Akun kestävyys, Webasto ja kauko-ohjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
turpomersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
Paikkakunta: Espoo

Akun kestävyys, Webasto ja kauko-ohjaus

Viesti Kirjoittaja turpomersu »

Auto on E 290 TD -98 varustettuna Webastolla.
Ostin sen kolme vuotta sitten saksanmaalta ja laitoin siihen heti uuden Boshin 100 Ah akun (Motonetistä n. 120 €). Perusongelmana oli, että kun Webaston kytkee ajastuksella päälle, käy usein niin, että se ehtii posottaa sen täyden maksimiajan eli tunnin. Tämä on liikaa akulle. Ainoa oikea tapa kytkeä
Webastoa päälle lyhyessä työmatkakäytössä on kauko-ohjaus. Kauko-ohjauksen avulla sen saa päälle aina juuri oikealla hetkellä sopivan lyhyeksi ajaksi. Eri juttu on sitten jos on taksikäyttössä jossa auto on jatkuvasti ajossa ja akku lataantuu koko ajan.

Niinpä asensin autoon Probyten (http://www.probyte.fi) kännykkäkauko-ohjausmodulin hinta 110 €. Ostin vanhan Nokian 6110 kännykän, sain niitä 25 €gellä kolme kappaletta, joista pari toimivaa ja siihen soneran prepaid-liittymän, voimassa 12 kk, hinta alle 20 €. Nämä sopivat mukavasti etuistuinten välissä olevaan käsinojaboksiin.
Nyt Webasto käynnistyy haluamakseni ajaksi kännykän soitolla. Yleensä 10- 15 minuuttia Webaston käyttöä riittää.

Nyt joudun kuitenkin varmaankin uusimaan sen Boshin akun, sillä ehdin edellisinä talvina ennen kauko-ohjauksen asentamista rasittamaan akkua liian monesti tunnin Webaston käytöillä.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Laita tilalle 95A agm akku. Se ottaa paremmin virtaa vastaan ja täten latautuu nopeammin. Myös starttivirta on n. 30% suurempi Vartana muistaakseni AGM -tyypillä (hopean värinen) ja Boschina taisi oolla high tech. Siis Bosch=Varta
Avatar
urkki63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 02.11.2006 07:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja urkki63 »

Eikös webaston kellossa saa ajastettua käynnin 10min-60 min
välillä , ainakin mulla on sellanen kello...
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

urkki63 kirjoitti:Eikös webaston kellossa saa ajastettua käynnin 10min-60 min
välillä , ainakin mulla on sellanen kello...
Jos on se kantikkaan mallinen kello, niin ei taida onnistua. uudessa soikeassa mallissa tuo ominaisuus.
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Kyllä saa vanhassakin kantikkaassa ajan säädettyä, empä muista miten kun nyt on tuo soikea mutta... onx kellään käyttöohjetta :twisted:
300td -91, manuaali.
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

kuinkas kovaa sulla pyörii auton puhallinmoottori???

jos se täysillä pyörii niin tuon tapainen ongelmahan siitä yleensä syntyy.
etuvastus on joko jäänyt asentamatta tai sitten jos kytkimestä valitaan nopeus niin elä jätä sitä täysille vaan 1 tai 2 asentoon.
näin saadaan suurin virrankulutus kuriin ja pitäisi akunkin riittää.

normaalia tuo ei nimittäin ole.

ellet aja vain 2-3km matkoja koko ajan.
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/w ... imella.pdf

tuossa linkki vanhan ajastimen käyttöohjeeseen.

kyllä tuollakin ihan samallalailla saapi käyttöaikaa muutettua.
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

lainaus tuosta 1530-mallin ohjeesta:"Kellon käyntiaika on 1 tunti. Käyntiaika ei ole säädettävissä."
Pakussa paras konsti virtaongelmaan on toisen akun asennus ja voi sen sedaniinkin laittaa. Tässä etuna se, että kun yhden akun varauskyky on x niin kahden on 2x. Esim. jos yksi kylmä akku ottaa virtaa vaikkapa 20A, niin kahteen uppoaa yhteensä 40A. Itselläni loppui ongelmat kun laitoin 2kpl 100A akkuja. Eberiä käytän päivittäin 2-4h, joskus enemmänkin kun on enemmän pakkasta. Ajoa tulee 2-3h/pvä. Lisäksi on invertteri lataamassa porakone ym. akkuja. Ei ole virta loppunut. Akut laitoin 5v sitten.
Avatar
turpomersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja turpomersu »

Kittos kommenteista. Tosiaan Webaston käyntiaika ei ole säädettävissä. Se käy aina tunnin kerrallaan. Kännykkäkäyttöisen kauko-ohjauksen olen havainnut todella käteväksi. Webaston voi käynnistää (ja sammuttaa) juuri silloin kun haluaa. Aina ei tiedä autosta poistuessaan mihin aikaan ajastimen laittaisi käynnistämään seuraavan lämmityksen. Kännykkäohjaus on todella kohtuuhintainen mukavuusvaruste. Tuo kaksi akkua kuullostaa todella hyvältä. Sedanissa toinen akku pitäsi kait laittaa takakonttiin vai kuinka ?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Sitä akkua ei todellakaan tarvitse ton takia vaihtaa, että olet rasittanut sitä vepastolla. :lol:
Hyvää se sille akulle teki.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Nykyakut tupaa hajoon noin kolmen vuoden välein ja toista se on noissa vanhoissa autoissa niissä ne kestää kun niitä ei niin rasiteta....jossain vanhoissa taunuksissa saattaa olla vaikka 10v vanhoja akkuja... ja hyvin pelaa.... :lol: eri asia nämä nykyajan sähköautot....noin kolme vuotta näkyy akku kestävän minullakin mersussa eberi käytössä ja en tosiaankaan pidä kun noin 20min päällä ja käyn vääntään auton käyntiin....ja on siellä vielä c-tekin laturikin kiinteesti autossa et on aina sillloin tällöin roikassa... akun kesto on vähän tuuristakin kiinni :lol:
Itse tein ja säästin
Vastaa Viestiin