaa sinne irtaallaan, vai voiko mennä ihan auton kanssa käymään?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
mulla maksoi koko homma 300 tai 350 e! en muista tarkkaa. siihen kuulu irrotus autosta,pumpun pesu, testipenkki ajo ja säätö,vuotavat tiivisteet vaihdettiin,pumppun kiinnitys ja ajotus kohdalleen! ja tosi isona plussana tähän rahaan sai todella hyvän ja mukavan palvelun
eli ei mitenkään kallis homma! 


- THOOOOOONNI
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
ei oo kallista. vois itekkii viiä oman pumpun omasta 2.0Döö:stä. paljonko arvioisitte sitte 2.0D heppojen nousenvan. 75 hepasta? nousisko johonki 105hv?JarnoH kirjoitti:mulla maksoi koko homma 300 tai 350 e! en muista tarkkaa. siihen kuulu irrotus autosta,pumpun pesu, testipenkki ajo ja säätö,vuotavat tiivisteet vaihdettiin,pumppun kiinnitys ja ajotus kohdalleen! ja tosi isona plussana tähän rahaan sai todella hyvän ja mukavan palveluneli ei mitenkään kallis homma!
käykö mistää muusta mallista turbon männät ja kanget tuoho 2.0D:n?onko kellää tietoo? mistä niitä sais hankittua? kone olisi minusta hyvä aihio rakentamiseen kun sillä ei o ajettu kun 330000km

onko 2.0D ja 2.5 sama sylinterin halkaisija eli 87.0? eli jos ni käykö 2.5 turbo dieselin männät ja veivit 2.0D??
ex 2.3 16v Cosworth -83
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Eli vakiopumpulla saat sen n.90 heppaa säädettenä (180-500euroa) vaparina. Isotappisella (600-800euroa) saat sen noin 100 heppaa.JP74 kirjoitti:Vakiopumpulla on saatu noin 90 hepan tehoja vapari 200d koneesta, isotappisella n.100 heppaa. Ilmaa ei taida riittää enempää ilman turboa.
Jotain tästä 200d:n turbotuksesta on tuossa topicissa, kun jaksaa lukea:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=12563
Mikäli vaparista alkaa rakentamaan turbokonetta, niin sellainen puolimiljoonaa ajettu lohko on hyvä, se kun on sopivan väljä. Kuluneet osathan siihen pitää samalla vaihtaa (laakerit, männänrenkaat, turbon männät, mielellään kiertokanget, öljy- ja vesipumppu jne.) Tasopinnat koneistetaan ja laitetaan kunnollinen kannentiiviste. jubelta voi kysyä kannattaako se vaparista rakentaminen vai ei
No ei, kun kyllä nuokin projektit saa onnistumaan kun, eli jp74:n kasaama kone on kyllä kestänyt.
Turbon mäntiä on ollut tällä forumilla useasti myynnissä, yleensä tyyliin "puretaan 300 dt kone tjms.). Männäthän käy kaikista om60x koneista, eli mistä tahansa 4,5 tai 6 sylinterisestä paitsi ei tietenkään Vitosta, kun siinä on 2 mm liian suuri mäntä. Joku 2,5 tai 3 litrasen turbon purkukoneesta ne osat. (-> selaappas tuota myydään osia palstaa). Kulutusosat saa sitten noutaa KL-varaosista.
Koitas ny päättää turbotatko sen, vaihdatko 2,5 litraisen turbomotin vai ruuvaatko vain sen nykyisen pumpun. Tuo jälkimmäinen saattaa olla se kaikkein järkevin ratkaisu, ainakin taloudellisesti
Pumpun ruuvaus on halpaa kun sen tekee itse.

Turbon mäntiä on ollut tällä forumilla useasti myynnissä, yleensä tyyliin "puretaan 300 dt kone tjms.). Männäthän käy kaikista om60x koneista, eli mistä tahansa 4,5 tai 6 sylinterisestä paitsi ei tietenkään Vitosta, kun siinä on 2 mm liian suuri mäntä. Joku 2,5 tai 3 litrasen turbon purkukoneesta ne osat. (-> selaappas tuota myydään osia palstaa). Kulutusosat saa sitten noutaa KL-varaosista.
Koitas ny päättää turbotatko sen, vaihdatko 2,5 litraisen turbomotin vai ruuvaatko vain sen nykyisen pumpun. Tuo jälkimmäinen saattaa olla se kaikkein järkevin ratkaisu, ainakin taloudellisesti

Pumpun ruuvaus on halpaa kun sen tekee itse.

Lisää tietoa: www.skg.fi