Vaihdanko laturin vaiko jännitteensäätäjän vai hihnan?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vaihdanko laturin vaiko jännitteensäätäjän vai hihnan?

Viesti Kirjoittaja Chili »

Vaihdoin moniurahihnan (Gates) ja samantien hihna alkoi vinkumaan kuin sammakko äkeen piikissä. Naapuritkin herää kun aamulla lähden töihin - ääni on sen verta kova ja kuuluva.

Radiossa oleva jännittemittari näyttää, että jännite on alle 12 volttia kun hihna luistaa ja kun se ottaa kiinni kunnolla ja vinkuna häviää, pomppaa jännittteetkin lähelle 14 Volttia tai jopa sinne asti tasankin. Tähän menee yleensä noin 500 metrin matka - sitten vinkuna loppuu ja jännitteet nousevat.

Jos käytän autoa tyhjäkäynnillä paikoilllaan, niin muutaman minuutin päästä jänniite nousee lähelle 14 volttia. Kierroksia nostettaessa alkaa hihna luistamaan ja jännite putoaa ja vinkuna alkaa kadotakseen muutaman sadan metrin ajon jälkeen.

Ajon aikana hihnan saa vinkumaan esimerkiksi liittymissä pienemmälle vaihdettaessa.

Hihnanpitosparyllä luisto häviää.

Kiristysjousen vaihdoin, mutta vaikutus oli...nolla. Ei vaikutusta.

Enenen hihnan vaihtoa ei ollut vingahduksiakaan. Viitaisi tämän mukaan hihnaan, mutta topikkeja lueskellessani en ole vakuuttunut siitä, että Gatesin hihna olisi epäsopiva. Kireelläkin se hihna on - ihan samalla lailla kuin se vanhakin.

Mites tuon nyt eliminoisi?? Vaihdanko toisen hihnan ensiksi vai laturin vai jännitteensäätäjän?

Kyseessä on 290 TD ajettu 205.000 km.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko hihna varmasti samanmittainen kuin vanha? Jos se on pidempi kuin vanha hihna niin se ei ymmärrettävästi ole yhtätiukalla.

Ja kiertääkö se samallalailla kuin vanha hihna? Sen nimittäin saa sinne väärinkin. :D
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Pajalla vaihdatin hihnan. Jousen vaihdoin itse ja kyllä kireys tuntuu olevan kohdallaan.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Notna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 15.12.2004 19:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Notna »

Onkohan ongelma jo selvinnyt? Itselläni alkoi myös vinkumaan hihnanvaihdon jälkeen aivan samalla tavalla
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

:roll: A170 cdi:hin olen ostanut Gatesin hihnan ja Vehon hihnan , niin kyllä niissä silmämääräisesti on meteriaali eroja Gatesin pinta näyttää silemmältä kun vehon hihnan pinta hiaman mattamaisemmalta.
nokiotta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 15.11.2006 21:13
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

kerran olen törmännyt samaan tilanteeseen vaihdettuani hihnan. epähuomioissani laitoin hihnan kulkemaan vetopuolelta kiristäjän kautta ja vaikutukset olivat juuri tuollaiset. tarkasta että kiristäjä pyörä on laturin jälkeen.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kyllä se hihna kulkee oikein.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Vastaa Viestiin