Vaihdoin moniurahihnan (Gates) ja samantien hihna alkoi vinkumaan kuin sammakko äkeen piikissä. Naapuritkin herää kun aamulla lähden töihin - ääni on sen verta kova ja kuuluva.
Radiossa oleva jännittemittari näyttää, että jännite on alle 12 volttia kun hihna luistaa ja kun se ottaa kiinni kunnolla ja vinkuna häviää, pomppaa jännittteetkin lähelle 14 Volttia tai jopa sinne asti tasankin. Tähän menee yleensä noin 500 metrin matka - sitten vinkuna loppuu ja jännitteet nousevat.
Jos käytän autoa tyhjäkäynnillä paikoilllaan, niin muutaman minuutin päästä jänniite nousee lähelle 14 volttia. Kierroksia nostettaessa alkaa hihna luistamaan ja jännite putoaa ja vinkuna alkaa kadotakseen muutaman sadan metrin ajon jälkeen.
Ajon aikana hihnan saa vinkumaan esimerkiksi liittymissä pienemmälle vaihdettaessa.
Hihnanpitosparyllä luisto häviää.
Kiristysjousen vaihdoin, mutta vaikutus oli...nolla. Ei vaikutusta.
Enenen hihnan vaihtoa ei ollut vingahduksiakaan. Viitaisi tämän mukaan hihnaan, mutta topikkeja lueskellessani en ole vakuuttunut siitä, että Gatesin hihna olisi epäsopiva. Kireelläkin se hihna on - ihan samalla lailla kuin se vanhakin.
Mites tuon nyt eliminoisi?? Vaihdanko toisen hihnan ensiksi vai laturin vai jännitteensäätäjän?
Kyseessä on 290 TD ajettu 205.000 km.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
A170 cdi:hin olen ostanut Gatesin hihnan ja Vehon hihnan , niin kyllä niissä silmämääräisesti on meteriaali eroja Gatesin pinta näyttää silemmältä kun vehon hihnan pinta hiaman mattamaisemmalta.
kerran olen törmännyt samaan tilanteeseen vaihdettuani hihnan. epähuomioissani laitoin hihnan kulkemaan vetopuolelta kiristäjän kautta ja vaikutukset olivat juuri tuollaiset. tarkasta että kiristäjä pyörä on laturin jälkeen.