C200D (W202) -95 Eberin asennus, sähkökytkentä ja muuta.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kevinc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.10.2006 19:02
Paikkakunta: Nurmo

C200D (W202) -95 Eberin asennus, sähkökytkentä ja muuta.

Viesti Kirjoittaja kevinc »

Pitäisi isännän mersuun asentaa ennen nastarengaskelejä D4WSC + TP5. Hiukan on vieras auto tuo mersu minulle konepeltin alta, kun ei sitä ole pahemmin tarvinnut ruuvata :) Foorumia olen tässä tämän päivän lueskellut, mutta muutama avoin juttu vielä on jäänyt.

Autossa ei ole ilmastointia, kyseessä on ihan tavallinen sähköventtiiliohjattu lämmityslaite. Puhaltimen nopeussäätö mekaanisella nupilla ja vastuksilla.

1) Mihin olisi järkevintä kytkeä se Eberin lämmityslaitteen puhallinta ohjaavan releen johtosarja? Suoraan nopeuskytkimen virransyöttökö poikki läheltä namiskuukkelia ja kierrätetään virrat releen kautta?

2) Entäs nuo magneettiventtiilit, pitääkö ne erikseen ohjata auki vai ovatko ne sähköttöminä aina auki? Foorumia lueskelin että ainakin joissain malleissa olisivat ilman ohjausta auki.

3) Polttoaineen ottopaikka on hieman epävarma vielä, mutta ilmeisesti ennen siirtopumppua T-haara, takaiskuventtiili ja suodatin voisi toimia? Vai onko tuollaisesta letkun väliin asennettavasta suodattimesta enemmän haittaa?

Itse Eberin asennuspaikka löytyy helposti konetilasta vasemman puolen runkopalkista, läheltä syyläriä. Vesiletkut olisi tarkoitus vetäistä moottorin takaosasta siitä tulipeltin läpiviennin ja moottorin väliltä. Asennussarja on se peruspaketti ilman termostaatteja ja 4-tie venttiilejä.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Oletetaan, että autossa ei ole ilmastointia. Puhallin kannattaa kytkeä kytkentäohjeen mukaan sulakerasiasta lämmityslaitteen sulakkeen jälkeiseen johtoon, jolloin puhallusnopeus on itse valittavissa 0-4(myös helpoin tapa).

lämppärin hanat on aina auki, kun virrat on poikki, joten toimii ilman lisävirityksiä.

Polttoaineen otto ennen siirtopumppua t-haaralla( ei tarvita välttämättä muita varusteita).

Itsekin asensin juuri samaan kohtaan oman eberini ja putkituksetkin on tehty suunnitelmasi mukaisesti.
Avatar
kevinc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.10.2006 19:02
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja kevinc »

Kiitoksia vastauksesta!

Tuo olikin hyvä idea, että pistää lämmityslaitten puhaltimen syöttöjohdon poikki sieltä sulakerasiasta, sulakkeen jälkeen. Sittenhän kojelaudan alle ei tarvitse mennä sorkkimaan ollenkaan ja säästyy paljolta purkamiselta.

Kaukosäätimen (TP5) vastaanottimen piuhat toki joutuu vetää, mutta sen asennus on oikeastaan helpompi kuin minikellon, koska se ei jää näkyviin. Kojelautaan ei tarvitse porata kuin 6mm reikä sille "hätäkytkimelle", josta eberin saa päälle ja pois kaukosäätimen kadotessa/hajotessa.

Eiköhän näillä ohjeilla ja suunnittelulla asennus onnistune. Ja saapa hyvää harjoitusta kun tarkoitus olisi omaankin A4:een laittaa eberi talven mittaan.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

kevinc kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta!
Kojelautaan ei tarvitse porata kuin 6mm reikä sille "hätäkytkimelle", josta eberin saa päälle ja pois kaukosäätimen kadotessa/hajotessa.
Kannattaa se kytkin laittaa helpolle paikkaa, sillä eberi on ikävä sammuttaa kaukosäätimestä ajaessa, varsinkin jos se on avaimenperänä. Nimim. kytkimen kojelaudan alle jättänyt :?
Avatar
kevinc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.10.2006 19:02
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja kevinc »

Hyvä huomio, eipä tuotakaan olisi hoksannut kun vasta käytössä.

Sen jälkeen onkin suuri kynnys lähteä siirtämään sitä kytkintä, kun sen kerran jonnekin laittaa ja saa toimimaan. Vähän sama juttu kun "väliaikaiset" stereoasennukset joskus nuorena poikana :)
guru
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja guru »

Puhallin kannattaa kytkeä kytkentäohjeen mukaan sulakerasiasta lämmityslaitteen sulakkeen jälkeiseen johtoon, jolloin puhallusnopeus on itse valittavissa 0-4(myös helpoin tapa).
Yritän isännälle etsiä tietoa miten tuo lämppärin virtajohto kytketään, mutta ei oikein avaudu tuosta. Auto on siis samanlainen kuin yllä ja ei ole ilmastointia. Voitteko kertoa mikä tuo sulakkeen numero on tai olisiko kuvaa tuosta kytkennästä niin avautuisi hieman paremmin. Kiitän etukäteen
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

guru kirjoitti:
Puhallin kannattaa kytkeä kytkentäohjeen mukaan sulakerasiasta lämmityslaitteen sulakkeen jälkeiseen johtoon, jolloin puhallusnopeus on itse valittavissa 0-4(myös helpoin tapa).
Yritän isännälle etsiä tietoa miten tuo lämppärin virtajohto kytketään, mutta ei oikein avaudu tuosta. Auto on siis samanlainen kuin yllä ja ei ole ilmastointia. Voitteko kertoa mikä tuo sulakkeen numero on tai olisiko kuvaa tuosta kytkennästä niin avautuisi hieman paremmin. Kiitän etukäteen
Sulakkeen numeroa en muista, mutta se kyllä löytyy ohjekirjasta. Eli sulakkeelta puhaltimelle lähtevä johto poikki ja webaston/eberin johtosarjassa olevan puhallinreleen piuhat johdon päihin kiinni. Tällöin toiminta on seuraavanlainen:

Lämmitin pois päältä

-Releelle ei tule ohjausvirtaa, jolloin navat 87a ja 30 ovat kytkettynä
-virta tulee puhaltimen sulakkeelta releen 87a-napaan ja jatkaa siitä navan 30 kautta puhaltimelle

Lämmitin päällä

-Releelle tulee ohjausvirta joka vaihtaa kosketin yhteyden 87a-30 yhteydeksi 87-30
-Lämmittimen johtosarjassa olevalta puhaltimen sulakkeelta tulee virta 87 napaan, josta se jatkaa matkaansa navan 30 kautta puhaltimelle.

Eli katkaistun puhaltimelle menevän johdon sulakkeen puoleinen pää kytketään releen 87a -napaan ja puhaltimenpuoleinen pää 30 -napaan. Tässä 87/87a hommassa on muisinvaraisena oletuksena, että tuo 87 on kytkettynä 30 :een kun releelle tulee ohjausvirta.

Toivottavasti tämä selvitti asiaa riittävästi.
guru
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja guru »

En ole päässyt isännän asennuksia näkemään, näin minäkin tuo asian ajattelin, mutta kytkentä ei kuulemma onnistu noin. Tarkennuksena, että auto on vm -97.

Puhaltajanmoottorille tulee päävirtajohto jossa on kuulemma koko ajan 12V jännite riippumatta siitä missä asennossa virtalukko on, tämän lisäksi moottorille tulee maajohto ja ohuempi ohjausvirtajohto joka tulee nopeussäätimeltä. Nopeussäätimen johdossa jännite vaihtelee 2-6 voltin välillä eli minimin ja maksinopeuden välillä. Ohjausvirtajohdosta katkeaa jännite kun autosta ottaa virrat pois.

Sulakerasiassa on kaksi sulaketta, toinen puhaltajanmoottorin päävirtaa varten ja toinen säätimen virtajohtoa varten. Kaiken järjen mukaan tuo eberin johtosarjasta tuleva virtajohto täytyy kytkeä siis ennen jännitteen säätäjää, mutta tässä tapauksessa se ei onnistu sulakerasiasta, koska virtalukosta virran poiskytkeminen katkaisee yhteyden säätäjälle. Eli miten sitten ja minne?
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Tarvinnee säädettävän releen, löytyy eberikauppiailta (ainakin), varmaan saa myös jostain muualtakin en vaan tiedä mistä.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

guru kirjoitti:Tarkennuksena, että auto on vm -97.
Onko siinä jonkin mallin ilmastointi? jos on niin pitää laittaa lämppärin paneeliin virta suoraan.

Tässä lainaus kytkentäohjeesta:

Liitäntä Heizungsautomatik versioon:
- Heizungsautomatikissa liitin on 18-napainen ja
ilmastoiduissa versioissa 29-napainen
- Pelkkä lämmityslaite: Liitä vihr/valk johdin nastaan Pin 8
Liitäntä Temperaturautomatik versioon:
- Liitä vihr/valk johdin nastaan Pin 23
Liitäntä Klimaautomatik versioon:
- Liitä vihr/valk johdin nastaan Pin 26

Tuo temperaturautomatik tarkoittaa manuaali-ilmastointia ja klima-automatik automaatti-ilmastointia eli digi paneelilla varustettua versiota. Voi olla, että -97 mallissa tuo ilmastoimatonkin malli pitää kytkeä tuon ohjeen mukaan, että toimii. valitettavasti noilla tyyleillä ei ilmeisesti voi itse säätää puhallusnopeutta.
guru
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja guru »

Ei ole ilmastointia ollenkaan. Onko tuo vihr/valk johdin siis auton omissa johdoissa? Tuo johto täytyy siis kytkeä sinne nopeussäätimen pistokkeeseen? Helpottaisi hiukan kun itsekin olisi nähnyt auton kun asennus oli kesken, mutta auto on sen verran kaukana, että on juteltu isännän kanssa vai puhelimessa. Eiköhän tämä tästä selviä.Kiitokset kaikille vastanneille.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Eberin kytkentä

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Senverra kommentia voi olla että se täällä jo tuli esille minulle ainakin neuvottiin että tämä puhallin pienimmälle nopeudelle vie vähiten virtaa
itse kokonaisuus vie ainakin minun mielestäni aika paljon tota virtaskaa
j.s.lehti
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

guru kirjoitti:Ei ole ilmastointia ollenkaan. Onko tuo vihr/valk johdin siis auton omissa johdoissa? Tuo johto täytyy siis kytkeä sinne nopeussäätimen pistokkeeseen? Helpottaisi hiukan kun itsekin olisi nähnyt auton kun asennus oli kesken, mutta auto on sen verran kaukana, että on juteltu isännän kanssa vai puhelimessa. Eiköhän tämä tästä selviä.Kiitokset kaikille vastanneille.
Se vihr/valk on webaston johtosarjassa oleva johto (tuo teksti on siis weban ohjeesta). Eli ilmastoimattomassa mallissa puhaltimen pitäisi käynnistyä, kun lämppärin paneelin liittimen nastaan 8 syötetään virtaa. ainakin tuossa automaatti ilmastoidussa tuo ohjeessa mainittu nasta oli tyhjä ja siihen kun laittoi johdon niin puhallin pyöri 1-nopeudella.
JS lehti kirjoitti:itse kokonaisuus vie ainakin minun mielestäni aika paljon tota virtaskaa.
Itse webasto vie vain 26 W, mutta puhallin sitten hörppää senkin edestä. En ole ikinä mitannut, mutta veikkaisin, että vähintään 100 W menee pienimmälläkin asetuksella. Siksi onkin hyvä jos puhaltimen saa pois käytöstä, niin saa koneen kunnolla lämpimäksi ja vielä käymäänkin yli 30 asteen pakkasillakin.
guru
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja guru »

Minkähän värinen se johto mahtaa olla Eberillä vastaava?Eberin releeltä tulevat paksut johdot on muistaakseni musta ja musta/violetti.

Onko tuo vihr/valk johto juuri tuo releeltä tuleva johto vai jokin erillinen heräte?
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

guru kirjoitti:Minkähän värinen se johto mahtaa olla Eberillä vastaava?Eberin releeltä tulevat paksut johdot on muistaakseni musta ja musta/violetti.

Onko tuo vihr/valk johto juuri tuo releeltä tuleva johto vai jokin erillinen heräte?
tuo vihr/valk on pelkkä heräte, sillä tuo kytkentämalli ei tarvitse välttämättä relettä, vaikka ei siitä haittaakaan ole. periaatteessa noista kahdesta eberin johdosta kun mittaa kumpaan tulee virta kun puhaltimen pitäisi pyöriä ja laittaa sen sinne paneeliin, niin pitäisi pelata.
TonttuX
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 14.08.2007 23:33
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja TonttuX »

Mites kun omastani löytyy taukotilatoiminto 220D -95 ilmastoinnilla. Se johto johon tulee 12V pitää siis kytkeä nastaan Pin 23?
Vastaa Viestiin