Alumiinivanteiden kiillotus?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Itte hioin kerran tiiliskivipuhalletut slotit ja lakkasin ne sitten. lopputulos on vieläkin ihan siedettävä vaikka mulla on 8kk kesäkausi. niin ja lakkauksestakin jo kolmisen vuotta aikaa. Hiontaan käytin sorvia ja ilmavinkua, johon kiinnitin joko hapsu- tai virsikirjalaikkaa. Tämän jälkeen dikko metallilakkaa pintaan. http://s18.photobucket.com/albums/b144/ ... G_2487.jpg

Vanteiden totalitäärinen kiilloitus vaatisi todella paljon käsihinkkaamista toinentoistaan hienorakeisimmilla hiomapapereilla. Lopputulos olis varmaan ihan hieno, mutta liian kova töinen.

Kannattaa muuten varuuksi pistää jotain hengitys suojaa, kun koneella hioo vanteita. Ittellä tuli vielä viikon päästä alumiinipartikkelien värjäämää mustaharmaata räkää.
So long and thanks for all the fish
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Itse en kyllä edes harkitsisi alkaa kiillottamaan vanteita joissa pinta valun jäljiltä.hirveä homma johon ei ainakaan minulla riittäisi mielenkiinto.Eri asia sitten jos vanteiden pinta on sorvattu jo tehtaalla,sitä ei ole pitkä matka kiiltoon...Niitäkin joskus tulee vastaan,jos vanteessa terävät puolan reunat niin luultavasti kiilto löytyy maalin alta helpolla 8)

Tuota noin pienen ET eron syytä alapallojen ikkoutumiseen en kyllä usko,kyllähän ne muutenkin menee rikki :roll: Suuremmalle rasitukselle voi joutua,mutta ei eroa alapallojen menekissä huomaa....
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

AM kirjoitti:
Tuota noin pienen ET eron syytä alapallojen ikkoutumiseen en kyllä usko,kyllähän ne muutenkin menee rikki :roll: Suuremmalle rasitukselle voi joutua,mutta ei eroa alapallojen menekissä huomaa....
Noh sitten varmaankin tuolla on ajettu 150tkm enemmän mitä mittari antaa ymmärtää.. taikka ne 200tkm on ajettu jossain muualla kuin baanalla..
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

H.Aulakoski kirjoitti:Laittanet sitten kuvaa kunhan valmistuu...
Vanteet tuli haettua.. Vanteet käsiteltiin kovalakalla. Kiiltävät nätisti.
Tässä lopputulos.
Tässä kuva vähän lähempää, mutta luonnossa näyttävät hivenen erilaiselta. Todellista kuvaa hankala ottaa minun kamerallani..
220.128 Black Mirror
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

hienothan niistä tuli!

ite oon ostamassa vanteita.. ja suunnitelmissa olis, että jos kiillottais ne kokonaan :roll: :roll: :oops: :shock:

Kuva

tommoset, uudet. tai sitten teen vaan rantista superkiiltävän, jos ootte sitämieltä, että järjettömän suuri homma kiilloittaa kokonaan :!: :?: :roll:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

On aivan älytön projekti.. Noi minun AMG olisi ollut todella helppo kiilottaa epäkesko hiomakoneella, mutta noita vanteita joutuisi kiilottamaan ihan käsin ja siinä menisi hermot todella monta kertaa.. Noh mutta jos löytyy tuota pitkäjänteisyyttä, niin antaa mennä vaan..
220.128 Black Mirror
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

Kryptonite kirjoitti:On aivan älytön projekti.. Noi minun AMG olisi ollut todella helppo kiilottaa epäkesko hiomakoneella, mutta noita vanteita joutuisi kiilottamaan ihan käsin ja siinä menisi hermot todella monta kertaa.. Noh mutta jos löytyy tuota pitkäjänteisyyttä, niin antaa mennä vaan..
jos kiillottais vaan noitten puolien noi etupinnat. ja rantin.. jättäis sivut maalille..
mistä muuten saa epäkeskoon sileetä hiomapaperia. sellasta jolla vois kiillottaa :shock: :?:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

MasaMbW124 kirjoitti:hienothan niistä tuli!

ite oon ostamassa vanteita.. ja suunnitelmissa olis, että jos kiillottais ne kokonaan :roll: :roll: :oops: :shock:

[ http://image.nettiauto.com/extra/partimg/494501_494600/494545_b_27ce65b45326257f.jpg ]

tommoset, uudet. tai sitten teen vaan rantista superkiiltävän, jos ootte sitämieltä, että järjettömän suuri homma kiilloittaa kokonaan :!: :?: :roll:
Mulla on vähän saman tyyppiset kesävanteet ja tarkoitus olis niitä vähän tummentaa.
Ei kuitenkaan ihan tummaksi vaan vähän tuosta hopeesta tummemmax.
Silleen puolet tummemmaksi.
Reunat ja pultit jää kiiltäväx.

Hirvee homma on kyllä noi kiillottaa ihan kokonaan.
Ittelle tuli mieleen, että jos et kiillota kauttaaltaan vaan pelkästään ulkopinta ja puolien sisäpuoli jäisi entiselleen tai sinne tummempaa väriä?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Hetkinen tuota :roll: ? Sikäli, kun tuosta kuvasta ottaa selvää, niin noi vanteethan on maalattu jo tehtaalla :shock: ? Eikös? Siis onko tarkoitus hioa maalit pois ja sit alkaa kiillottaa ite seosmetallia :shock: ?

Kuullostaa kyllä aivan älyttömältä! Ehkä jopa mahdottomalta? Vai mistä kyse? Ostakaa herrimajösses ennemmin valmiit kromivalssit niin ei tuu ylläreitä ja mee hyvät vanteet pilalle :? .
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Voihanrontti kirjoitti:Hetkinen tuota :roll: ? Sikäli, kun tuosta kuvasta ottaa selvää, niin noi vanteethan on maalattu jo tehtaalla :shock: ? Eikös? Siis onko tarkoitus hioa maalit pois ja sit alkaa kiillottaa ite seosmetallia :shock: ?

Kuullostaa kyllä aivan älyttömältä! Ehkä jopa mahdottomalta? Vai mistä kyse? Ostakaa herrimajösses ennemmin valmiit kromivalssit niin ei tuu ylläreitä ja mee hyvät vanteet pilalle :? .
Juuri näin.
Mikään ei ole mahdotonta. :)
No jos noi kiillottais (ja sitä pitkäjänteisyyttä löytyy :lol: )
niin hienot tulee.
Ja eikös nuo valmiix kromatut ole aika kalliit.
Tietysti maalejakin jo löytyy siihen hommaan.

Tuosta linkki.

http://www.customcoating.net/
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

Manu300cea24 kirjoitti: Mulla on vähän saman tyyppiset kesävanteet ja tarkoitus olis niitä vähän tummentaa.
Ei kuitenkaan ihan tummaksi vaan vähän tuosta hopeesta tummemmax.
Silleen puolet tummemmaksi.
Reunat ja pultit jää kiiltäväx.

Hirvee homma on kyllä noi kiillottaa ihan kokonaan.
Ittelle tuli mieleen, että jos et kiillota kauttaaltaan vaan pelkästään ulkopinta ja puolien sisäpuoli jäisi entiselleen tai sinne tummempaa väriä?
just näin olin toisekseen suunnitellu, että jos vaan noi ulkopinnat kiillottais.. + tietenkin rantin sillon hommakaan ei olis ihan järjetön, vaikka kovahan se onkin, siitä ei pääse mihinkään :lol:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Pistetään linkkiä uudestaan jos joltain on mennyt ohi:

http://pajalle.com/howto.php?id=002&lang=fi

"projekti oli todella hermoja vaativaa. pajalle.com ei suosittele kenellekään"...
220.128 Black Mirror
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

No voi hyvänen aika :shock: . Jos tuon ajan käyttäisi piruuttan vaikka palkalliseen työhön, niin vois ostaa jo monta kromivannetta. Eikös? :roll: Vaan puuttuuhan siitä se DIY-henki :P . Itse taidan säästää silti sormeni ihan muuhun verestelyyn.
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ite tehty on aina ite tehty (jos vielä hyvää jälkee).
Paremmin se lämmittää mieltä kattoo kun on vaivaa nähty lopputuloksen saamiseen kuin valmiiksi ostetut. :)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

no latistaahan se mieltä, jos on muuten tehny oikeestaan kaiken ite autoon, sitten on kaupasta ostetut massa vanteet :shock:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

en kyllä rupee noita vanteita kiillottaan.. sain ne eilen, ja puolat ei ollutkaan niin tasa pintaset kun kuvissa näky, vaan pyöreetä muotoo oli aika paljonkin..
tosin rantti on sorvattu jo tehtaalta tullessa kiiltäväks. :wink:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Voihanrontti kirjoitti:Hetkinen tuota :roll: ? Sikäli, kun tuosta kuvasta ottaa selvää, niin noi vanteethan on maalattu jo tehtaalla :shock: ? Eikös? Siis onko tarkoitus hioa maalit pois ja sit alkaa kiillottaa ite seosmetallia :shock: ?

Kuullostaa kyllä aivan älyttömältä! Ehkä jopa mahdottomalta? Vai mistä kyse? Ostakaa herrimajösses ennemmin valmiit kromivalssit niin ei tuu ylläreitä ja mee hyvät vanteet pilalle :? .
Näinhän se homma tapahtuu, maalia on vähän vaikea kiilloittaa, niin luonnollisesti maalit pois ja alumiinia kiilloittamaan. (Maalit lähtee tietysti helpommin pois maalinpoistoaineella kun hiomalla). Tuossa kuva noista "talviauton" vanteista, mitä kiilloittelin tuossa joutessani kokonaan, tällä hetkellä pari vannetta vielä kiilloittamatta...

Kuva

Työlästä ehkä, ei lainkaan älytöntä...mahdottomasta puhumattakaan :lol: Mut eipähän ole kaikilla samanlaisia.
Masa kirjoitti:tosin rantti on sorvattu jo tehtaalta tullessa kiiltäväks.
Rantti on varmaan koneistettu, mutta paljon kiiltävämmän (ja enemmän ylläpitoa kaipaavan) saa siitä kun poistat lakan pinnasta ja kiilloitat senkin.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

hioitko maalin pois vai skrabasitko kuumailmapuhaltimen kanssa?
So long and thanks for all the fish
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Heikki H. kirjoitti:hioitko maalin pois vai skrabasitko kuumailmapuhaltimen kanssa?
Jos kysymys kohdistettu mulle, niin sivelin Nitromörsiä pintaan, odottelin 10 min, ja työntelin lastalla irronneet maalit pois, sama käsittely uudelleen jos ei kaikki irronneet ekalla kertaa....sitten vasta aletaan hiomaan... :lol:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kryptonite kirjoitti:
H.Aulakoski kirjoitti:Laittanet sitten kuvaa kunhan valmistuu...
Vanteet tuli haettua.. Vanteet käsiteltiin kovalakalla. Kiiltävät nätisti.
Tässä lopputulos.
Tässä kuva vähän lähempää, mutta luonnossa näyttävät hivenen erilaiselta. Todellista kuvaa hankala ottaa minun kamerallani..
Tässä ois muutama kuva vanteista cupeen alla. Ei ole parhaat mahdolliset kuvat. mm auto on likainen..

kuva1
kuva2
220.128 Black Mirror
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Kryptonite kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:
H.Aulakoski kirjoitti:Laittanet sitten kuvaa kunhan valmistuu...
Vanteet tuli haettua.. Vanteet käsiteltiin kovalakalla. Kiiltävät nätisti.
Tässä lopputulos.
Tässä kuva vähän lähempää, mutta luonnossa näyttävät hivenen erilaiselta. Todellista kuvaa hankala ottaa minun kamerallani..
Tässä ois muutama kuva vanteista cupeen alla. Ei ole parhaat mahdolliset kuvat. mm auto on likainen..

kuva1
kuva2

hmm... ihan on kun omaa kattelis. vanteita lukuunottamatta. Minkä kokoset noi vanteet olikaan? täytyy ehkä sittenkin harkita muita kun noita monoblokkeja :roll:
Think Locally, Fuck Globally
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Voihanrontti kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:
H.Aulakoski kirjoitti:Laittanet sitten kuvaa kunhan valmistuu...
Vanteet tuli haettua.. Vanteet käsiteltiin kovalakalla. Kiiltävät nätisti.
Tässä lopputulos.
Tässä kuva vähän lähempää, mutta luonnossa näyttävät hivenen erilaiselta. Todellista kuvaa hankala ottaa minun kamerallani..
Tässä ois muutama kuva vanteista cupeen alla. Ei ole parhaat mahdolliset kuvat. mm auto on likainen..

kuva1
kuva2

hmm... ihan on kun omaa kattelis. vanteita lukuunottamatta. Minkä kokoset noi vanteet olikaan? täytyy ehkä sittenkin harkita muita kun noita monoblokkeja :roll:
17" noi vanteet on, mutta tuskin sinun autosi on noin matala keulasta. Itsellänikin on tarkoitus nostaa tuota keulaa alkuperäisllä iskareilla ja jousilla.
Edellinen omistaja oli laitattanut jokku madallasjouset sinne. Pirun varovasti joutuu nyt ajelemaan ettei raavi lokarinkaaria...
220.128 Black Mirror
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

Kuva

Tuommoiset mulla... joku hieronu kyl sormenpäät nuita tehessää :D
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

tpk_83 kirjoitti:[ http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1051974.jpg ]

Tuommoiset mulla... joku hieronu kyl sormenpäät nuita tehessää :D
Noihan on Cromattu, siskolla samanlaiset 190E alla. :wink:
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

Saattaneet kyllä ollakki va pienie hiomisjälkiä nuissa, ni siitä veikkasin vaa...:D
joni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 08.01.2010 15:54

Viesti Kirjoittaja joni88 »

nostetaas nyt vanhaa...

tuli tuossa kiillotettua borbet rs vanteita.

ja jollekkin ehkä vinkkiä.

huottu 240-360-600-1200-2000-teräsvilla-farecla g3

tosiaan kun kyseessä talvivanteet ja tiedossa että hapettuu taas talven aikana niin ihan peiliksi en jaksanu tehdä, pahimmat pois ja kohtuulliseksi.

ennen:

http://www.aijaa.com/v.php?i=6927823.jpg

jälkeen (on kiiltävämpi kuin miltä kuvassa näyttää)

http://www.aijaa.com/v.php?i=6927824.jpg
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kunnolla peilikiillotettu pinta ei hapetu niin kuin mataksi jätetty pinta :roll:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
joni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 08.01.2010 15:54

Viesti Kirjoittaja joni88 »

no kai tuo sitte pitää vielä vedellä jollai glymin metal polishilla kiiltäväks, vai onko parempia vaihtoehtoja?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

on. heittää noi metalpolish litkut roskii ja kiillottaa kovavahoilla ja kunnon laikoilla

miks muute 2000 jälkeen teräsvilla? sehä o paljo karkeempaa...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
giisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Pe 15.06.2007 21:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Ja nuitahan saa esimerkiksi tuolta.
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Vastaa Viestiin