Automaattilootan toiminta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
napo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 11.12.2006 17:30
Paikkakunta: keskisuomi

Automaattilootan toiminta?

Viesti Kirjoittaja napo »

Onko tämä vika vai ominaisuus? Automaatti teinin loota ei vaihda isommalle kun lähtee heti startin jälkeen ajoon. Minuutin kun antaa käydä niin toimii moittettomasti. Yksi guru sanoi että ominaisuus, ja kovilla pakkasilla kannattas odottaa jopa 5 min ennenkuin lähtee liikenteen kohinaan. Lootan öljyt vaihdettu 20000 sitten. Autolla ajettu vasta 250000.
Auttaako joku säätöjuttu vai pitääkö tyytyä tähän? Muilla kokemuksia.
Niin ja se guru sano että varmin tapa saada loota rikki on juuri lähteä heti startista baanalle...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minkäikäinen auto on? Jos autossa on katti, kylmänä moottori/laatikko panttaa hieman korkeammille kierroksille vaihtoa jotta katalysaattori lämpiäisi nopeammin. Jos en aivan väärin muista. Tapahtuuko tämä myös kesällä

Kyllä olisi suotavaa vanhan automaatin käydä tyhjäkäyntiä vähän aikaa ennen liikkeelle lähtöä, etenkin kovilla pakkasilla. Ainahan tätä mahdollisuutta ei tosin ole.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja limppu »

Kuinkas usein muuten w201 automaattilaatikkoon pitää vaihtaa öljyt? Autolla ajettu 330000 km ja en tiedä koska o viimeksi vaihdettu. Onko se muuten normaalia että vaihdettaessa D: ltä pakille suoraan auto nytkähtää hyvin voimakkaasti. Myös n:ltä d:lle ja pakille vaihdettaessa auto ntkähtää jonkinverran. Onko tämä normaalia näinkin paljon ajetussa laatikossa vai pitäisikö olla huoöissaan?
Avatar
napo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 11.12.2006 17:30
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja napo »

Katti on. Vm 91. Kesät talvet samanlainen. Talvella ei oikeestaan haittaa, ikkunoita raapiessa se aika kuluu. Kesälläkin sama juttu. Öljynvaihtovälistä en ole kanssa varma. Kustannukset ei kuitenkaan suuret, mutta ei näköjään joka korjaamolla onnistu. Tuskin niitä liian usein kukaan vaihtaa. Lootan ikään varmasti vaikuttaa.
Kun ne öljyt vaihdatin sanottiin että ei kannata olla huolissaan. Ärsyttää kuitenkin naputella rattia se minuutti.
Nykäsee se loota mullakin kun pakille vaihtaa. Se taitaa olla ominaisuus. Ja vielä jos ja kun on pieniä välyksiä niin tuntuu pahemmalta.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Automaattivaihteiston öljyn- ja suodattimen vaihtoväli on 60 000 km.

Tuo nytkähtäminen on normaalia ainakin näissä vanhemmissa, alipaineohjatuissa laatikoissa. Tokihan pidätte auton jarrulla paikallaan kun vaihdatte kulkusuuntaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
napo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 11.12.2006 17:30
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja napo »

Yllättävän usein vaihto.Monella varmaan menny pitkäks.
Hyvin huollettuna tomaatti kestää kyllä maailman tappiin. Siihen kun tottuu niin ei ees manuaalia kaipaa.
Tottakai nykyiset on kehittyny valtavasti mutta osattiin sitä ennenkin.
Tajusin juuri yks päivä että mullahan on teinissä samat varusteet vakiona mitä tänään mainostetaan kaupanpäällekunostatkuvanautolisävarustein mainoksissa. Se mikä lukee pienellä.
Ja kaikki vermeet toimii 15 v jälkeen.
Ainoo mikä harmittaa on vain yksi pakoputken pää ja sivupeileistä puuttuu vilkut. Eiks nekin voi tehdä jälkeenpäin?
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Tietääkö kukaan varmaksi voiko siitä olla laatikolle haittaa, jos vaihtaa esim. vapaalta D:lle ilman jarrua...??
jleino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 29.12.2006 17:09
Paikkakunta: Sotkamo

Viesti Kirjoittaja jleino »

Sama kai se sille painaako jarrua vai ei kunhan auto ei liiku..ainakaan taakse päin 8)
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

jleino kirjoitti:Sama kai se sille painaako jarrua vai ei kunhan auto ei liiku..ainakaan taakse päin 8)
Mulla monestikin tulee laitettua d päälle vaikka auto vielä liikkuu taaksepäin.Näin on tullut aina tehtyä eikä kyllä yksikään tomaatti ole vielä hajonnut...
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

woke kirjoitti:
jleino kirjoitti:Sama kai se sille painaako jarrua vai ei kunhan auto ei liiku..ainakaan taakse päin 8)
Mulla monestikin tulee laitettua d päälle vaikka auto vielä liikkuu taaksepäin.Näin on tullut aina tehtyä eikä kyllä yksikään tomaatti ole vielä hajonnut...
Joo ei mitään merkitystä liikkuuko auto eteen- tai taaksepäin. Onhan siellä "kuminauha" koneen ja laatikon välissä. Sehän vastaa vain kuin olisi suurempi tyhjäkäynti.
Saahan noita vanhempia ennen -91-92 hinatakin käyntiin, jossa nykäistää vaihde vauhdissa N:ltä kakkoselle.
P:lle vaihto onkin sitten eri juttu.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

En löytäny haulla vastausta niin kysynpä sitten vaikka tässä.

Kummassa asennossa automaattilaatikon öljyt lämpiää tyhjäkäynnillä paremmin/nopeammin, N- vai P- asennossa :?: :!:
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

JUHHisi kirjoitti:En löytäny haulla vastausta niin kysynpä sitten vaikka tässä.

Kummassa asennossa automaattilaatikon öljyt lämpiää tyhjäkäynnillä paremmin/nopeammin, N- vai P- asennossa :?: :!:
Ei merkitystä, sikäli kiun olen ymärtänyt muiden mielipiteistä.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ei sillä minunkaan tietääkseen ole mitään merkitystä.
Lämpiää kun lämpiää.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

..kettu kuittaa.. :wink:
Avatar
Pepe K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 21.01.2007 18:37
Paikkakunta: siinä puolessavälissä

Viesti Kirjoittaja Pepe K »

Timo L. kirjoitti:Automaattivaihteiston öljyn- ja suodattimen vaihtoväli on 60 000 km.

Tuo nytkähtäminen on normaalia ainakin näissä vanhemmissa, alipaineohjatuissa laatikoissa. Tokihan pidätte auton jarrulla paikallaan kun vaihdatte kulkusuuntaa.
Kommenttina vielä, ettei Mersun huolto-ohjelmaan kuulu lainkaan automaattin öljynvaihto :evil: Voisiko siitä vetää sellaisen johtopäätöksen ettei niitä tarvii vaihtaa ikinä :oops: Eli mistä on tullut tämä 60 000 km. Vaihtoväli ? Itse meinaan kyllä myöskin vaihtaa ensi suvena looran öljyt.
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Muistaakseni jossain jenkkilootassa öljypumppu pyörii N:llä, P:llä ei. Mersun lodjuista en mene sanomaan.
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Pepepoika kirjoitti: Kommenttina vielä, ettei Mersun huolto-ohjelmaan kuulu lainkaan automaattin öljynvaihto :evil: Voisiko siitä vetää sellaisen johtopäätöksen ettei niitä tarvii vaihtaa ikinä :oops: Eli mistä on tullut tämä 60 000 km. Vaihtoväli ? Itse meinaan kyllä myöskin vaihtaa ensi suvena looran öljyt.
Kyllä ainakin oman 124:n huoltovihkosessa on merkitty automaattilaatikon öljynvaihto ja uusi suodatin aina 60 tkm välein.
Muistelen että uudempien sähköohjattujen 722.6 -tyypin laatikoiden tullessa markkinoille MB aluksi ilmoitti ettei öljyjä tarvitse vaihtaa (!!!??) mutta tuo ohje kyllä kai kumottiin myöhemmin. Haulla löytynee tarkempaa juttua tästäkin aiheesta.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Pepepoika kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Automaattivaihteiston öljyn- ja suodattimen vaihtoväli on 60 000 km.

Tuo nytkähtäminen on normaalia ainakin näissä vanhemmissa, alipaineohjatuissa laatikoissa. Tokihan pidätte auton jarrulla paikallaan kun vaihdatte kulkusuuntaa.
Kommenttina vielä, ettei Mersun huolto-ohjelmaan kuulu lainkaan automaattin öljynvaihto :evil: Voisiko siitä vetää sellaisen johtopäätöksen ettei niitä tarvii vaihtaa ikinä :oops: Eli mistä on tullut tämä 60 000 km. Vaihtoväli ? Itse meinaan kyllä myöskin vaihtaa ensi suvena looran öljyt.
No tuon voisi kääntää toisinpäin.

Miksi sitten muuallekin (moottori yms.) vaihdetaan öljyt :?:
Tottakai laatikkoonkin vaihdetaan öljyt myös manuaaliin.
Sen on vaan sitten eri kysymys että kuka vaihtaa ja milloin.
Tuskin loota öljytkään ikuisia on. :lol:
Luulisin että sakemannit vaihtaa ennemmin autoo kun noin lootan öljyt.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

pjj53 kirjoitti:Muistaakseni jossain jenkkilootassa öljypumppu pyörii N:llä, P:llä ei. Mersun lodjuista en mene sanomaan.
Automaattivaihteiston öljypumppu pyörii aina kun moottorikin, ihan aikuisten oikeasti ja varmasti. Jos ei pyöri niin jotakin on rikki eikä pyörimistä tapahdu millään vaihteella. Eikä liikettäkään.
Olen kyllä tuon legendan kuullut aikaisemminkin, taisi olla lähtöisin jostain vanhoista Mopar-laatikoista, niissä kun öljy käskettiin tarkistaa N-asennossa. Kyllä niissäkin pumppu pyörii P:llä, öljynkierto vaan tais olla rajatumpi kuin N-asennossa eli öljynpinta vähän ylempänä.
JariN
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No tämäkin selviää nim. merk. Jarkko.S:ltä miten asia menee.
Asiasta sen enempää tietämättä .
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Jaa öljypumpun pyörimisestä?

Asia on aivan niinkuin JariN sanoi, meidänkin -96 Dodgessa piti öljyt katsoa N:llä, vai peräti D:llä että öljy kiertää kunnolla. Nykyisellään tuo juttu on korjattu omassa pelissä.
Vastaa Viestiin