W203 - Akku tyhjenee
W203 - Akku tyhjenee
Seistyään yön yli tallissa S203 oli aivan kuollut. Keskuslukitus ei sanonut mitään eikä takakontin lukkokaan suostunut reagoimaan kahvan vetämiseen. Starttaamaan auto ei näin väsyneessä tilassa luonnollisestikaan suostunut.
Mittasin akun jännitteen ja se oli ainoastaan 6 volttia. Latasin akkua hiukan ja sitten laitoin auton buusterilla käyntiin. Pienen ajolenkin jälkeen auto toimi taas ihan hyvin. Ja käynnistyi ilman apuvirtaa. Eli tältä pohjalta voi vetää johtopäätöksen, että akku on edelleen kunnossa.
Seuraavana aamuna auto oli taas mykkä ja akun jännitteet alhaalla.
Testasin akun luovuttamaa virtaa miinukselta ja se oli tasaista 2 ampeeria. Eli jokin selvästi kuluttaa virtaa.
Kävin auton kaikki sulakkeet läpi. Välillä virta putosi puoleentoista ampeeriin, mutta nousi sitten taas takaisin kahteen. Olisin odottanut, että jonkin sulakkeen irroittaminen olisi pudottanut lukeman käytännössä nollaan. Eli milliampeereihin. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.
Miten näistä nykyautoista kuuluu mitata akun luovuttamaa virtaa? Mieleeni tuli, että autohan herää henkiin sillä kohdalla kun liitän virtamittarin akun miinuksen ja maan välille. Eli 2 ampeeria lienee virrankulutus sillä kohdalla kun auto "herää". Eli jos lukema välittömästi virtamittarin kytkemisen jälkeen on 2A, se ei tarkoittane että virrankulutus yön aikana olisi ollut koko ajan 2A. Miten saan mitatuksi sen virrankulutuksen joka tapahtuu auton aidossa lepotilassa?
Mittasin akun jännitteen ja se oli ainoastaan 6 volttia. Latasin akkua hiukan ja sitten laitoin auton buusterilla käyntiin. Pienen ajolenkin jälkeen auto toimi taas ihan hyvin. Ja käynnistyi ilman apuvirtaa. Eli tältä pohjalta voi vetää johtopäätöksen, että akku on edelleen kunnossa.
Seuraavana aamuna auto oli taas mykkä ja akun jännitteet alhaalla.
Testasin akun luovuttamaa virtaa miinukselta ja se oli tasaista 2 ampeeria. Eli jokin selvästi kuluttaa virtaa.
Kävin auton kaikki sulakkeet läpi. Välillä virta putosi puoleentoista ampeeriin, mutta nousi sitten taas takaisin kahteen. Olisin odottanut, että jonkin sulakkeen irroittaminen olisi pudottanut lukeman käytännössä nollaan. Eli milliampeereihin. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.
Miten näistä nykyautoista kuuluu mitata akun luovuttamaa virtaa? Mieleeni tuli, että autohan herää henkiin sillä kohdalla kun liitän virtamittarin akun miinuksen ja maan välille. Eli 2 ampeeria lienee virrankulutus sillä kohdalla kun auto "herää". Eli jos lukema välittömästi virtamittarin kytkemisen jälkeen on 2A, se ei tarkoittane että virrankulutus yön aikana olisi ollut koko ajan 2A. Miten saan mitatuksi sen virrankulutuksen joka tapahtuu auton aidossa lepotilassa?
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
.
Käsittääkseni se mitataankin juri nuin.
Jotkut toiminnot vaan vaativat runsaasti aikaa, että "menevät pois päältä".
Auto saattaa olla pitkäänkin jonkinlaisessa valmiustilssa.
Minä yrittäisin niin, että laittaisin mittarin kiinni ja antaisin muutaman tunnin seistä.
2A virran hävikki tuntuu minusta aika vähältä.
Kerkiääkö silloin kunnollinen akku purkaantua yön aikana ?
Olisko ihan vaan akku finaalissa ja siksi itsekseen purkaantuu ?
Jos ei kerran mitkään manööverit juurikaan vaikuta asiaan ?
En älyä sähköstä mitään.
Luulisi täällä joku sähkömies olevan.
Muistithan tarkistaa hehkut.
Huumori se vaan kukkii näin keväällä.
Käsittääkseni se mitataankin juri nuin.
Jotkut toiminnot vaan vaativat runsaasti aikaa, että "menevät pois päältä".
Auto saattaa olla pitkäänkin jonkinlaisessa valmiustilssa.
Minä yrittäisin niin, että laittaisin mittarin kiinni ja antaisin muutaman tunnin seistä.
2A virran hävikki tuntuu minusta aika vähältä.
Kerkiääkö silloin kunnollinen akku purkaantua yön aikana ?
Olisko ihan vaan akku finaalissa ja siksi itsekseen purkaantuu ?
Jos ei kerran mitkään manööverit juurikaan vaikuta asiaan ?
En älyä sähköstä mitään.
Luulisi täällä joku sähkömies olevan.
Muistithan tarkistaa hehkut.
Huumori se vaan kukkii näin keväällä.
Viimeksi muokannut tuikku, Su 25.02.2007 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Toimivatko kaikki hälytys- ym. ajamista ehkäisevät järjestelmät kuten niiden pitää? Voisiko siellä joku anturi tms. olla epävireessä?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Virran mittaus: kytke mittari,kaikki kulutuslaitteet pois päältä,sisävalo sammutettuna ja ovikatkaisijankin pitää olla sisäänpainettuna.
Menee jonkun minuutin ennen luotettavan lukeman saamista.
Ainakin Diesel Väyryselle on noin 200 mA vielä hyväksyttävä lukema.
On otettava huomioon asennetut lisälaitteet (esim. varashälytin).
Menee jonkun minuutin ennen luotettavan lukeman saamista.
Ainakin Diesel Väyryselle on noin 200 mA vielä hyväksyttävä lukema.
On otettava huomioon asennetut lisälaitteet (esim. varashälytin).
Re: W203 - Akku tyhjenee
eerola kirjoitti:Seistyään yön yli tallissa S203 oli aivan kuollut. Keskuslukitus ei sanonut mitään eikä takakontin lukkokaan suostunut reagoimaan kahvan vetämiseen. Starttaamaan auto ei näin väsyneessä tilassa luonnollisestikaan suostunut.
Mittasin akun jännitteen ja se oli ainoastaan 6 volttia. Latasin akkua hiukan ja sitten laitoin auton buusterilla käyntiin. Pienen ajolenkin jälkeen auto toimi taas ihan hyvin. Ja käynnistyi ilman apuvirtaa. Eli tältä pohjalta voi vetää johtopäätöksen, että akku on edelleen kunnossa.
Seuraavana aamuna auto oli taas mykkä ja akun jännitteet alhaalla.
Testasin akun luovuttamaa virtaa miinukselta ja se oli tasaista 2 ampeeria. Eli jokin selvästi kuluttaa virtaa.
Kävin auton kaikki sulakkeet läpi. Välillä virta putosi puoleentoista ampeeriin, mutta nousi sitten taas takaisin kahteen. Olisin odottanut, että jonkin sulakkeen irroittaminen olisi pudottanut lukeman käytännössä nollaan. Eli milliampeereihin. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.
Miten näistä nykyautoista kuuluu mitata akun luovuttamaa virtaa? Mieleeni tuli, että autohan herää henkiin sillä kohdalla kun liitän virtamittarin akun miinuksen ja maan välille. Eli 2 ampeeria lienee virrankulutus sillä kohdalla kun auto "herää". Eli jos lukema välittömästi virtamittarin kytkemisen jälkeen on 2A, se ei tarkoittane että virrankulutus yön aikana olisi ollut koko ajan 2A. Miten saan mitatuksi sen virrankulutuksen joka tapahtuu auton aidossa lepotilassa?



Tilanne kehittyi siten, että ensin muutama päivä sitten käynnistyksen yhteydessä tuli ilmoitus valosensorin viasta. Eli ilmeisestikin käynnistyksen yhteydessä jännitteet kävivät niin alhaalla, että kaikki laitteet eivät jaksaneet "buutata" kunnolla. Koska auto tuolloin käynnistyi, akku latautui ja valosensori-ilmoitus ei enää uusinut. Mutta nyt sitten yön aikana akun voimat menivät kriittisen pisteen alle ja lopputulos on tässä.tuikku kirjoitti:...2A virran hävikki tuntuu minusta aika vähältä.
Kerkiääkö silloin kunnollinen akku purkaantua yön aikana ?...
Eli epäilisin vian syyn olleen jo jonkin aikaa purkamassa akkua. Nyt vain saavuttiin kriittiseen pisteeseen.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Noniin, laitoin virtamittarin akun miinuksen ja maan välille sarjaan ja kävin kahvilla. Kun tulin takaisin, virrankulutus oli pudonnut 0,7A ja oli nyt 1,3A. Nyppäsin sähkötuolien sulakkeet pois. Virrankulutus putosi 0,9A. Ja kun nyppäsin vielä COMANDin sulakkeen pois, lopputulos oli nolla. COMANDhan pyörittelee levyä välillä harrastuksesta ja katselee mitä autossa ja sen ympäristössä tapahtuu.kääkkänä kirjoitti:Virran mittaus: kytke mittari,kaikki kulutuslaitteet pois päältä,sisävalo sammutettuna ja ovikatkaisijankin pitää olla sisäänpainettuna.
Menee jonkun minuutin ennen luotettavan lukeman saamista.
Ainakin Diesel Väyryselle on noin 200 mA vielä hyväksyttävä lukema.
On otettava huomioon asennetut lisälaitteet (esim. varashälytin).
Eli mielessäni ennen työhön tarttumista ollut arvaus oli ilmeisesti oikea ja vika lienee etupenkkien sähkösäädöissä.
Sulakkeiden kanssa pelaamalla en päässyt kuusalle, kumpi etupenkki on murheen ydin. Takaluukussa olleilla penkkisulakkeilla ei ollut vaikutusta. Mutta kojelaudan päässä olevien penkin sulakkeiden asentaminen sai virrankulutuksen pomppaamaan.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Sullahan on muisti nissä jakkaroissa?
Mikäli nyt oikein muistan niin kuskin jakkara menee taakse ja ratti nousee kun auton sammuttaa. Tiedä sitten lopettaako kun avaimen ottaa pois virtalukosta? Tarkkaileppa tilannetta että ne kans menee perille asti eikä jää nalkuttamaan johonkin. Tosin 0,9A on todella vähän sähköpenkin moottoreille. Kyseessä oleva penkkihän on helppo selvittää kun irrottaa töpselit penkin alta. Joku laite sen virran kuluttajan on kuitenkin pakko olla, oikosulku kuluttaisi huomattavasti enemmän.
Mikäli nyt oikein muistan niin kuskin jakkara menee taakse ja ratti nousee kun auton sammuttaa. Tiedä sitten lopettaako kun avaimen ottaa pois virtalukosta? Tarkkaileppa tilannetta että ne kans menee perille asti eikä jää nalkuttamaan johonkin. Tosin 0,9A on todella vähän sähköpenkin moottoreille. Kyseessä oleva penkkihän on helppo selvittää kun irrottaa töpselit penkin alta. Joku laite sen virran kuluttajan on kuitenkin pakko olla, oikosulku kuluttaisi huomattavasti enemmän.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Juu, paitsi että olen asettanut tuon "mukavuustoiminnon" pois päältä, koska teki pahaa kuunnella penkkiä ja rattia liikuttelevien moottoreiden työskentelyä arktisessa lämpötilassa.Jani Anttila kirjoitti:Sullahan on muisti nissä jakkaroissa?
Mikäli nyt oikein muistan niin kuskin jakkara menee taakse ja ratti nousee kun auton sammuttaa....

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Epäilykseni vahvistuu vahvistumistaan. Haut BenzWorldilla tuottavat monta keskustelua, joissa tarina kulkee: "Autollani on ajettu karvan verran alle 100000 km. Sähkösäätöisien penkkien kontrollimoduuli vikautuu ja alkaa kuluttaa virtaa noin yhden ampeerin verran. Tästä seuraa, että 24 tunnin seisomisen jälkeen auto on kuollut."
Lienee siis osa nro 20 tässä kuvassa.
Täytynee mennä vielä hiukan kikkailemaan penkkien kanssa, irroittaa kontrollimoduulit ja kytkeä yksi kerrallaan. Näin toivottavasti saan selville, kumpi se virransyöppö on...
Lienee siis osa nro 20 tässä kuvassa.
Täytynee mennä vielä hiukan kikkailemaan penkkien kanssa, irroittaa kontrollimoduulit ja kytkeä yksi kerrallaan. Näin toivottavasti saan selville, kumpi se virransyöppö on...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Akun ampeerituntilukemahan teoriassa tarkoittaa, kauanko akku kestää kokonaan purkautua ampeerin kuormalla. Eli vaikkapa 90 Ah akku teoriassa kestäisi 2 ampeerin kuormalla purkautua aivan tyhjäksi 45 tuntia. Kuitenkin käytännössä akku lakkaa jo paljon aiemmin antamasta suuria piikkivirtoja ja kylmänä akun varauskyky ja virranluovutuskyky on vielä huomattavasti heikompi. Eli kyllä 2 ampeeria on tuollaisena virtavuotona aika paljon ja riittää purkamaan akkua yön aikana niin paljon ettei startti pyöritä.tuikku kirjoitti:2A virran hävikki tuntuu minusta aika vähältä.
Kerkiääkö silloin kunnollinen akku purkaantua yön aikana ?
W123 280TE -79
Ratkaisu löytyi. Tarina on täällä.eerola kirjoitti:...Täytynee mennä vielä hiukan kikkailemaan penkkien kanssa, irroittaa kontrollimoduulit ja kytkeä yksi kerrallaan. Näin toivottavasti saan selville, kumpi se virransyöppö on...
Koska vika nyt näyttää olevan "aivolaatikossa", onko siihen olemassa korjausta vai onko edessä uuden elektroniikkayksikön ostaminen?kääkkänä kirjoitti:...kannattaa tarkastaa maton alta ettei tuolien aivolaatikko ole saanut kosteutta ja oikuttele sen takia. Minulla oli sitä vikaa eikä ole ainut.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Olet kenties jo selvittänyt ongelmasi. Tällä haullalöytyy asiasta keskustelua, josta saattaa ola apua.eerola kirjoitti:Koska vika nyt näyttää olevan "aivolaatikossa", onko siihen olemassa korjausta vai onko edessä uuden elektroniikkayksikön ostaminen?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käytin hakusanoina power and seat and battery. Niillä löytyi useampi säie aiheesta.Myös no spam-kenttä (vasemmalla search-toiminnassa) pitää muistaa täyttää.eerola kirjoitti:Mitä hakusanoja olit haussasi käyttänyt? Linkki taisi olla jo vanhentunut kun sitä klikkasin.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020