automaattilaatikon pari säätö kysymystä (722.3)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

automaattilaatikon pari säätö kysymystä (722.3)

Viesti Kirjoittaja epk »

sääsin laatikosta vähän paineita , koska luisti hitusen 2-3 välin. Tuli hieman liikaa koska nyt ampuu vaihteita niin että perässä rytisee, luisto hävisi kyllä.

Tästä tuli mieleen että eikös noissa ole se joku "alipainemodulaattori" ? yhessä autossa se oli rikki ja vaihteiden vaihdossa tosiaan kolisti perään ihan tautisesti. Meneekö säädin kerrasta rikki vai voiko olla "menossa" ja tekee sitten jo alkavaa pauketta vaihdossa ?


entäpä mitä vaikutusta tarkalleen siinä pumpun (auto siis diesel) kyljessä olevalla säätimellä on , siitä mistä sai laatikon vaihtoja kans mulkattua. Onko paras asento sillä tappiin laitettuna vai saako siitä muissa asennoissa jotain muuta säädettyä kuin "varmuutta vaihtoihin" ? ....
Ja sitten tietysti vielä laatikon vaijerin säätö, se löysällä vaihtaa laatikkokin vähän pehmeämmin vaikka sitten saa jo antaa kaasua kunnolla että vaihtaa alemmas poljettaessa ?

vinkkejä voi antaa mitä nyt seuraavaksi, itse ajattelin niitä paineita laatikon kyljestä hitusen pienemmälle nyt ainakin. Pumpun kyljestä se säädin on jo tapissaan joten...
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Paljonko ruuvasit kerralla sitä säätöä laatin kyljestä??

Ai nii pongasin autosi tänään ohikulkutietä ajellessa, ei voi ainakaa likaiseksi haukkua :)
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: automaattilaatikon pari säätö kysymystä (722.3)

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

epk kirjoitti:sääsin laatikosta vähän paineita , koska luisti hitusen 2-3 välin. Tuli hieman liikaa koska nyt ampuu vaihteita niin että perässä rytisee, luisto hävisi kyllä. .
Tuntuisi asiasta tietämättä, että jos on ongelmia vain osassa vaihtoväleistä, niin tuskin laatikon ulkopuoliset säädöt korjaa vikaa. Kun on lukenut noita automaattilaatikko kertomuksia näyttäisi, että useinmilla ongelmat alkaa joko 2-3 välistä tai sitten pakista.
Itellä on myös tuo 2-3 väli, mutta niin että se ei luista, vaan vaihtaa huomattavasti korkeammilla kierroksilla kuin muissa väleissä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juu kummasti pysynyt puhtaanu ko oli nää pakkaspäivät :)

sinne tais nyt jäädä joku 3 kierrosta :shock:

ekat 1-2 kierrosta tuntui niin vähältä kun mulla oli silloin pumpun kyljestä säädin himpun verran täysistä alemmas (josta johtuen ei vaihtanut pienillä kierroksillä isompaan ilman kaasulta nostoa) -> lisää paineita , mutta sittenhän se rupes ampumaan niitä kunnolla :roll:

jälkeen laitoin pumpun kyljestä säädön tappiin niin rupes vaihtamaan kohtuu aikaiseen ilman kaasulta nostoa. Nyt on huonoa : ampuu vaihteita vieläkin himpun liian kovaa, ehken pitäisi vieläkin aikaisemmin ilman kaasulta nostoa vaihtaa isompaa. Luisto on loppu nyt.
Viimeksi muokannut epk, Ti 27.02.2007 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: automaattilaatikon pari säätö kysymystä (722.3)

Viesti Kirjoittaja epk »

juhaoh kirjoitti:
epk kirjoitti:sääsin laatikosta vähän paineita , koska luisti hitusen 2-3 välin. Tuli hieman liikaa koska nyt ampuu vaihteita niin että perässä rytisee, luisto hävisi kyllä. .
Tuntuisi asiasta tietämättä, että jos on ongelmia vain osassa vaihtoväleistä, niin tuskin laatikon ulkopuoliset säädöt korjaa vikaa. Kun on lukenut noita automaattilaatikko kertomuksia näyttäisi, että useinmilla ongelmat alkaa joko 2-3 välistä tai sitten pakista.
Itellä on myös tuo 2-3 väli, mutta niin että se ei luista, vaan vaihtaa huomattavasti korkeammilla kierroksilla kuin muissa väleissä.
juu yleensä ekat ongelmathan alkaa siitä 2-3 välistä, joka korjaantuu juurikin kun laittaa hitusen painetta lisää laatikonkyljestä, näin ainakin mulla ollut 3:ssa autossa. Ja tuota korkeilla kierroksilla vaihtoa myös ollut, kaikki olen saanut korjattua joko laatikon kyljestä, pumpun kyljestä taikka vaijerin säädöllä.

Nyt tosin meni säädöt vähän poskelleen kun menin laatikon kyljestä säätään kun pumpun kyljestä oli jo vähän vitullaan ennen sitä.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2309
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....oletko tarkistanut ettei pumpun vierestä ole samalla kun siellä työskentelit irronnut , murtunut tai osittain löystynyt alipaine liitos tai letku :?: ...näin kävi kerran minulla
....vehosta muuten saa 2-3 välivaivaan apua :idea: ...eli jäykemmän jousiparin (korjaus sarja) laatikkoon jonka voi vaihtaa kätevästi (10min) laatikossa olevasta luukusta :twisted:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

cuuno kirjoitti::D
....vehosta muuten saa 2-3 välivaivaan apua :idea: ...eli jäykemmän jousiparin (korjaus sarja) laatikkoon jonka voi vaihtaa kätevästi (10min) laatikossa olevasta luukusta :twisted:
Kumpaan vaivaan tuo Vehon jousisarja vaikuttaa; luisto- vai kierrolukuvaivaan?
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2309
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...2-3 sen "venytykseen" luistoon :twisted:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tämä nyt menee kyselyksi, mutta.

Mitä lie maksaa?
Kai sama paketti käy tuohon 722.5?
Ja minkäslainen korjaus satsi se oikeen on?
Olisko sulla tarkempaa ohjetta laittaa?
Sen varmaan voi ihan itekkin laitella?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

cuuno kirjoitti:
....vehosta muuten saa 2-3 välivaivaan apua :idea: ...eli jäykemmän jousiparin (korjaus sarja) laatikkoon jonka voi vaihtaa kätevästi (10min) laatikossa olevasta luukusta :twisted:
Ja mä lainaan nosturia ja tuun ottaan aikaa, jos 10 min. teet niin perhekossun saat. Ajanotto alkaa kun auto on nosturilla ja loppuu kun on ajettavissa pois :D
JariN
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2309
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...joo voihan sitä alkaa saivartelemaan ...toi aika kyllä kuvasi homman nopeutta ei ajan mittausta ....mutta jos ei apu ja vinkit kelpaa niin ihan miten vaan :twisted:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tuskin kukaan tosissaan ees saivarteli ; )

kiinnostaa kyllä tuo jousi hommeli , kerro vaan tarkemmin asiasta !
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Juu, ei tarkoitus ollut saivarrella. Ihmiset vaan lukee netistä noita 10 min. jousenvaihtoja ja parin tunnin laatikkoremontteja ihan tosissaan ja kirjaimellisesti, seuraavaksi ne on hämmästyneitä kun ei se niin äkkiä käykkään vaikka ihan netissä sanottiin.....
JariN
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2309
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...niin ei tässä laatikoa alas oteta :idea: ...no laitetaampa ajaksi pohjamuovin irroituksen kanssa vaikka 20min sitten tai 30 ihan miten vaan kukin haluaa :lol: ....voin koitaa hommata varaosanumeron :D ...eli palataan asiaan tuonenpana :wink:
tdt300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 24.01.2006 19:46
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja tdt300 »

se pumpun kyljessä oleva säädin ei sais olla ihan tapissa.sehän ohjaa alipainetta joka pistää pykälän silmään.tai ainakin mulle on laatikkon korjaus spesiaalit niin sanonu. :oops: tiedä sitten. :lol:
autot:
124 300tdt -92
123 200d -81
115 220d -69
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

tdt300 kirjoitti:se pumpun kyljessä oleva säädin ei sais olla ihan tapissa.sehän ohjaa alipainetta joka pistää pykälän silmään.tai ainakin mulle on laatikkon korjaus spesiaalit niin sanonu. :oops: tiedä sitten. :lol:
Set kait riippuu kumpaan suuntaan se on tapissa, jos täyskaasukiihdytyksellä mokkula päästää alipainetta letkuun niin saattappi sitten luistaa pahemman kerran vaihdossa :?

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2309
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D .... A1262704477 .... 12,80e :twisted:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no johan , onkos tietoa mitä tuo setti sitten tekee laatikolle ja asennus vinkkejä ? :)
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Moi!
Mullakin tahtoo venyttää välillä tota 2-3 väliä.Käyköhän toi sama satsi tohon 722.4 laatikkoon?
Mites,kun jonkunlaisia asennusohjeita myös kaivattais :?:
Säätämällä en ole saanut tota mieleisekseni,jos 3-4 väli on hyvä,niin sitte taas toi 2-3 väli tahtoo venyttää(luistaa).
Varsinkin tollasessa kevyessä kiihdytyksessä temppuilee :shock:
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
Halmu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 31.03.2007 18:02
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Halmu »

Mullakin 7224 latikko luistaa melko reilusti, kohtei ajella viitti. Tilasin tuon korjaussarjan mistä täälläkin on juteltu. Voiskos joku vielä jatkaa juttua sen asentamisesta ettei ihan hakuammunnax menis tuo auton alla makoilu (on nimittäin tullu tuon laatikon kans jo painittuu) paineennosto ei auta -alkaa vaan täristään kun d:llä seisoo esim liikennevaloissa ja luistaa ihan samalla lailla, enempää ei tohi nostaa.
Uusi modulaattori vai mikä se nyt onkin pumpun kylkeen maksaa noin 130€, joka olisi seuraavana sitten listassa tai sitten ouluun säätöön (joku spesialisti siellä on kunhan vaan saan sen tiedot)
MB W124 E250TDA -94
MB W124 TE 300-24 A -91
MB W201 2.0E -89
MF 135
Honda CBR 1000F
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Nyt olis toi korj.sarja tossa pöydällä.Kolme erikokoista jousta ja tollanen musta ja valkoinen muoviosa.
Olis kiva kuulla ja jos vaikka kuvan kanssa sais selvitettyä,että mihin noi nyt sitte laitetaan?
Ei viittis kaikkii roppui alkaa availee laatikosta.
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

tdt300 kirjoitti:se pumpun kyljessä oleva säädin ei sais olla ihan tapissa.sehän ohjaa alipainetta joka pistää pykälän silmään.tai ainakin mulle on laatikkon korjaus spesiaalit niin sanonu. :oops: tiedä sitten. :lol:

Pumpun kyljessä oleva säädin pitää olla tapissa, jos meinaa että lelut vielä jonnekkin kulkee. Tdt:stä etittiin pitkään vikaa mikä on kun ei kulje, no ei kai se kulje kun ei saa keittoa kun laatikon ohjausmodulaattori ei laskenut vivustoa pohjaan...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Scotty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 02.05.2006 00:47
Paikkakunta: Mynämäki

Laatikon tyypit, saiskos valaisua.

Viesti Kirjoittaja Scotty »

Teksteissä automaattilaatikoista vilahtelee tyyppejä 722.3, 722.4 jne.
Olisiko jollain aikaaa kertoa mitä tarkoittavat ja missä autoissa on ollut mitäkin laatikoita, noin yleisesti vaan. :oops:
Olen potkinut tuota pommikonettani viime heinäkuun jälkeen n 80000km , W123 300 D vm-80. Laatikko on kuin tyttöystävä, milloinkaan ei tiedä mikä on reaktio kun "polkaisee". :D
sornikoski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 03.05.2006 20:08
Paikkakunta: haapajärvi

korjaussarja

Viesti Kirjoittaja sornikoski »

joo eli auttaisko se korjaussarja mitä veholta saa jotain? ku meinaa 280 c mersus vähän luistaa 2-3 väli. vähän laiskasti vaihtaa. missä muuten tommoses se paineen säätö?
-tiisel-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 23.04.2007 00:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -tiisel- »

Kannattaako tuosta vaa sääjellä sitä automaattia.. hajuaa väärissä säädöissä koko loota nii itku siinä tullee eikä ole kellää kivvaa. :cry: :? Onko siihe mistää säätämis ohjeita?
Kyllähä mersu..

W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
Avatar
Scotty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 02.05.2006 00:47
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Scotty »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Tuossa vanhempaa keskustelua ja linkkejä alipaineesta ja automaatista.
En ole vielä kokeillut W123:ssa mutta lähipäivinä.
Scotty
Pakastehauki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 15.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja Pakastehauki »

Olisiko jollain antaa neuvoja tuon korjaussarjan asennukseen? :)
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Pakastehauki kirjoitti:Olisiko jollain antaa neuvoja tuon korjaussarjan asennukseen? :)
Niin sitä ollaan ootettu :)

Ovat vaihelleet mut ei kukaan osa neuvvoo :wink:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Manu300cea24 kirjoitti:
Pakastehauki kirjoitti:Olisiko jollain antaa neuvoja tuon korjaussarjan asennukseen? :)
Niin sitä ollaan ootettu :)

Ovat vaihelleet mut ei kukaan osa neuvvoo :wink:
Tuota, miksi kukaan ei ole tilatessaan tullut kysyneeksi, kuinka homma hoituu? Eipä tähän mennessä missään Veholla ole ilman tietoa jäännyt, mutta toki välillä kannattaa aika varauksella suhtautua vastauksiin (jos siis varaosamyyjä enemmän johonkin muuhun merkkiin kallellaan). Jos kiperämpi kysymys, niin yleensä ovat sitten taluttaneet jonkun asentajan siihen, joka vastaavaa on tehnyt. Ja saavatten aika paljon ohjeita tulosteltua, kun vain muistaa pyytää..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Minäkin odottelen neuvoja korjaussarjan asennukseen. Edes vähän suuntia, että mihin kohti nuo korjaussarjan osat tulee? (epc-net)
Vastaa Viestiin