Autoni 190e 1.8bensa. pakkasella (-10) kylmä sisältä. vaihdoin syksyllä 92asteisen termarin. nyt tänään töihin lähtiessä (pakkasta -20) vuorasin keulan oikein kunnolla ja sain kuin sainkin lämmöt nousemaan oikein mukavasti mutta silti kabiinissa kylmä. mutta sitten kesken ajon pysähdyin tien poskeen ja lähdin siitä saman tien ajamaan ja kiihdytin sen minkä autostani irti sain ja hetkellisesti muutaman kilometrin ajan venttiilit puhalsi suorastaan kuumaa ilmaa. missä vika kun normaali ajossa ei tule lämminta vaikka moottorin lämmöt korkealla?
Pitäis löytyä siitä konehuoneesta vänkärin puolelta ihan selvästi on näkyvillä.
Tod.näk. runko palkin kohdalla.
Sellanen sähkömoottori siinä lämppärille menevässä vesiputkessa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Tuota kennoa olen itsekkin epäillyt. se on vaan ilmeisesti melkoisen isotöinen iroittaa pitää kokeilla josko sitä voisi huuhdella tai jotain..voiko? auttaako?
Ilmaa voi koittaa saada pois ajamalle jyrkkään ylämäkeen parkkiin ja sitten vähän kierroksia koneeseen että vesi kiertää. vielä voit ottaa syyläristä korkinkin irti ilmailun ajaksi. pienissä "ilmalukoissa" tämä yleensä riittää. Vaihdoitko autoosi muuten alkuperäisen vai tarviketermostaatin?
kyllä ne nousee sinne ensimmäisen viivan yläpuolelle, siis 80asteen yli. ja kun vuorasin keulan kunnolla niin silloin lämmöt nousi oikein reilusti. lähes niin korkealle että flekti lähtee pyörimää. mutta silti lämpöä tuli nihkeasti kabiiniin asti..
Onhan pakkasnestettä riittävän paljon, siis järjestelmä täynnä? jos sitä puuttuu hiukan niin ajossa et sitä huomaa mutta eipä puhalla lämppäristä kovinkaan kuumaa
Jos pääset johonkin sisälle ja käytössäsi on kuumaa vettä esim. kasteluletkusta voit koittaa huuhdella lämppärin kennon näin.
1. Varmista että lämmönsäätimet on kuumalla
2. irroita lämppärin letkut koneesta
3. laita letku esim. sopivan putken avulla kiinni toiseen lämppäriltä tulevaan letkuun
4. sitten vaan hana auki. ensin hiukan ja sitten täysille. kannattanee myös katsoa että vesi ei kastele sopimattomia paikkoja tullessaan ulos kennosta toisen letkun kautta
5.Letkut kii ja uudet nesteet sisään. lisätään vielä koneen lämmettyä että tulee oikealle tasolle
Voisihan siihen varmaan jotain liuotinta käyttääkkin. esim. tulppaamalla toisen letkun jollakin tavalla ja kaatamalla toisesta litkut sisään, antaa hetken liueta ja sitten ulos ja vesihuuhtelu perään. ainakin uskoisin että tuo kenno kestää ainakin hetkellisesti liuottimia, ja voihan niitä hiukan laimentaa vedellä ennen käyttöä. myös konetiskiaineet on hyviä tuohon hommaan.
itse olen joskus huuhdellut koko jäähdytysjärjestelmän näinkin: laittanut ensin järjestelmään pelkkää vettä ja hiukan konetiskiainetta perään ja sitten vaan ajellut pienen lenkin lämppäri täysillä, sitten vaihtanut uudet vedet, taas lenkki ja sitten taas vedet pihalle ja pakkasnesteet koneeseen
Siihenhän myydään kyllä ihan puhdistusaineitakin jotka laitetaan pakkasnesteen sekaan mutta niiden käyttö näin talvella voi olla hiukan hankalaa.
millaista kalkin poistoainetta? saa ilmeisesti ihan ostettua jostain. entäs tuo etikka? sekoitanko veteen ja miten paljon? miten pitkään annetaan vaikuttaa kennossa?