Mesen outo sähkövika, osaatko auttaa naista pulassa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

Mesen outo sähkövika, osaatko auttaa naista pulassa?

Viesti Kirjoittaja bongo »

Mulla on 230 TE vuodelta 89. Ekaa kertaa vika ilmeni lokakuulla siten ettei auto lähtenyt käyntiin. Siihen asti auto oli toiminut moitteetta eikä käynnistysongelmia ollut. Lisävirralla auto hörähti heti käyntiin. Vein auton mersukorjaajalle ja vika ilmeni laturin säätimessä, joka vaihdettiin. Muutaman viikon päästä tästä auto teki saman tempun, ei käyntiin paitsi lisävirralla, akku tyhjä. Taas korjaamolle, jossa tällä kertaa vaihdettiin uusi laturi kokonaan. Tällä kertaa auto toimi moitteetta noin kuukauden ja taas sama juttu...ja taas korjaamolle jossa kerrottiin että uudessa laturissa on säädin rikki ja se jälleen vaihdettiin uuteen.

Mutta tarina jatkuu...olin tässä vaiheessa hankkinut uuden akun ja hyvän akkulaturin, jonka mittari kertoi karua totuutta: akusta virrat häviävät melko nopsasti ja virtaa on joko 50 tai 75 % jäljellä parin päivän ajon jälkeen. Ja vein sitten auton sähkövikoihin erikoistuneeseen paikkaan; tulos: laturin säädin vaihdettiin viallisena jälleen kerran...mutta virta ei edelleenkään pysy akussa.

Tässä muutamia faktoja:
- autosta on koko omistusajan kuulunut releen nakutusta, joka saattaa kuulua vaikkei autoa olisi ajettu moneen tuntiin. Olen kertonut asiasta mutta siihen ei ole otettu kuinkaan kantaa.
- autossa on vanha, ei toiminnassa oleva varashälytin, mahtaakohan aiheuttaa ongelmia?
- autossa on sähköantenni joka soutaa edestakaisin aina kun auto käynnistetään tai sammutetaan
-autossa on cd/radiosoitin ja vaikka virta olisi pois päältä, kaiuttimista kuuluu lievää kohinaa
- lisäksi löytyy sähkölasit
- laturin merkkivalo ei ole palanut kertaakaan koko ongelman aikana, merkkivalo kyllä toimii silti (eli valo näkyy kun laittaa virrat päälle, aivan samoin kuin kaikki muutkin varoitusvalot)
- muuta merkkivalot ovat alkaneet vilkahdella päälle omia aikojaan, esim. jarrujen merkkivalo vaikkei jarruissa ole mitään vikaa, samoin syylärin valo saattaa palaa vaikkei sillä puolella vajetta olisikaan
-abs valo paloi niin kauan kun autoon vaihdettiin uudet lamput vanhojen huonojen tilalle

Pitkästi juttua. Toivottavasti joku jaksoi lukea ja voisi jopa kommentoida lukemaansa.

Alkaa olla huumori vähissä ja töissä pitäisi pystyä käymään :(

Joku ehdotti päävirtakytkimen asennusta, että varmistaisi sillä ettei virtaa kulu mihinkään ylimääräiseen silloin kun auto ei ole ajossa. Mitä mieltä tästä?

Kaikki tiedot ja ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan.
mersumimmi
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

No ensiksi hyvää iltaa ja tere tulemas joukkoon tummaan! Saadaan vähän lisää naisellista näkökulmaa tähän porukkaan!
Ja jotain kommenttia:
Päävirtakytkimellähän ongelma periaatteessa vois ratketa, mutta ei vanha mersu mitään rakettitekniikkaa ole, vika kyllä löytyy!
Haiskahtaa tuo sun tarinointi vahvasti sille että joku virrankuluttaja jää enempi tai vähempi päälle... Se laturi varmaan on jo kunnossa! :)

- Ensinnäkin, yritä selvittää mikä rele siellä napsuu! Se kyllä syö virtaa! Siis joku vehje mitä se rele mahdollisesti ohjaa. Auton ollessa sammutettuna ei kuulu napsua minkään releen, paitsi polttoainelämppäri tms. Mutta koita selvittää mikä se napse on!

- Se hälytin ei varmasti ainakaan paranna sähköjen häiriöttömyyttä! Jos on viitseliäisyyttä niin veks vaan!

- Jos se sähköantenni ei liiku kun auto seisoo niin ei sillä ole merkitystä. Mutta sen antenninhan rajaat vikalistalta helposti pois kun nykäiset siitä piuhat irti. Tai edes herätejohdon radiosta. Voi olla vaikkapa sininen johto...

- Ja sen radion osuuden näihin sähköongelmiin selvität ku vedät siitä kaikki piuhat irti.

- Laturin merkkivalo EI vilahtanut mullakaan kertaakaan kun jännitteensäädin otti lopputilin. Ja ei ole tuntunut vilkkuvan monella muullakaan...

- Se kuuluu vanhan röntän perus tapoihin, että jos virta meinaa olla vähissä, niin kaikki mahdolliset valot alkaa vilkkua!
Eikös olekin käynyt niin, että kun merkkivaloja on alkanut syttyä sinne ja tänne niin suunnileen välittömästi on käynnistysongelmat alkanu?

No, tsemppiä!
Kaikkia mahdollisia johtoja vain tarkistamaan, että mikään ei ole oikkarissa! Ja YKSI VEHJE KERRALLAAN kokonaan pois pelistä, niin kuin edellä koitin sepustaa ja jos alkaa virta yks kaks riittämään niin sylttytehdashan on löytynyt!

Ja sähömiehet jatkaa tästä! :shock:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
authan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 08.01.2007 20:16
Paikkakunta: virrat

Viesti Kirjoittaja authan »

morjens. minä ottaisin akusta + kaapelin irti ja laittaisin virtamittarin väliin. Tästä näkisin että paljonko kuluu virtaa. Ja sit ei kun sulake kerrallaan irti ja katsoa milloin mittari menee n.nollille.
sit ohjekirjasta katsoen että minkä laitteen sulake se oli.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Jotenkin vika kuitenkin viittaa edelleen latauspuolelle, kun ilmeisesti siis ajossakaan ei akku lataudu. Mitenkäs maadoitukset? Entä laturille menevä liitin ja muutenkin lataukseen liittyvät johdotukset ja liittimet, onko niitä yhtään katsottu vai vaan vaihdettu laturia ja latauksensäätimiä? Jokuhan ne rikkookin, kun kerran viallisiksi on joka kerta todettu.
W123 280TE -79
ansseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 14.09.2005 18:01

Viesti Kirjoittaja ansseli »

Joskus aikoinaan purki opeliksista autoradio akkua. Keskikonsolikin oli kyljestä aivan kuuma, hyvä ettei palanut koko auto. Radiosta oli mennyt radion oma vahvistin oikosulkuun ilmeisesti asennuksen yhteydessä :oops: .

-Kyllä musta vielä sähkömies tulee joku päivä-
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...autosi on mallimerkinnän perusteella farmari ...tässä ei välttämättä syy mutta farkuissa kun takaluukun sähkölukko alkaa reistailla niin jää takasisävalo päälle ja poistumisvalot oviin ...syö yön aikana aika reippaasti virtaa .....jos asut pääkaupunkiseudulla? niin voin laittaa yveenä henkilön joka vian löytää ja sinulle kohtuu hintaan korjaa :!:
hydson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 01.01.2007 13:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mesen outo sähkövika, osaatko auttaa naista pulassa?

Viesti Kirjoittaja hydson »

Moi.
Eräällä toisella tähän foorumiin kirjoittaneella on ollut kovasti samanlaisia vaivoja. Lisäksi omassani (200TE -90) on kuulunut silloin tällöin, varsinkin kosteina aamuina, muutamia sekunteja kestävää releen nakutusta suunnilleen kojelaudan alta vasemmasta etunurkasta -päin.

1. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=45829
2. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=46278

Kyseinen rele (linkki 2) lie ohjailee ilmastointikompuraa, ja tarkoitus onkin käydä tuon sällin auton kimppuun hetimiten -jahka keretään.
Vihjeitä on kasassa jo jonkin verran, ja ennen mittauksia tekis mieli epäillä sitä päätä systeemissä, joka ohjailee kompuraa, tai itse kompuraa. Aina voi löytyä myös jossakin puhki nirhaantunut johto, joka nojailee välillä vaikka runkoon. Hauskoja hakea.

Joka tapauksessa sen ABS -valon sammuminen lamppujen vaihdon jälkeen viittaa siihen, että mittariston merkkivalopolttimot ovat menneet - ainakin ABS- ja jonkun muun valon kanssa ristiin, eli merkkilamput vääriin paikkoihin mittaristossa. Mulla sammui "rikkinäisen valon" varoitusvalo, kun täytin pissapojan... :D

- Soutaako se antenni tosiaan edestakaisin? Jos näin on, on joko antennissa, tai sen ohajuksessa jotain outoa. Yleensä antennin herätejohto (niin, saattaa olla sininen) on kytketty radioon siten, että kun radio käynnistyy, antenni ilmestyy kolostaan, ja radion sammuttua myös antennikin katoaa.
- Vai käyttäytyykö se siten, että autoon virrat päällepistäessä antenni nousee esiin (vaikka radio pysyy pimeänä), ja auton virtojen sammuttua antenni menee piiloon ? Jos näin on, saattaa antennin herätejohto olla kytketty suoraan jännitteeseen, joka kytkeytyy auton virtojen mukana.

Joka tapauksessa, koska kovaäänisistä kuuluu suhinaa, vaikka radiosta on virrat pois, haiskahtaa soittopelin sielunelämä. Vai onko jossain penkin alla piilossa vahvistin, josta virtoja ei koskaan sammutetakaan ?

Koitetaan muistaa pistää lisää tarinaa, jahka sällin tai mun autossa asia edistyy lisää.

Tosiaan, paikallista ensin se rapiseva rele.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Sähkövika

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Minä ainakin kiinnittäisin siihen radioon huomion jos se pitää jotain suhinaa.
niin silloin on kulutusta Minulla oli yksi asiakas jolla on Volvo V 70 uusi ja useampaa kertaa jo sammunut kesken matkan ei lähde tallista käymään. viimeinen tikki oli se että tämä rouva ajeli yksin vantaalta kohti Saloa ja hänen mukaan hänellä ei koskaan ole radio auki kun hän yksin ajelee Mutta hänen ajaessaan tämä radio pärähti täysillä soimaan, Hän kertoi että oli vähällä mennä pissat housuihin kun hän pelästyi hyvä että tiellä pysyi.
Autoon vahdettiin uusi radio ja nyt auto pelaa ainakin toistaiseksi

Mutta tämä on yksi tapaus muitten joukossa ja niitä tuntuu olevan uusissa
autoissa merkistä riippumatta Ja tuntuu että näistä on tehty oikeita
Rahastus Automaatteja kun viikossa käy useampaa kertaa korjaamolla kuittaamassa jonkin valon pois. minä kun lohkaisin että minullakin palaa yksi
valo mutta minä saan sen itse pois Mikä kysyi kaveri kun verän käsijarrun pois hyvä ettei päälle tullut.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Turha arvailla vikoja, 5 euron yleismittarilla mittaa latauksen ja virran kulutuksen kuten yllä mainittiin.

Eli mittari auton käydessä akun napoihin (väri väriin), lukema pitäis olla noin 13,8v. Jos ei ole, niin tutkitaan lisää.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1061
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

keef kirjoitti:Turha arvailla vikoja, 5 euron yleismittarilla mittaa latauksen ja virran kulutuksen kuten yllä mainittiin.

Eli mittari auton käydessä akun napoihin (väri väriin), lukema pitäis olla noin 13,8v. Jos ei ole, niin tutkitaan lisää.
Joo kannatetaan.
Aikoinaan oli 2,0 bensa 190 samanlaisia oireita.
Mitattiin latausjännite,oli jotain 11-12 v.
Syynä tähän auton alla maadoituskaapeli vaihdelaatikon kohdalta koriin miltei irtipoikki.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

kilander kirjoitti:
keef kirjoitti:Turha arvailla vikoja, 5 euron yleismittarilla mittaa latauksen ja virran kulutuksen kuten yllä mainittiin.

Eli mittari auton käydessä akun napoihin (väri väriin), lukema pitäis olla noin 13,8v. Jos ei ole, niin tutkitaan lisää.
Joo kannatetaan.
Aikoinaan oli 2,0 bensa 190 samanlaisia oireita.
Mitattiin latausjännite,oli jotain 11-12 v.
Syynä tähän auton alla maadoituskaapeli vaihdelaatikon kohdalta koriin miltei irtipoikki.

-kyllä, hyvin todennäköistä voi hajoittaa sen säätimenkin..halpoja yleismittareita löytyy jokaisesta autotarvikeliikkeestä.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

kilander kirjoitti:Mitattiin latausjännite,oli jotain 11-12 v.
Syynä tähän auton alla maadoituskaapeli vaihdelaatikon kohdalta koriin miltei irtipoikki.
Juuri tätä tarkoitin, kun kyselin maadoitusten perään.
W123 280TE -79
Avatar
Villeys
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 06.02.2006 17:14
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Villeys »

Aika jännä kun eivät ole korjaamolla/huollossa mitanneet latausjännitteitä tarkemmin...
w124 300d -85
s124 300d -89
w124 200d -90
w203 180 -01
BMW 324 -86
Suzuki GT550 -73
Honda 125 XL -83
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

"...Tässä muutamia faktoja:
- autosta on koko omistusajan kuulunut releen nakutusta, joka saattaa kuulua vaikkei autoa olisi ajettu moneen tuntiin. Olen kertonut asiasta mutta siihen ei ole otettu kuinkaan kantaa. ..."

Onko Saksasta tuotu? Voisi olla näätähälytin päällä. Sammuta se pois.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Hei - onkos sulla Webasto siinä autossa??? Ja sille kellolaite? Onko asetettu lämmittämään oieaan aikaan, ettei lämmittele yöllä itsekseen?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja bongo »

Kiitokset monenlaisista vinkeistä! Jännitteet on mitattu ja jännitteen lukema nousee heikosti eikä aivan yllä siihen mitä pitäisi.

Mikä on se näätä juttu josta joku kirjoitti? En ole tosiaankaan itse mikään mekaanikko, joten en ole koskaan kuullutkaan.. Auto on tosiaan aikanaan tuotu Saksasta edellisen omistajan toimesta.

Virrat häviävät edelleen. Viikonloppuna käväisin lähikaupungissa jonne edestakaisin matkaa n. 140 km. Akun lataus mitattiin matkan jälkeen ja täynnä oli. Mutta..ku auto seisoin loppuillan tallissa niin akun lataukset olivat hävinneet 50 %. Eli joku syö ehdottomasti virtaa...

Autossa ei ole webastoa. Epäilyttäviä syyllisä mielestäni voisivat olla käyttämätön varashälytin tai sähköantenni. Antenni pitää mielestäni turhankin paljon elämä vaikkei poppikone olisikaan päällä. Esimerkki: akun kegät olivat yön irti ettei akku tyhjenisi aivan täysin ja kun ne laitettiin aamulla takaisin kiinni, niin antenni alkoi heti elämöimään. (autossa eikä poppikoneessa tietenkän ei ollut virtaa päällä)

Voiko esim. antenni sulakkeen yksinkertaisesti nypätä pois ja kokeilla olisiko siitä mitään apua? Ja nyt se tyhmä kysymys: missä ne sulakkeet sijaitsevat ja mistä tiedän että mikä on minkäkin laitteen sulake??

Ja suuret kiitokset avuntarjouksista! Valitettavasti en kuitenkaan asu pääkaupunkiseudulla vaan Etelä-Pohjanmaalla.

Harmittaa kaikki se turha rahanmeno jota autoon on nyt jo laitettu. Harmittaa etenkin senkin vuoksi kun olen muuten kovasti tykännyt autosta ja sillä on todella hyvä ajaa. Paljon parempaa kyytiä kuin monessa uudessa autossa:)

Edelleen otetaan ideoita vastaan!
mersumimmi
MikT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 06.01.2007 10:30
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja MikT »

3 kertaa ollut samallaisia ongelmia..2 kertana vika oli kaukosäätimel toimivasta varashälytin jäjestelmästä...jonka irtikytkentä pelasti tilanteen.
3kerta johtui vetokoukun pistokkeesta.jokaisessa tapauksessa täysinäinen akku purkautui yhden yön aikana.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Jos saat sen radion vedettyä ulos, niin sen takana on johdinpaketissa liitoskohta. vedä se liitos auki - eli irrota radio auton sähköjärjestelmästä.

Radiohan irrotetaan kahdella n. 10 cm pituisella rautaisella apuvälineellä, jotka saattavat löytyä hanskalokerosta. Ne työnnetään radion sivustalla olevista rautojen muotoisista aukoista sisään muutaman sentin verran ja vedetä lipsutellaan radio ulos vetämällä niistä raudoista.

Jos ei nitä rautoja ole, niin sitten se on vakeampaa itse tehdä. Aja autoradioita myyvän liikkeen pihaan ja pyydä heitä nykaisemään radio irti.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Motu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 07.07.2004 21:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Motu »

ota taka kontti auki ja avaa oikeanpuolen sivu luukku.näet siellä sähköanteenin laatikon.siinä on liitin johon tulee kolme johtoa.irroita liitin.kaikista helpoin tapa. :)
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kauko-ohjaimeen yhdistetty varashälytin.
Omassa kärryssäni se aiheutti juuri saman ongelman, kunnes päätin purkaa vaikka koko kärryn löytääkseni vian.
Ihan ensiksi avasin etuovien paneelit ja revin irti ne pyöreät liittimet, jotka ovat siinä lukon lähettyvillä. Siihen loppuivat akun purkautumisongelmat.
Tai no, olihan tuossa syksyllä vajaa-akkuongelma, mutta siihen oli syynä laturin hiilien loppuminen. Uusi säädin ja taas mentiin!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

authan kirjoitti:morjens. minä ottaisin akusta + kaapelin irti ja laittaisin virtamittarin väliin. Tästä näkisin että paljonko kuluu virtaa. Ja sit ei kun sulake kerrallaan irti ja katsoa milloin mittari menee n.nollille.
sit ohjekirjasta katsoen että minkä laitteen sulake se oli.
-tämä on edelleen hyvä ohje.
MikT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 06.01.2007 10:30
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja MikT »

spede10 kirjoitti:Kauko-ohjaimeen yhdistetty varashälytin.
Omassa kärryssäni se aiheutti juuri saman ongelman, kunnes päätin purkaa vaikka koko kärryn löytääkseni vian.
Ihan ensiksi avasin etuovien paneelit ja revin irti ne pyöreät liittimet, jotka ovat siinä lukon lähettyvillä. Siihen loppuivat akun purkautumisongelmat.
Tai no, olihan tuossa syksyllä vajaa-akkuongelma, mutta siihen oli syynä laturin hiilien loppuminen. Uusi säädin ja taas mentiin!

noissa tapauksissa suosittelen etsimään sen varashälyttimen ohjauspoksin repimään siitä liitimet irti (tähän mennessä ollut 2kpl)..ja kokeilemaan tuleeko autoon virtaa..jos ei tule, joutuu virran kierrättämään poksin ohitse liittimestä toiseen johdolla..meni boksin etsimiseen puolituntia ja itse vian korjaamisen 5minuutti ja vieläkin pötkytellään samalla akulla eteenpäin.

mitä sitten tulee tohon sulakkeen poistoon kuten ekassa mersussani josta löysin oikean sulakkeen ja poistin sen ja siihen se sitten jäikin,siinä sitä sitten ajeltiin ilman tupakansytyttimen toimivuutta,sisävalo oli aina pimeenä ja oli siin jotain muitakin pienii, ei kovin haitallisia asioita,mutta oishan ne kiva olla toiminnassa..näin kännykkäaika tupakinsytytin on eri tärkee...saati sitten kun sytkäri unohtuu kotio ja nortti kuivuu suupielessä ilman tulta=)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Oikosulussa oleva radio vie virtaa vaikka kuinka paljon, ja voi silti toimia eikä välttämättä edes lämpene mainittavasti.

Kun kaijuttimeen kytkee esim. patterin, tyhjenee patteri alle minuutissa. Jos kaijuttimista kuuluu jotain, niissä on tietty virta päällä. Kunnon oikosulussa ei teoriassa pitäisi kuulua mitään ääntä kun elementti pohjaa ylös tai alas, mutta kyllä sieltä jotain pientä kuuluu oikkarissakin, kun ei 12VDC niin puhdasta oo ja kumminki joku latausrippeli tekee vähän vaihtovirtaa.

Kun kaijutin on kaikenlisäksi tehokas moottori, syö se akkuakin nopeasti. Esim. perus autokaijuttimet 4ohm, ne vie 3 amperia jatkuvasti oikosulussa.

Ei kauaa mene niin akku on tyhjä. Varsinkin jos on vaikka jotain isompiakin kajareita.

Meni perusfysiikaksi ;)

U = R I

U = Jännite
R = Resistanssi
I = Virta

Eli:

I = U/R

Ampeerit = 12V / 4ohm = 3A virrankulutus siis riippumatta siitä montako kaijutinta on. Voi siis viitata siihen että joku jatkuvan jännitteen johto on oikosulussa kaijuttimen johdon kanssa joko radiossa/vahvistimessa tai suoraan johdoissa kojelaudan sisällä tms.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Muuten meni hyvin mutta se virta muuttuu oikosulussa suoraan lämmöksi ja yksi akullinen vastaa huomattavaa lämpökuormaa. Jokin paikka on siis lähellä tulipalokuumuutta jos oikosessa akkua tyhjennetään. Lämmön määrä on suoraan suhteessa resistanssiin ja sitä kautta purkunopeuteen eli virtaa ilmeisesti vuotaa maihin kohtuullisen vastuksen välityksellä, ihan oikeassa oikosulussa puhutaan kipinöistä ja tulipalosta välittömästi.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Vai kaavoja ihan..: :D

Tähän asti olen saanut kaikki kuntoon ihan kansakoulun sähköopeilla. Ainoa niistä kaavoista on jäänyt mieleen se oomi kertaa käämi, mutta en muista paljon se on.

Sähkö on sinistä ja siitä lähtee kova ääni - se on näissä kodin asennushommissa tärkeä tietää. :D
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

e320 kirjoitti:Muuten meni hyvin mutta se virta muuttuu oikosulussa suoraan lämmöksi.
Tarkennan pikkusen tuota mun selostusta:

Ei siis varsinaisesti oikarissa, vaan kaijuttimet on siis täysillä. Joku +12V johto ottaa kiinni kaijuttimen jompaan kumpaan johtoon. Normaallistikin kaijuttimessa alle 1% tehosta tuottaa ääntä ja loput tosiaan menee hukkalämmöksi. Ja sen kyllä tässä tapauksessa huomaa kädellä. Eikä tämä mutua ole vaan ihan itse koettu ja kokeiltu juttu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Ja tässä hyvä esimerkki, mitä ne huonosti räpelletyt radioasennukset saa aikaan.
W123 280TE -79
Vastaa Viestiin