VNT:N ohjaaminen paineella?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

VNT:N ohjaaminen paineella?

Viesti Kirjoittaja vitos »

vnt:n ohjaaminen ahtopaine kellolla! voisko joku viisas kertoa jotakin tärkeää :?: kokemuksia???
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Eikös vnt:tä yleensä ohjata alipaineella joka muodostuu imusarjaan. Sieltä viesti kulkee painetietona painekellolle ja painekello sitten muuttaa siipien kulmaa alipaineen mukaan. Linksu Autowikiin: http://www.autowiki.fi/index.php/Turboa ... turboahdin
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mutta eihän dieselissä muojostu imusarjaan alipainetta!

Vai pittääkö vnt:n yhteyessä olla jonkulainen kaasuläppä?
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Jees, olisi pitänyt kirjoittaa paineen tai alipaineen avulla ohjataan painekelloa. No nyt on oikein.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: VNT;N ohjaaminen paineella?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

vitos kirjoitti:vnt:n ohjaaminen ahtopaine kellolla! voisko joku viisas kertoa jotakin tärkeää :?: kokemuksia???
Haulla löytyy juttua enemmänkin, mutta lyhyesti:

VNT:n saa toimimaan tyydyttävästi vaihtamalla alipainekellon tilalle ylipainekellon, jota ohjataan suoraan ahtopaineella. Ongelmat liittyvät kiihdytyksessä tai moottorijarrutuksessa mahdolliseen ahtopaineen yliheilahdukseen (ei ole itselläni ollut ongelma) sekä turhan korkeisiin ahto- ja pakopaineisiin kevyellä moottorin kuormituksella.

Omassani olen ratkaissut jälkimmäisen ongelman lisäämällä järjestelmään alipaineella toimivan kellon, joka avaa johdinsiivet tyhjäkäynnillä ja "keveillä" kaasupolkimen asennoilla. Alipainekellon tarvitsema alipaine tuotetaan luonnollisesti alipainepumpulla ja venttiiliä ohjataan kaasuvivuston yhteyteen sijoitetulla mikrokytkimellä.

Muitakin ohjaustapoja on käytetty.
Viimeksi muokannut paloviita, Su 04.02.2007 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Re: VNT;N ohjaaminen paineella?

Viesti Kirjoittaja vitos »

Ongelmiapi hyvinki! tätä mä just hainki pitää varmaan kokeilla saman moista alipaine ohjausta! millä paineilla ylipaine kellosi alkaa reakoida?
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Petehri varmaan tietää miten on hyvä. Sillä 603 ja vnt!
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: VNT;N ohjaaminen paineella?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

vitos kirjoitti:Ongelmiapi hyvinki! tätä mä just hainki pitää varmaan kokeilla saman moista alipaine ohjausta! millä paineilla ylipaine kellosi alkaa reakoida?
Ahtopaine on säädetty 1.6 bariin. Ei taida siipien avautuminen alkaa paljoakaan tuota ennen.

Johdinsiipien minimiasentoa voi muuttaa stoppariruuvia kääntämällä. Tällä voi hakea kompromissia ahtimen heräämisen ja toisaalta kevyen kuormituksen ahtopaineen välillä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

alkuperäisestä alipainekellosta muuttamalla kellon ylipaine kelloksi se alkaa aukaisee siipiä jo paikallaan huudattaessa (ilman kuormitusta)
herkyyttä voi sitten säätää ohivirtaus venttiilillä...

:roll: joo tulipa taas varmaan aika sekava vastaus mut....enivei :idea:
www.thaiklupi.fi
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Täällä yksi tapa toteuttaa uto ohjaus vaijerikaasullisessa. http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=163748
diipa daapa...
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja vitos »

Eli ongelma on ahistus tyhjä käynnillä ja sit korkeat paineet normi ajossa (100kmt noin 1,1bar). nyt ohjaan vnt:tä viton omalla ylipaine kellolla suoraan imusarjasta. Itse ajattelin sellaista että voisi ohjata jotenki portaattomasti kierros luvun mukaan magneetti venttiiliä jolla ohjais sit sitä alipaine kelloa joka ois sen ylipaine kellon rinnalla ,sitte mikrokytkin kaasu vivustoon että tyhjäkäynnillä ois siivet auki kuvittelisi että sillä sais aika tarkan ohjauksen mutta mistä semmoinen säätö PURKKI :roll: :?:
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Mikä VNT turbo kyseessä?
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja vitos »

garret gt2256vnt ??? jos vähänkään muistiin luottamista, se on D5:sta volvosta!
Viimeksi muokannut vitos, La 17.02.2007 15:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Onko sama laippa?


Olisko se liian pieni?
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja vitos »

ei aivan,vaatii väli laipan.ei kai se liian pieni oo jos ei hajeta ihan 300hv:ta
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Onko siinä säätöruuvia, jolla sitä siipien "kiinni" asentoa voisi säätää.

Jos ei ole, niin sen voi tehdä.
Siis siivet voi olla hiukan raollaan, vaikka ovatkin kiinni - asennossa.

320cdi,n ahdin voisi olla parempi, jos pelkästään hukkaporttina käytät niitä siipiä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja vitos »

on siinä säätö ruuvi ,ei siivet mene edes nyt aivan kiinn!rupee ahtaan reilummin siinä noin2000-2200rpm. eikä vihtis kiusata kovin ennenku pääsis mittaileen pakopaineet
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Siitä ruuvista voisit koettaa, jos löytäisit sellaisen kohdan missä pikkukaasulla ei vielä mielellään rupea ahtamaan, mutta reilummalla kaasun käytöllä sitten alkaa.

Vaikeus on siinä, että ihan kunnolla toimiakseen vnt- ahdin tarvitsisi myös niitä siipien "väliasentoja".
Ne on taas kovin vaikea toteuttaa yksinkertaisesti.

Käytännössä voisi olla helponta vaihtaa joko riittävän suuri vnt, tai juuri sopivalle tehomäärälle mitoitettu hukkaportillinen, jolloin myös pääsään aika hyviin käyttöominaisuuksiin.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja vitos »

se onkin tarkenman kuullostelun jälkeen gt 2562vnt
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja vitos »

voimakas sininen savu pääsi karkaan pakoputkesta ja oksensi oljyt huohottimesta vit... :evil: :evil: :evil: varmaan joku flunssa aalto!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Käytetyn ahtimen kirous ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja vitos »

tais lähtä kansi pahvi kiitään!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vitos kirjoitti:tais lähtä kansi pahvi kiitään!
ah normipäivä :roll: :lol:

Mulla on yksi uusi pahvi sopivasti myytävänä, jos olet lounais-suomessa. Original teile, ja lähtee alle KL varaosien hintaan. Käytin sitä mallina kun piirsin kuparitiivisteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja vitos »

joo en tiiä pitäiskö aatella liekki renkaita lohkoon!
mites se kupari tiiviste on pelitelly? :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vitos kirjoitti: mites se kupari tiiviste on pelitelly? :roll:
Ei toimi
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja vitos »

mitä kävi?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vitos kirjoitti:mitä kävi?
Tuli painetta jäähdyttimeen :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

veskola kirjoitti:Tuli painetta jäähdyttimeen :roll:
Oliko kansi ok?
Pukkasko paineet heti jäähdytysjärjestelmään?
Näkikö että kuparitiiviste vuotanut?
Omassa oli se kansi halki vaikka koneistamolla tarkastettiin että on ok.
Toimi 1000km ja sitten alko mököttää :evil: .
Tarkaa vuoto paikkaa ei saatu selville.
Enkä ole viitsinyt sitä etsiäkkään.
Toinen kansi kiinni ja sillä selvä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kansi on ihan ok, enkä ole sitä vielä purkanut. Ei sitä saa enää purettuakaan, on sen verran tehokkaasti liimattu kiinni :lol:

Eikä kiinnosta purkaakkaan mokomaa paskaa :D

Kesti se joku 200 km ja sitten irtosi vesiletku :twisted: Sitten ajelin sillä jotain tuhannen km tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja vitos »

Älähän ny heti masennu pikku jutusta! pitäshän tuo ruveta purkaan! ja kattoon mitä syöny,nyt viimein ei menny ku 8 kuukautta turbo ja pumppu rempassa ja 3viikkoa pelas :D
Vastaa Viestiin