moottorin ohjaus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
TiC190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 07.12.2006 11:50

moottorin ohjaus

Viesti Kirjoittaja TiC190 »

Eli kyseesstä 2.3 cosworth. Meinaan turbottaa ja jättää ahot 0.5. Aattelin rupeenko tekee megaruuttaa vai pelittääkö toi ke-jetti vielä noilla ahoilla ettei laihalle mene.. Ku alkaa miettiä niin tehoja haetaan jotain ~300hp ja ei kiinnostas millään ruveta tekemään imusarjaa ja moottorin ohjausta.
Ei ole kokemusta kuin pelkästään sähköisitä ohjauksista, mutta sääkö tota ke-jettiä säädettyä rikkaammalle?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mese-foorumin miitissä oli yhdellä kaverilla (NFS) tuollainen cossu hx40:llä ja 0.4 ahdoilla ja ke-jetillä ja noilla ahdoilla pelas ok.
Tosin tehoa ei taida noilla eväillä vielä 300hv irrota :?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
TiC190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 07.12.2006 11:50

Viesti Kirjoittaja TiC190 »

jep, mutta puristuksia ei lasketa juuri ollenkaan. Ja tottakai kansi portataan, en vaan vielä tiiä että onko tossa cossun kannessa miten paljon tekemistä vai tarviiko siihen ees koskee. Ja jatkossa ku on vara ostaa kestävämmät palikat niin voi ne ahot sit nostaa sinne vähän ylemmäs :D. Onkohan tuohon myynnissä pitempi iskusija kampuroita?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kysäse ihmeessä NFS:ltä aiheesta lisää...
Hän on perehtynyt asiaan ja luulisin, että neuvoo mielellään :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

kannattaako se raha tuhlata siihen kanteen ku se virtaa jo hyvin vakionakin. Ja mitään pitkäiskusempia kampuroita tarvii, ne o niitä vapareitten virityshommia. Norjassakin viri Cosan koneissa (siis voortin) käytetään lyhempi iskusia kampuroita että saadaan veivisuhde ja näin ollen vähä kierroskestävämpi kone :wink:

Kunnon moottorinohjaus on halpa vakuutus bensakoneissa, kestää kovia tehojakin hepposimmilla palikoilla.

Tämä on minun mielipide, menkööt jokainen pers eellä puuhun jos niin haluaa :roll:
TiC190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 07.12.2006 11:50

Viesti Kirjoittaja TiC190 »

Tottakai veivin suhde huonontuu, mutta tarkoituksena on tehdä vääntävä ei niinkään kierroskone. Ei vaan millään inspiroi tehä tota uutta ohjausta ku pitää imusarjaan tehä sähköisille suuttimille paikat ja muuta semmosta.
no koikeilla aluks k jettiä jos ei pelaa niin lisärikastin. Ja jakajasta alipaine pois ja keskipakosäädin lukkoon....
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

TiC190 kirjoitti:...Ja jakajasta alipaine pois ja keskipakosäädin lukkoon....
Tuossa mallissa 190E 2.3-16 eli 201.034 oli käytössä 102.983-kone. Siinä oli KE-Jetin rinnalla EZL-sytky, jossa omat sytytyskäyrät eri kuormitustilanteille. Keskipakosäätöä ei ole ja alipainesignaali menee suoraan ohjausyksikköön. Vanhemmissa malleissa ei alkuperäisessä sytytysjärjestelmässä liene paljon säätömahdollisuuksia, uudemmissa KAT/RUF-malleissa on säädettävä vastus, jolla maksimiennakkoa voidaan muuttaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

TiC190 kirjoitti:Tottakai veivin suhde huonontuu, mutta tarkoituksena on tehdä vääntävä ei niinkään kierroskone. Ei vaan millään inspiroi tehä tota uutta ohjausta ku pitää imusarjaan tehä sähköisille suuttimille paikat ja muuta semmosta.
no koikeilla aluks k jettiä jos ei pelaa niin lisärikastin. Ja jakajasta alipaine pois ja keskipakosäädin lukkoon....
Sähkösuuttimet menee vakiosuutinten paikalla kunhan tekee niihin sellaiset yksinkertaiset soviteholkit. Itse imusarjaa ei siis tartte muuttaa sähkösuuttimiin vaihtaessa.

Jos saan kysyä niin minkä takia haluat tehdä 300hv nimenomaan väännöllä kun käsissäsi 4 sylinterinen, suhteellisen pienikokoinen bensakone jossa on yksi parhaiten virtaavista vakiokansista.
Eikös sellainen superturbo olisi paikallaan jos vääntöä haluaa...
TiC190 kirjoitti:Onkohan tuohon myynnissä pitempi iskusija kampuroita?
Jos sitä vääntökonetta nyt kuitenkin halajat niin stroukkerina voi muistaakseni käyttää 2.5-16 koneen kampuraa.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

pikkusen yksinkertanen homma porata sopivat reijät siihen imusarjaan :wink: pienin murhe siinä ahtamis hommassa :lol:
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Paitsi että suutinten reiät ovat jo vakiokoossa liian isot tavallisille Boschin EV6-suuttimille ja niitä pitää nimenomaan pienentää esim. erillisellä holkilla.

Reijissä on kyllä hyvin lyhyt pätkä oikean kokoista reikää, johon sähkösuuttimen o-rengas voisi tiivistyä, mutta ainakin omasa imusarjassa sen pituus vaihteli millistä lähes olemattomaan, koska se rajoittuu imukanavan valupintaan. Suuttimen o-renkaan kohdistaminen siihen olisi aika hankalaa eikä suuttimella olisi silloin ollenkaan tukea.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itse näkisin sen vaivan, että asentaisin megasquirtin... ja ehdottomasti sen extra version koodista, joka osaa ohjata myös sytytystä... omat kokemukset ainakin megasquirtista ovat sellaiset, että uskallan suositella :D

omassa koneessa megasquirt ohjaa sytkää, ruiskua ja vesiruiskua.

suuttimet ovat aika isot (760 cc/min) tuohon 3 litran V6 koneeseen mikä mulla on, mutta hyvin sen saa säätöihin (innovative lc-1 lambdan mukaan ainakin) tyhjäkäynniltä alkaen, mulla käytössä kylläkin se "kokeellinen"hi-res koodi :roll: mutta hyvin se pelas normaalillakin...

mulla on tarkoitus käyttää n. 0.7 - 1 bar ahtopaineita, vaikka koneessa on 10:1 puristeiset männät :P (jenkit on kokeilleet kyseisessä koneessa samoilla vakio männillä jopa 1.2 bar ahtoja ja on koneet kestäneet, vasta yli 1.5 bar. ahdoilla alkaa männät luopumaan...

turbona mulla on holsetin hx 40 super.

niin ja kone on mitsun V6, ei mersun...
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

o- renkaat k-jetistä
TiC190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 07.12.2006 11:50

Viesti Kirjoittaja TiC190 »

Paljonkos tossa vm83 on puristusuhde? Kestääkö vakio rojut, jos lasikuula puhaltaa veivit? Megasquirt on kyllä hyvä ja se siihen jatkossa tuleekin, mutta näin aluks varmaan k jetillä. Mutta jos laitan ruutan niin teen kyllä uuden imusarjan tai kesällä ku ostan männät sun muut niin varmaan läppärungot, vaik ei niinstä hirveesti iloa olekkaan. Mikäskokoinen kaasuläppä tossa on? Nokkia on turha vaihtaa mutta paljonko suurin piirtein maksaa kanteen vakio hilut..
TiC190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 07.12.2006 11:50

Viesti Kirjoittaja TiC190 »

Ja sit vielä, että mistälöytäis sopivankokoista haponkestävää rosteria, kun löytyis tästä läheltä semmonen taivutuskone ettei tarvii hitsiä ku laippoihin. Melko kallistahan toi putkion mutta ei löydy suonenjoelta mistään. Ja siihen koneeseen käy vaan just toi helvetin kallis putki
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

TiC190 kirjoitti:Ja sit vielä, että mistälöytäis sopivankokoista haponkestävää rosteria, kun löytyis tästä läheltä semmonen taivutuskone ettei tarvii hitsiä ku laippoihin. Melko kallistahan toi putkion mutta ei löydy suonenjoelta mistään. Ja siihen koneeseen käy vaan just toi helvetin kallis putki
tähän on pakko todeta. Elämä on :lol:
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

läppärungot ja m800 motec..
power is nothing without control...
Vastaa Viestiin