190e 1,8 bensa, pakkasella kylmä sisältä, Mistä johtuu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

190e 1,8 bensa, pakkasella kylmä sisältä, Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja VLy »

Autoni 190e 1.8bensa. pakkasella (-10) kylmä sisältä. vaihdoin syksyllä 92asteisen termarin. nyt tänään töihin lähtiessä (pakkasta -20) vuorasin keulan oikein kunnolla ja sain kuin sainkin lämmöt nousemaan oikein mukavasti mutta silti kabiinissa kylmä. mutta sitten kesken ajon pysähdyin tien poskeen ja lähdin siitä saman tien ajamaan ja kiihdytin sen minkä autostani irti sain ja hetkellisesti muutaman kilometrin ajan venttiilit puhalsi suorastaan kuumaa ilmaa. missä vika kun normaali ajossa ei tule lämminta vaikka moottorin lämmöt korkealla?
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Oletko tarkistanut jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden :shock:
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

kyllä on tarpeeksi pakkaskestävyyttä.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Jos on kiertovesipumppu niin pelaako?
Lämmönsäätö venat pelaako ne?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

tuosta kiertovesipumpusta en tiedä et onko sitä. mistä se löytyy jos sellainen on?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Pitäis löytyä siitä konehuoneesta vänkärin puolelta ihan selvästi on näkyvillä.
Tod.näk. runko palkin kohdalla.
Sellanen sähkömoottori siinä lämppärille menevässä vesiputkessa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

En löytänyt tuota kiertovesipumppua. liekkö sitä missään sataysikymppisessä ainakaan bensakoneellisissa?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

190:ssä ei ole kiertovesipumppua ja vesiventtiilikin toimii alipaineella. (sulkeutuu)

Itse epäilen syyksi tukkeutunutta lämppärin kennoa.
Serkkupojan 190nen korjaantui kun vaihtoi kennon. :D
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

Tuota kennoa olen itsekkin epäillyt. se on vaan ilmeisesti melkoisen isotöinen iroittaa :( pitää kokeilla josko sitä voisi huuhdella tai jotain..voiko? auttaako?
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

Mikäli vesikierrossa on ilmaa niin miten ilmataan?
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Ilmaa voi koittaa saada pois ajamalle jyrkkään ylämäkeen parkkiin ja sitten vähän kierroksia koneeseen että vesi kiertää. vielä voit ottaa syyläristä korkinkin irti ilmailun ajaksi. pienissä "ilmalukoissa" tämä yleensä riittää. Vaihdoitko autoosi muuten alkuperäisen vai tarviketermostaatin?
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

tarvike termari tuli vaihdettua.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Nouseeko lämmöt mihin asti? Nuo tarviketermarin lukemat ovat usein vähän sitä sun tätä
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

kyllä ne nousee sinne ensimmäisen viivan yläpuolelle, siis 80asteen yli. ja kun vuorasin keulan kunnolla niin silloin lämmöt nousi oikein reilusti. lähes niin korkealle että flekti lähtee pyörimää. mutta silti lämpöä tuli nihkeasti kabiiniin asti..
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Onhan pakkasnestettä riittävän paljon, siis järjestelmä täynnä? jos sitä puuttuu hiukan niin ajossa et sitä huomaa mutta eipä puhalla lämppäristä kovinkaan kuumaa
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

kyllä sitäkin on riittävästi.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Jos pääset johonkin sisälle ja käytössäsi on kuumaa vettä esim. kasteluletkusta voit koittaa huuhdella lämppärin kennon näin.

1. Varmista että lämmönsäätimet on kuumalla
2. irroita lämppärin letkut koneesta
3. laita letku esim. sopivan putken avulla kiinni toiseen lämppäriltä tulevaan letkuun
4. sitten vaan hana auki. ensin hiukan ja sitten täysille. kannattanee myös katsoa että vesi ei kastele sopimattomia paikkoja tullessaan ulos kennosta toisen letkun kautta
5.Letkut kii ja uudet nesteet sisään. lisätään vielä koneen lämmettyä että tulee oikealle tasolle

Siinä ohjeet pikasesti kirjoitettuna
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

mitenkähän muuten on ,voiskohan tuossa lämppärinkennon huuhtelussa käyttää jotain liuotinta et sais kennon puhtaammaksi?
jos niin mitä? miten?...
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Voisihan siihen varmaan jotain liuotinta käyttääkkin. esim. tulppaamalla toisen letkun jollakin tavalla ja kaatamalla toisesta litkut sisään, antaa hetken liueta ja sitten ulos ja vesihuuhtelu perään. ainakin uskoisin että tuo kenno kestää ainakin hetkellisesti liuottimia, ja voihan niitä hiukan laimentaa vedellä ennen käyttöä. myös konetiskiaineet on hyviä tuohon hommaan.

itse olen joskus huuhdellut koko jäähdytysjärjestelmän näinkin: laittanut ensin järjestelmään pelkkää vettä ja hiukan konetiskiainetta perään ja sitten vaan ajellut pienen lenkin lämppäri täysillä, sitten vaihtanut uudet vedet, taas lenkki ja sitten taas vedet pihalle ja pakkasnesteet koneeseen

Siihenhän myydään kyllä ihan puhdistusaineitakin jotka laitetaan pakkasnesteen sekaan mutta niiden käyttö näin talvella voi olla hiukan hankalaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se kenno yleensä kalkkeutuu tukkoon. Eli aineen pitäs olla esim kalkin pois ainetta tai etikkaa. :shock:
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

millaista kalkin poistoainetta? saa ilmeisesti ihan ostettua jostain. entäs tuo etikka? sekoitanko veteen ja miten paljon? miten pitkään annetaan vaikuttaa kennossa?
Vastaa Viestiin