W210 300 (24 V)TDT -98 ahtimen koko

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

W210 300 (24 V)TDT -98 ahtimen koko

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Moro
Oisko kellään tiedossa W210 300 (24 V)TDT -98:n vakioahtimen siipien koot ja AR luvut?
Meinaan vaan jos joskus innostus vaihtaan, niin katselisin ajan kans sopivan uhrin...
-Jussi-
W212
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

laitetaan nyt jotain vastausta. silmämääräsesti omasta katottuna 42/45 vois olla aika lähelle totuutta. A/R lukuja ei kehtaa mikrometrillä ruveta mittaa :D
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

ytte kirjoitti:laitetaan nyt jotain vastausta. silmämääräsesti omasta katottuna 42/45 vois olla aika lähelle totuutta. A/R lukuja ei kehtaa mikrometrillä ruveta mittaa :D
Kiitokset ytte!
Tuo tuikun suosittelema "korvausahdinhan" http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... c966ac960b voisi ollakin käypänen. Sillä mitään ylävireistä killeriä en ole suunnitelemassa...vaan voimaa alhaalta asti. :o
-Jussi-
W212
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kokeileppas päästäänkö tuolla mukavasti noin 250 HP asti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Älä jussi liian pientä ahinta laita kiinni...
Olikos AnttiV:llä tuo ahin kakspuolikkaassa kiinni ja oli vähän pieni jo siihenkin, tai sitten Antilla oli vielä pykälää pienempi, mutta kuitenkin kolmisatku huutaisi isompaa...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Juu mulla on toi astetta pienempi, mutta se kyllä huutaisi tota Jussin ilmoittamaa. No tolla pienemmällä mennään pikkuisen yli 200 hv turvallisesti ja tolla MP 802314 kykenee luultavasti tonne 240-250 HV:n paikkeille.

Se mikä tossa pienemmässä on hyvä, se herää todella helposti, mutta pakopesä diesel käytössä jää jo tolla kakspuolikkaallakin pikkuisen ahtaaksi.

Mutta kuten Pyhimys jo sanoi, on toi Jussi sulle ehkä turhan pieni ahdin, mielummin lähdet katsomaan sellaista, jossa pakopesän koko olisi tuollaiset 55-60 mm ja imu 50-55 mm, noilla alkaa jo ilma kulkemaan, eikä pakopaineet nouse kohtuuttomiksi. Eli jotain HX 35:sta kehiin, tai vastaavaa portillista ahdinta.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
"Oikea" ahtimen koko :roll: riippuu (halutun)tehon määrästä.

Hiukan suurella ahtimella saavutetaan joitain etuja, mutta parempi käyttömukavuus ei kuulu niihin.

Periaatteessa saman tehon tuottamiseen tarvitaan aina sama (minimi)ilmamäärä, moottorin koosta riippumatta.

Siis, 250hv tarvitsema ilmamäärä on sama kaksilitraisessa ja kolmelitraisessa moottorissa.
Pienemmässä vaan sen saman ilmamäärän saamiseksi moottoriin tarvitaan suurempi ahtopaine.

Edelleen.
Moottorin koosta riippumatta, sama tehomäärä aiheuttaa suunnilleen samaa painetta pakopuolen mitoituksen suhteen, koska ilmamääräkin on sama.

"Ylimääräinen" paine (=ilmamäärä) aiheuttaa sitten tehon laskua.
Ahtopainetta pyritään yleisesti nostamaan liikaa, niitä korkeita paineita tarvii vaan superäijät, tavan käyttäjät ei todellakaan paljoa tarvi.
Kolmelitraisessa ei varmaan juuri kiloa enempää 250 horseen.

Ahtimen "oikea" koko on kyllä kompromissi.
Mikä se väärä koko sitten olisi, siihen en nyt nokkelaa vastausta keksi.

Minun mielestäni ei hiukan korkeaakaan pakopainetta kannata säikähtää, kunhan omistaja tiedostaa asian ja ajelee sen mukaisesti.
Jos jäähdytys on kunnossa, eikä ruiskutusta ole nyt aivan tappiin säädetty, niin ei pakokaasujen lämmön pitäisi hetkessä taivaisiin nousta.

Olen sitä mieltä (vahvasti, jäykästi, typerän peräänantamattomasti), että käyttömukavuuden kannalta on parempi ratkaisu valita "naftin" kokoinen ahdin ja säätää teho sen mukaiseksi. Silloin auto varmasti toimii kuin "tehtaan paketista".

Kuin että valitaan varulta reilun kokoinen, jolloin hukkaportillisissa vääjäämättä joudutaan temppuilemaan heräämisen kanssa vakio- osilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

No lopputulos aina ratkaisee.. Antin pelissä ahdin on mukana heti ellei jopa kokoajan :lol: Isompaa se jo vähän pyytelisi vai liekö antti jo tilannutkin?
Itse olen hieman skeptinen, että tuo ahdin riittää sinne 250 heppaan, ehkä juuri ja juuri, mutta koville ottaa.
50/55 ahdin jussille ja 55/60 sitten kun pitää saada taas hieman lisää... seuraavaksi sitten isojen poikien ahtimiin...
Itselle oli suunnitteilla tuo 55/60 kunnes taloprojekti sotki nämä suunnitelmat...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

ottaen huomioon että toi kone on 3l:n niin siellä pyörii melko iso hyrrä vaivattomasti. Eika sitä ole järkeä vaihtaa 2mm suuremmalla pakosiivellä olevaa jos meinaa vähäkin virittää. Toi vakio pilleri tuntuu hyytyvän suunnilleen siinä missä rupee ahtamaan. Ja taitaa esikammiokone tarvita enemmän ilmaakin kun nämä nykytekniikka suoraruikut. :roll:
Vastaa Viestiin