W210 300 (24 V)TDT -98 ahtimen koko
W210 300 (24 V)TDT -98 ahtimen koko
Moro
Oisko kellään tiedossa W210 300 (24 V)TDT -98:n vakioahtimen siipien koot ja AR luvut?
Meinaan vaan jos joskus innostus vaihtaan, niin katselisin ajan kans sopivan uhrin...
-Jussi-
Oisko kellään tiedossa W210 300 (24 V)TDT -98:n vakioahtimen siipien koot ja AR luvut?
Meinaan vaan jos joskus innostus vaihtaan, niin katselisin ajan kans sopivan uhrin...
-Jussi-
W212
Kiitokset ytte!ytte kirjoitti:laitetaan nyt jotain vastausta. silmämääräsesti omasta katottuna 42/45 vois olla aika lähelle totuutta. A/R lukuja ei kehtaa mikrometrillä ruveta mittaa
Tuo tuikun suosittelema "korvausahdinhan" http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... c966ac960b voisi ollakin käypänen. Sillä mitään ylävireistä killeriä en ole suunnitelemassa...vaan voimaa alhaalta asti.

-Jussi-
W212
Juu mulla on toi astetta pienempi, mutta se kyllä huutaisi tota Jussin ilmoittamaa. No tolla pienemmällä mennään pikkuisen yli 200 hv turvallisesti ja tolla MP 802314 kykenee luultavasti tonne 240-250 HV:n paikkeille.
Se mikä tossa pienemmässä on hyvä, se herää todella helposti, mutta pakopesä diesel käytössä jää jo tolla kakspuolikkaallakin pikkuisen ahtaaksi.
Mutta kuten Pyhimys jo sanoi, on toi Jussi sulle ehkä turhan pieni ahdin, mielummin lähdet katsomaan sellaista, jossa pakopesän koko olisi tuollaiset 55-60 mm ja imu 50-55 mm, noilla alkaa jo ilma kulkemaan, eikä pakopaineet nouse kohtuuttomiksi. Eli jotain HX 35:sta kehiin, tai vastaavaa portillista ahdinta.
Se mikä tossa pienemmässä on hyvä, se herää todella helposti, mutta pakopesä diesel käytössä jää jo tolla kakspuolikkaallakin pikkuisen ahtaaksi.
Mutta kuten Pyhimys jo sanoi, on toi Jussi sulle ehkä turhan pieni ahdin, mielummin lähdet katsomaan sellaista, jossa pakopesän koko olisi tuollaiset 55-60 mm ja imu 50-55 mm, noilla alkaa jo ilma kulkemaan, eikä pakopaineet nouse kohtuuttomiksi. Eli jotain HX 35:sta kehiin, tai vastaavaa portillista ahdinta.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
.
"Oikea" ahtimen koko
riippuu (halutun)tehon määrästä.
Hiukan suurella ahtimella saavutetaan joitain etuja, mutta parempi käyttömukavuus ei kuulu niihin.
Periaatteessa saman tehon tuottamiseen tarvitaan aina sama (minimi)ilmamäärä, moottorin koosta riippumatta.
Siis, 250hv tarvitsema ilmamäärä on sama kaksilitraisessa ja kolmelitraisessa moottorissa.
Pienemmässä vaan sen saman ilmamäärän saamiseksi moottoriin tarvitaan suurempi ahtopaine.
Edelleen.
Moottorin koosta riippumatta, sama tehomäärä aiheuttaa suunnilleen samaa painetta pakopuolen mitoituksen suhteen, koska ilmamääräkin on sama.
"Ylimääräinen" paine (=ilmamäärä) aiheuttaa sitten tehon laskua.
Ahtopainetta pyritään yleisesti nostamaan liikaa, niitä korkeita paineita tarvii vaan superäijät, tavan käyttäjät ei todellakaan paljoa tarvi.
Kolmelitraisessa ei varmaan juuri kiloa enempää 250 horseen.
Ahtimen "oikea" koko on kyllä kompromissi.
Mikä se väärä koko sitten olisi, siihen en nyt nokkelaa vastausta keksi.
Minun mielestäni ei hiukan korkeaakaan pakopainetta kannata säikähtää, kunhan omistaja tiedostaa asian ja ajelee sen mukaisesti.
Jos jäähdytys on kunnossa, eikä ruiskutusta ole nyt aivan tappiin säädetty, niin ei pakokaasujen lämmön pitäisi hetkessä taivaisiin nousta.
Olen sitä mieltä (vahvasti, jäykästi, typerän peräänantamattomasti), että käyttömukavuuden kannalta on parempi ratkaisu valita "naftin" kokoinen ahdin ja säätää teho sen mukaiseksi. Silloin auto varmasti toimii kuin "tehtaan paketista".
Kuin että valitaan varulta reilun kokoinen, jolloin hukkaportillisissa vääjäämättä joudutaan temppuilemaan heräämisen kanssa vakio- osilla.
"Oikea" ahtimen koko

Hiukan suurella ahtimella saavutetaan joitain etuja, mutta parempi käyttömukavuus ei kuulu niihin.
Periaatteessa saman tehon tuottamiseen tarvitaan aina sama (minimi)ilmamäärä, moottorin koosta riippumatta.
Siis, 250hv tarvitsema ilmamäärä on sama kaksilitraisessa ja kolmelitraisessa moottorissa.
Pienemmässä vaan sen saman ilmamäärän saamiseksi moottoriin tarvitaan suurempi ahtopaine.
Edelleen.
Moottorin koosta riippumatta, sama tehomäärä aiheuttaa suunnilleen samaa painetta pakopuolen mitoituksen suhteen, koska ilmamääräkin on sama.
"Ylimääräinen" paine (=ilmamäärä) aiheuttaa sitten tehon laskua.
Ahtopainetta pyritään yleisesti nostamaan liikaa, niitä korkeita paineita tarvii vaan superäijät, tavan käyttäjät ei todellakaan paljoa tarvi.
Kolmelitraisessa ei varmaan juuri kiloa enempää 250 horseen.
Ahtimen "oikea" koko on kyllä kompromissi.
Mikä se väärä koko sitten olisi, siihen en nyt nokkelaa vastausta keksi.
Minun mielestäni ei hiukan korkeaakaan pakopainetta kannata säikähtää, kunhan omistaja tiedostaa asian ja ajelee sen mukaisesti.
Jos jäähdytys on kunnossa, eikä ruiskutusta ole nyt aivan tappiin säädetty, niin ei pakokaasujen lämmön pitäisi hetkessä taivaisiin nousta.
Olen sitä mieltä (vahvasti, jäykästi, typerän peräänantamattomasti), että käyttömukavuuden kannalta on parempi ratkaisu valita "naftin" kokoinen ahdin ja säätää teho sen mukaiseksi. Silloin auto varmasti toimii kuin "tehtaan paketista".
Kuin että valitaan varulta reilun kokoinen, jolloin hukkaportillisissa vääjäämättä joudutaan temppuilemaan heräämisen kanssa vakio- osilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
No lopputulos aina ratkaisee.. Antin pelissä ahdin on mukana heti ellei jopa kokoajan
Isompaa se jo vähän pyytelisi vai liekö antti jo tilannutkin?
Itse olen hieman skeptinen, että tuo ahdin riittää sinne 250 heppaan, ehkä juuri ja juuri, mutta koville ottaa.
50/55 ahdin jussille ja 55/60 sitten kun pitää saada taas hieman lisää... seuraavaksi sitten isojen poikien ahtimiin...
Itselle oli suunnitteilla tuo 55/60 kunnes taloprojekti sotki nämä suunnitelmat...

Itse olen hieman skeptinen, että tuo ahdin riittää sinne 250 heppaan, ehkä juuri ja juuri, mutta koville ottaa.
50/55 ahdin jussille ja 55/60 sitten kun pitää saada taas hieman lisää... seuraavaksi sitten isojen poikien ahtimiin...
Itselle oli suunnitteilla tuo 55/60 kunnes taloprojekti sotki nämä suunnitelmat...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
ottaen huomioon että toi kone on 3l:n niin siellä pyörii melko iso hyrrä vaivattomasti. Eika sitä ole järkeä vaihtaa 2mm suuremmalla pakosiivellä olevaa jos meinaa vähäkin virittää. Toi vakio pilleri tuntuu hyytyvän suunnilleen siinä missä rupee ahtamaan. Ja taitaa esikammiokone tarvita enemmän ilmaakin kun nämä nykytekniikka suoraruikut. 
